Welke Castrol Olie gebruiken?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Welke Castrol Olie gebruiken?

Bericht door pvde »

Wie kan mij zeggen welke de beste Castrol olie is voor een R1150RT.
Ikzelf zou de Half-Synthetische "Castrol GPS SAE 10W-40" kiezen, maar is dit wel een goede keuze.
Enkelen raden mij een Full-Synthetische olie aan, is dan de Castrol R4 beter.
http://www.castrol.com/castrol/multiple ... Id=6501459
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Castrol R4 Superbike SAE 5W-40

Synthetisch smeermiddel voor 4-takt motoren
Kenmerken
Castrol R4 Superbike is geschikt voor alle Japanse en Europese 4-takt motorfietsen met een hoog prestatievermogen
maximale motorbescherming
is geschikt voor 4-takt motoren van alle Japanse en Europese motoren die met benzine met of zonder lood rijden
is dus voor alle sportmotoren en reproducties van koersvoertuigen met multicylinders, multikleppen, V-Twin, water- of luchtgekoeld geschikt r
overtreft de specificaties: JASO MA, API SG

Castrol GPS SAE 10W-40

Maximale bescherming bij hoge temperaturen
Kenmerken
Castrol GPS is een geavanceerde semi-synthetische viertaktmotorolie die voor een uitstekende smering en bescherming zorgt. Castrol GPS kan gebruikt worden voor elk merk Japanse of Europese 4-takt motorfiets van om het even welk type: hoog prestatievermogen, multi-cilinders, multi-kleppen, V-twin of watergekoeld, sportmodel of replica.
uitstekende bescherming en opmerkelijke smering van de motor
betere controle van het olieverbruik
Gemakkelijke koude start
Uitstekende werking van de natte koppeling
Bescherming van het uitlaatsysteem en de katalysator
overtreft de specificaties: JASO MA, API SG
alsje veel wil uitgeven is de 5W40 goed
als je minder wil uitgeven is de 10W40 goed

ze zijn alle 2 geschikt voor uw machientje
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Walt
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 okt 2004, 21:15
Locatie: Aalst

Bericht door Walt »

Beide hierboven genoemde olieën zijn niet echt geschikt voor BMW motoren. Dit zijn olieën geschikt voor motorfietsen met natte koppelingsplaten. Onze Beemers hebben een droge platenkoppeling.
Een degelijke motorolie (synthetisch of semi- synthetisch) voor automotoren is perfect voor de motor van onze Beemers.
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

Dat klopt er is een additief "te veel" in maar 't schaadt ook niet...
Dus de Castrol olie is perfect, de RS full synthetic gaat er langs de uitlaat weer uit terwijl de half synthetic voor Jan modaal meer dan voldoende is... bv. Castrol Act Evo is een ideale olie...
:wink:
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

Recept voor ee nvroegtijdige revisie, 10W-40. Behalve als je veel bij temperaturen onder 0 rijdt.

BMW schrijft 20W-50 voor. De '40' in 10W-40 is te dun. Met olieverbruik tot gevolg en als je pech hebt koolafzetting boven de zuiger.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Ik snap nog de b*llen van wat er goed of niet goed is. Ik kap er altijd minerale olie in. 'k Heb er nu gekocht van een maat, 3.50 euro de liter, simpele 15W40 (denk ik :oops: ). Vind m'n olieverbruik nogal hoog, maar vergeet het altijd te noteren (ik ga af op het feit dat ik er hééél regelmatig wat moet bijdoen, maar mss rij ik wel meer dan gemiddeld). Zal er nog eens een poging voor doen.
Koen kapoen
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 mar 2005, 14:46

Bericht door Koen kapoen »

:arrow: :arrow: :arrow: Bij m'n 20Km onderhoud uitgevoerd door erkende BMW dealer heeft men Castrol GPS SAE 10W-40 gebruikt.
Groeten, Koen
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

Ja. Opmerkelijk dat ook BMW dealers de verkeerde olie er in gooien en het schijnbaar beter weten dan BMW zelf.

Waarschijnlijk hebben ze een leuke deal met Castrol kunnen sluiten.

Daarbij is het elke keer weer opvallend hoe sommige merkdealers aanprutsen. Overgeslagen punten, slechte afstelling, sporen van uitschieten met gereedschap. En dan heb ik het alleen nog maar over een échte bmw-dealer.

Zoals gezegd: in 4v-boxers hoort 20W-50. Het eerste getal mag lager zijn overigens.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

Relax schreef:Ik snap nog de b*llen van wat er goed of niet goed is. Ik kap er altijd minerale olie in. 'k Heb er nu gekocht van een maat, 3.50 euro de liter, simpele 15W40 (denk ik :oops: ). Vind m'n olieverbruik nogal hoog, maar vergeet het altijd te noteren (ik ga af op het feit dat ik er hééél regelmatig wat moet bijdoen, maar mss rij ik wel meer dan gemiddeld). Zal er nog eens een poging voor doen.
Probeer eens halfsynthetische Bel-Ray 20W-50. De meeste mensen noteren dan een opmerkelijk lager olieverbruik.

Mijn motor gebruikte met Shell 10W-40 ongeveer 1:6000 en sinds ik 3000 km geleden op BelRay over ging heb ik nog vrij snel na de oliewissel 100cc moeten bijvullen en inmiddels is het weer een klein beetje gezakt. Ik schat dat het nu op tussen de 1:10000 en 1:15000 uitkomt.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
pascal
Berichten: 196
Lid geworden op: 14 dec 2004, 00:11

Bericht door pascal »

Bel-ray is bijna de marktleider voor motorfietsolie in het buitenland.Komt ook in tests uit als de beste olie voor BMW.
In Finland hebben ze in mijn motor tijdens het 1000km onderhoud Bel-raygedaan,nu 4000 km later is het oliepeil nog altijd stabiel.
Het is een bedrijf uit de VS.
Mijn vraag is kennen jullie een verdeler in Belgie,in Nederland is het te krijgen.

MVG. Pascal
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
GSven
Berichten: 698
Lid geworden op: 17 apr 2005, 10:02
Locatie: B-1070

Bericht door GSven »

Hallo,

mag je eigelijk verschillende merken olie mengen?
Ik zou wel de soort (synthetisch of ni, en 15W40 ed) respecteren.

GSven
pascal
Berichten: 196
Lid geworden op: 14 dec 2004, 00:11

Bericht door pascal »

BMW group brussel is blijkbaar verdeler van Bel-ray olie.?????
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door pvde »

Is dit dan de Beste olie voor een BMW 4 takt :?:
Afbeelding
De 20W50 met product Nr. 9195, Zie http://www.belray.com/consumer/productpages/exp.html
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
pascal
Berichten: 196
Lid geworden op: 14 dec 2004, 00:11

Bericht door pascal »

Naar mijn bescheiden mening ,ja.
Hun website is informatief alsook hun F.A.Q.
Hun product word blijkbaar ook verdeelt door de een BMW dealer in Hamme
metteke
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 jan 2005, 11:44
Locatie: Baasrode

Bericht door metteke »

Die BelRay heeft inderdaad heel goeie punten gekregen, zowat overal.
Alleen is de moto redelijk lastig te starten in de winter. De olie (de 20W) is dan te dik. Hij start wel hoor, maar de batterij is sneller leeg, met het gekende abs-geknipper tot gevolg (dat kan dan ook weer verholpen worden, maar kom).
Ik denk dat je best 20W50 in de zomer gebruikt en 10W50 in de winter. OF gebruik mobil1 15W50 want die zou ook heel goed moeten zijn.
Ik gebruik nu 10W50 synth van Total (Pro d'Or) en dat is zo een beetje een compromis...
(verbruik 1l op 5000 en voorheen 1l op 4000 met 20W50 minerale)
pascal
Berichten: 196
Lid geworden op: 14 dec 2004, 00:11

Bericht door pascal »

Heeft er iemand ervaring met LUBR-MOLY olie?

MVG.
Plaats reactie