ZUMO 660

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Spidi

ZUMO 660

Bericht door Spidi »

Dag collega BMW-adepten,

Via deze weg had ik graag de mening gevraagd van zoveel mogelijk onder jullie die de gelukkige bezitter zijn van een Garmin Zumo...
Ik overweeg de aankoop van een Zumo, doch twijfel nog tussen de 550 of de 660...
Ergens zegt de menselijke logica dat het een beetje om voor de 550 te gaan als je een nieuwer produkt tegen dezelfde prijs kan kopen...
De 550 heeft qua degelijkheid echter niets meer te bewijzen...

De Zumo 660 ziet er inderdaad niet slecht uit maar na lezen van vele commentaren op diverse forums, bleek de 660 toch te kampen met enkele kinderziektes...

Via deze weg dan ook de vraag bij 660 bezitters hoe het nu eigenlijk zit met dat nieuwe toestel van Garmin...

Bij de BMW-dealer verzekerden ze me alvast dat er regelmatig updates zijn zodat de meeste softwareproblemen met mondjesmaat verdwijnen...

Graag jullie geapprecieerde mening!

Gr
Nico
R1200GSA LC - MOTORRAD NAVIGATOR V
WimLT
Contacteer:

Re: ZUMO 660

Bericht door WimLT »

Spidi schreef:Bij de BMW-dealer verzekerden ze me alvast dat er regelmatig updates zijn zodat de meeste softwareproblemen met mondjesmaat verdwijnen...
En daar heeft ie gelijk in. De meeste beginproblemen zijn intussen weggewerkt door updates zodat je nu rustig voor de "nieuwe" kan gaan :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

Dat is wel al te optimistisch Wim

Intussen zijn de problemen nog *niet* weg gewerkt maar werkt Garmin er aan (0p hoop van zegen...)
Voor de 550 bijvoorbeeld zullen geen software releases meer volgen (of alleen hele kleine)
Eerstvolgende release zal medio Augustus pas zijn. En dan pas kan gekeken worden of de meeste problemen (en zo ja welke) opgelost zijn.

Kijk voor een buglist op: http://garminzumo-660.wikispaces.com/
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ik heb hem zelf ook nog niet, maar zou nu al wel durven. Philippe (PVDK) van Motocare heeft mij er toch al van kunnen overtuigen dat er nu één kopen, al veel minder misérie oplevert dan in de begindagen :wink:

Ik zou nu ook niet meer voor een nieuwe 550 gaan. Ge gaat bij uw dealer toch ook gene (nieuwe) auto kopen van het vorige model, hé. Toch altijd het lààtste nieuwe. Daarbij heeft hij toch weer extra leuke functies mee en ziet hij er veel eleganter uit dan die ronde blok wat de 550 toch is :-P Allé, mij gedacht, hé :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Spidi

Bericht door Spidi »

En wat denkt de PVDK zelf hierover....
Is het bv beter om nog efkens te wachten met de aankoop?....
R1200GSA LC - MOTORRAD NAVIGATOR V
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ik weet niet of hij online gaat vanuit Italië, maar laatst zei hij mij dat je hem vanaf nu rustig kan aanschaffen :wink:

ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

Volgens mij gaf hij in een recente reactie op het Waypoint forum de opmerking (over iemand die een 660 kocht die 2x defect bleek) "en ik had hem nochtans verwittigd de 550 te kopen" ...

Maar laat meningen van anderen je niet beïnvloeden. Maak je eigen keus en zet ze gewoon naast elkaar (en speel er even mee)
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Klopt perfect hoor, maar na die laatste beta firmware update was hij toch al een andere mening toegedaan. Ik ben daarna de 660 samen met hem nog eens gaan testrijden en er was idd geen vuiltje aan de lucht.

Ik luister toch ook graag naar anderen hun mening en vooral van kenners zoals PVDK, Arnold, ECM, ... De uiteindelijke beslissing maak je uiteraard zelf op basis van vergeljking :wink:

btw: vind het wel een beetje ambetant om in naam van Philippe te 'moeten' spreken, omdat hij momenteel in Italië zit. Mocht ik zijn mening verkeerd geïnterpreteerd of weergegeven hebben, zal hij mij volgende week wel verbeteren :-P

jantje beton

Bericht door jantje beton »

ben gisteren gaan kijken voor een 660 de eerste 5 weken niet beschikbaar dan blijven we maar onze 550 verder toeren :twisted:
BEN WEER EENS ONLINE
jakke

Bericht door jakke »

WimLT schreef:btw: vind het wel een beetje ambetant om in naam van Philippe te 'moeten' spreken, omdat hij momenteel in Italië zit. Mocht ik zijn mening verkeerd geïnterpreteerd of weergegeven hebben, zal hij mij volgende week wel verbeteren :-P
'T ja, :scratch: tegenwoordig moet ge oppassen wat ge zegt hé Wim? :wink: :-P
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Het kriebelt ook om de nieuwe 660 aan te schaffen maar ik zal dit jaar met de 2610 nog wat verder doen.
Het toestel werkt nog perfect en heeft op zijn gezegende leeftijd geen last meer van kinderziektes :grin:
Zolang hij nog geen ouderdom kwaaltjes vertoont mag hij me nog assisteren on the road.

Als enige argument dat ik momenteel kan aanhalen om te veranderen naar de 660 zijn de radar aanduiding en de rijstrook assistentie.

Maar om ff on topic te blijven: ik zou voor de 660 gaan, de 550 zal stilletjesaan van het toneel verdwijnen.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Rik'sGS

Bericht door Rik'sGS »

Hey,

Ik heb sinds 9 mei de 660 in gebruik. Ik was bij de gelukkigen die er 1 hadden van de 1e levering.
Op 24 mei zijn we vertrokken voor een 10-daagse reis door Schtoland. Ik ben wel met een klein hartje vertrokken omdat ik de week ervoor had vernomen dat de 660 voor onbepaalde tijd uit de handel was genomen wegens allerhande problemen.
Ondertussen al 2 updates gedaan van firmware en NT2010 geïnstalleerd. Het toestel werkt, volgens mijn mening, probleemloos. Ik ben op GPS gebied een leek vermits dit mijn eerste gps is. Ik leer nog telkens bij als ik hem gebruik.
Het blijft natuurlijk een hele investering, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad van de aankoop.

Gisteren, tijdens een cursus Mapsource bij GSM te Beringen, met een motorrijder gepraat die ook 1 van de eerste toestellen had. Die wou hem na een week al weggooien. Zoveel problemen mee gehad zei die persoon. Ondertussen heeft hij ook de nodige updates gedaan en is hij een zeer tevreden gebruiker van de 660.

Erik
R1100RT '97
R1150GS '01
R1200GS '06
R1200GS '11
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Even snel van op afstand: De 660 kampt nog steeds met wat probleempjes, maar niet iedereen loopt ermee tegen de lamp. Uiteraard maakt iemand die er dagelijks verschillende door zijn handen krijgt, meer te maken met dingen die als 'bug' gerapporteerd worden. Het is door die community dat zaken opgelost geraken.

Ik was een van de eersten die de 660 uitgebreid aan de tand voelde, en een aantal dingen als 'niet koosjer' rapporteerde, doch ik kan stellen dat al een aantal zaken ondertussen tot het verleden behoren. De 660 blijft nog in een stadium van kinderziektes, ongeacht sommige zaken zijn opgelost. Dat was met de 550 evenzeer zo het eerste seizoen van zijn loopbaan.

Sommigen hebben gewoon 'brute pech' en zo was er iemand die op 45 dagen twee keer met een nieuw toestel de pech had dat het geheel vastliep en het toestel telkens terug moest naar de importeur, met resultaat dat hij nu zit te wachten tot er voorraad is. De magere beschikbaarheid blijft sommigen parten spelen.

Het toestel is daarom niet meteen echt "slechter" dan een 550, het is "anders". En dat ik sommigen 'nog steeds een 550 aanraad' klopt, maar daar zitten niet altijd dezelfde redenen achter. Ikzelf gebruik ook een 660 en die wordt dagelijks ingezet, met de weet dat ik altijd op een probleem kan stoten dat roet in het eten kan gooien. Het meest domme dat je kan doen is op reis vertrekken en geen kaart meenemen, elke elektronica kan defect gaan. Dus ook een GPS. Ik krijg regelmatig telefoons uit het buitenland: "Ik sta in ...... en de GPS doet het niet meer, wat raad je me aan"... tja, je kan dan mensen trachten te helpen of hen de waarheid vertellen, maar daar hebben ze op dat moment niet meteen behoefte aan :wink:

Mijn persoonlijke ervaring is dat een 550 nu een volgroeid toestel is, waar na vele input van gebruikers de meeste ongemakken zijn uitgehaald en dus een betrouwbaar apparaat is op de motor. De 660 is geen opvolger maar een toestel "naast" de 550 die wat andere mogelijkheden biedt en een paar nieuwigheden introduceert, een gevolg uit de reeks voor de autonavigatie. Het toestel is goed maar kent nog wat kinderziektes die er naar het einde van het jaar wel stilaan uit zullen zijn, net zoals dat bij de 550 het geval is. Ook de beperkte beschikbaarheid (ook in reparatie) moet je in rekening nemen. Aan u de keuze.

Om nog even specifiek op die ene man terug te komen: met "ik had 'm gewaarschuwd" bedoelde ik dat hij daags na de aankoop op reis vertrok en aan mij de garantie vroeg of dit de juiste keuze was. Mijn advies toen was dat ik (ook gezien de zaken die hij belangrijk achtte) de 550 voorstelde. Toch verkoos hij de 660 omdat 'hij' ervan overtuigd was dat dit toestel de 'opvolger' was en dus de 550 'verouderd' was, wat ik 'm trachtte uit het hoofd te praten. Tijdens de reis blokkeert het toestel, hij komt minder enthousiast naar huis, drie weken later heeft hij een tweede toestel dat twee weken geleden opnieuw de geest geeft. En toen kwamen bij mij deze woorden inderdaad even over de lippen (ik ben ook maar een mens).

Het is zelfs zo dat ik daarna een zwerm van overhitte Nederlanders over mijn dak kreeg die er meteen wat wilden over grappen (En zoals steeds op dat bepaalde forum erg protectionistisch te keer gaan, alleen als ze vrezen dat er iets in de "andere richting gaat" want dat is niet zo als ze wat kunnen 'opslorpen'). Zulke cafépraat leg ik gelukkig naast mij neer, liet het overwaaien tot een slimmere Hollander gelukkig het draadje wat opkuiste.
Nepal

Bericht door Nepal »

Ik heb ondertussen twee 9 daagse tenttreks met de motor achter de rug en dit samen met de Zumo 660, deze doet wat er van hem gevraagd wordt.
De routes voor de eerste trip heb ik adhv de Michelin wegenkaart gemaakt in Mapsource, de tweede route met de Tourenplaner 2008-2009 en nadien gecorrigeerd in Mapsource.
In beide gevallen moet ik zeggen dat de geplande routes, vlot en vlekkeloos zijn verlopen. Mits je de routepunten oordeelkundig plaatst, heeft het herberekenen in het toestel geen effect op je uiteindelijke resultaat.
Voorts heb ik omwille van weersomstandigheden on the spot met de unit en de landkaart langs me een route van 500 km uitgezet op het toestel. Verbluffend hoe nauwgezet hij deze uiteindelijk heeft gereden.

Pluspunt tegenover de 'oudere' toestelllen is zeker de antenne : steeds goede ontvangst gehad ook in de diepere dalen.

Noot : is zelfs meegeweest op citytrip naar Barcelona, ook te voet makkelijke te gebruiken en ook hier weer opmerkelijke ontvangst.

Mij hoor je (nog) niet klagen.
Plaats reactie