Voor het eerst maken we een reis naar Noorwegen niet enkel met de auto of enkel met de moto, maar met beiden. Met andere woorden onze motor ging mee in onze ingerichte bestelwagen, met als voordeel dat er geen tent meemoest en dat er ter plaatsen geen hut moest gezocht worden, maar dat we onze rijdende hut bij hadden en dat de staanplaats op een camping ongeveer 3x minder duur is dan een hut.
Dag 1 maandag 08-06-09
Maandag in de zeer vroege morgen om 3u zijn we vertrokken om tegen de ochtend drukte toch al een heel eind in Duitsland te zijn. Dit is dan weer een nadeel dat we met de wagen mee moeten aanschuiven als er file is. Maar uitgezonderd wat wegenwerken in Duitsland is dit al bij al goed meegevallen. Eens in Denemarken beslisten we om via de bruggen naar Zweden te rijden.


En na 1435km vonden we een zeer goede camping in Vänerborg voor één nacht.
http://www.ursandscamping.se

Dag2 dinsdag 09-06-09
Rond 9u vertrokken voor onze trip richting Noorwegen binnendoor kwamen we al snel de grens tegen.

Ook de eerste heuveltjes.

En na 66Okm waren we aan één van onze favoriete camping in donfosse.(al voor de 4de maal)
http://www.donfosscamping.no/

Maandagmorgen vertrokken en dinsdag 2095km verder in de late namiddag waren we al een mooi eind waar we wilden zijn.
Dag3 woensdag 10-06-09
Het zag er een mooie dag uit vandaag, dus ideaal om een paar van onze favorieten plaatsen hier in de omgeving te gaan verkennen zoals de Ottadalen, Dalsnibba, Geiranger, Dyrdalen,Meierdalen,Isterdalen,Trollveggen,Romsdalen, Sladalsvegen dus tijdig vertrekken was de bootschap. De Ottadalen gaven weer een nieuw aangelegd uitzicht.

En het al iets meer gekende uitzicht blijft voor ons telkens prachtig.

Eens voorbij de Ottadalen gaan we route 63 op richting Dalsnibbapas waar er toch nog wat sneeuw te zien was.

Het heeft dit jaar in Noorwegen wel even laat op het jaar blijven sneeuwen, maar de hoeveelheid was minder dan andere jaren. Eerst even onze tol betalen voor de Dasnibbapas.

En we konden er aan beginnen en zoals gewoonlijk zijn we daar boven niet alleen.

Nu zijn we s’morgens gestart aan +7°C die redelijk fris aanvoelden, maar eens boven stond de BC op de moto op +2 te knipperen en voor ons was dit ook wel koud maar toch veel minder dan voor de toeristen die uit de verwarmde bussen stapten, ze vroegen zelfs of ze onze helm even mochten opzetten. Zonder geluk voor hen, in mijn helm past maar één dikkop.

Het uitzicht was weer prachtig daarboven.

En als we dan toch terug naar beneden moeten,wisten we dat er weer een mooie route stond te wachten richting Geiranger de toeristische plaats van Noorwegen.


Verder via de overzet van Eidsdal naar Linge genomen.

Waarna er weer voldoende mooie stop plaatsen voorradig zijn.

Zo naar de Trollvegen.

De Romsdalen af, en onderweg even een stop voor onze picknick.
Oei, ik zal hier zelf maar ons eten nemen, die is hier al wat anders aan het doen.

Lekkere zalm.

Daarna de off-road bomweg Sladalvegen op.


En na deze mooie geslaagde dag mocht er weer een flesje open.
Klinken op nog zo van die dagen.

Hela, wakker blijven hé, het blijft namelijk dag en nacht licht dus weet je niet meer juist hoe laat het is.

Wat? Oei, jij weet er al van.

Laat me niet lachen.

He geen foto’s van trekken hé.

Dag4 donderdag 11-06-09
Vandaag stond route 55 op het programma, maar eens aan de böverdalen liet de bewolking ons twijfelen of we dit wel zouden doen.

We wisten zo dat we voor langere tijd in de regen zouden terecht komen, maar het twijfelen was snel beslist. Regenvesten aan en we gaan er voor, en de regen volgde al snel. Al was het zicht niet zo ver, de Leirdalen en de Sognefjell zijn ondanks het weer steeds prachtig.


Enig nadeel met dit weer waar gaan we hier ergens picknicken?
Dan maar ergens iemand zijn hutte aangeslagen om op zijn terrasje droog te kunnen picknicken.

Nu met dit slechte weer hadden we geen zin om weer zeer veel kilometers te gaan rijden, en besloten we om de route 55 nog een keertje te rijden in de andere richting dit geeft elke keer toch weer een ander uizicht.


Even uitblazen.

En terug genieten.


Nog even een stop in Lom.

En tijdig terug op de camping om ons potje te koken met de nodige drank en het fototoestel goed verstopt.
Dag5 vrijdag 12-06-09
Vandaag al vroeg vertrokken bij bewolkt maar droog weer, de Briksdal stond op ons programma dus reden we weer de Ottadalen op en we konden daar al zien dat de Videdalen route 258 nog was afgesloten dus reden we baan 15 verder naar de Sundalen richting Stryn.


En via Olden naar de Briksdal.


Daarna terug naar Olden voor onze picknick en het idee was er toch om de afgesloten Videdalen route 258 te proberen. Langs deze kant was te zien dat de route zeker open was tot het skigebied en dachten we laten we proberen we zien wel tot hoe ver we kunnen, en rijden dan desnoods wel dezelfde weg teug. Eens deze route 258 op hadden we daar al zeker geen spijt van.


Jerom was er ook daarboven.


Een beetje fun, hier hebben we wel tweemaal moeten naar kijken van wie welke benen nu eigenlijk wel zijn. Dat kun je hebben als je niet juist weet wanneer het fototoestel af gaat.

Eens het skigebied voorbij was het afwachten hoe ver we konden, maar op het hoogste punt stond de bareel open en reden we gewoon door. Nu eens dit punt voorbij is het onderhard terrein en lijkt het er zeer goed bij te liggen, maar waar er nog sneeuw ligt zijn de platgereden stukken aan de gladde kant maar doenbaar.

Hoe verder deze route naar beneden gaat hoe beter de weg, en zo hebben we de route volledig afgereden en uitgezonderd een klein stuk onverhard aan de gladde kant was er geen reden om deze pas gesloten te houden.

Zo waren we redelijk vroeg terug op de camping om ons potje te koken met ….. Net op tijd heel de dag droog gebleven tot op de camping daar begon het te regenen en dit voor de ganse avond.
Dag6 zaterdag 13-06-09
Vandaag was het onze bedoeling om onze rijdende hut ergens ter hoogte van de poolcirkel te gaan plaatsen, maar de weersvoorspelling aan die kanten zagen er niet al te best uit dus veranderde we onze route. Via Lom naar Otta tot Dombas, daar een stop aan de trollen winkel.

Zo via de Drivdalen tot Oppdal, de Sundalen af tot Sunndalsora daar de rechter kant route 70 van de Sunndalsfjorden en aan de parking van de Gjemnessundbrug even gestopt en daar kregen we bezoek van deze vos.


Zo nog verder tot Hjelset dan route 62 tot we daar aan Skjoesetra na 440km onze camping vonden.

Een al wat oudere camping en niet echt een aanrader. Het viel ons op dat iedereen hier in zijn camper bleef zitten. Toen we enkele vissers zagen passeren met muggennetjes werd het ons vlug duidelijk waarom iedereen hier binnen zat. Niet echt gezellig maar er zat niets anders op dan ook maar binnen te gaan zitten, en nu dat het weer net wat meevalt
Dag 7 zondag 14-06-09
Niet zo vroeg opgestaan als gewoonlijk, het is zondag voor iets. De Atlanterhavsvegen stond op ons programma en het weer zag er prima uit om naar de zee te gaan. Richting Molde dan naar Elnesvagen en zo naar Bud, maar net daarvoor kon onze vakantie er helemaal anders uitzien toen we een taktor voorbij staken en net toen we ter hoogte van deze waren sloeg deze alles af naar zijn weide zonder vooraf te pinken, ik kon nog net uitwijken maar dit scheelde zeer weinig om niet te zeggen millimeters. In Bud maar even gestopt om de knoop uit onze maag te halen.


Daarna staken we niet meer zo vlug een tractor of een camper voorbij maar bleven we er steeds even achter rijden tot deze ons zeer goed gezien had. Van Bud de zee blijven volgen tot de Atlanterhavsvegen.




Daarna deze route blijven volgen tot aan de overzet voor naar Kristiansund.

Daar een stop gemaakt in een visrestaurant.

En daarna via de Freifjordtunnel en de Gjemnesbrug terug naar de camping, mits nog een omweggetje via route 666 langs de Tingvolfjorden om niet te snel terug aan de camping tussen de muggen te zitten.