olieverbruik 1200GS
Moderator: GVN
olieverbruik 1200GS
Deze week gaan spelen in de Alpen... de MAX!
Olieverbruik: 1liter op 3800km
is dit nog normaal? Nooit schuin gestart, altijd mooi warm gereden. Moto heeft nu 10000km en moet binnen voor onderhoud.
Olieverbruik: 1liter op 3800km
is dit nog normaal? Nooit schuin gestart, altijd mooi warm gereden. Moto heeft nu 10000km en moet binnen voor onderhoud.
BMW1200GS
Re: olieverbruik 1200GS
Ik had boven op de Stelvio ook ineens de waarschuwing op de computer van teweing olie
! Was 2000 km tevoren op onderhoud geweest? Mijn rijstijl met duo was allesbehalve sportief, dus toch een beetje typisch?
Hier op het platte land : 0.5 L op 10.000 km.
Heb nu 15.000 km ( GS van 9/2007)

Hier op het platte land : 0.5 L op 10.000 km.
Heb nu 15.000 km ( GS van 9/2007)
I like my bike!!
Mijn Gsa is van oktober 2007 en heeft 50000km met een sportieve rijstijl en bijna altijd met duo,nog nooit een druppel olie moeten bijvullen.
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
-
Wij hebben gemerkt dat we bij het rijden in de bergen sneller/meer olie moeten bijvullen dan hier in België.
R1200R
3 a 4 L???? Dat is toch niet meer normaalMichael schreef:ik heb al 3 (of 4?) liter bijgegoten op 10.000km ..

BMW R1200 GS Lc Adventure
... zegt dat een verbruik van 0.5l/1000l het max mag zijn, wat neerkomt op 5l op 10000 dus. vind ik vrij veel...Toko schreef:3 a 4 L???? Dat is toch niet meer normaalMichael schreef:ik heb al 3 (of 4?) liter bijgegoten op 10.000km ..Wa zegt den dealer daarvan? IK heb eerste 10.000 halve L moeten bijgieten met altijd sportief rijden,na de goeie rodage eerste 1500 km!
BMW1200GS
-
honda kopen?Michael schreef:... zegt dat een verbruik van 0.5l/1000l het max mag zijn, wat neerkomt op 5l op 10000 dus. vind ik vrij veel...Toko schreef:3 a 4 L???? Dat is toch niet meer normaalMichael schreef:ik heb al 3 (of 4?) liter bijgegoten op 10.000km ..Wa zegt den dealer daarvan? IK heb eerste 10.000 halve L moeten bijgieten met altijd sportief rijden,na de goeie rodage eerste 1500 km!
Nen Boxer verbruikt olie, wat die enkelingen die zeggen geen olie te verbruiken ook beweren....
In de bergen verbruik je meer olie, doordat je meer op de motor remt bij de afdalingen en meer lastwissels hebt. Volledig normaal. als je de olie vindt kan je proberen met een 20w50, iets dikker, maar je vindt ze niet gemakkelijk meer.
Geen zorgen om maken, maar ook niet te vlug bijvullen, peilen met warme motor op middenbok nadat die even op de zijpikkel gestaan heeft, Niet meer bijvullen dan tot aan het bolletje in het midden vh peilglas. Pas bijvullen als de olie op minimum staat
Te veel/te vroeg bijvullen heeft tot gevolg dat de motor ook meer olie gaat verbruiken. Als je bovenstaande respecteerd ga je zien da je minder olie verbruikt. (Na 200.000+ met een boxer was ik het al gewoon)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Gisteren onderhoud 10000Km laten uitvoeren.
Olie-pijl stond iets onder de helft.
Bij aankoop van de motor heb ik mij één busje van 1liter minerale olie aangeschaft, nu zit er nog ongeveer een 200cc in.
Dus zo veel verbruiken doen ze niet meer denk ik.
Olie-pijl stond iets onder de helft.
Bij aankoop van de motor heb ik mij één busje van 1liter minerale olie aangeschaft, nu zit er nog ongeveer een 200cc in.
Dus zo veel verbruiken doen ze niet meer denk ik.
BMW R1250GS - 2021
Honda Super Cub - 2019
Oprichter van ontstressgroep "de Vikings"vzw
Honda Super Cub - 2019
Oprichter van ontstressgroep "de Vikings"vzw
Bij de Louis staat die nog. Ik heb mijn olie daar ook gekocht... Een buske van 4l voor de verversing van de olie en eentje van 1l om mee te pakken en evt bij te vullen. Nu een paar 1000km gereden op die olie en nog niets moeten bijvullen... Alhoewel ik het nog eens moet nakijken na mijn 2daagse ardennen van vorige week...Dirk Pauwels schreef: als je de olie vindt kan je proberen met een 20w50, iets dikker, maar je vindt ze niet gemakkelijk meer.
Och, dat beetje olie af en toe...

GS staat voor geil speelgoed
merci voor de antwoorden. t is geen ramp af en toe wat bijgieten aangezien hij beter en beter rijdt
beter beetje veel verbruik dan te weinig naar t schijnt

beter beetje veel verbruik dan te weinig naar t schijnt
BMW1200GS
Ik meen te menen dat ne boxer in 't begin wel wat olie verstookt, maar dat dat mindert naar gelang de kilometers oplopen. (mits fatoenlijk "inrijgedrag").
Tot een bepaald punt natuurlijk. Iemand ondervonden?
Tot een bepaald punt natuurlijk. Iemand ondervonden?
Wat je zelf doet, doe je meestal zelf ...
Sluit me aan bij bovenvermelde meningen. Bij het inrijden iets olieverbruik. Na de wissel op synthetische olie daalt het olieverbruik (laatste oliewissel op 30000, zit nu op 37000 km, kijkglas is halfvol). Opvallend hoger olieverbruik in de bergen.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel

(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
-
- Contacteer:
Bij oliepeilen niet van één peiling uitgaan, maar controleer een paar keren achtereen. De boxer wil z'n olie nog wel eens verstoppen
Daarnaast kun je het beste het oliepeil halverwege houden (op de middenbok, peil op het stipje van het peilglas). Alles wat je daarboven vult wordt eruit gewerkt / verbrand.

Daarnaast kun je het beste het oliepeil halverwege houden (op de middenbok, peil op het stipje van het peilglas). Alles wat je daarboven vult wordt eruit gewerkt / verbrand.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + 866Ɩ ƎS ┴˥00ƖƖʞ
Erwin
heb een gsa van okt 2007 en toch een zeer sportieve rijstijl ben pas terug van de ardeche in frankrijk 4000km gebold en er waren dagen bij van 750 km , ik had gewoon olie laten verversen bij mueesen te meerhout en ben thuis gekomen en er was niks weg , ik heb nog altijd de 1 l bus en is nog niet open geweest , ben al naar de vogezen , schotland , zwitserland geweest en pikobelo
-
Dringend BMW binnenbrengen bij BMW Bornem voor grondige diagnose, je hebt een waarschijnlijk een japans namaak blok.....M.a.w je bent gefliktvasco66 schreef:heb een gsa van okt 2007 en toch een zeer sportieve rijstijl ben pas terug van de ardeche in frankrijk 4000km gebold en er waren dagen bij van 750 km , ik had gewoon olie laten verversen bij mueesen te meerhout en ben thuis gekomen en er was niks weg , ik heb nog altijd de 1 l bus en is nog niet open geweest , ben al naar de vogezen , schotland , zwitserland geweest en pikobelo

R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dat is ook toevallig,mijn Gsa is ook van oktober 2007 en ik ga ook op onderhoud bij Meeusen en tot nu toe geen druppel olie moeten bijvullen en toch al 50252 km gedaan,inclusief Winterberg,vogezen en 3x de mont ventoux.Dirk Pauwels schreef:Dringend BMW binnenbrengen bij BMW Bornem voor grondige diagnose, je hebt een waarschijnlijk een japans namaak blok.....M.a.w je bent gefliktvasco66 schreef:heb een gsa van okt 2007 en toch een zeer sportieve rijstijl ben pas terug van de ardeche in frankrijk 4000km gebold en er waren dagen bij van 750 km , ik had gewoon olie laten verversen bij mueesen te meerhout en ben thuis gekomen en er was niks weg , ik heb nog altijd de 1 l bus en is nog niet open geweest , ben al naar de vogezen , schotland , zwitserland geweest en pikobelo
-
- Contacteer:
Weten jullie wel zeker dat Meeusen olie in het blok doet?

Groet,
Erwin
Erwin
Geen Goldwing in dat geval.Dirk Pauwels schreef:honda kopen?
Nen Boxer verbruikt olie, wat die enkelingen die zeggen geen olie te verbruiken ook beweren....
Waarom verbruikt een boxer per definitie olie?
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
- Contacteer:
Oftewel allemaal naar Meeusen gaan om ne moto te kopen.
-
eigen aan het concept blijkbaar, en bij BMW waarschijnlijk ook nog versterkt door de gebruikte materialen die veel km's nodig hebben om in te lopen. Alle 3 mijn 4v boxers verbruikten olie, maar niets extreems. Nooit ofte nooit een rookwolkje gezien uit de uitlaat ook niet door de gasten die achter me reden. Wel af en toe oliewalm als de motor op de zijstandard had gestaan. Dus waar al die olie naar toe is? Geen idee.....Gaby schreef:Geen Goldwing in dat geval.Dirk Pauwels schreef:honda kopen?
Waarom verbruikt een boxer per definitie olie?
Gaby
Ik vermoed dat meeussen 20W50 gebruikt en aanraadt om de 1ste 20.000 km op minerale olie te rijden (en elke 5000km oliewissel?) dan is het blok sneller ingelopen en verbruik je dus minder olie. Maakt ook veel verschil had ik gemerkt als je bv lange afstanden rijd (autostrade) verbruik zogoed als nihil en bij veel bergritten en veel stoppen en starten, lag het verbruik een beetje hoger.
Verder heeft de rijstijl er veel mee te maken, ik gebruikte de motorrem zeer veel en het ging (bij warme motor) wel nogal goe vooruit

BMW zelf beveelt ook aan om niet met synthetische olie te beginnen, weliswaar de eerste 10.000Km.
Dat olieverbruik vind ik toch raar als gevolg van het concept, om maar iets te zeggen, wat zou dan
het verchil zijn met een V-motor (wat een boxer ook is).
Een boxer op de zijstandaard staat met één cylinder een beetje op zijn kop, mijn K deed dat met
alle cylinders, maar verbruikte niet echt olie. De harde materialen, dat zou nog kunnen.
Anderzijds, wat maakt het verschil tussen platte en bergkilometers? Veel meer schakelen en
remmen op de motor misschien. Bij oudere BMW auto's kon je zien wanner er geschakeld werd aan de uitlaat.
Er werd (door onderdruk in de inlaat?) even olie(damp) mee in de cylinders meegezogen denk ik.
Gaby
Dat olieverbruik vind ik toch raar als gevolg van het concept, om maar iets te zeggen, wat zou dan
het verchil zijn met een V-motor (wat een boxer ook is).
Een boxer op de zijstandaard staat met één cylinder een beetje op zijn kop, mijn K deed dat met
alle cylinders, maar verbruikte niet echt olie. De harde materialen, dat zou nog kunnen.
Anderzijds, wat maakt het verschil tussen platte en bergkilometers? Veel meer schakelen en
remmen op de motor misschien. Bij oudere BMW auto's kon je zien wanner er geschakeld werd aan de uitlaat.
Er werd (door onderdruk in de inlaat?) even olie(damp) mee in de cylinders meegezogen denk ik.
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Een boxer is een v motor?????????????????
wat is een lijn motor dan ,een toegevouwen boxer motor
wat is een lijn motor dan ,een toegevouwen boxer motor
ikke vandaag naar Meeusen omdat ik oliemelding kreeg in het dashboard, maar na een tussenstop was dit weer weg.
Bon ze hebben daar een kleine 500ml bij gedaan na 5.000km met de melding dat dit gaat minderen na de 10.000 km.
Voor alle veiligheid een buske meegepakt en dat is Wintershall Schmierstoffe Magnum 4T SAE 15W-40.
Bon ze hebben daar een kleine 500ml bij gedaan na 5.000km met de melding dat dit gaat minderen na de 10.000 km.
Voor alle veiligheid een buske meegepakt en dat is Wintershall Schmierstoffe Magnum 4T SAE 15W-40.
Doe het of doe het niet. Proberen bestaat niet!
Ben je zeker dat het 15W-40 is?Joker schreef:ikke vandaag naar Meeusen omdat ik oliemelding kreeg in het dashboard, maar na een tussenstop was dit weer weg.
Op de site vind ik alleen 20W-50
http://www.srs-oil.com/produkte.html
http://www.srs-oil.com/coRED/_data/pdf/ ... num_4T.pdf