octaan 100?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
zeiler1

octaan 100?

Bericht door zeiler1 »

Week geleden zalige trip gemaakt van Eifel naar Sauerland en terug.
Onderweg Aral Ultimate 100 getankt....en ik zag mijn verbruik op de BC zakken met een halve liter per 100 km! zalig, want tanken is vervelend.
Helaas op de terugweg geen Aral of BP te bespeuren, dus Shell...POWER 95! Ze hebben geen 98 meer, omdat dat voor niks nodig is zeggen ze daar in Nederland op mijn vraag....hop, verbruik terug 0,5 liter hoger...Iemand ook goede ervaring met die BP of Aral Ultimate? Dat ze daar maar rap mee naar Belgie komen!
k75c => r850r=>r1200rt '95 => r1200rt '08
Werner Von C.
Contacteer:

Re: octaan 100?

Bericht door Werner Von C. »

Tiens, vorig jaar hadden ze dat zowat overal in Duitsland, die 100 oct, voor de fun ook enkele keren volgetankt met dat spul, bij Shell dacht ik, samen met Wingman en Oneshark...je motor draait wel ehhhhh "lekkerder" hoor...verbruik zal me worst wezen, krijg mijne RT amper boven 5,4 Ltr :oops:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Hij is iets duurder, maar je verbruik daalt iets = nuloperatie :mrgreen:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

WimLT schreef:Hij is iets duurder, maar je verbruik daalt iets = nuloperatie :mrgreen:
Behalve dan dat de motor net ff lekkerder snort.

Bij mijn GT had ik dat ook. Zodra ik de gelegenheid had tankte ik V-Power100 of Ultimate100 in Dld. Inderdaad ietsje duurder, maar het verbruik lag lager. Vind ik overigens niet eens zo spannend, het lekkerder draaien van het blok wel.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

®win schreef:Behalve dan dat de motor net ff lekkerder snort.
Ik voelde dat verschil veel meer bij de boxer dan bij de 4-cylinder moet ik zeggen :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

WimLT schreef:Ik voelde dat verschil veel meer bij de boxer dan bij de 4-cylinder moet ik zeggen :wink:
Wim,

Jouw 4-cilindertje heeft een ander blok dan de nieuwe K-serie. Die nieuwe, dwarsgeplaatste 4-cilinder heeft een hogere compressie en behoeft 98 oktaan. Vanwege de pingelsensor zou je zelfs 95 RON kunnen tanken maar daar loopt 'ie niet zo lekker op. Op 100 RON loopt hij helemaal soepel. De oude baksteentjes zijn in dat opzicht veel minder kritisch; daar haal je met een goede synchronisatie van het gasklephuis meer trillingen weg. Dat heb ik destijds mogen ondervinden met mijn LT uit '04.
Groet,
Erwin

moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

zeiler1 schreef:Ze hebben geen 98 meer, omdat dat voor niks nodig is zeggen ze daar in Nederland op mijn vraag....
Onzin! Hier in NL kun je nog gewoon Shell V-Power tanken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

moh_fan schreef:
zeiler1 schreef:Ze hebben geen 98 meer, omdat dat voor niks nodig is zeggen ze daar in Nederland op mijn vraag....
Onzin! Hier in NL kun je nog gewoon Shell V-Power tanken.
Shell V-Power is in NL geen 98 RON. Wordt op de markt gebracht als 95 RON, maar is feitelijk 97 RON. Verschil is minimaal, maar bij sommige motoren welk merkbaar. Ik moet zeggen dat bij steeds meer pompen (m.u.v. de grote steden) alleen nog maar diesel en 95 RON benzine gaan verkopen.
Groet,
Erwin

George Michael

Bericht door George Michael »

Op internet heb ik de volgende informatie gevonden. BP Ultimate is RON 100, maar in nederland mag alleen 95 en 98 verkocht worden, dus wordt het als 98 verkocht maar is dus in feite RON 100!
Voor V-power geld dat het als 95 verkocht wordt maar in feite RON 97 is.
. . . . . kan iemand dit bevestigen?
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Ik weet dat BP Ultimate (in DE Aral Ultimate) buiten NL idd 100 RON is / kan zijn. Binnen NL weet ik niet. Ik verwacht dat dat gewoon 98 RON is.

Wat is jouw bron? Linkje?
Groet,
Erwin

andrevh

Bericht door andrevh »

heb een zestal jaar geleden ooit met m'n toen 1100 GS met octaan 107 gereden
deze benzine was van ELF TOTAL speciaal ontworpen voor racewagens
daar ging men beestje ongelooflijk goed mee
nadelen: niet te betalen (ongeveer 2,5 euro per liter toen )
was alleen op racecircuit in Frankrijk te verkrijgen
was volgens de fabrikant (ELF TOTAL) ook een beetje (veel?)giftig,je kreeg er in elk geval wel hoofdpijn van na inademen
er was na de race maar één jerrycan over om op te smossen met de moto
was maar zeer beperkt houdbaar

van hoeveel verbruik weet ik niet niets meer

groeten

andré
R 1250 GS '2021
K 100 basic '84
Plaats reactie