Welke voorband ?

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
kineman

Welke voorband ?

Bericht door kineman »

Ik wil straks een nieuwe voorband op mijne R1100RS laten leggen. Ik ben aan het twijfelen tussen:
* Pilot Road v Michelin
* Bridgestone BT020
* Metzeler Roadtech z6
* Metzeler Mez z4

Prijzen liggen maar 5 euro uiteen.
Enige suggesties ?? :?:
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Volgens het magazine Motor Wereld van Juni 2005:
1) Metzeler Roadtech Z6 7.88/10 216 euro
2) Pirelli Diablo Strada 7.83/10 207 euro
3) Dunlop D220ST Sportmax 7.55/10 145 euro
4) Bridgestone BT-20 7.16/10 153 euro
5) Michelin Pilot Road 7.11/10 184 euro

Commentaar:
Getest op Ducati ST3, 2.1 bar 120/70 - 17
Metzeler en Pirelli zelfde technologie, dus zelfde resultaat
Bridgestone en Michelin OK maar ouder concept.

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Enerzijds, als de prijs van vermelde banden effectief maar 5€ scheelt, dan zou ik voor de Metzeler Z6 gaan, die kwam in de test (heb 't artikelke ook gelezen :wink: ) duidelijk als de beste uit den hoop.

Anderzijds, heb op mijn R1100R vooraan Bridgestone BT020 liggen, en ben er uitermate tevreden van :D Vorige zomer een dagje op Croix gaan knallen, en de "pellen" hingen eraan opzij, maar hij gaf geen krimp :!:

Mijne maat (R1150R) heeft voor en achter Metzeler Mez 4 steken, en alhoewel hij , eens ze versleten zijn, waarschijnlijk zal overstappen naar de BT020's, hebben ze hem tot nu toe niet in de steek gelaten. Waarom hij overstapt naar Bridgestone: hij heeft er gewoon een beter gevoel bij, vertrouwen in de banden zit dus gewoon ook in 't "koppeke" :roll:

Grtz, Koppel!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

de Z6 is zeker en vast geen slechte band. Ik heb hem nu enige tijd voor en achter gehad en was tevreden.
Mijn achterste is momenteel de Michelin ... tja, een mens moet al eens wisselen ... die zou ook langer moeten meegaan :wink:
eerlijk gezegd, ik voel bijna geen verschil ... eerst dacht ik dat de michelin wat strakker op de baan lag, maar dat kan evengoed te maken hebben met het feit dat de band nieuw was. Nu, na 3500km schotland, nog even content. Band heeft daar geen krimp gegeven en we (de G5) zijn niet bepaald kalmpjes geweest daar ! :twisted: :lol:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
luc rs

Bericht door luc rs »

Ik rij ook met een R 1100 RS, had vroeger de MEZ 4 erop liggen, nu reeds twee jaar BT020. Meer dan tevreden over. In 2 verschillende bandenwinkels telkens willen wisselen naar Michelin Pilot Road maar ze raden me dat in beide winkels sterk af, omdat dit volgens hun een stap achteruit zou zijn. Of dit waar is en of dit al of niet met winstmarges te maken heeft laat ik in het midden.
Ook moet ik voor en achterband op verschillende tijdstippen wisselen en ze raden me ook af van banden te gaan combineren.

De BT020 zal in ieder geval niet tegenvallen.

groeten

Luc RS
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

wat is uw achterband

het best is dat je voor en achter het zelfde type band legt
ik rij met de BT020 en het is zalig
wel is het een zachte band en slijt ietsje rapper
maar hij plakt dan ook aan de weg wat u een zeker gevoel heeft
zoals je merkt rij ik ook R1100RS
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
kineman

Bericht door kineman »

Hey mannen,
Bedankt voor de input...
Ik ben daarstraks bij banden Ronnie geweest en ik heb hem mijn lijstje overhandigd en we zijn in zijn magazijn gaan vergelijken.
Ronnie ( sympatieke kerel trouwens ) heeft me de Michelin Pilot Road aangeraden wegens zeer betrouwbaar comfortabel en slijtvast. De BT 020 is ook een goede band maar veel minder slijtvast (ergo... veel minder kilometers). En de metzeler roadtech z6 was zeker ook aan te raden maar moet het toch afleggen tegen de Pilot road. Voor een eventueel prijsverschil moet je het niet doen want al deze banden draaien rond de 125 a 130 euro (geplaatst !).
Zodus zaterdag ne franse sloef onder mijn stalen ros en we zijn weer vertrokken voor nen hele tijd.

Thank again :!: :wink:[/quote]
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

kineman schreef: heeft me de Michelin Pilot Road aangeraden wegens zeer betrouwbaar comfortabel en slijtvast. De BT 020 is ook een goede band maar veel minder slijtvast (ergo... veel minder kilometers).
Ik wou niet reageren, want ik heb een R, maar ik heb idd ook de Pilot Road, en moet zeggen, slijtvast, baanvast, allez, kortom ne Michelin :wink: Ben er tevreden van :D

Veel veilige kilometers gewenst... 8)
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Klein bijkomend vraagske van deze heropstapper ...

Welke van de banden uit de lijst is het zachtsts :?:
Wat ik van vroeger over hou is : hoe zachter de band, hoe wegvaster hij is , neen ?
Ok, dan gaat ie een paar honderd km minder lang mee, maar een goede wegligging is toch niet niets, niet :wink: :?:

Alvast bedankt voor de reacties,
Francis
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

Francis,
Ik dacht dat Dunlop en Bridgestone redelijk zachte rubbers zijn, maar ik denk ook dat uw stelling niet helemaal steek houdt.
Ikzelf doe behoorlijk wat kilometers (voorlopig 36.000 sinds eind augustus vorig jaar) en ben dus ook al aan mijn 3de toe.
Eerste was de standaard Mez4, tweede de Metzeler Z6 en nu de Michelin Pilot road ... de laatste zou de hardste zijn ...
Ik ga heel eerlijk zijn, ik voel niks verschil ! Ook niet bij nat en oneffen wegdek (ben ermee in Schotland geweest en daar is diene Michelin serieus getest :lol: ).
De verschillen tussen de banden zijn volgens mij tegenwoordig miniem, zeker voor wat wij ze gebruiken. Ga je op circuit rijden, dan zal dat belangrijker worden ... :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

ik denk dat deze banden allemaal dicht in elkaars buurt liggen qua zachtheid en levensduur. De ene gaat misschien 1500km langer mee omdat ie meer nieuw-profiel heeft.
In vergelijking met banden uit de jaren '80, zijn de huidige duizend keer zachter en wegvaster in alle omstandigheden.
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Reuze bedankt voor jullie antwoord Banana en Xavier :lol:
Dus jullie zeggen eigenlijk kijk naar de prijs, de kwaliteit is dus toch (kwasie) gelijk :?:
Vroeger (idd jaren 80 :wink: ) reed ik veel km's met dunlop red arrows radiaals (en idd zeer kontent van geweest), en die waren toen al stukken beter dan hun voorgangers...
PS
@ banana ... ben je zeker van die "duizend" ... :?: :wink:
Laatst gewijzigd door Francis op 07 jun 2005, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Ik rij al 2 jaar met de Michelin Pilot road reeds het 2de paar en ben er zeer tevreden van.
Mijn volgende banden zullen zeker terug Michelin's worden.
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Beemer

Bericht door Beemer »

heb recent de Z6 laten steken en een verbetering qua bochtengedrag tegenover de Michelin alleen vind ik de rechtuitstabiliteit (autosnelweg,oneffenheden)) minder goed.
Scarto

Bericht door Scarto »

Onlangs op mijn R1150RT een nieuwe voorband laten plaatsen. Michelin Pilot Road 120/70 ZR17 voor een rond prijsje van 125 euro bij Roegiers, alles incl, ook de goede service. :wink:

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
petje

Bericht door petje »

hoi
ik ben van een BT20 overgestapt op een michelin pilot road.
dit bevalt me zeer goed kwa wegliggging en geen last van cupping.
ik heb wel mijn bandendruk verhoogd van 2.2 naar 2.5 bar,
en rijd trouwens op een R1100RS.

groetjes petje
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

bandruk altijd vooraan op 2.5 en achteraan 2.8
2.2 is te weinig.
de meeste banden =V 2.5 /A 2.8 of 2.9
@petje
ik rij ook R1100RS :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie