filmen op de moto

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Adriaan

Re: filmen op de moto

Bericht door Adriaan »

Voor het maken van filmpjes vanaf de motor heb ik een steun gemaakt die past in de afdekkap van mijn stuur. De resultaten zijn best goed te noemen. De onderdelen hiervoor zijn simpel een stukje afvoer pvc pijp en een oude kop van een statief. Ik heb die ook toegepast op Mio die ik normaal in de auto gebruik. De pvc pijp kan uiteraard verfraaid worden door deze te spuiten in de kleur van de motor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hier een voorbeeld filmpje

Deze filmpjes zijn gemaakt met een panasonic DMC TZ3 fotocamera. Op you tube zijn meer filmpjes te zien gebruik dan de zoekterm: reigerrijders
Sinds 27 april 2007 na 20 jaar weer BMW rijder R80RT uit 1990, 2010 een R1100RT uit 2001 en hiernaast een restauratie project R100RT uit 1980
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Hans

Bericht door Hans »

(s)Campi Di Pampi schreef:Je camcorder niét gebruiken, tenzij je d'r écht vanaf wil...geloof me.
Ik geloof je niet... :wink:

Of toch wel, want die dingen zullen nu niet meer zo stevig zijn als vroeger. En ik heb hier op het forum al verhalen gelezen van complete "pertes totales" na wat ritjes.

Wij nemen al jaren onze DV-camera mee op onze motorreizen, gemonteerd via wat RAM-spullen op het stuur. Nooit problemen gehad, en excellente beeldkwaliteit.
Het betreft hier wel een toestel dat ondertussen meer dan 10 jaar oud is, nl. de eerste digitale mini-DV-camera van Sony, solide en degelijk gebouwd, nog echt "made in Japan".

Afbeelding

Een RAM-bol op het stuur, een RAM-speld, en daarop een RAM-plaatje met foto-schroef. Omdat meneer-moto-2000 in Gent weigerde zo'n plaatje apart te verkopen heb ik er dan maar zelf eentje gemaakt van een oud fotostatief :

Afbeelding

Met de camera erop ziet het geheel er zo uit :

Afbeelding

Aan het begin van de rit schroef ik de camera erop, en die blijft er de ganse tijd opzitten, zo is ie makkelijk al rijdend aan en uit te zetten met de linkerhand.

'k Heb even een klein stukje (deel van de Route Napoleon) geknipt uit de videomontage van een motorreis van enkele jaren geleden. 't Is hier wel gecomprimeerd en verkleind om het downloadvolume binnen de perken te houden, maar het geeft wel een idee van het uiteindelijke resultaat. Hier klikken.

Zoals eerder vermeld door anderen, is het nadeel van video dat je enorm veel tijd steekt in de montage naderhand, tenminste als je er een presentabel geheel wil van maken. Zo ligt er hier een stapletje tapes van de voorbije 2 motorvakanties te wachten op montage. En ik kan het niet meer opbrengen om daarvoor uren en uren voor de PC te zitten. Bovendien nemen we ook foto's, en ook daar heb je naderhand wat werk aan.
Daarom heb ik besloten om voor de komende Corsicareis de camcorder thuis te laten, en me wat meer toe te leggen op de foto's. Bovendien kunnen de recente digitale fototoestellen ook een aardig stukje filmen, getuige de bijdragen hierboven. De vakantie-fotomontage kan zodoende makkelijk verrijkt worden met wat filmclips hier en daar.

Het voorbije Hemelvaartweekend hebben we onze recente Canon G10 eens grondig uitgetest in de Midden-Moezel regio, zowel voor foto's als voor film. De foto's zijn superieur (dat is eerder al aangehaald ergens in een ander topic). De filmresultaten zijn aanvaardbaar (30 frames/sec op 640x480), maar toch mag je geen DV-camcorder-kwaliteit verwachten ; vooral als er felle beweging zit in het beeld merk je duidelijk het verschil.

De G10 wordt op dezelfde plaats op het stuur gemonteerd :

Afbeelding

En dit hier is een klein fragment van de Moezel-montage, met filmclips ertussen in. Zelfde opmerking : 'k heb fel moeten comprimeren en verkleinen om het downloadvolume binnen de perken te houden, en dan is het nog 29MB... Maar het geeft een idee van wat mogelijk is. En er moet nog een muziekske bij... :grin:

mvg
Hans
Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

@ Hans => het type cam die je gebruikt is idd de uitzondering, hierin geef ik je gelijk, hélaas maken ze zo niet meer, ook niet bij Sony, en da's spijtig.

Als er bij mij een cam opkomt zal het ong hetzelfde model zijn, op E-bay is nog wel wat te vinden, én je hebt tenminste super kwaliteit, want mini-DV is pakken béter dan al de huidige flashcams...wat ze ons ook mogen doen (willen) geloven...

Maar ik ging ervanuit dat op moment van posten niet iedereen nog zo'n cam had liggen...wist ik veel dat tandartsen zo behoudsgezind waren... :lol: :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Hans

Bericht door Hans »

(s)Campi Di Pampi schreef: Maar ik ging ervanuit dat op moment van posten niet iedereen nog zo'n cam had liggen...wist ik veel dat tandartsen zo behoudsgezind waren... :lol: :wink:
... en afgaan op hun gevoel :grin:

Bij die Canon G10 had ik direct hetzelfde gevoel : stevig en degelijk. Ze noemen hem niet voor niets "the brick". Schitterend toestel.

mvg
Hans
Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

I respect your opinion. But I don't give shit.
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

GSPeP schreef:Afgelopen weekend in Duitsland de Olympus µTough 8000 getest op een RAM-mount op het stuur.
Hoofdzakelijk om al rijdend foto's te nemen, maar heeft ook een filmfunktie:

Voorbeeld: http://GSPeP.smugmug.com/gallery/841599 ... BDztx-A-LB
Ik heb hier ook zo een Olympus tough 8000 liggen. Jaja, i-spog gaat nog interactiever :wink: .
Heb je meer info? Is die camera werkelijk bestand tegen de trillingen. Ik meen iets van jouw hand gelezen te hebben op een ander forum over trillingen en raar gedrag van de user interface. Hoe vervelend is dit?
Ik heb even gedacht om hem op mijn valbeugels te monteren maar ik heb schrik dat hij het niet echt overleeft... Ondanks de schokbestendigheid etc...

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Vibraties, trillingen, schokken, regenbuien, enz. doen deze camera helemaal niets. Daar moet je zeker niet bang voor zijn.

Maar ... Door de trillingen van de motor schiet de "tap control" in aktie. Is relatief vervelend. Ik heb de tap-control nu zodanig gecalibreerd dat deze niet zo snel in aktie schiet, maar toch afgelopen weekend weer van dat. Het grootste probleem is dat het de camera in macro-mode schakelt. Foto's en film worden dan onscherp. De "tap-control" staat bij mij standaard af, maar toch schiet deze in aktie. Ik heb nog niet gevonden hoe ik deze "definitief" kan uitzetten.

Ik heb gemerkt dat het plastic stukje van het koordje tegen de behuizing tikt (zie foto). Ik ga dit nu nog eens testen zonder het koordje. Eens zien wat dit geeft.

Afbeelding

Voor bijkomende foto's en nog een paar videos van afgelopen weekend: http://gspep.smugmug.com/gallery/8633304_DmaNw (De "rijdende" foto's zijn met de Olympus genomen)
Laatst gewijzigd door GSPeP op 24 jun 2009, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

GSPeP schreef:Door de trillingen van de motor schiet de "tap control" in aktie. Is relatief vervelend. Ik heb de tap-control nu zodanig gecalibreerd dat deze niet zo snel in aktie schiet, maar toch afgelopen weekend weer van dat. Het grootste probleem is dat het de camera in macro-mode schakelt. Foto's en film worden dan onscherp.

Ik heb gemerkt dat het plastic stukje van het koordje tegen de behuizing tikt (zie foto). Ik ga dit nu nog eens testen zonder het koordje. Eens zien wat dit geeft.

Afbeelding
Hey Peter,
Tnx voor het antwoord.
Je kan die tap control toch gewoon afzetten? Of verhelpt dat ook het probleem niet?

T
Afbeelding
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Inderdaad kan men de tap-control afzetten. Maar toch gaat deze aan.

Tik eens zeer snel en langer tegen de camera. Je zal zien dat deze toch aangaat.
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

GSPeP schreef:Inderdaad kan men de tap-control afzetten. Maar toch gaat deze aan.

Tik eens zeer snel en langer tegen de camera. Je zal zien dat deze toch aangaat.
Je hebt gelijk! Net getest. Maar enkel in foto-mode doet hij dit. Niet voor filmpjes! En enkel daarvoor wil ik hem op de motor monteren. Fotos trek ik met de losse pols of met mijn reflexcamra. Ik heb weer sjanse ;-) Joehoe!

Tnx

T
Afbeelding
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Bij filmpjes niet? Moet ik toch eens in de gaten houden. Ik heb wel gemerkt dat de tap-control in aktie schiet bij bepaalde toerentallen. De snelheid waarmee hij door een menu loopt is ook afhankelijk van het toerental. Ik hoop een beter resultaat te krijgen door het koordje weg te laten.
Plaats reactie