aandraaikoppel cylinders

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
rpmpascal

aandraaikoppel cylinders

Bericht door rpmpascal »

vrienden,

ik ben de trotse eigenaar van een R1200GS bj 2005. Nu heb ik echter een olielek tussen de linker cylinder en het motorblok. De twee kleine imbussen onder de cylinder stonden alvast los. Hopenlijk is de lek opgelost door de vier bouten aan te spannen van de cylinder. Ik denk dat deze eerst op koppel moeten worden getrokken en dan nog eens 180° (2 x 90). Maar hoe strak moeten de bouten precies worden aangedraaid....? Zou het eventueel kunnen dat de olielek nog voortvloeit van een val op deze cylinder waardoor de olie zich pas nu naar buiten werkt?

alvast bedankt Pascal
MrUfip
Contacteer:

Re: aandraaikoppel cylinders

Bericht door MrUfip »

rpmpascal schreef:vrienden,

ik ben de trotse eigenaar van een R1200GS bj 2005. Nu heb ik echter een olielek tussen de linker cylinder en het motorblok. De twee kleine imbussen onder de cylinder stonden alvast los. Hopenlijk is de lek opgelost door de vier bouten aan te spannen van de cylinder. Ik denk dat deze eerst op koppel moeten worden getrokken en dan nog eens 180° (2 x 90). Maar hoe strak moeten de bouten precies worden aangedraaid....? Zou het eventueel kunnen dat de olielek nog voortvloeit van een val op deze cylinder waardoor de olie zich pas nu naar buiten werkt?

alvast bedankt Pascal
Zou goed kunnen dat het daardoor komt, maar hoe komt het dat de bouten los stonden?
Het aandraai koppel weet ik precies niet, zou je in je WPHB moeten nakijken, of ff langs de BMW-dealer rijden en hun lief aankijken :-)
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
rpmpascal

Bericht door rpmpascal »

tja, hoe het komt dat die twee bouten los staan weet ik niet. heb alvast een WPH besteld zodat ik kan nagaan of de vier cylinderbouten vastgenoeg staan. indien niet betreft het waarschijnlijk een intern lek . . . klote dus :evil:
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik zou het moment niet weten, maar als het inderdaad zogenaamde rekbouten zijn, die je eerst vast zet met x Nm en dan een hoekverdraaiing moet geven, dan zou ik ze wel vervangen door nieuwe.
Ze zijn dan al 1 keer uitgerekt, en kunnen dus afbreken of los lopen als je ze nog een keer de procedure laat doorlopen.

Dan heb je namelijk de kans dat je de bout voorbij de rekgrens trekt.
Plaats reactie