Wat vooraf ging;
Onze Erik vertrekt op vakantie en doet jammer genoeg te veel olie op de motor (+/-500cc), met als resultaat dat de oliekeering van het vliegwiel het opgeeft.(motor heeft 215000 km)
Vervangen dus!Ondertussen alles proper maken ,koppeling vernieuwen enz.(de oliekeering word vervangen dmv de juiste mal voor de keering te plaatsen en zit dus op de juiste plaats)
Nu komt het ;
Na 50km. begeeft de oliekeering het weer en dit keer zat er niet te veel olie op de motor.
Bij een nadere checkup komen we tot de constantatie dat het luchtfilterhuis toch z'on 150cc olie bevat en er dus te veel onderdruk optreed in het karter.
We kijken de bougies ook eens na en perfect koffie met melk
We gaan over tot het meten van de compressie met als resultaat 10.5/1 aan elke kant (zo goed als nieuw als ge het mij vraagt (maar niemand vraagt mij iets
Dus word het verder zoeken ,maar waar
De rechter aanzuigbuis naar de carbu bevat wel een overtollige olielaag ivm de linker maar dat blijkt normaal te zijn daar die net onder de karterontluchting een deel terug binnen neemt en verbrand.
Wat we wel hebben opgemerkt is dat de tuimelaaras rechts iets meer is ingesleten in vergelijking met links maar ook niet direct om zorgen over te maken lijkt mij, hij heeft tenslotte 215000 km en een beetje slijtage lijkt me toch enigsinds normaal!
Heb de indruk dat de dichtingen op de klepgeleiders niet lekken en er geen speling zit op de kleppen in de geleiders.
We moeten dus verder zoeken , alle raad is welkom.
gr kristof
ps; gelieve dit topic enkel te vullen met nuttige info en met kennis van zaken