Discussie met reisgezel

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Roger

Discussie met reisgezel

Bericht door Roger »

Dit weekend vertrekken we met twee koppels naar het Duitse Beieren.
Tijdens een reisbespreking met onze reisgezellen kwam er de discussie los over het Duitse verkeerreglement.
Het ging erover dat je in Duitsland tussen de file mocht rijden, zoals hier in België, of je gewoon in het rijtje moet aanschuiven.
Wie kan ons uit deze discussie helpen?
Roger
R1100RT/K1200LT/K1200LT/K1600GTL/K1600GTL
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
jakke

Re: Discussie met reisgezel

Bericht door jakke »

Als ik mij niet vergis, moet je in Duitsland, wettelijk gezien... in het rijtje mee aanschuiven! :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Inderdeed, aanschuiven is het.
http://www.fahrtipps.de/frage/motorrad-stau.php

Maar heel veel motoren gaan er gewoon tussendoor.
Maar wat doe je op de snelweg, binnen door is leuker :)
:lol:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

File-filteren is er "Verboten", maar daarom ga je het toch niet laten zeker. Alleen dubbel uitkijken voor der Polizei en voor duitsers die expres de deur durven dicht doen. Niet echt over stressen, hoor :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Ik doe het ook gewoon elk jaar in Duitsland. Daarvoor koop ik en rij ik met de motor ...
bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

En in Belgie ook !!

Bougimain
jakke schreef:Als ik mij niet vergis, moet je in Duitsland, wettelijk gezien... in het rijtje mee aanschuiven! :wink:
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Bwa, das grijze zone, hoor Bougi :pirat:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Sorry wim ik begrijp niet wat dit wil zeggen, graag uitleg erover ??
Dit heb ik nog nooit niet gehoord.

Bougimain
WimLT schreef:Bwa, das grijze zone, hoor Bougi :pirat:
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

En gij werkt bij de belastingen :-P

Grijze zone = naargelang de pet van de verbaliseerder staat :clown: Niet écht duidelijk in de wetgeving dus :wink:

jakke

Bericht door jakke »

jakke schreef:Als ik mij niet vergis, moet je in Duitsland, wettelijk gezien... in het rijtje mee aanschuiven! :wink:
bougimain schreef:En in Belgie ook !! Bougimain
Idd, en bij onze Noorderburen mag het wettelijk ook niet . Ik ben het (voor den Belgiek) echter met de grijze zone van Wim wel eens. In Nederland zijn ze er strenger op dan bij ons, daar "laten" ze je rijden als je gebruik maakt van de vier pinkers en de snelheid op een zéér aanvaardbaar niveau houdt. Hier bij ons heb ik al ondervonden dat men niet zo nauw steekt. Al een paar keer een Duitse tuf in de file, hier bij ons, voorbij gereden die braaf stond aan te schuiven hoor. :wink:
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

jakke schreef:Al een paar keer een Duitse tuf in de file, hier bij ons, voorbij gereden die braaf stond aan te schuiven hoor. :wink:
Dat klopt als een zwerende vinger :wink:

jakke

Bericht door jakke »

WimLT schreef:
jakke schreef:Al een paar keer een Duitse tuf in de file, hier bij ons, voorbij gereden die braaf stond aan te schuiven hoor. :wink:
Dat klopt als een zwerende vinger :wink:
Wij komen toch nogal overeen hé jong!! :mrgreen: :eye:
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

GADVERDERRIE ! ! ! Als dat zo verder gaat worden wij nog maten :shaking: :shaking2: :compress:

bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Allee geef mekander dan nen bees :lol:

Bougimain
Afbeelding
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Pfffff, hier op d'n Hollander hebben ze 'n gedoogbeleid zoals ze dat noemen.
Ut mag dus wel, maar je mag dus er niet te snel tussendoor rijden.

Scheur je dan op volle snelheid erdoor moeten ze nog 'n wet gaan maken zeg maar :grin:

Zelf doe ik het kalmpjes aan en rijdt zeker niet sneller dan 30km/uur, en dan afhankelijk hoeveel plaats er is.

mvg Nico
MG Breva 850
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

In NL is het niet verboden, staat namelijk niet in de wet of in regelgeving.
Bij de invoering van het RVV 1990 is het uit de wet verdwenen.
Dus sindsdien mag het.

Er is wel een convenant gesloten over hoe een motorrijder zich gedraagt als hij/zij de file doorkruist,
Je mag bijv. niet met 160 per uur door de file rijden.

Rond Amsterdam is het nu al zo dat motorrijders met ca 50 tot 80/uur door de file scheuren en de automoblikkers goede ruimte maken.
jakke

Bericht door jakke »

bougimain schreef:Allee geef mekander dan nen bees :lol: Bougimain
:puker: Nee dank U, met al dat haar. :no:
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

CeesBmw schreef:Rond Amsterdam is het nu al zo dat motorrijders met ca 50 tot 80/uur door de file scheuren en de automoblikkers goede ruimte maken.
Das dan heel anders op de ring van Antwerpen. Als de doorgang daar eens geblokkeerd is, is het negen kansen van tien door een nederlander :roll: Maar ... er is dus hoop op verbetering :wink:

@ jakke: haar :shock: ... wààr ??? :pig:

RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Mag in eigenlijk in geen enkel Europees land... enkel Belgie is een uitzondering.

Duitsland is zelfs zeer streng zelfs en de boetes zijn vrij hoog....

GRTS Danny
bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Sorry Russor dit mag niet in belgie, een verdere buur van mij is een agent en hij zij mij dat als de wagens stilstaan tolereren ze dat we met de moto tussen de wagens rijden aan 40 of 50 km/h en eenmaal de wagens terug rijden je achter de wagen terug moet rijden zoals normaal;
Als je mij begrijpt

Bougimain
RUSOR schreef:Hoi,
Mag in eigenlijk in geen enkel Europees land... enkel Belgie is een uitzondering.

Duitsland is zelfs zeer streng zelfs en de boetes zijn vrij hoog....

GRTS Danny
Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

Laat de kenners mij verbeteren, maar ik dacht dat het te maken heeft met het feit dat je bij het filefilteren, ook Auto's langs de rechterzijde voorbij rijdt terwijl enkel links voorbij mag gereden worden!! :wink:
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

'k Trek er mij allemaal niks van en sluit mij bij onderstaande volkomen aan:
pvdk schreef:Daarvoor koop ik en rij ik met de motor ...
Geld ook voor tot helemaal aan het rode licht rijden enzo.
Je gaat al die voordelen van een motor toch niet opgeven, zeker :-? Eender waar :mrgreen:

Frank K

Bericht door Frank K »

Mag dus in principe nergens. Bijna overal is er wel een gedoogbeleid, maar dat schept alleen maar onduidelijkheid.
In Nederland moeten de wagen stilstaan en dan mag je met beperkt snelheidsverschil filteren.
In Duitsland en Zwitserland hangt veel af van de automobilisten. Vorig jaar in Zwitersland lieten deze mij duidelijk merken dat dit niet mocht en kon ik in de gietende regen gewoon aanschuiven.
Eigenlijk is er maar één regel: Houdt rekening met elkaar en rijdt er niet als een maf tussendoor. Niet iedereen heeft je gezien en voor je het weet ben je gezien.
Merk wel dat de laatste maanden de mentaliteit in België sterkt is verbeterd. Op E19 geven de meeste automobilisten ons ruim de plaats om te filteren.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Relax

Bericht door Relax »

Er is nochtans al rechtspraak in het voordeel van de motorrijder die filefiltert én wordt aangereden, meen ik. Wat dus wijst op meer dan een gedoogbeleid.

Het wordt idd veel beter op onze wegen, de laatste tijd. Ik stel zelfs de Franse manier van rijden vast op de secundaire wegen: mensen gaan dusdanig ver naar rechts rijden om je door te laten dat het gevaarlijk wordt.
En als iedereen 'ns vriendelijk "Bedankt" zou zeggen, schieten we ook al een eind op.
I respect your opinion. But I don't give shit.
nonkel moto

Bericht door nonkel moto »

in belgie is het wel toegelaten om tefillefilteren enkel en alleen als het verkeer stil staat en je stapvoets tussendoor rijd(niet aan +-40km/pu)
en zonder knipperlichten.dat is een praktiche ervaring
eenmaal het verkeer in beweging is moet je terug aansluiten
men laat wel ooggluikend toe dat je bij traag rijdend verkeer toch tussen de auto's door passeerd maar dat is geen recht
bij rijdend verkeer fillefilteren en een ongeval hebben zal je gegarandeerd verliezen(aangezien je rechts voorbijgaat)
joehoe
Plaats reactie