zumo 660 van stroom voorzien.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
tazdevil

zumo 660 van stroom voorzien.

Bericht door tazdevil »

Hallo iedereen,

Ik heb mij een zumo 660 aangeschaft voor mijne GS 1200 van 2009.
Nu heb ik hem er al op gemonteerd :cheers: .In de winkel heb ik zo een speciale stroomkabel voor
de GS gekocht.Dat is zo een witte stekker met 3 gele draden aan met de nummers 1, 2 en 3 op.
Nu de vraag,waar steek ik dieje stekker in??? :oops: Ik heb wel een idee maar ik twijfel.
En hoe sluit ik de kabeltjes aan aan de zumo?Waar komt 1 , 2 en waar 3?Ik dacht dat er maar 2 kabeltjes
aan de zumo waren.En hoe verbind je de kabeltjes?Solderen of met fiches?
Wie kan mij een uitleg geven voor iemand die niks van elektriciteit snapt,dus zo simpel mogelijk.

Alvast bedankt.

Groeten Gerry
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
bougimain
Contacteer:

Re: zumo 660 van stroom voorzien.

Bericht door bougimain »

Ik zie ook maar 2 draden = Rood + & Zwart -

zie afbeelding Afbeelding

Bougimain
Afbeelding
p@rick

Bericht door p@rick »

Ik denk dat je hier alle info vindt :

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... rt#p198844

Dit betreft wel een 1200RT maar voor de GS zal het wellicht weinig of niet anders zijn...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Nepal

Bericht door Nepal »

Ik heb mijn 660 rechtstreeks op de batterij aangesloten.
Mijn 2610 was op de canbus aangesloten (tussen benzine tank en veerpoot links), maar de nieuwe draad van Garmin maakt het ietwat onhandig omdat de split van de voedingskabel nu een wirwar van kabels teweegbrengt.
Nu zitten de TMCstekkers en de beide audiostekkers mooi onder het zadel of tussen zadel en benzinetank weggewerkt. Ook geen kabels meer bij de aankoppeling van de helmheadset.
Heeft iemand een betere oplossing?

Gtz
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Wij doen het nog steeds over het canbus systeem met de extra stekker. Dit is eigenlijk de aangewezen methode. Ook dedecteert de Zumo het in- en uitschakelen via de contactsleutel en schakelt zelf ook in en uit. Er wordt NOOIT een kabelboom onderbroken (garantie) maar rechtstreeks op de batterij is een mogelijkheid en inderdaad, daardoor zitten de andere stekkers in de buurt (bv voor intercom). Je moet er wel rekening mee houden dat je op deze manier wel steeds een kleine stroom blijft verbruiken (als het toestel uit de houder is, blijft de houder zelf een beetje verbruik registreren vanwege de DC/DC converter die in de houder zit, maar dat is miniem). Met het toestel in de houder, blijft er een constante laadspanning naar het toestel lopen, ook als druppellading wanneer de batterij volledig geladen is.
tazdevil

Bericht door tazdevil »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.Er was niemand die mij juist kon zeggen welk nr van kabel aan welke kleur van de houder moet. :-(
Maar het probleem is opgelost.Ik heb naar Point2 in paal gebeld waar ik hem gekocht heb en daar wisten ze direct te zeggen
welk nr aan welke kleur moest. :wink:
Toch een goeie service daar in Paal.Alst goe is mag het ook gezegd worden.

Nog een vraagje voor pvdk,dus als de zumo in de houder zit en het contact staat uit en de zumo staat uit blijft hij doorladen?

Groeten Gerry

MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Ik ga er van uit dat de zumo is aangesloten aan de canbus, neen, van het moment dat je de melding krijgt "doorgaan op interne batterij" dan is er geen laadspanning meer aanwezig... na het uittrekken v.d. contactsleutel gaat het canbus systeem na enige tijd alle spanningen afsluiten (zoals ook die van de gps aansluiting, het accessoire contactpunt, enz...)

enkel wanneer de zumo direct op de batterij is aangesloten, zal je toestel blijven laden ...
tazdevil schreef:als de zumo in de houder zit en het contact staat uit en de zumo staat uit blijft hij doorladen?
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Toch wel :wink:

Afbeelding
tazdevil schreef:Er was niemand die mij juist kon zeggen welk nr van kabel aan welke kleur van de houder moet. :-(
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

tazdevil schreef:Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.Er was niemand die mij juist kon zeggen welk nr van kabel aan welke kleur van de houder moet. :-(
Maar het probleem is opgelost.Ik heb naar Point2 in paal gebeld waar ik hem gekocht heb en daar wisten ze direct te zeggen

Nog een vraagje voor pvdk,dus als de zumo in de houder zit en het contact staat uit en de zumo staat uit blijft hij doorladen?

Groeten Gerry
Had je nochtans het topic waarnaar P@rick reff. volledig had gelezen, had je gevonden...

Plus = rood (zumo) = draad nummer 3
MIN = zwart (zumo) = draad nummer 1
Draad 2 = niet nodig = afknippen

Goede service kan je hier soms ook vinden hoor... :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
tazdevil

Bericht door tazdevil »

(s)Campi Di Pampi schreef:
tazdevil schreef:Hallo allemaal,

Groeten Gerry
Had je nochtans het topic waarnaar P@rick reff. volledig had gelezen, had je gevonden...

Plus = rood (zumo) = draad nummer 3
MIN = zwart (zumo) = draad nummer 1
Draad 2 = niet nodig = afknippen

Goede service kan je hier soms ook vinden hoor... :wink:
Tuurlijk is hier ook goede service,dat heb ik al ondervonden. :grin:
Het topic Van Patrick heb ik gelezen,maar dat was voor een RT en ik wou toch wel 100% zeker zijn.
Stelt u voor dat ik iets verkeerd aansluit en mijne boel in de fik steek of alles kortsluit. :oops:
Maar inderdaad de kleuren en nummers zijn hetzelfde als op de GS.

Toch iedereen bedankt voor de hulp.

Groeten Gerry

jakke

Bericht door jakke »

In de fik steken is mischien wat grof! En als het kortsluit kost het U hoogstens een plonneke. :grin:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
tazdevil

Bericht door tazdevil »

Hallo iedereen.

Net mijne Zumo aangesloten via canbus en alles lijkt goed te werken.
Zumo in de houder plaatsen en er gebeurd niets,contact opzetten en de Zumo schakelt aan.
Contact uitzetten en de Zumo blijft aan.
Sleutel uit contact en Zumo gaat uit na +/- 30 sec.
Dus ik pijs dat alles goed marcheerd.Behalve de zumo zelf dan!! :twisted:

Alle kabeltje goed gesoldeerd, geïsoleerd met krimpgein en goede isolatietape.En alles netjes weggemofeld. 8-)
Voila hij staat er op. :razz:

Afbeelding

Groetjes Gerry

Rone

Bericht door Rone »

goeie uitleg is HIER te vinden ... :wink:
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Nepal

Bericht door Nepal »

Zelf heb ik mijn Zumo 660 rechtstreeks op de batterij geplaatst om de volgende reden :
- waar blijf je met de kabels wanneer je hem op het canbussysteem aansluit (mijn 2820 was vooraan aan de kabelboom aangesloten), maar nu met die vertakking is dat minder evident.
Alle connectoren zijn nu weggewerkt onder het zadel.
Zumo blijft nu weliswaar onder spanning staan, ook wanneer het contact uit staat.

Het heeft ook voordelen, bij korte stops blijft de Zumo actief en moet hij niet terug worden opgestart.
navi 75

Bericht door navi 75 »

hallo,

Ben mij ook z'on kabeltje gaan halen bij de Bmw dealer en alles gedaan zo als hier boven beschreven(zumo 660)
Kom alleen tot de vaststelling dat bij uitschakelen contact mijn gps niet uitgaat ..... wat nu ??

blijft er spanning staan op aansluiting balhoofd gs ?

iemand zelfde probleem ?
lid bmwmcvl
Hans D.

Bericht door Hans D. »

navi 75 schreef:hallo,

Ben mij ook z'on kabeltje gaan halen bij de Bmw dealer en alles gedaan zo als hier boven beschreven(zumo 660)
Kom alleen tot de vaststelling dat bij uitschakelen contact mijn gps niet uitgaat ..... wat nu ??

blijft er spanning staan op aansluiting balhoofd gs ?

iemand zelfde probleem ?

De canbus schakelt zichzelf pas uit na 1 minuut. Daarna zou de spanning moeten wegvallen.

Greetz,

Hans :twisted:
navi 75

Bericht door navi 75 »

Hallo,
@ tazman
de gps blijft aanstaan, na 1minuut en na
10 min nog steeds hetzelfde :(
lid bmwmcvl
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Is er in de Zumo geen instelling dat ie gewoon "aan"blijft, zelfs al is er geen stroom meer?
Staat dat zo ingesteld?

Anders eens bij de dealer om de moto aan de computer te hangen. De tijd dat er stroom op de fiche blijft staan, zou instelbaar zijn.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Sven 12RT schreef:Is er in de Zumo geen instelling dat ie gewoon "aan"blijft, zelfs al is er geen stroom meer?
Staat dat zo ingesteld?
Ik weet niet of je dat "vast" kan instellen. Bij mij vraagt hij dat altijd als ik hem van de stroom neem. Wat normaal wel opvalt is dat de schermverlichtingsintensiteit automatisch terugvalt naar 40% . Gebeurt dat niet, dan heb je idd constant vollen bak stroom.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

WimLT schreef: Ik weet niet of je dat "vast" kan instellen. Bij mij vraagt hij dat altijd als ik hem van de stroom neem. Wat normaal wel opvalt is dat de schermverlichtingsintensiteit automatisch terugvalt naar 40% . Gebeurt dat niet, dan heb je idd constant vollen bak stroom.
Wanneer m'n Nuvi stroom krijgt, zie je een autoo'tje of wat dan ook staan op het start-scherm (bovenaan).

Gewoon batterij
Afbeelding

externe stroom
Afbeelding

fotookes "geleend"
frederik

Bericht door frederik »

Op een nieuwe bmw, een nieuwe gps monteren !

Alleen al vanuit garantieclaims, wordt de montage niet beter gedaan door uw bmw dealer ?

Frederik
p@rick

Bericht door p@rick »

frederik schreef:Op een nieuwe bmw, een nieuwe gps monteren !

Alleen al vanuit garantieclaims, wordt de montage niet beter gedaan door uw bmw dealer ?

Frederik
Amai, als dat waar zou zijn, dan was mijne garantie al afgelopen een uur nadat ik met mijne nieuwe moto bij Raf zaliger van den hof reed... En nog eens extra ferm gejosd omdat ik de 2+2 had bijgekocht.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

frederik schreef:Op een nieuwe bmw, een nieuwe gps monteren ! Alleen al vanuit garantieclaims, wordt de montage niet beter gedaan door uw bmw dealer ?
:lol: :lol: Niet overdrijven, hé :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Plaats reactie