foute info actieradius 1200 GSA '06

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

lijntrekker

foute info actieradius 1200 GSA '06

Bericht door lijntrekker »

ik wist al dat mijn actieradius tijdens het leegrijden van een tank naar boven en naar beneden en naar boven en naar beneden... ging, per 50, ja zelfs per 100 km, maar hij had me nog nooit in de steek gelaten tijdens de laatste 20-30 km, tot vandaag...,

net de afrit gepasseerd in Beernem en gedaan met de leute, gaf dan nog een 30-tal km aan..., te voet dan maar met het 'beestje' naast mij want achterlaten staat nie echt in mijn woordenboek,

na een 7-tal kilometer 'gewandeld' te hebben langs den E40 in schuim en zweet, ben ik opgepikt geweest door een mede BMW-rijder, die met zijn bestelwagen op weg was naar Gent, moto achteraan en gedropt in Aalter aan een benzinepomp,

thanks alvast aan deze vriendelijke BMW-rijder,

ben ik nu ontgoocheld, ja, omdat ik te laat op mijn afspraak was,
ontgoocheld in mijne moto???..., no way, 't is van 't beste dat er bestaat,
heb nochtans ook al een 'RWS-ke' gehad in midden Frankrijk maar deze vermelde akkefietjes wegen niet op tegen de tonnen plezier dat je aan deze moto beleeft,

greetz van een zeer tevreden GSA-rijder
"don't crack under pressure"
Zeppe

Re: foute info actieradius 1200 GSA '06

Bericht door Zeppe »

lijntrekker,

Dit zou mij ook kunnen overkomen.
Ondanks dat we weet hebben van de weinig accurate meting op de GS ivm de benzinevoorraad,
spelen we toch zo graag met vuur.
Heb ook al menig maal met dichtgeknepen billen, naar een nafstationneke gereden,
soms te beroerd om het gas nog te durven openen uit schrik de laatste druppel te snel te hebben geconsummeerd
en vervolgens de laatste meter "par pied" te zullen moeten afleggen.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Relax

Bericht door Relax »

Tijdens onze trip naar de DolleMieten slonk de inhoud bij mij ook sneller dan de afstand tot de volgende pomp. Op 500 meter van het tankstation was ie volgens de meter leeg. Ik tankte 34 liter.
In een 33-liter tank.
Mij hoor je niet klagen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Heb bij de gewone GS al 2 maal met een 'lege' tank gereden. De laatste keer tijdens onze 4 daagse in Normandië reed ik al 30km zonder benzine volgens de BC,de moto beladen met duo en de 3 koffers vol ( goh, ge kunt toch niet weten wa weer dat het gaat zijn en ik neem een extra broek mee en schoenen enz. voor in het geval deze vuil is:citaat echtgenote ). Uiteindelijk 19,93 l getankt er stonden toen 370km op de dagteller. Zuinig beestje want de rijstijl was best pittig.

Vorig jaar hebben we dit ook voorgehad toen is er 1 van de 4 GS'n in het gezelschap op 2km voor de pomp stilgevallen, de andere 3 raakten er wel. Wss had hij net niet tjokvol getankt.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Relax schreef: Ik tankte 34 liter.
In een 33-liter tank.
Mij hoor je niet klagen.
Heb je de pomphouder dan niet eens z'n laatste ijkingrapport gevraagd?
Soit, een kinderhand...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Relax

Bericht door Relax »

Damn. 'k Zijn gejost.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

't Leven kan schoon zijn :-P :lol: :lol: :clown:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
J
Contacteer:

Bericht door J »

als mijn BC ---- aangeeft ga ik ook tanken;

ik haat tanken.

ps meer dan 34 heb ik er ook al ingekregen. buitentemperatuur doet daar ook al veel aan.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Relax

Bericht door Relax »

Vorige week 35 goddomme. Weer gesjost.
J
Contacteer:

Bericht door J »

Relax schreef:Vorige week 35 goddomme. Weer gesjost.
gij zijt gesjost geboren. :twisted:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Relax schreef:Vorige week 35 goddomme. Weer gesjost.
Ge moogt al stoppen met knijpen voor het over je fiets begint te stromen, hé Afbeelding Afbeelding
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Relax

Bericht door Relax »

'k Denk dat ze bij mij een extra tankje voorzien hebben onder het motto:"Hij is te dom voor alles, dus zeker om op tijd te tanken."
Lijkt me wat in de lijn te zitten van wat Klein Duimpje boven jouw post meent te weten. Heeft ie toch één keer gelijk.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Tja, heb 't ooit ook meegemaakt, BC gaf toen ook nog 30km range aan, 't spel was toch drooggedraaid.

Vanaf dan rij ik op de kmteller, nooit tenzij 't niet anders kan meer dan 250km doen was 't vanaf dan.

Men weze gewaarschuwd, ben blij met 't simpel reservelampke nu op de 1150 :razz:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Koppel!! schreef:YOO

Tja, heb 't ooit ook meegemaakt, BC gaf toen ook nog 30km range aan, 't spel was toch drooggedraaid.

Vanaf dan rij ik op de kmteller, nooit tenzij 't niet anders kan meer dan 250km doen was 't vanaf dan.

Men weze gewaarschuwd, ben blij met 't simpel reservelampke nu op de 1150 :razz:

Grtz, Philip!
Mijne 'RANGE' is ook onbetrouwbaar...

Op mijne Varadero stond ook enkel een lampke! :-) Héék gemakkelijk!
Maar dat gaat ook eens kapot... Ik dacht een zuinigheidsrekord te maken , tot ik droogviel :oops: :-(

En zo'ne varadero is héééél zwaar om een paar kilometer te duwen :-?
I like my bike!!
Frans

Bericht door Frans »

Ik heb een goeie bijstandsverzekering :clown:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Den Dirk schreef:... Ik dacht een zuinigheidsrekord te maken, tot ik droogviel :oops: :-(
Afbeelding Afbeelding

Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Frans schreef:Ik heb een goeie bijstandsverzekering :clown:

Ik heb dan ook de VAB moeten bellen, nadat ik getankt had, wou hij ni starten.... :-(
Er bleek een luchtbel in de benzinemp te zitten, enige hamerslagen hebben dat opgelost!
I like my bike!!
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Vandaag na de Rusor's rit 09 geeft de BC nog een actieradius van 2 km op... :shock: :-? :shock:

Afbeelding

Gelukkig een tankstelle gevonden en bomvol gevuld tot in de "kraag"...geeft ie met véél moeite aan dat ik er ong 22,5 Ltr heb ingekregen...in m'n 27-Ltr tank...

Afbeelding

Snap 'm nie zo goed... :pig:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Bob

Bericht door Bob »

(s)Campi Di Pampi schreef:Vandaag na de Rusor's rit 09 geeft de BC nog een actieradius van 2 km op... :shock: :-? :shock:
Gelukkig een tankstelle gevonden en bomvol gevuld tot in de "kraag"...geeft ie met véél moeite aan dat ik er ong 22,5 Ltr heb ingekregen...in m'n 27-Ltr tank...
Snap 'm nie zo goed... :pig:
Beter zo dan omgekeerd hé
Ik snap 'm ook niet zo goed. Bij mij stijgt de actieradius op de BC soms. Maakt mijn motor op dat moment dan benzine aan ? Zou mooi zijn :razz:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Relax

Bericht door Relax »

Als je 100 km lang erg goed gegast hebt, geeft ie bvb nog een range van 250 km. Als je dan heel rustig gaat rijden, gaat ie de afstand weer aanpassen, wat logisch is, en gaat je range dus weer stijgen.

Scampi: ik word gesjost met de benzine, jij blijkbaar met een hele benzinetank.
J
Contacteer:

Bericht door J »

S campi gast niet :roll:

J
Relax

Bericht door Relax »

Daarom antwoordde ik ook op de post van Bob.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Bob schreef:Ik snap 'm ook niet zo goed. Bij mij stijgt de actieradius op de BC soms. Maakt mijn motor op dat moment dan benzine aan ? Zou mooi zijn :razz:
Op de LT juist van hetzelfde. Mijn vraag was dan ook of de twee weergaven (inhoudsmeter en BC) los van elkaar werken en aangeven wat er nog inzit. Het antwoord was positief zodat je bij twijfel beter kan voortgaan op de niveaumeter (of de "blokjes") dan op de BC.

Ik zou denken dat je bij het vullen van een tank altijd weer dezelfde reach zou krijgen op je BC. De niveaumeter geeft toch ook telkens weer gewoon "vol" aan. Niet dus. Soms maar 360 km; soms het normale 420 km; soms 500 km (! ! !) en soms stijgt het naargelang je rijdt ! Het past zich onderweg ook zelden weer aan. Raar stukje technologie, hoor :shock:

Bob

Bericht door Bob »

Relax schreef:Als je 100 km lang erg goed gegast hebt, geeft ie bvb nog een range van 250 km. Als je dan heel rustig gaat rijden, gaat ie de afstand weer aanpassen, wat logisch is, en gaat je range dus weer stijgen.
Zo zal 't inderdaad wel zijn. Alleen staat dat haaks op een uitleg die ik eerder kreeg, namelijk dat de actieradius berekend wordt aan de hand van historische verbruiksgegevens. Vanuit die optiek zou de BC hoe langer hoe stabieler en nauwkeuriger moeten zijn. Maar blijkbaar gebeurt de berekening toch "à la minute" en dus afhankelijk van de actuele rijstijl. 't Zal me hoedanook worst wezen, ik vertrouw enkel op mijn pré-BC-tijdperk-werkwijze : als de dagteller x-aantal Km aangeeft ga ik tanken. Een strategie die me al 25 jaar uit de problemen houdt.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

De BC gebruikt historische informatie om bij te stellen.
Als je vaak heel hard door trekt en zeer vlug naar de pomp rijdt wordt het totale bereik van de tank kleiner ( 500 -> 400 -> 300 en in uitzonderlijke gevallen misschien zelfs kleiner).
Als je daarentegen altijd, bij wijze van spreken, tot de laatste druppel rijdt dan zou de BC dat moeten meenemen in zijn toekomstige brekeningen van totaalbereik.

Wat gebeurd er nu wanneer je aan het rijden bent ?
Daar gaat de BC een berekening maken van wat er nog rest in de tank en hoe lang dit nog meegaat. Historisch weet de BC dat je gemiddeld 5.5l/100km verbruikt en dat er nog 6l rest in de tank. Dus logischer wijze zegt de BC nog 100km (een beetje reserve).
Huidig verbruik kent hij ook en neemt dit ook mee in de berekening. je bent een pas naar boven aan het rijden en verbruikt momenteel 10l. BC gaat aanpassen want die 100km haal je niet aan het huidige verbruik, zodoende gaat deze heel snel dalen en misschien wel al aanraden om te tanken.
Maar je komt boven en begint aan de afdaling. Huidig verbruik wordt herleidt tot zo goed als niets en ook hier past de BC zich weer aan. Ineens kan je terug meer kilometers rijden. Als de afdaling lang genoeg is misschien zelfs meer dan de eerst voorziene 100 km.

Het is en blijft een voorspelling op basis van huidige en historische gegevens. Een nulstelling van BC haalt de historische gegevens ook meestal weg.
De voorspelling is dan ook zoals de voorspelling van het weer : totaal onbetrouwbaar !

Ik hoop dat het praktische voorbeeld het een beetje duidelijk maakt :-?
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie