Claxon

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

offshore_class1

Re: Claxon

Bericht door offshore_class1 »

bandit schreef:De plaats en bedrading zijn nog steeds voorzien voor de twee luchttoeters, zoals ze op de eerste 1200 RT werden verkocht. Er wordt één geplaatst, op de plaats van de reeds bestaande en de andere komt links achter de oliekoeler(gezien als men op de motor zit). Het kan toch niet van een motor van z'on prijsklasse, dan nog een toetertje moet bijkopen, dat is natuurlijk mijn mening.
Als ik goed begrepen heb, is de bedrading en plaats nog steeds voorzien op R1200RT (bj 2008) om een tweede toeter, in mijn geval heb ik een chrome Nautilus aangeshaft, achter het linkerpaneel bij te plaatsen.
Indien dit zo is, kan iemand mij informeren;
-kunnen beide terzelfdertijd functioneren (oude badeend tesamen met nautilus)?
-moeten beide achter de bijgeleverde relais?
-wat is bij de R1200RT van toepassing
"schema de montage avec bouton de commande au positif"
of
-"schema de montage avec bouton de commande au masse"?
-waarvoor dient die schakelaar die ik zie op het schema, plaatsing tesamen met de oude toeter erbij, en kan die schakelaar worden weggelaten?
-is het voldoende alleen het linkerpaneel te verwijderen voor het plaatsen en aansluiten van de 2de toeter (nautilus)?
-indien zo, wat dient er allemaal worden losgemaakt en gedemonteerd om dit paneel te kunnen verwijderen?
-last but least, kan er iemand een simpel schema tekenen (eventueel zonder die schakelaar), en dit hier plaatsen, met voldoende opmerkingen, zodoende een leek deze toeter kan plaatsen (heb wel 2 rechte handen om wat te sleutelen).
mvg, Jo
"Leven" is "geven en nemen".
Take it easy.

AfbeeldingAfbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

Dit topic geeft goede info mbt het plaatsen van de claxons:
http://www.bmwlt.com/forums/showthread.php?t=44431
Als ik het goed begrijp dan kan een claxon met normaal stroomverbruik zonder relais op de voorziene
stekkers aangesloten worden, dit geldt zowel voor de BMW als voor de Stebel claxons.
De beide connectors worden aangestuurd door de knop op het stuur, er moet geen extra bedrading worden voorzien.
Bij het aansturen van een relais is er altijd de keuze om de spoel met de plus te verbinden en de min via de
schakalaar met de massa te verbinden of omgekeerd. Ik geef er de voorkeur aan om de spoel met de plus te
verbinden. Wat de schakelaar in het schema betekent weet ik niet.
Ik ga voor de BMW claxons kiezen, zo moet ik geen connectors knippen en blijft de zaak min of meer origineel,
wat gedurende de garantieperiode enkel een voordeel kan zijn.
Ik heb een pdf dat met foto's sap voor stap weergeeft hoe de kuipdelen kunnen verwijderd worden. Hier uploaden
kan niet, als het graag hebt zal ik het op Sendspace zetten en de link hier posten, laat maar weten (er zit nog wat
andere info in dat bestand ook zoals vloeistoffen vervangen, weliswaar niet voor de achterbrug van een 2008)
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
offshore_class1

Gaby schreef: Ik heb een pdf dat met foto's sap voor stap weergeeft hoe de kuipdelen kunnen verwijderd worden. Hier uploaden
kan niet, als het graag hebt zal ik het op Sendspace zetten en de link hier posten, laat maar weten (er zit nog wat
andere info in dat bestand ook zoals vloeistoffen vervangen, weliswaar niet voor de achterbrug van een 2008)
Gaby
Gaby, met dank voor deze informatie, graag de link voor het demonteren van de kuipdelen.
Zou het voldoende zijn om alleen het linkerpaneel te verwijderen, of moet er de ganse kop ook af?
mvg, Jo
Take it easy.

AfbeeldingAfbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

Ik denk niet dat het bovenste deel van de kuip eraf moet, ik meen dat er iemand in de link
naar het andere forum het ook gedaan heeft met enkel de linkerspiegel te verwijderen,
maar als ik me niet vergis heeft hij geschreven dat hij dat in 't vervolg niet meer zo zou
doen, zal misschien meer iets voor een gyneacoloog zijn.
Van zodra ik de pdf online heb staan laat ik iets weten.
Gaby
Gaby

Bericht door Gaby »

Hier is de link naar het pdf bestand: http://www.sendspace.com/file/cam0c2
't Is eigenlijk raar, er staat niks in wat niet in de RepRom van BMW staat en toch geeft het
de indruk dat je er met meer vertrouwen aan kan beginnen. Enfin, hopelijk helpt het wat.
Gaby
offshore_class1

Gaby schreef:Enfin, hopelijk helpt het wat.
Gaby
Het zal zeker helpen, met dit demonteerschema, waarvoor mijn dank. :wink:

Indien nog anderen met dit onderwerp ervaring hebben, graag nog wat informatie.
mvg, Jo
Take it easy.

AfbeeldingAfbeelding
bandit

Bericht door bandit »

Voor linker kuipdeel(ook rechts) hoef je maar 4 vijzen los te draaien, twee te beginnen aan de oliekoeler naar motor, dan een, net onder het stopcontact en eentje net boven de tank, gelegen naast de uitsparing van een speakertje. Als men op de motor zit, zie je het direct voor u onder de tellerpartij. Eenmaal deze verwijderd, draait men het kuipdeel, beginnen vanaf stopcontact, van de tank weg. Het deel vanaf de oliekoeler kan men vergelijken als een scharnierpunt. Veel plezier met de toeters.
Bob

Bericht door Bob »

Gaby schreef:Hier is de link naar het pdf bestand: http://www.sendspace.com/file/cam0c2
't Is eigenlijk raar, er staat niks in wat niet in de RepRom van BMW staat en toch geeft het
de indruk dat je er met meer vertrouwen aan kan beginnen. Enfin, hopelijk helpt het wat.
Gaby
Zéér nuttige file ! 'k Heb aan de hand van de uitleg gisteren in een wip en een gauw de nodige panelen kunnen verwijderen om de stroomvoorziening voor mijn GPS mooi verborgen te kunnen aanleggen. Bedankt !
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Ik heb in de Euroshop een 6 tonige sirene van 6,5€ gekocht. pecies de flikken of de brandweer of de ambulance...noem maar op die afkomen. Zeer effectief tegen wielerterroristen.

Kweet het da mag nie maar alleen al die mannen hun blik is da waard!! :-P
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
erictdm

Bericht door erictdm »

Ik heb in de Euroshop een 6 tonige sirene van 6,5€ gekocht. pecies de flikken of de brandweer of de ambulance...noem maar op die afkomen. Zeer effectief tegen wielerterroristen.

Kweet het da mag nie maar alleen al die mannen hun blik is da waard!!

Klein kind :roll:
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
Plaats reactie