reiservaring ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

bertmans
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2009, 13:50

reiservaring ?

Bericht door bertmans »

Is er al iemand op reis geweest met F 650 ? Wat zijn jullie ervaringen ?
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: reiservaring ?

Bericht door Nascar »

Wij hebben met de 650 GS een verlengd weekend in engeland gedaan.
Wij hebben weliswaar wel een 2de motor bijgehuurd en dus niet in duo gereden.

Voor de rest heeft de motor zich zeer goed gedragen in dit verlengd weeken.
De bagage zotrgt voor iets meer geicht achterop de motor waardoor hij op autostrade naar mijn gevoel vaster lag.
Dat maakte de verplichte autostradereis naar calais te verduren :wink:

Verder blijft het voor mij een motor die toch eerder bedoeld is om bleine baantjes mee te rijden :!:
Maar daar is hij dan ook zeer goed in :wink:

Wij hebben een F 650 GS (vorig model : 1-cilinder)

Groetjes
Nascar
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: reiservaring ?

Bericht door Tazke »

Ik en mijn ventje zijn al op verlengd weekend geweest met de 650GS (vorig model) & 1200GS naar de UK.

Wij hebben niks van problemen ondervonden met de 650, wel met de 1200 :roll: .
Maar dat was dan technische dingen (olie lampje dat te pas op en af sprong, en ook bijna platte batterij gehad en hij kwam vers uit onderhoud).

Aan de 650 gingen de koffers die redelijk propvol zaten, maar hierdoor lag hij veel stabieler op de baan vond ik.
En hij moest ook niet onderdoen op de autostrade met de 'legale' snelheden, tov van zijn groter broertje.

Ik vond wel, als je lang op de autostrade zat, je toch wel eens content was om te stoppen.
Want was niet altijd even confortabel zitten vind ik. De 1200 was veel confortabeler om te zitten.
Maar ik denk met de nieuwe GS, dat dit minder het probleem moet zijn, het zadel is iets harder zoals op de 1200.

Maar om de B-roads in de UK te nemen, zalige motor om in de bochten te gooien :clown:
Hij heeft het toch een hele dag goed uitgehouden. 's morgens weg rond 7 uur en pas 's avonds om 7 uur op de eindbestemming in de UK (hiertussen wel een boottocht van 2 uur).

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel

Christine
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
bertmans
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2009, 13:50

Re: reiservaring ?

Bericht door bertmans »

hoeveel km hebben jullie da zoal gebold op één dag ?
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: reiservaring ?

Bericht door Tazke »

bertmans schreef:hoeveel km hebben jullie da zoal gebold op één dag ?
Van bij ons thuis (diegem) tot aan Dover was het +/- 290 km.
En dan van Calais tot aan Haslemere was het nog eens +/- 180 km (volgens routeplanner zou dit dan 3 uur en half rijden zijn via de B & C-roads).
Maar met de stops was het toch wel langer.
We hebben wel een klein uur verloren gereden in een dorp waar we de weg maar niet vonden, nadat we gestopt waren voor een drankstop. En uit miserie het maar gaan vragen aan den post :lol:

We stopten ook van tijd eens voor 5 minuten om de benen te strekken.

Eigenlijk was het wel veel km's op een dag, maar op de boot hebben we goed kunnen rusten & middag eten genomen dus viel 't goed mee.

Mocht ik in de bergen gaan toeren, dan zou ik dus maximum 200 a 300 km inplannen en niet meer.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: reiservaring ?

Bericht door Bob »

We vergeten hier al eens dat een F650 in feite ook al een fameuse moto is, gewoon omdat hij de instapper in het BMW-gamma is. 1100, 1200 en 1300 cc gaan op die manier "gangbaar" en "minimaal" lijken. Ook de R850R(T) werd al eens afgedaan als "te licht voor lange reizen". Niets is echter minder waar, getuige de cilinderinhoud van diverse motorfietsen van Japanse makelij. Wat dat laatste betreft : ik weet niet hoe het er nu gesteld is, maar in de jaren 80 en 90 werden motoren van meer dan 400 cc in Japan zélf quasi niet verkocht ! Die werden allemaal uitgevoerd naar de USA en Europa, maar waren in eigen land niet gebruikelijk.

Dus - om op de vraag te antwoorden - kan je natuurlijk met een F650 op reis. Ik heb destijds met mijn CX500 ook meermaals gans Europa doorkruist, inclusief de hoogste Alpenpassen. Misschien is het gebrek aan windbescherming op de F650 nog het grootste minpunt, maar het motorvermogen zeker niet.

Wat die bergen betreft is het inderdaad wijs om geen dagtrips van meer dan 300 Km te plannen, kwestie van nog eens te kunnen stoppen om te genieten van een vergezicht.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: reiservaring ?

Bericht door Tazke »

Bob schreef:kwestie van nog eens te kunnen stoppen om te genieten van een vergezicht.
Indeeds, want onderweg kom je vanalles tegen.
Je stopt eens voor een foto'ke, een teraske en de tijd gaat rapper dan je denkt.
En die pauze's zijn in de bergen, denk ik, wel welgekomen.

Zelfs als je niet in de bergen zit zou ik niet meer als 300 km plannen voor een dagritje.
Tenzij je autostrade pakt.

Ik vond de afstand voor ons op engelse bodem al genoeg, zeker voor die B-Roads.
Tof om te te nemen, maar ja soms waren de bochten totaal niet overzichtelijk, en dan hield ik mij soms serieus in. Dat mijn ventje ommeduur niet meer content was :silent: .

Zoals je zegt is een 650GS inderdaad al een serieuse inhoud. Toen ik voor die motor ging kijken vond ik dat al veel CC. Zeker als ik wist dat vroeger 800 al als veel werd aanzien. Maar bij BMW inderdaad een van de kleinste CC's.

Ik ben wel heel blij dat ik leer rijden op de 650GS, want daar moet je tenminste nog op "werken".
De 1200GS is veel vergevingsgezinder en moet je minder moeite op doen om een bocht te nemen.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
bertmans
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2009, 13:50

Re: reiservaring ?

Bericht door bertmans »

t is wel nog ouder model, niet de GS
zou je 500km op dag kunnen doen ? autostrade ?
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: reiservaring ?

Bericht door Bob »

bertmans schreef:zou je 500km op dag kunnen doen ? autostrade ?
Mijn vast stramien voor een rit naar het Zuiden was destijds om de eerste dag vanuit Antwerpen tot in Besançon te rijden. Naar Bouillon reed ik via de autosnelweg, van zodra ik Frankrijk binnenreed nam ik enkel nog de route départementale. Samen een goeie 600 Km hetgeen goed te doen was. Maar zoals ik eerder al schreef : de windbescherming - of het gebrek daaraan - zal je afhankelijk van de uitrusting van je F misschien wat parten spelen, voornamelijk op de autosnelweg.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Cis-GS
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 okt 2007, 14:08
Locatie: Noord-Antwerpen

Re: reiservaring ?

Bericht door Cis-GS »

Ben onlangs nog 6 dagen mee gaan toeren. Voor mij de ideale moto als je er alleen op moet zitten, vooral met de kofferset. Wil je optimaal genieten van de trip, hou ik het ook liever op +/- 300km per dag.
Nog een prettige reis!
Cis
bertmans
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2009, 13:50

Re: reiservaring ?

Bericht door bertmans »

zal er misschien beter eerst nog windschermke op plaatsen , hij staat nu basic of hoe moet get zeggen
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: reiservaring ?

Bericht door Bob »

bertmans schreef:misschien beter eerst nog windschermke
Dat lijkt me geen slecht idee. Zoiets moet geen stukken van mensen kosten en als je 't niet mooi vindt kan je het na de reis nog altijd weer demonteren (en opbergen voor de volgende reis 8-) ). Als je lange afstanden wil gaan doen - en dan zeker als er autosnelwegen op het programma staan - bespaart zo'n scherm je toch wat pijn in armen, schouders en nek.

By the way, louter uit nieuwsgierigheid : wat zijn de reisplannen eigenlijk ?
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: reiservaring ?

Bericht door Zeppe »

Bertmans,

Ik kan u verzekeren, de F650GS is een geschikte moto om mee te reizen.
Wij hebben zelf al verschillende meerdaagse trips met de F650GS (mono) gemaakt, wel nooit met duo.
Op het palmares van onze F650GS staan al flink wat Franse, Duitse, Luxemburgse, Nederlandse en Belgische kilometers.
Steeds zonder problemen. Wij reizen wel altijd via secundaire wegen, omdat wij geen autostrade liefhebbers zijn, en zeg nu zelf waar is de fun van op een autosnelweg te rijden. Het kan "noodzakelijk" zijn, om op korte tijd een grotere afstand te overbruggen. Maar als wij reizen, begint de reis bij het moment dat we thuis de deur dicht trekken.
Vanaf dan kan alles, niets moet, behalve genieten! Das toch reizen : genieten, genieten en genieten. Geen stress.
Wij plannen dagritten van max 450km. Na zo'n rit kom je nog redelijk fris uit het zadel (wat niet altijd van onze mede reisgenoten kan gezegd worden, en zij rijden respectievelijk met een jamaha wildstar 1600cc en een harley davidson ultra classic electra glide, en een goldwing 1500cc).

En ik denk dat het nadeel (lichte moto) snel een voordeel wordt hoe langer de ritten worden.

Heel veel succes en veel mooie reizen met uw F650Gs
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
bertmans
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2009, 13:50

Re: reiservaring ?

Bericht door bertmans »

wel
Bob schreef:
bertmans schreef:misschien beter eerst nog windschermke
Dat lijkt me geen slecht idee. Zoiets moet geen stukken van mensen kosten en als je 't niet mooi vindt kan je het na de reis nog altijd weer demonteren (en opbergen voor de volgende reis 8-) ). Als je lange afstanden wil gaan doen - en dan zeker als er autosnelwegen op het programma staan - bespaart zo'n scherm je toch wat pijn in armen, schouders en nek.

By the way, louter uit nieuwsgierigheid : wat zijn de reisplannen eigenlijk ?
wel , er zijn nog geen concrete plannen, maar zou graag is naar een vakantiehuisje van iemand van de familie in frankrijk gaan . T is zuid frankrijk, het stadje noemt Die , niet zo ver van Valence . ongeveer 900 KM
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: reiservaring ?

Bericht door Nascar »

Ik zie waar het ligt en heb er ooit al eens overnacht :!:

En dat is perfect te doen met de motor maar ik zou de grote verbindingswegen nemen afgewisseld met kleienere toeristische baantjes.
en de afstand overbruggen in 2 dagen.
Daardoor kan je extra genieten vande rit en vermijd je de peage in frankrijk. :wink:

Indien er geen autostrade gereden wordt of slechts voor kort stuk, is er geen extra windbescherming nodig.

Groetjes
Nascar
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: reiservaring ?

Bericht door Bob »

Vraag is hoeveel dagen je over de rit wil doen. Autosnelwegen zou ik inderdaad vermijden, zeker in Frankrijk vanwege het tolgeld én omdat het niet bepaald leuk rijden is. De Alpenpassen zijn een omweggetje meer dan waard. Anderzijds is het ook leuk om soms de route door het dal eens te volgen : 't gaat wat sneller vooruit en 't zijn vaak zéér mooie slingerwegen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: reiservaring ?

Bericht door WimLT »

Mijn vrouwke is ook meegeweest met haar Funduro indertijd voor een tripje Eifel - Zwarte Woud - Mulhousse - Vogezen - Ardennen en terug naar huis en dat was zeer goed bevallen. Niet teveel snelweg en een schermpje vergemakkelijkten de rit aanzienlijk. Wij hadden wel de "fout" gemaakt om er grote, brede koffers (40 l) aan te hangen zodat het stilstaand manouvreren nogal een evenwichtsoefening werd die ze weleens verloor. De motor zelf heeft nooit enige probs gehad.

Zo leek het wel een vliegtuig. Ze wou veel meenemen en ze hàd veel bij, want je moet weten dat er nog een grote roltas op het bagagerek vastgestrapt zat :roll: :lol: :lol: :wink:

Afbeelding
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
bertmans
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2009, 13:50

Re: reiservaring ?

Bericht door bertmans »

wel ik zou stoffen tassen kopen , ben nog student en die zijn stuk goedkoper . Die zijn vaak minder breed
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: reiservaring ?

Bericht door WimLT »

Vergis je niet. Had ze gekocht bij Louis en was voor koffers en houder geen 120 € kwijt :wink: Ze bestaan nog, maar kosten intussen iets meer :-? De stoffen variant is idd duidelijk goedkoper, maar niet waterdicht en stootvast en dat laatste bewees dan weer zijn nut bij het omvallen, hé :-P
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: reiservaring ?

Bericht door Chris Wils »

Kijk eens op http://www.ultimatejourney.com, een Amerikaans koppel met twee F650 rond de wereld gereden,er staar bij wat ze allemaal vervangen hebben op ongeveer 100.000 miles. Ook een goede site is die van de Amerikaanse F650 club,The Chain Gang.
De groeten.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: reiservaring ?

Bericht door Bob »

bertmans schreef:wel ik zou stoffen tassen kopen
Stap eens binnen bij Hein Gericke. Ik had zadeltassen van daar, niet bepaald duur te noemen en toch handig. Ik heb ze recent aan Relax verkocht, je kan ook aan hem eens vragen of de kwaliteit ervan naar zijn mening voldoet. Foto's van die dingen (op de 12GS van Relax) vind je hier allicht nog ergens op het forum.

Zo'n roltas heb ik ook nog ergens liggen. Mocht je niet te ver van hier wonen en mocht je interesse hebben, dan mag je hem gerust eens lenen voor je reis. Ik ben ook student geweest en ik weet dus nog wat het is om te budgeteren alvorens met de moto op reis te vertrekken :mrgreen:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
bertmans
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 jun 2009, 13:50

Re: reiservaring ?

Bericht door bertmans »

a super, nu nog mijn lief overtuigen :grin:
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: reiservaring ?

Bericht door Bob »

Wat uw lief betreft een kleine tip : vanuit Brussel kan je naar Valence met de TGV :lol:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: reiservaring ?

Bericht door Tazke »

Bob schreef:Wat uw lief betreft een kleine tip : vanuit Brussel kan je naar Valence met de TGV :lol:
Of ze komt achter met den auto :lol:
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: reiservaring ?

Bericht door WimLT »

bertmans schreef:a super, nu nog mijn lief overtuigen :grin:
Als dat niet lukt, best een ander lief pakken of uw motordagen zullen rap geteld zijn :idea:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Plaats reactie