R1200S - rijwind en turbulentie + info

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MOTOBLOG

R1200S - rijwind en turbulentie + info

Bericht door MOTOBLOG »

Ik heb in 2006 de R1200S getest. Ik kan me echter niet goed meer voor de geest halen hoe ik de rijwind ervaarde en of er enige turbulentie rond de helm waar te nemen was. Kunnen R1200S-rijders daar even over rapporteren. Is er trouwens iemand die overwogen heeft om een superbike stuur te monteren in plaats van de clip-ons.

Verder kreeg ik graag ook feedback over het schakelgedrag en het karakter van de motor bij rustig rijden, waarbij eerder 2500-5000 toeren wordt aangesproken.

Als laatste punt ontving ik graag informatie omtrent GPS plaatsing op deze motor en eventuele interessante links op het internet aangaande items omtrent deze motor. Dank bij voorbaat.

De kans bestaat, en ik overweeg om er eentje in huis te halen...
Laatst gewijzigd door MOTOBLOG op 13 jun 2009, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
SBK_Mario

Re: R1200S - rijwind en turbulentie

Bericht door SBK_Mario »

Hallo,

Ikzelf heb een R 1200 S van 2006.Van enige turbulentie rond de helm is geen sprake bij mij.de rijwind speelt me bij geen enkele snelheid parten.Misschien heeft het met mijn lengte te maken meet 1.73 cm .Zowel rustig touren als sportief rijden gaan de R 1200 S goed af.heb ook geen last van druk op de polsen bij traag rijden.Over het schakelgedrag valt niet veel te zeggen zelden op een foutje te betrappen al dan niet opschakelen met koppeling.Bij stevig optrekken wordt het voorwiel wel licht tot in 3de versnelling.Zelfs bij rustig rijden en 1 of 2 versnellingen te hoog zitten trekt hij zich door zijn koppel zonder morren op gang.
Heb mij naar aanleiding van een test op een andere site (?)een zumo 550 aangeschaft en deze heb ik op mijn rechter clip-on bevestigd.Enkel de bout waarmee deze is bevestigd (clip-on)heb ik vervangen door een langer exemplaar.Je kan ook de bevestiging gebruiken die voorzien is voor de K reeks zodat deze in het midden van je stuur staat.Heb hiervan geen foto's maar andere R 1200 S rijders op het forum kunnen je mss foto's bezorgen.
Heb even SBK stuur overwogen maar na enkele topics gelezen te hebben op onderstaande link hou hem liever zoals hij is.
Ik vind veel info op volgende website:

http://www.s-boxer.de/forumdisplay.php?f=7

Enig mankementje dat ik gehad heb is 3 X de ringantenne vervangen.

GRTZ Mario.
:D :D :D :D
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Mario, bedankt voor de informatie. Dat interesseert me wel daar ik op het punt sta het stuur en ombouw kit te bestellen, maar ik wil eerst de commentaren even doorlezen. Voor de rest denk ik wel, gezien mijn inborst, dat ik me op deze motor ga amuseren.
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

De meeste reacties omtrent het SBK stuur zijn goed. Sommingen vinden AC Schnitzer duur, ik had dit stuur ook op de R1200ST en dat beviel me enorm. Ik denk toch dat ik zo'n ombouwset ga bestellen. De enige opmerking is de beperking van stuuruitslag maar dat heeft eerder te maken met de positionering van de remhendel en koppelingshendel en niet zozeer met het stuur en de kroonplaat. Ik heb met AC Schnitzer gebeld en de garantie gekregen dat de kit op dusdanige manier gemaakt is dat alle bekabeling en leidingen standaard blijven, en dat het stuur volledig links en rechts kan uitslaan.

Verder heb ik nog wat plannen voor de komende winter. Voorlopig blijft de R1200S in de kleuren zoals hij werd aangekocht. Ik voorzie een paintjob tijdens de winterperiode. Het moet een sportieve look worden ...

Tenslotte heb ik gekozen voor de SW motech tankring voor mijn quick lock tanktassen, en ook voor de SW motech gps houder om de Zumo 660 netjes centraal op het stuur te zetten tussen de 4 bouten die het stuur op de kroonplaat verankeren.

Wat betreft bagage vind ik de oplossing van Hattech enorm handig. Het is een bagageplaat die het duozitje vervangt. Ik heb dit eigenlijk ook zo opgelost op mijn CB1000R en dat systeem heeft me al heel goed gediend. Ik rijd met een kleine topkoffer die op de duozit staat. Ik ga dit systeem overhevelen naar de R1200S. Dus voor mij tijdelijk geen zijkoffers...

Een uitlaat zint me ook wel... eventueel de catalysator er tussenuit, en een goede powermodule .... sounds nice :wink:

Foto's komen later wel, ik wil eerst alles klaar hebben om binnenkort naar Italië te kunnen met de R1200S. Ik voel wel wat om eens af te spreken met nog een paar R1200S rijders van hier op het forum. 20/6 kan ik wel niet mee, werk op zaterdag.
21#Joeri

Bericht door 21#Joeri »

Ook van deze kant geen klachten over rijwind noch turbulenties (mijn lengte: 1,80m / helm: Schuberth S1/ standaard scherm (getint)).
Het scherm is relatief gezien voor dit type motoren het meest effectieve wat ik ooit heb gehad.

Wat de GPS betreft, gebruik ik de volgende configuratie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een Superbike-stuur plaatsen, overweeg ik absoluut niet omdat dit naar mijn mening het concept en de looks van de moto geen eer aandoet.
Ikzelf ondervind ook geen problemen whatsoever.
Zoals wel vaker het geval is bij tuning & opties: louter een persoonlijke keuze.

Ik gebruik ook een SW Motech tanktas en Hattech rack voor de buddy seat.
Blijkbaar hebben we dezelfde smaak en keuze (behalve het Superbike-stuur dan :wink: ).

Welke kleur van S heb je trouwens ?
Ben je ook niet vanuit het Antwerpse ? Altijd te vinden voor een rit indien de agenda het toelaat.

S Grtz,
Joeri
R1200R ('16) + Street Triple R ('14)
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Hallo Joeri,

Dank voor de info. Wel, ik hou wel van die SBK sturen, dat is inderdaad steeds een persoonlijke keuze. Ik weet niet meteen of het de looks te niet doet, ook dat is weer persoonlijke smaak.

Ik woon in de zuiderkempen en werkte lang als motorjournalist voor menig blad in Vlaanderen, maar sinds begin dit jaar werk ik als verkoper in een motorzaak te Diest. Ik heb de camera's en de pen even ter zijde gelegd. Ben echter wel van plan ook voor deze motor wat op de website te zetten, maar die is minder actief dan vorig jaar, dat moet ik toegeven. Nu tijdens de piek van het seizoen heb ik relatief weinig tijd om te bloggen.

Ik heb een gele gekocht, met Ohlins vering en nog een paar extra's. Ik overweeg om deze winter de motor in een speciale kleurstelling te laten zetten. Ook weer persoonlijke smaak.

Heeft bij jouw de GPS opstelling geen nadeel om de contactsleutel te bereiken ? Als ik voor het SBK stuur ga, dan kan de GPS wel gemakkelijk netjes tussen de stuur risers, gewoon rond de buis. Indien het originele stuur blijft, moet ik iets gelijkaardigs aanwenden.

Info over dat Hattech rek vond ik op het s-boxer forum. Wel een mooie oplossing vind ik. Ik overweeg om een Givi adapterplaat op het rekje te monteren, dan kan er een topkoffer op (afsluitbaar en zeker waterproof) maar mooi is anders. Ik deed hetzelfde voor de CB1000R en moet zeggen dat dit echt gemakkelijk en veilig was en extra voordeel, het gewicht van de bagage zit tussen de wielbasis.

Ik gebruik die SW Motech tanktassen al vanaf ze uitkwamen, een prima oplossing. Ik heb verschillende modellen, en op alle drie de motoren ook een ring om alles uit te wisselen. Je kan zelfs dit systeem ook al op pakdragers krijgen, bv bij KTM heeft men een mooie tas voor op de drager met dit systeem. Op de foto's te zien heb jij de Engage Sport.

Een keer afspreken wil ik zeker, maar nu tijdens de zomermaanden ben ik enkel op zondag vrij, het is te druk in de zaak en tijdens deze maanden maak je de rest van het jaar goed of slecht. Maar als het er in zit, waarom niet. De R1200S-rit van 20/6 moet ik aan me laten voorbijgaan, niet vrij...

Groeten, Philippe.
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Hallo Philippe,

Ik heb dezelfde opstelling van de GPS en het is geen probleem om de contactsleutel te bereiken.
Wel opletten dat je de juiste lengte van bout hebt,het kan namelijk op een paar mm aankomen.

GRTZ Mario.
21#Joeri

Bericht door 21#Joeri »

pvdk schreef:Heeft bij jouw de GPS opstelling geen nadeel om de contactsleutel te bereiken ?
Idem als Mario: absoluut geen probleem, ook het zicht op de instrumenten blijft gevrijwaard zelfs met tanktas.
pvdk schreef:Info over dat Hattech rek vond ik op het s-boxer forum. Wel een mooie oplossing vind ik. Ik overweeg om een Givi adapterplaat op het rekje te monteren, dan kan er een topkoffer op (afsluitbaar en zeker waterproof) maar mooi is anders. Ik deed hetzelfde voor de CB1000R en moet zeggen dat dit echt gemakkelijk en veilig was en extra voordeel, het gewicht van de bagage zit tussen de wielbasis.?
Ik weet niet of je al een bestelling hebt geplaatst, maar momenteel heeft Hattech een probleem met één onderdeel van hun luggage rack voor de R1200S.
Eén van hun leveranciers heeft nml. het bewuste onderdeel machinaal iets te ver gebogen zodat de volledige set niet meer kan vastgeklikt worden in de originele bevestigingssteunen van de buddy seat. Het probleem is door mij gemeld (ik was de eerste gelukkige die het mocht vaststellen :-? ) en wordt momenteel door de firma aangepakt. Het handelt hier om het linkse onderdeel: in principe moet dit recht zijn en je ziet duidelijk de hellingshoek.

Afbeelding

Soit, kan gebeuren en de klacht werd netjes aanvaard door de firma.
Hattech is een aanrader: zéér behulpzame firma en de afwerking van hun producten is top.

Ik gebruik de softbag groot model van BMW of de Kriega zakken (uit de UK) naargelang hetgeen ik moet meezeulen ...
pvdk schreef:Een keer afspreken wil ik zeker, maar nu tijdens de zomermaanden ben ik enkel op zondag vrij, het is te druk in de zaak en tijdens deze maanden maak je de rest van het jaar goed of slecht. Maar als het er in zit, waarom niet.
Tijd genoeg hoor, het jaar is nog lang. Trouwens, de mooiste maanden om te rijden zijn vaak in het najaar.
Héél wat minder druk op de wegen.

Geniet van de Italië-trip 8-)

Grtz uit de Noorderkempen,
Joeri
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Kriega, goed spul. Ik denk om een grote SW motech tas aan te schaffen in de stijl van de cargo of sport bags. Of anders ga ik toch voor m'n systeem met de Givi topkoffer, klinkt lullig, werkt erg handig en veilig.

Ik heb vandaag met die man van Hattech aan de lijn gehangen, inderdaad pas vanaf 20 juni terug bestelbaar, maar ik heb deze pakdrager pas nodig tegen 15 juli, vertrek dan richting zuiden.

Ik moet toegeven dat het systeem er wel erg solide uitziet en je dus veilig bagage kan sjorren. Nu zondag wordt de motor eens lekker proefgereden, wel nog met origineel stuur, daarna wordt er definitief beslist of er een SBK stuur opkomt of niet.
21#Joeri

Bericht door 21#Joeri »

Een afsluitbare topkoffer is idd veiliger maar de looks weer hé :oops:
Ik heb de intentie om voor mijn softbags deze accessoire aan te schaffen http://www.pac-safe.com/www/index.php?_ ... tail&id=11. Verkrijgbaar in verschillende maten en onopvallend, simpelweg vastmaken aan chassis. Ik heb van hen al een paar jaren zo'n helmtas en ben daar zeer tevreden van. Besteld bij AS Adventure ...
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Kijk, en daar komt nu het gebruiksgemak omheen de hoek kijken. Ik hou dus helemaal niet van sjorren en vastmaken, je moet steeds uitkijken voor lakbeschadiging, en het is een gepruts als je op doorreis bent en elke avond alles moet demonteren en de dag er op terug moet vastsjorren. Daarom hou ik van een koffer. De voordelen zijn legio: steeds waterdicht, afsluitbaar en dus veilig, de koffer is ook in één beweging met slot verankerd op de pakdrager, bij het aankomen op de rustplaats één druk op een knop en je wandelt met de koffer in het hotel, snel veilig opbergen van helm en handschoenen en wat extra's.

Dan vind ik de voordelen veel belangrijker dan het uitzicht, vooral omdat ik de koffer er toch maar een paar keer per jaar moet op monteren. Voor de rest van het seizoen overweeg ik op de pakdrager de sw motech tankring te monteren waarbij een handig model soft-rear bag meekan voor dag of weekendtripjes. Ik gebruik nu al zo eentje tot grote tevredenheid.
21#Joeri

Re: R1200S - rijwind en turbulentie + info

Bericht door 21#Joeri »

Yep, godzijdank zijn we niet allemaal hetzelfde hé :wink:
Ik ben wel eens benieuwd naar je config.
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

config volgt ... ondertussen dit gevonden voor het gewone stuur, 49,95 euro, in rubbertjes opgehangen en kijkhoek instelbaar (kantelbaar).
Ik heb diezelfde houder op de Honda maar dan midden op het stuur, dit is voor de K1200/1300 of R1200S reeks, ook van SW motech:

Afbeelding
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

En dit zijn eindelijk de eerste beeldjes, te weinig tijd momenteel, gewoon nog in standaard config, enkel een tijdelijke gps-oplossing gezocht om de eerste ritjes te maken. Stuurombouw en andere dingen zijn in bestelling ...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
karoshi

Bericht door karoshi »

Hallo,

Turbulentie = voor een "sport"fiets vind ik dat reuze meevallen. Ik ben zelf 1,9m en heb geen problemen icm schuberth S1 om verschillende uren aan 1 stuk te rijden.
GPS positie: topic: http://forums.pelicanparts.com/showthre ... r1200s+gps
Ik heb hem zo:http://forums.pelicanparts.com/uploads1 ... 031134.jpg

Dat is dan met een afsluitbare houder waar de gps safe op zit als je eens stopt bij een tankstop...

http://www.pelicanparts.com is een mooi forum voor info over de R1200S. Als je nog iets moet weten dan hoor ik het wel ;)

Mooie fiets trouwens :)
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Ik leerde vandaag dus dat de R1200S geen benzine meter aanduiding heeft. Alleen als er een boordcomputer af fabriek is voorzien, is er een benzine metertje anders is de LCD aan de linker kant 'leeg'. Eerlijk gezegd erg triestig voor een BMW dashboard dat anders altijd zo compleet is. Ik dacht dat mijn LCD defect was en kreeg bij navraag te horen dat dit normaal is ... nogmaals... spijtige zaak en gemiste kans. Terug een geel lampke in het oog houden dus :oops:

Ik begrijp dat ik geen gemiddelden kan opvragen, maar nu gewoon de led-bar links om de hoeveelheid aan te duiden, was het minste wat ik van een 1200-reeks verwachtte. Inmiddels is de R1200S in het logboek op de website opgenomen...
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

pvdk schreef:... bv bij KTM heeft men een mooie tas voor op de drager met dit systeem. ..

Link, foto's ,... ?

Op de site vind ik het niet direct :oops:
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

KTM quick lock tasje:

Afbeelding

Hattech pakdrager voor R1200S:

Afbeelding
erictdm

Bericht door erictdm »

Hoi,
Die Hattech pakjesdrager vindt ik een heel knap systeem, ben ook van plan geweest om er een aan te schaffen. Heb wel een bedenking bij de vorm en de gebruikte materialen. Stel dat je langs achter aangereden wordt, veranderd die leuke pakjesdrager dan misschien in een guillotine, om als een spreekwoordelijk mes door de boter te gaan... dwarslaesie gegarandeerd?

Wat denken jullie daarvan?
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Ja, ik snap wat je bedoelt, maar de kans dat je van de motor gekatapulteerd bent alvorens de slice and dice machine aan de gang gaat, is ook groot ... Je kan wel een optioneel rugkussen krijgen dat ervoor zit, zoals het origineel duozitje of monozitje. Ik ga in ieder geval veel plezier hebben aan de Hattech pakdrager, want voor korte tripjes komt de quick lock adapter er op, voor langere de plaat voor de topcase... lekker multifunctioneel.
Plaats reactie