K1 -- hoofdrempomp lekt na groot onderhoud

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GRUWEZ

K1 -- hoofdrempomp lekt na groot onderhoud

Bericht door GRUWEZ »

Ik heb afgelopen vrijdag mijn K1 binnen gedaan voor een groot onderhoud bij een erkend BMW verdeler. Toen ik deze morgen een ritje wilde maken, merkte ik dat er remolie lekte uit het reservoir van de hoofdrempomp. De remolie lekt zowel aan de bovenkant (ttz tussen het dekseltje en het reservoir), maar ook aan de keerring (borage) onderaan. Voor het groot onderhoud was er nooit een druppel uitgelekt. Ietwat geïrriteerd :evil: belde ik de verdeler. De mechanicien vertelde mij dat ik waarschijnlijk een nieuwe rempomp zal moeten installeren. Dit komt, nog steeds volgens hem, omdat de oude remolie er te lang ingezeten heeft en gekristalliseerd was. Door het opnieuw vullen met verse remolie zijn die kristallen opgelost en daardoor heb ik nu een lek.

Weet er iemand met meer technische bagage dan ikzelf wat hiervaan waar is? :?: :?:

Een tweede vraag ivm de ABS. Net voor het groot onderhoud begon het lampje van de ABS opeens te knipperen. Bij de BMW verdeler hebben ze de ABS gereset. Volgens de mechanicien was de ABS in de knoop geraakt omdat ik ooit eens een te lage batterijspanning heb gehad. Bij het naar huis rijden gisteren was alles nog OK. Maar toen ik de motor deze morgen startte knipperde het ABS lampje opnieuw.

Kan ik die ABS zelf resetten? Hoe gaat dit in zijn werk?

Alvast bedankt voor de hulp.
Rik Gruwez
Brugge
John
Contacteer:

Bericht door John »

Sterk verhaal, dat van die kristallen. Als het potje lekt aan het deksel zit de pakking niet op zijn plaats. Als die mekanieker je rempomp uit elkaar heeft gehaald om te reinigen zit ze waarschijnlijk niet goed gemonteerd of ze is stukgegaan bij dé- of montage. Maar...ik heb natuurlijk geen glazen bol, dus... :roll:
Ik heb hier al remmen binnen gekregen waarvan de olie echt bruin zag van ouderdom. Na verversen is er nog nooit iets spontaan gaan lekken.
GRUWEZ

Bericht door GRUWEZ »

Bedankt voor je antwoord, John. Ondertussen heb ik zelf al eens het dekseltje losgedaan en de rubberen pakking ziet er OK uit. :) Ik heb de pakking en het dekseltje en de randen van het potje goed gereinigd en terug gemonteerd.

Bij nader onderzoek blijkt dat de rubberen afdichting onderaan de rempomp (zie http://www.libertysoftware.be/K1/rem.jpg) niet meer op zijn plaats zit. Ik heb van alles geprobeerd om die dichting terug op zijn plaats te krijgen, maar dat lukt niet. :twisted: Hoe kan ik de remhendel afnemen zodat ik die dichting netjes terug gemonteerd krijg?

Oh ja, ik heb ondertussen ook op Internet gevonden hoe ik die ABS moet resetten. Die werkt terug zoals het hoort. :D

Aan diegenen die weten hoe ik die dichting er terug netjes opkrijg, graag een reactie.

Alvast bedankt,
Rik Gruwez
Brugge
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Ik heb dit ook meegemaakt
bij aankoop de RS binnengedaan bij BMW dealer voor volledig nazicht en verversen van alle olieen
toen ik hem ging afhalen was het aan het motregenen
smorgens merkte ik op dat op mijn kuip nog druppels lagen terwijl de rest was verdwenen.
bij nader onderzoek bleek het remolie te zijn;
ik ben dan terug gereden om het te melden en wat met de ingefreten verf op mijn kuip?????
ze hebben alles grondig gereinigd en het was dus, omdat de vorige eigenaar zijn remolie nooit had vervangen, dat het boeltje de alluminium aanfret.
na het goed reinigen en behandelen met speciaal vet was het probleem opgelost.
de kuip hebben ze mooi gereinigd en alles uitgesimoniseerd
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
flyingbrick

Bericht door flyingbrick »

beste Rik,

Het schijnt (volgens de vele berichten in de verscheidene fora) een vaak voorkomend probleem te zijn, die lekkage. En helaas (weer volgens de berichten) zijn de losse onderdelen niet te krijgen .... bij blijvende lekkage een nieuwe rempomp dus... € € € :(
Ik kan je geen praktische tips geven, want gelukkig (voorlopig) nog niet zelf meegemaakt.

Ik wil hier nog een vraagje bij aansluiten: de voorrem van mijn K1 is wel eens nodig ontlucht. In verscheidene manuals (originele en andere) wordt uitgelegd hoe je dat kan doen, maar steeds met de bemerking...als het met ABS is, ga naar de dealer. Is dit dan zo veel riskanter voor de doe-het-zelver?

mvg,
Marc
GRUWEZ

Bericht door GRUWEZ »

Bedankt voor je reactie, Marc. Ondertussen heb ik de remhendel kunnen verwijderen en heb voorzichtig het hele handeltje gekuist. De rubberen dichting heb ik ook terug netjes kunnen monteren. Deze namiddag ben ik dan een testritje gaan doen en voorlopig blijft alles droog aan mijn rechterhand.

Maar... bij terugkeer blijkt dat ik nu met een olielek zet onderaan het kleppendeksel van de motor. Leuk hoor, een linkerlaars vol met oliespatten en een lekker verbrand oliegeurtje als je stilstaat aan de rode lichten! :twisted:

Ik snap echt niet wat die kwiet die aan mijn moto gewerkt heeft, gedronken had. Het kleppendeksel is eraf geweest om de kleppen te regelen bij het groot onderhoud. Ik ga naar een officiële BMW verdeler om dat ik denk dat ze daar toch tenminste aan een BMW moto kunnen werken. Ik vind het ook niet erg dat ze me €375 aanrekenen voor dat groot onderhoud. Maar dan verwacht ik wel dat het werk professioneel uitgevoerd wordt, wat hier toch niet het geval is.

Er zal niets anders opzitten dan terug te gaan en dit in orde te laten brengen. Het heeft geen zin om van mijn oren te maken, maar ik ga de baas toch eens zeggen dat ik ontgoocheld ben als nieuwe klant.

CU
Rik Gruwez
Brugge[/b]
John
Contacteer:

Bericht door John »

Als je dat allemaal zelf kan snap ik in de verste verte niet waarom je dan in godsnaam je machiene naar een dealer brengt. Mijn ervaring met dealers is in ieder geval ver beneden pijl. Maar het zal niet altijd zo zijn, ergens lopen er ook goede vakmensen tussen. Het is enkel jammer dat het niet op hun rug geschreven staat. :lol:
GRUWEZ

Bericht door GRUWEZ »

Als je dat allemaal zelf kan snap ik in de verste verte niet waarom je dan in godsnaam je machiene naar een dealer brengt.
Hi John,

Ik breng de moto gewoon naar de dealer omdat ik al de hele week aan 't werken ben. Ik heb geen zin om dan nog eens in 't weekend te sleutelen ipv met de moto te rijden. Ik heb de moto de vrijdag binnengedaan met het gedacht de zaterdag en de zondag leuk te kunnen toeren. Niet dus!
:evil: :( :(

CU
Rik Gruwez
Brugge
Laatst gewijzigd door GRUWEZ op 06 jun 2005, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
flyingbrick

Wel Rik, ik woon ook niet zo ver uit de buurt, maar als ik toch eens een dealer zou moeten opzoeken .... waar moet ik dus niet naartoe?? Goeie dealers mogen genoemd worden, maar mindere ook vind ik!
Ben in het verleden eens met een losse cardan naar Ingelbreght geweest om nieuwe naaldlagers te laten insteken (had zelf de lagers bij), en was zeer tevreden.

groeten,
Marc
GRUWEZ

Bericht door GRUWEZ »

Wel Rik, ik woon ook niet zo ver uit de buurt, maar als ik toch eens een dealer zou moeten opzoeken .... waar moet ik dus niet naartoe
Hi Marc,

Ik zal eerst afwachten op welke manier de zaak opgelost wordt. Ik neem aan dat ze de boel wel zullen rechtzetten. Ik laat je wel iets weten.

CU
Rik Gruwez
Brugge
blueg3

Bericht door blueg3 »

irideK1 schreef: En helaas (weer volgens de berichten) zijn de losse onderdelen niet te krijgen .... bij blijvende lekkage een nieuwe rempomp dus... € € € :(
Dag Gruwez,
Hoe zit het met de moto nu, alles in orde ?

- Betreffende de onderdelen voor de voorste rempomp: deze zijn nog wel afzonderlijk beschikbaar. Ga op :
http://www.ascycles.com/Illustrated_cat ... meset.html
Hier zijn alle technische fiches beschikbaar van de K1; zoek de 2 fiches over de voorste rempomp en noteer de officiele referentiecodes van de gewenste onderdelen.
Bestel dan de onderdelen bv in England bij :
http://www.motorworks.co.uk/rd/contact/index.php
Service en communicatie is goed maar gebruik wel hun online kontaktformulier voor vragen en prijsoffertes (ik weet, het is niet al te praktisch maar klassiek mail wordt niet altijd beantwoord).
Je moet weten dat er een herstel-kit bestaat met referentie 32 72 2 332 037 voor de voorste mastercylinder. Het bestaat niets anders dan uit de nieuwe piston van het cilinder-systeem (+/- 40 euro). Is de cilinder-ruimte van de master-cilinder (waar de piston in schuift) geoxideerd, dan is een vervanging eventueel gewenst (! duur onderdeel ? 160 euro). Corrosie maakt dat de cilinderwand niet meer voldoende glad is.
- De rubbere afdicthing waarover Gruwez het over had, is er gewoon voor bescherning tegen stof enz.. maar heeft niets te maken met het afdichten van de remvloeistof.
Mijn voorste rem begon ook te lekken en piston leek ok, maar cylinder hier en daar gecorrodeerd. Ik heb de cilinder zo proper mogelijk en glad gemaakt met een metal-polish en oorwatjes. Zullen zien indien lekkage stopt...:).
- !! verwijder alle luchtbellen die in het reservoir tevoorschijn komen telkens de remhandel wordt getrokken
- wanneer u remhandel-master-cilnder uit mekaar haalt, reinig dan alle onderdelen in gedenatureerd alcohol (zoals voorgeschreven door het Clymer handboek)

mvg,
AB
flyingbrick

Eens lezen hoe een freak zijn hoofdrempomp reviseert? Prachtig!
http://isatis.4ch92.free.fr/K1/kit_rep_ ... n_M-C.html
blueg3

Bericht door blueg3 »

irideK1 schreef:Eens lezen hoe een freak zijn hoofdrempomp reviseert? Prachtig!
http://isatis.4ch92.free.fr/K1/kit_rep_ ... n_M-C.html
Geniaal !!! Het artikel waarop ik wachtte en dat ik eerder had moeten vinden. BEDANKT !
archi

Bericht door archi »

Hallo,

die kristallenman moeten ze in den bak steken met zulke zever.
Is iets dat veel voorkomt: bij het remmen duw je de rempiston bijna nooit ver in de cilinder. Als je de remmen ontlucht echter wel. Als in het traject waar de piston nooit komt wat ruwheid op de cilinderwand is gekomen, beschadigd dat de keerringen van de piston met als gevolg een lek onder de vorm van een paar druppels tot zelfs een klein straaltje als je remt.
Oplossing: cilinder wat opkuisen en een nieuw piston erin: afzonderlijk te verkrijgen bij De Hobbyist in Nederland. Bij den dealer enkel te herstellen door volledig handvat te vernieuwen. Men werpe geen steen naar de dealer, hij mag niet anders van BMW al zijn er wel een paar die onder de toog al eens een pistonnetje durven verkopen aan goede klanten.

Eric
blueg3

Bericht door blueg3 »

archi schreef:Als in het traject waar de piston nooit komt wat ruwheid op de cilinderwand is gekomen, beschadigd dat de keerringen van de piston met als gevolg een lek
dag eric,

Ja, dat is inderdaad een van de redenen maar vooral ;de cylinders van voor 1998 waren gevoelig voor oxydatie (? interactie atmosfeer/remvloeistof) en het is niet voor niets dat na caracterisatie van deze "ziekte" BMW vanaf die datum alleen maar geanodiseerde cylinders heeft gebruikt
bron: Mijnheer Olivier van bovenstaande link
GRUWEZ

Bericht door GRUWEZ »

Om een lang verhaal kort te maken, er was helemaal niets verkeerd met mijn hoofdrempomp. Die kwiet van de garage was er gewoonweg in geslaagd het dekseltje van de rempomp omgekeerd te monteren. Ik ben er mee teruggeweest naar de dealer en de hoofdmechanieker zag dat onmiddellijk. Blijkbaar is er dan "een probleem met de ontluchting", waardoor er remolie onstapt waar die niet moet ontsnappen.

Na het groot onderhoud is mijn K1 dus terug geweest voor een "tweede" groot onderhoud. Daarbij werd:

1. De rempomp correct gemonteerd.
2. Het kleppendeksel correct gemonteerd en gedicht. Dezeflde kwiet die mijn rempomp gearrangeerd had, was er bovendien in geslaagd na het afregelen van de kleppen, het kleppendeksel zodanig te monteren en te dichten dat er bij elke rit een mooie kwak olie op mijn linkervoet terechtkwam.

Bovendien zit ik nog steeds met het probleem van piepende remblokken. Volgens BM Center is dat "normaal". Ik vind het gewoon ambetant. De blokken piepen niet als ik rem, maar wel als ik aan tragere snelheid (40 - 50 per uur) rijd.

Ik denk niet dat ik daar nog terugga.

Groetjes,
Rik
Laatst gewijzigd door GRUWEZ op 22 mei 2006, 11:27, 5 keer totaal gewijzigd.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Bovendien zit ik nog steeds met het probleem van piepende remblokken. Volgens BM Center is dat "normaal". Ik vind het gewoon ambetant. De blokken piepen niet als ik rem, maar wel als ik aan tragere snelheid (40 - 50 per uur) rijdt.
dit kan je voorkomen door aan de achterkant van uw remblok een dun laagje kopervet te smeren :idea: :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
flyingbrick

irideK1 schreef:
Ik wil hier nog een vraagje bij aansluiten: de voorrem van mijn K1 is wel eens nodig ontlucht. In verscheidene manuals (originele en andere) wordt uitgelegd hoe je dat kan doen, maar steeds met de bemerking...als het met ABS is, ga naar de dealer. Is dit dan zo veel riskanter voor de doe-het-zelver?
het antwoord op mijn eigen vraag :wink: : ik heb een handvacuumpompje gekocht om de remolie er lang vanonder uit te trekken. Zeer gemakkelijk en effectief....ook met ABS!
blueg3

Bericht door blueg3 »

irideK1 schreef:
het antwoord op mijn eigen vraag :wink: : ik heb een handvacuumpompje gekocht om de remolie er lang vanonder uit te trekken. Zeer gemakkelijk en effectief....ook met ABS!
let wel, zelf een vacuumpomp is niet aanbevolen door BMW. Voor een ABS-systeem spuiten ze de vloeistof ONDER DRUK vanaf de reservoir.
Hoe dan ook, er is veel kans dat het werkt.
Welk merk ? Voor hoeveel en waar gekocht ? Is het een Mytivac ?

Audry
flyingbrick

Inderdaad, in de manual wordt het niet aanbevolen voor ABS, maar je voelt direct als het goed gedaan is. Rustig je tijd ervoor nemen en zorgen dat er geen lucht langs de nippel(schroefdraad) kan terugkeren!
Ja, het is een Mytivac van bij Hein Hericke, ongeveer 45euro dacht ik.
blueg3

Bericht door blueg3 »

irideK1 schreef: Ja, het is een Mytivac van bij Hein Hericke, ongeveer 45euro dacht ik.
dus heb die je online gekocht op internet in Duitsland +
dus niet ergens in een winkel in Belgie ?

Audry
flyingbrick

er is een winkel in Blankenberge(Honda Joris Sport) en in Gent, en misschien nog meer ook (?)
http://www.heingericke.be
Plaats reactie