zadel 1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Wingman X
Contacteer:

zadel 1200RT

Bericht door Wingman X »

Hoi,
Ik ben gisteren bij de dealer binnengelopen en even gaan uitzoeken of het lagere zadel op de 1200RT beter zit. Zoals jullie konden lezen in mijn topic impressie 1200RT is het zadel voor mij de grootste hindernis :( Uiteraard kon ik met mijn voeten aan de grond maar daar hield ook de vergelijking op. Wegens tijdsgebrek zat een proefrit met dat lage zadel er (nog) niet in.

Daarom mijn vraag: wie van jullie heeft heeft welk zadel gekozen? Geef ook eens jullie lengte op. Ikzelf ben aan de grote kant (1.86m) en heb vooral problemen mijn lange stelten weg te krijgen. En voor zover dit deftig te meten is: mijn beenlengte aan binnenkant is ca 90cm.

Heeft iemand al een idee of ervaringen opgevangen met de vervangzadels van Wunderlich, CeeBaileys of Corbin voor de 1200RT. Op het eerste zicht zijn die nog niet eens verkrijgbaar, maar ge weet maar nooit.

thanks,
Xavier
Laatst gewijzigd door Wingman X op 06 jun 2005, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

Dag Xavier,

Ik meet een lengte van 1.75 en heb de verlaagde uitvoering.
Wuderlich heeft een nieuw zadel, maar nog niet leverbaar dacht ik.
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik ben ongeveer 1.71 m groot (of klein :wink: ) en mijn beenlengte zal rond de 80 cm zijn.

Ik heb het verlaagt zadel op zijn laagste stand staan, en dit heb ik nog een kleine centimeter extra verlaagd.

Ben nu aan het onderhandelen om een extra aanpassing van +/- 2 cm.
Hoop hierover volgende week meer nieuws te hebben. Uitvoeren zal ten vroegste de week erna kunnen, omdat ik de moto volgende week niet kan missen :!:

Ik heb geen enkele probleem met de zitpositie of vorm van dit zadel, enkel met de hoogte van de moto :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hoi,

Alvast bedankt voor de nuttige reacties. Blijkbaar heb ik niet direct de lengte om voor een verlaagd te gaan...
Nog iets. Bij de dealer wisten ze niet meer welk zadel erop zat tijdens de proefrit. Ben dus ferm aant twijfelen of ik niet de ganse tijd heb rondgereden met het verlaagde zadel...:? :? :?
Hierbij nog wat fotos van de test RT
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als ik kijk naar de fotos (zie ook foto zijaanzicht bij mijn impressie) dan lijkt dat zadel verdacht laag... Of heb ik het nu helemaal mis?

Xavier
Laatst gewijzigd door Wingman X op 06 jun 2005, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
dolf

Bericht door dolf »

Xavier,

Aan de foto te zien lijkt mij dat inderdaad een laag zadel. Zie links naar foto's van mijn rt met standaard zadel. Ikzelf meet 1.82m en had eerst het verlaagde zadel besteld, omdat mijn vrouw, die een stuk kleiner is als ik, eventueel ook met de motor zou rijden. Ik heb nadien toch het standaard zadel gekocht, en dat zit voor mij toch een stuk beter. Natuurlijk wel iets minder windbescherming, maar voor mij toch nog ruim voldoende.
dolf

Bericht door dolf »

oeps, foutje

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dolf op 06 jun 2005, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

@ Dolf
Verhelderende foto's als je't mij vraagt. 1000x Bedankt! Heb ondertussen wat extra foto's bij mijn topic geplaatst. Verschil moet nu zeker duidelijk zijn :?
Xavier
Scarto

Bericht door Scarto »

@Xavier

De door u laatst geposte foto is genomen aan de zeedijk van Mariakerke, in de nabijheid van het voetbalstadion van KV Oostenden. :wink:

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Vline

Bericht door Vline »

Sinds vorige woensdag tour ik ook rond op een 1200RT en heb hetzelfde probleem als hala. Ik meet net geen 1.70m, heb het zadel in de laagste stand staan en voel me bij momenten net een ballerina.Het rijden zelf vormt geen probleem alleen de voetjes aan de grond wel.
Daarom probeer ik de touch down ook zover mogelijk vooruit te schuiven, door een langer de motor in tracktie te houden, voet op de achterrem, koppeling lichtjes in en de motor een beetje in het gas houden. Doch het blijft een probleem, het laatste wat je wil is tegen de vlakte gaan. Als ik de motor in een grepel of goot kan parkeren kan ik netjes met men voetjes aan de grond en dit geeft een heerlijk stabiel gevoel. Ik vraag me af of de motor niet nog enkele cm naar beneden kan? Op het techniek forum staat er een topic over iemand die zijn machine nog 3.5 cm extra laat verlagen, ben echt benieuwd naar het resultaat.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb mijn dealer gevraagt contact op te nemen met de betrokken maatschapij om een verlaging te bespreken.
Ze hadden me TEN STELLIGSTE in de loop van begin vorige week beloofd info door te geven.
Zoals te verwachten :evil: heb ik helemaal NIETS vernomen :!:

Ik ga er morgen of donderdag langs om zelf te vragen hoe het nu zit.
Ik laat U dan ook wel weten wat het resultaat is.

Ikzelf heb het zadel nog ongeveer een kleine centimeter verlaagt vooraan. Dat zal wel een verschil geven maar veel is het zeker niet.
Nog 2 à 3 cm erbij zou wel een belangrijk verschil kunnen betekenen.

Afwachten dus.

R1200RT

brit

Bericht door brit »

hla schreef:Zoals te verwachten :evil: heb ik helemaal NIETS vernomen :!:

Ik ga er morgen of donderdag langs om zelf te vragen hoe het nu zit.
Ik laat U dan ook wel weten wat het resultaat is.
oei hla, nog niet lang bmw klant? de nadruk ligt vooral op verkopen... en sinds de nieuwe modellen boom nog meer dan vroeger. ik denk dat het woord service bij velen zelfs uit hun woordenschat geschrapt is.
Teutoon

Bericht door Teutoon »

Ik ben 1,74 m groot en reed al langer met een R850RT met de zadel op hoogste stand (82cm). Ik heb dus ook voor de standaard zadel gekozen die eveneens op 82 cm staat.
Ik kom met mijn hielen juist op de grond zonder op de tenen te moeten staan. Rijdend is het natuurlijk aangenamer als de knieën niet te zeer geplooid staan.
Verplaatsen doe ik mijne brommer nooit erop maar altijd afgestapt. Dan heb je veel meer kracht en nooit problemen met de lengte van de benen.
Dus: Als je op de moto zit moet je rijden en niet lopen… :wink: :wink: :wink:
BMW Motor Club Vlaanderen
R1200RT
Kurt1200

Bericht door Kurt1200 »

ikzelf ben 1.75 m en rij met een 1200 rt met esa.
toen ik een proefrit maakte (met een 1200 rt zonder esa) met normaal zadel kon ik redelijk goed aan de grond met mijn voeten. Weliswaar zat ik hoger dan op mijn 1150 rt. Ik heb terzelfdertijd een proefrit gemaakt met verlaagd zadel en ik kon zeer goed aan de grond maar ik zat niet zo gemakkelijk en ik vond de rt ook moeilijker sturen.

Ik heb toen het standaard zadel verkozen.

Met mijn RT met esa heb ik de indruk dat hij lager staat. Ik kan gemakkelijk aan de grond. Ik weet niet hij werkelijk lager is, feit is ik kan goed aan de grond. En nee, ik ben ondertussen niet gegroeid...
rdk1960

zadel

Bericht door rdk1960 »

Hoi,

ik heb mijn R1200RT sinds een 10-tal dagen. Daarvoor had ik een R1150RT. Op de 1150 had ik een verhoogde ruit geplaatst.
Bij de 1200 moet ik op zoek naar een oplossing. Ik ben 1m94 groot. Zet ik het zadel in de hoogte stand is het ok voor de benen maar is de ruit absoluut te klein. Er is enorme hinder rond de helm. Daarom nu het zadel op de laagste stand maar comfortabel is dit niet.
Ik wacht met spanning op de hogere ruit.
Leef vandaag - denk niet aan morgen - maar vergeet overmorgen niet !
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hallo iedereen,
Thanks voor alle reacties. Zal dus nog eens langsgaan bij de dealer om het standaardzadel te proberen op 80 en 82cm. Grote mensen zullen dus bovendien op zoek moeten gaan naar een hogere ruit.... Geduld hebben zal de boodschap zijn want bij mijn weten is nog niets in die zin verkrijgbaar :cry:

Xavier
MCC-RT

Bericht door MCC-RT »

rdk1960,

U bent niet alleen in die ongemakkelijke situatie. Ik ben ± 1m92 en heb mijn zadel toch op de hoogste stand laten staan om beenkrampen tegen te gaan.
Het windgeruis/-gebulder compenseer ik enigszins met oordopjes maar toch merk ik dat ik vaak een beetje ingezakt rijd (om minder gebulder te horen). Een hogere ruit laten zetten zie ik ook nog wel eens gebeuren dus ik ben benieuwd wanneer we meer erover vernemen.

:wink:

MCC-RT
Afbeelding
BMW Motor Club Vlaanderen-lid
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik heb vandaag een verlaging van mijn 1200RT besteld.
Zal zeker wel drie weken duren vooraleer het uitgevoerd is. Het aanpassen zal snel gaan (misschien 2 uren werk) maar een en ander moeten blijkbaar besteld worden met een 2 weken levertermijn (minimum!).

Het resultaat zou 4-5 cm moeten zijn, waardoor het zadel terug iets hoger kan geplaatst worden om wat extra beenruimte te geven.
Uiteindelijk toch een verlaging van +/- 3 cm!

Afwachten wat het resultaat zal zijn, en duimen dat het in orde zal zijn :wink:

R1200RT

tibogs-er1

Bericht door tibogs-er1 »

Daytona verkoopt een motorlaars met een verhoogde binnenzool, scheelt 2,5 cm en uiterlijk is het er niet aan te zien. Kan misschien een oplossing zijn voor sommigen, wordt verkocht bij http://www.rad.be
Vline

Bericht door Vline »

Hla, ik ben benieuwd naar het resultaat.
scooterke

Bericht door scooterke »

Hallo,

Ik heb vandaag bij de schoenmaker 'n zool van 1cm onder mijn bottekes laten zetten ( 1,5 cm kon ook) :lol:

Groetjes
BMW R1200RT
Lid BMW club vlaanderen sinds april 2005
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Kan inderdaad ook helpen, maar dat heb ik niet willen doen.
Waarom :?:
Omdat dit voor mij een heel gedoe is en er mogelijks nog een praktisch probleem bij komt.

Ten eerste gebruik ik drie tot vier verschillende schoenen om met de moto te rijden: 2 paar laarzen, een paar gewone bottinen en een paar gewone schoenen.
Het een om te toeren, het ander om te gaan werken en het laatste om soms even snel naar de winkel te gaan.
Sandalen schakeld moeilijk (pijnlijk) anders zou ik die ook misschien wel durven aan te doen :cry:
In ieder geval ga ik niet op allemaal verhogingen plaatsen, daarvoor wissel ik ook te veel van schoen. (een paar per jaar!)

Ten tweede moet dit toch minder ruimte geven bij het schakelen :!: Stoort dat niet bij het rijden :?:

En ten derde, na de verlaging op in de pipeline zit, zou het niet meer nodig moeten zijn om nog extra dingen te doen.

Ik ben voorlopig tevreden met die cm die ik in het zadel gerealiseerd heb, en wacht nu met ongeduld op het vervolg.

Niettemin: veel succes ermee :wink:

R1200RT

Plaats reactie