Topkofferrekje

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
gino1972

Topkofferrekje

Bericht door gino1972 »

Hallo iedereen,

We zouden graag deze zomer eens 'back to basic' gaan dus maw camperen. Ik heb een topkofferrekje op mijn LT en nu de vraag. Hoeveel kan ik ongeveer kwijt aan gewicht op het rekje om geen schade te hebben aan de topkoffer? Ik weet natuurlijk wel dat te veel gewicht in de hoogte laden het evenwicht bij stapvoets rijden niet ten goede komt. Graag zou ik vernomen hebben hoeveel kg. er ongeveer bovenop geladen mag worden om het geheel toch nog veilig op de weg te houden. :wink: Laat jullie maar gaan zou ik zeggen.
Grtz Gino
2005-2007 R 850 R
2007- 2009 R 1150 RT
2009-............. K 1200 LT

Garmin Streetpilot 2720
WimLT
Contacteer:

Re: Topkofferrekje

Bericht door WimLT »

Gino, ik moet het zelf nog uittesten, maar ik heb toch al gehoord dat er sommigen een "flinke" sporttas op vastmaken. Je weet zelf ook dat die dan uiteindelijk wel vol komt te zitten en dat weegt dan toch algauw zo'n 20 à 30 kg, hé. Naargelang de constructie van heel die achterkant van de LT lijkt mij dat ook geen enkel probleem en zo hoog is dat uiteindelijk ook al niet, maar nogmaals ik heb het persoonlijk nog niet gedaan al zit dat er in juli wel aan te komen als we naar de Champagnestreek reizen en door naar de Vogezen. Ik heb dat al wél gedaan op de R1150RT en die topkoffer was daar hélemààl niet geschikt voor (vooral de bevestiging van de plaat niet die alleen vooraan vastzat), maar toch heelhuids terug thuisgeraakt :-P

Ik hou dus dit topic ook mee in het oog kwestie ervaringen te lezen :cyclopsani:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
gino1972

Bericht door gino1972 »

Wim, 20 à 30 kg, zou dat niet teveel van het goede zijn, alee ik weet het niet he maar die rekjes steunen toch ook maar op 4 punten op de koffer. Ze zijn er natuurlijk wel voor gemaakt anders zouden ze het er niet op plaatsen ook he. Er zullen ook nog wel andere LT rijders hier hun bevindingen neertypen, dus we zullen wel zien wat het zal geven. Ik denk in ons geval, ik enkel maar de tent en evt. slaapbenodigdheden op het rekje al monteren. Dat zal dan ongeveer een 10 kg max.zijn denk ik. Dat gewicht zal dan zeker wel te doen zijn denk ik, alee hoop ik... :lol: :lol:
WimLT schreef:Gino, ik moet het zelf nog uittesten, maar ik heb toch al gehoord dat er sommigen een "flinke" sporttas op vastmaken. Je weet zelf ook dat die dan uiteindelijk wel vol komt te zitten en dat weegt dan toch algauw zo'n 20 à 30 kg, hé. Naargelang de constructie van heel die achterkant van de LT lijkt mij dat ook geen enkel probleem en zo hoog is dat uiteindelijk ook al niet, maar nogmaals ik heb het persoonlijk nog niet gedaan al zit dat er in juli wel aan te komen als we naar de Champagnestreek reizen en door naar de Vogezen. Ik heb dat al wél gedaan op de R1150RT en die topkoffer was daar hélemààl niet geschikt voor (vooral de bevestiging van de plaat niet die alleen vooraan vastzat), maar toch heelhuids terug thuisgeraakt :-P

Ik hou dus dit topic ook mee in het oog kwestie ervaringen te lezen :cyclopsani:
2005-2007 R 850 R
2007- 2009 R 1150 RT

Garmin Streetpilot 2720
annebeer

Bericht door annebeer »

Lees dit draadje er even op na klik3

Hou rekening met het maximale laadvermogen van de motor

Volgetankt en klaar voor gebruik weegt de Lt 378.5 kg
Daarboven mag hij 600 kg volgeladen zijn ... dus rest nog te gaan 221.5 kg .... rijder en passagier inbegrepen.

Hou er rekening mee dat naast je eigen gewicht ook een motorpak en helm en laarzen een flink gewicht in beslag nemen!

Voor wat de koffers betreft wordt aangeraden om niet meer dan 10 kg per koffer te laden, dit zowel voor de zijkoffers als de topkoffer.

20 tot 30 kg op een topkoffer zoals hierboven aangegeven kan ... tot het moment dat hij het begeeft. Het is en blijft plastiek!

Rekening houdende met een opgegeven draagcapaciteit door de constructeur zou ik er persoonlijk niet veel meer dan een regenpak opleggen.

Even kijken hoeveel jij en je passagier wegen in complete motor-outfit en kijken wat er nog overblijft van het draagvermogen van 221.5 kg is de boodschap. Verdeel dit vervolgens mooi over de drie koffers en veilige reis gewenst.

Laat u vooral niks wijsmaken en hou rekening met wat in je boekje staat.
Dit is wat de constructeur je toelaat, dus dit is het antwoord op je vraag 'wat mag'
Meer kan natuurlijk altijd, maar dan op eigen risico.
cowboyverhalen zijn er overal ... en zeker deze van 'ik heb gehoord'.
Madam JH
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Wat ik gewoonlijk in zo'n zak op die topkoffer steek zijn de grotere en ietwat onhandige dingen om in te pakken. Daarom wegen die niet zoveel, maar hebben direct wat volume: vooral schoenen, extra motorkledij met bescherming in en ... wat dies meer. Dingen die niet netjes in te pakken zijn bij de rest. Ik weeg dat nooit voor dat op het rek gaat, anders maak ik mij op voorhand misschien al ongerust :-P . Pluk de dag :lol: :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
naftje

Bericht door naftje »

Ik dacht op het NL K1200 forum gelezen te hebben dat in de topkoffer 10 kg mag :?: :-?
Don't shoot if I'm wrong.
Greetz, JP
annebeer

Bericht door annebeer »

is volkomen correct.
Madam JH
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Als je gaat kamperen zal je waarschijnlijk een slaapzak (of twee) meehebben, en een slaapmatje. Pakt altijd lomweg veel plaats in, maar wegt op zich niet zo veel, die zou ik erop leggen, maar zeker geent as die tussen de 20 en 30kg kan wegen.

Al is gedacht wat zoiets doet met 't zwaartepunt v.d moto :shock:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
joopdekater

Bericht door joopdekater »

We hebben verschillende jaren met de K1100LT gecampeerd.
Koffer links voor mevrouw rechts voor mij.
In de tanktas de kookspullen, toilet tas, kaarten, etc.
Camping stoeltjes in de rijrichting boven op de koffers.
Op het bagage rekje een rol met de tent, luchtbed, pomp, slaapzakken, en schoenen.
Totaal +/- 45 kg.

Dat gaat allemaal prima.
ludo V E

Bericht door ludo V E »

ik zal zeggen gebruik uw gezond verstand , het topkofferrekje op de K 1200 LT staat bijna op de zelfde hoogte als de stand van uw verstelbare ruit . de windgeleiding komt neer achter de bestuurder dus ongeveer op de plaats van de topkoffer dus deze heeft heel wat te verwerken tijdens het rijden . het gewicht dat ge plaatst op de topkoffer heeft in mindere mate te maken met het totaal te laden max.gewicht van de moto , maar wel met het geen u er boven op plaatst , ik weet niet precies hoeveel het max.toelaatbaar gewicht is van hetgeen u er mag bovenop plaatsen , maar zeker is dat het geen 30 kg is , ik zou zeggen bijv. : een slaapzak of een regenhoes of een luchtmatras end. cortom lichte dingen die te veel plaats innemen in de koffers zelf .naar mijn weten het vroegere model de K 100 (LT) is ook een tijdje leverbaar geweest met een grote topkoffer (50 LITER INHOUD ) deze zijn na een tijdje uit de handel genomen omdat ze afscheurden ter hoogte van de bevestigingspunten gewoon omdat er te veel druk kwam op deze punten . ja ik hoor jullie al zeggen maar bij deze moto is alles hiervoor berekend , hou er rekening mee met het ontwerp van een moto , wordt op den dag van vandaag gezien naar hetgeen men kan besparen op gewicht en dit den koste van !!!!! .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
gino1972

Bericht door gino1972 »

Heb de reacties eens doorlezen en denk ook wel dat er niet overdreven qua kilo's mogen op geladen worden. Ik moet mijn tent nog aanschaffen dus denk bij deze dat ik een tent ga kopen die verpakt in 1 van de koffers kan en dat ik dan allerhande lichtere en evt lompe dingen in de roltas ga steken voor op het rekje :wink: :wink:
2005-2007 R 850 R
2007- 2009 R 1150 RT

Garmin Streetpilot 2720
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Bwa, een deftige tweepersoonstunneltent van een degelijk merk weegt ook maar om en bij de 4kg, steek die dan in een op maat gekochte Ortliebzak, zodat 't boeltje lekker droog blijft, en je heb een pak, dat bijna nergens IN een koffer raakt, en toch nog geen 5kg weegt.

Ideaal om bovenop te leggen, en dan kunnen de kleinere pakken en dingen in de koffers.

Grtz, Philip!

P.S: ja, ik weet dat een K1200LT een gedeelte heeft net boven achteraan 't wiel waar je van de éne koffer in de andere kan kijken, maar of dat geschikt is voor een tent (met stokken) te herbergen. Als je wat pech hebt schuurt één v.d stokken door een gedeelte v.d stof omdat 't wat krap zit.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie