ongeval belastingen
Moderator: GVN
-
patrickvandenbranden
ongeval belastingen
Hallo, eind juni is het weer zo ver.
ik heb in 2008 een ongeval gehad. De vraag is, mogen de onderdelen en werkuren in éénmaal voor 2008 worden ingebracht . De moto wordt voor het derde jaar afgeschreven of dien ik het bedrag van de herstelling te verdelen over de twee volgende jaren.
thanks
ik heb in 2008 een ongeval gehad. De vraag is, mogen de onderdelen en werkuren in éénmaal voor 2008 worden ingebracht . De moto wordt voor het derde jaar afgeschreven of dien ik het bedrag van de herstelling te verdelen over de twee volgende jaren.
thanks
Groeten
Patrick Beemer
Patrick Beemer
-
xantingo
- Contacteer:
Re: ongeval belastingen
Bel even met je belastingkantoor en vraag het gewoon.
Ik heb ooit een factuur voor een herstelling moeten opsplitsen in drie jaar omdat de controleur het bedrag (ong. 2200 euro) te hoog vond om in 1 jaar af te schrijven.
Ik heb ooit een factuur voor een herstelling moeten opsplitsen in drie jaar omdat de controleur het bedrag (ong. 2200 euro) te hoog vond om in 1 jaar af te schrijven.
...R1200RT... -
hla
- Contacteer:
Normaal gezien gebeuren herstellingen in één keer. Ook voor "grote" bedragen.
Probeer het zo maar.
Je kunt bij een controle altijd nog naar twee jaar gaan, indien ze daar moeilijk over doen.
Je kunt hiermee geen verlies doen door het te proberen.
Probeer het zo maar.
Je kunt bij een controle altijd nog naar twee jaar gaan, indien ze daar moeilijk over doen.
Je kunt hiermee geen verlies doen door het te proberen.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
Ik herinner me het artikel "De moto fiscaal" uit Motoren & Toerisme waarin bevestigd werd dat een herstelling in één keer mag verrekend worden...
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
-
xantingo
- Contacteer:
Dat is mogelijk, maar mijn belastingscontroleur had daar een andere mening over...
En eerlijk gezegd en gezwegen: ik zat daar al een hele tijd bij die mens binnen, en ik had eigenlijk al zo goed als alles verkregen wat ik graag wilde (na lang discussiëren weliswaar), en dus heb ik niet teveel van mijn oren gemaakt toen hij me zei dat ik die factuur moest opsplitsen.
Tenslotte blijft het eindbedrag hetzelfde en krijg je drie jaar lang wat meer centen terug. Liever dat dan inboeten op het percentage afschrijving...
En eerlijk gezegd en gezwegen: ik zat daar al een hele tijd bij die mens binnen, en ik had eigenlijk al zo goed als alles verkregen wat ik graag wilde (na lang discussiëren weliswaar), en dus heb ik niet teveel van mijn oren gemaakt toen hij me zei dat ik die factuur moest opsplitsen.
Tenslotte blijft het eindbedrag hetzelfde en krijg je drie jaar lang wat meer centen terug. Liever dat dan inboeten op het percentage afschrijving...
...R1200RT... Re: ongeval belastingen
Was ook bij mij het geval toen ik - goed voorbereid - in 1997 voor de eerste keer mijn moto-onkosten inbracht. Eén voorbeeldje van toen : ik moest van die man zelfs ook de km's van mijn auto én die van mijn vrouw opgeven, waarna het beroepsgedeelte dan bepaald werd op het totaal aantal kilometers van de moto + de twee auto's... Kompleet foute berekening dus, die man kende er echt niéts van.xantingo schreef:Dat is mogelijk, maar mijn belastingscontroleur had daar een andere mening over...
Ik heb toen toch maar een uitvoerige brief geschreven aan de hoofdcontroleur, waarna ik prompt een nieuwe controleur kreeg toegewezen, streng maar rechtvaardig en correct, en daar heb ik tot op heden omzeggens geen problemen mee gehad. De paar keren dat ze een opmerking had, was dat trouwens terecht en had ik geen reden om in discussie te treden.
Het is niet echt verstandig om van interpreteerbare dingen te blijven discussieren om het onderste uit de kan te halen, maar van iets dat duidelijk beschreven staat (zoals herstellingskosten na een ongeval) mag je toch verwachten dat je daarin je gelijk krijgt...
Greetz,
P@trick
P@trick
-
xantingo
- Contacteer:
Daar geef ik je volledig gelijk, maar wanneer ik net de interpreteerbare dingen naar mijn hand heb kunnen zetten (en het onderste uit de kan héb gehaaldp@rick schreef:Het is niet echt verstandig om van interpreteerbare dingen te blijven discussieren om het onderste uit de kan te halen, maar van iets dat duidelijk beschreven staat (zoals herstellingskosten na een ongeval) mag je toch verwachten dat je daarin je gelijk krijgt...
...R1200RT... -
patrickvandenbranden
Heb op jullie aanraden contact genomen met de belastingdiensten en werd vriendelijk te woord gestaan. Wat is nu het resultaat: grote onkosten en gevolge van en ongeval mogen ingebracht worden maar a rato van het aantal resterende af te schrijven jaren. Ik verduidelijk onkosten 1000Euro. Moto wordt nog 4 jaar afgeschreven dan ieder jaar 25% zijnde 250Euro. Rest nog het probleem in het gevall van werkverkeer, zijnde ongeval van of naar het werk, mag dit bedrag dan volledig worden afgeschreven of wordt het bedrag vermenigvuldigd met het percentage werkverkeer.
Groeten
Patrick Beemer
Patrick Beemer
-
hla
- Contacteer:
De herstelkosten worden bij alle andere kosten geteld en daarop pas je de verhouding toe.
Dus geen volledige afschrijving maar pro rato het beroepsverbruik.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
R1200RT
Inderdaad pro rata het beroepsgedeelte...hla schreef:De herstelkosten worden bij alle andere kosten geteld en daarop pas je de verhouding toe.
Maar wel op één jaar, en niet verdeeld over de verdere afschrijvingsperiode van de moto (althans niet volgens de informatie die ik heb liggen)
Greetz,
P@trick
P@trick
-
patrickvandenbranden
patrick,
welke informatie heb jij dan liggen die ik zou kunnen gebruiken
pat
welke informatie heb jij dan liggen die ik zou kunnen gebruiken
pat
Groeten
Patrick Beemer
Patrick Beemer