Heb zojuist het vorige bericht gelezen over versleten remblokken en het niet-functioneren van de remmen.
Ook ik heb mijn R1100rt afgelopen winter van nieuwe achterremblokken voorzien en van nieuwe remolie. Ik ga ervan uit dat mijn leverancier mij gesinterde blokken heeft verkocht. Maar nu, na 4000km, moet ik constateren dat het lijkt alsof ik geen achterrem meer heb!
Blokjes zijn mooi ingesleten op de schijf, maar ik kan er niet meer fatsoenlijk mee remmen. Moet met mijn hele gewicht (95 kilo) op het rempedaal gaan staan om het gevoel te krijgen dat er een klein beetje geremd wordt. De schijf zelf heeft een dikte van 4,2 mm, dus daar mag het eigenlijk niet aan liggen. Wie heeft tips?
Have a nice BMW-day!
WernerB
Heeft mijn R1100rt wel een achterrem?
Moderator: GVN
Re: Heeft mijn R1100rt wel een achterrem?
Dan zou ik e.e.a. een s nazien. Veel pekel gereden? Dan de remblokken verwijderen en kijken of de plunjers gangbaar zijn. Dit zal haast wel het is geen japans spul.
Verder controleren of het systeem uberhaupt wel werkt. Draaippunt rempedaal smeren?
Is het ABS, misschien wel je abs pomp defect (zijn niet zo goedkoop).
Verder controleren of het systeem uberhaupt wel werkt. Draaippunt rempedaal smeren?
Is het ABS, misschien wel je abs pomp defect (zijn niet zo goedkoop).
Hallo Cees BMW,
Plunjers zijn keurig schoon! Geen pekelrestje aanwezig.
Maar als het de ABS-pomp is, dan zou de voorrem toch ook problemen moeten vertonen? En die voorrem werkt uitstekend! Of verdeelt de ABS-pomp de druk over voor -en achterrem elk afzonderlijk?
Have a nice BMW-day!
WernerB
Plunjers zijn keurig schoon! Geen pekelrestje aanwezig.
Maar als het de ABS-pomp is, dan zou de voorrem toch ook problemen moeten vertonen? En die voorrem werkt uitstekend! Of verdeelt de ABS-pomp de druk over voor -en achterrem elk afzonderlijk?
Have a nice BMW-day!
WernerB
De werking van de remklauw en rempomp nakijken.
De zuiger in de achterrempomp kan versleten zijn: geen druk-opbouw.(revisie rempomp)
De remklauw: die beweegt , stelt zich in over een asje.De zuiger zit maar aan één kant,dus de andere kant moeten kunnen bewegen.Is dat asje vast geroest?
De remblokkjes zelf: normaal assymetrisch ,een kant dikker.De blokjes kunnen verglaasd zijn als de rem bleef hangen.
Schuur de blokjes: schuurpapier op vlakke werktafel, en wrijv/schuur de blokjes daarover tot je terug goed materiaal hebt.
De ABSII.Ik vermoed niet dat die door een defect de rem zou beletten om in te grijpen.
De zuiger in de achterrempomp kan versleten zijn: geen druk-opbouw.(revisie rempomp)
De remklauw: die beweegt , stelt zich in over een asje.De zuiger zit maar aan één kant,dus de andere kant moeten kunnen bewegen.Is dat asje vast geroest?
De remblokkjes zelf: normaal assymetrisch ,een kant dikker.De blokjes kunnen verglaasd zijn als de rem bleef hangen.
Schuur de blokjes: schuurpapier op vlakke werktafel, en wrijv/schuur de blokjes daarover tot je terug goed materiaal hebt.
De ABSII.Ik vermoed niet dat die door een defect de rem zou beletten om in te grijpen.
misschien is het een luchtbel die in je remleiding zit. Remmen eens ontluchen dus.
Nu ik de reacties lees, lijkt me een versleten rempomp het meest logisch als oorzaak van mijn probleem.
De remklauw zelf beweegt geheel los en vrij. De zuigers of plunjers in de klauw lopen niet aan en de blokken zijn niet verglaasd. Voor alle zekerheid had ik ze zelf al even opgeschuurd en ook de remleiding ontlucht. Dit laatste bleek overigens niet nodig te zijn geweest; er zat geen lucht in de remleiding.
Ik ga nu maar eens kijken of de rempomp de boosdoener is.
Have a nice BMW-day!
WernerB
De remklauw zelf beweegt geheel los en vrij. De zuigers of plunjers in de klauw lopen niet aan en de blokken zijn niet verglaasd. Voor alle zekerheid had ik ze zelf al even opgeschuurd en ook de remleiding ontlucht. Dit laatste bleek overigens niet nodig te zijn geweest; er zat geen lucht in de remleiding.
Ik ga nu maar eens kijken of de rempomp de boosdoener is.
Have a nice BMW-day!
WernerB
De rempomp "versleten" komt wel meer voor.Ik heb dit nog niet gehad op mijn R1100RT.
Maar ooit wel op mijn CB750F (1985 ergens, en héééél lang gezocht
).Je duwt de remhendel in,voelt weerstand,geen lucht,ook geen sponsgevoel, maar je kan wel blijven doorduwen, tot het pompje tegen het einde aanloopt en dit telkens opnieuw.De remvloeistof gaat dus fijn langzaam langs het zuigerje naar de andere kant.Je kan uiteraard geen hoge druk opbouwen.(toen, CB750F, was het gewoon een nieuw O-ringetje op het zuigertje, en ok.)Op de R1100RT weet ik het niet exact.Ttz. VOOR, zou het kunnen dat de pomp echt versleten is.Er zijn slechte geleverd, zonder coating,en die pompcylinder slijt uit en moet vervangen of hercoat worden.Is de cylinder-coating nog ok, is enkel de zuiger te herstellen lijkt me.Maar ACHTER weet ik het niet?Het zal wel hetzelfde als voor zijn.Het is een pomp,voor of achter.Demonteren indien je het beschreven gevoel ondervindt en dan zie je wel.Eerst informeren wat apart te verkrijgen is.
Maar ooit wel op mijn CB750F (1985 ergens, en héééél lang gezocht
Dank voor je info en advies. Ga woensdag a.s. eens met mijn motorzaak praten. Kijken wat die ervan vindt.
have a nice BMW-day
WernerB
have a nice BMW-day
WernerB