GPS aansluiten op GS 1200
Moderator: GVN
-
henkie vos
GPS aansluiten op GS 1200
Hallo allen,
ik heb een (misschien domme?) vraag.
Ik heb een Garmin 2610 gekregen van een vriend en zou deze willen monteren op mijn GS 1200. Bij hem was deze rechtstreeks aan de batterij aangesloten (GS 1150). Ik dacht dit ook zo te doen op mijn GS maar de magazijnier van mijn dealer zegt dat dit niet mag omwille van de computersturing op de GS 1200. Kan iemand van jullie die hier ervaring mee heeft mij zeggen hoe het wel moet of mag zonder risico te lopen met de computersturing van m'n moto?
Alvast bedankt,
Eric
ik heb een (misschien domme?) vraag.
Ik heb een Garmin 2610 gekregen van een vriend en zou deze willen monteren op mijn GS 1200. Bij hem was deze rechtstreeks aan de batterij aangesloten (GS 1150). Ik dacht dit ook zo te doen op mijn GS maar de magazijnier van mijn dealer zegt dat dit niet mag omwille van de computersturing op de GS 1200. Kan iemand van jullie die hier ervaring mee heeft mij zeggen hoe het wel moet of mag zonder risico te lopen met de computersturing van m'n moto?
Alvast bedankt,
Eric
Re: GPS aansluiten op GS 1200
Absolute onzin.
Je kunt met een gerust hart het toestel rechtstreeks op de accu aansluiten.
Zorg er wel voor dat je de juiste zekering gebruikt!
Wil je voor de chique oplossing gaan dan kun je ook bij de BMW dealer een origineel kabeltje kopen.
Het toestel wordt dan aangesloten op een bij het "balhoofd" reeds aanwezige accessoirestekker.
Het voordeel hiervan is dat bij het uitschakelen van het contact ook deze aansluiting na enige minuten spanningsvrij wordt.
Je kunt met een gerust hart het toestel rechtstreeks op de accu aansluiten.
Zorg er wel voor dat je de juiste zekering gebruikt!
Wil je voor de chique oplossing gaan dan kun je ook bij de BMW dealer een origineel kabeltje kopen.
Het toestel wordt dan aangesloten op een bij het "balhoofd" reeds aanwezige accessoirestekker.
Het voordeel hiervan is dat bij het uitschakelen van het contact ook deze aansluiting na enige minuten spanningsvrij wordt.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Ik zie overal als een berg tegenop!
Had vroeger een Garmin 2720 op mijn R1150RT en rechtstreeks op batterij aangesloten (met zekeringkabeltje van Garmin). Nooit problemen gehad.
Nu op mijn K1200GT de Zumo 550 terug rechtstreeks op batterij via zekeringkabel van Garmin. Ook nu na 3 jaar nog geen enkel probleem.
Doe maar gerust zoals je schoonbroer rechtstreeks op de batterij.
Mij wilden ze ook een speciale BMW-batterijlader aansmeren voor het canbus-spul. Heb gezekerde stekker geplaatst rechtstreeks aangesloten op de batterij en kan nu mijn vorige BMW-druppellader blijven gebruiken. De originele BMW-stekker op de moto loopt immers via de canbus en daar vertikt hij op te laden.
Nu op mijn K1200GT de Zumo 550 terug rechtstreeks op batterij via zekeringkabel van Garmin. Ook nu na 3 jaar nog geen enkel probleem.
Doe maar gerust zoals je schoonbroer rechtstreeks op de batterij.
Mij wilden ze ook een speciale BMW-batterijlader aansmeren voor het canbus-spul. Heb gezekerde stekker geplaatst rechtstreeks aangesloten op de batterij en kan nu mijn vorige BMW-druppellader blijven gebruiken. De originele BMW-stekker op de moto loopt immers via de canbus en daar vertikt hij op te laden.
-
®win
- Contacteer:
Recthstreeks aansluiten op de accu is geen enkel probleem. Ik had het op mijn GT (ook CanBus) en nu ook op mijn 1200GSA.
De accessoire-aansluiting bij het balhoofd (aan het subframe onder de koplamp bij de GS(A)) heb ik gebruikt voor de intercom. De intercom schakelt niet automatisch uit, dus die moet op een circuit dat door het contact wordt afgeschakeld.
De accessoire-aansluiting bij het balhoofd (aan het subframe onder de koplamp bij de GS(A)) heb ik gebruikt voor de intercom. De intercom schakelt niet automatisch uit, dus die moet op een circuit dat door het contact wordt afgeschakeld.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
Ik heb een Garmin 2610 in combinatie met een K1200 met can-bus. En bij mij raadde de dealer me net aan om de 2610 rechtstreeks op de batterij aan te sluiten , omdat de 2610 storingen in het can-bus systeem zou kunnen veroorzaken als je via die accesoire-stekker gaat. Ik weet het ook niet zenne , maar het werkt wel zonder storingen in de 2610 of de can-bus. Wel opletten dat je het afdek-kapje altijd plaatst als de stekker los hangt , want er zit altijd spanning op en anders gaan de contacten roesten.
Ik zou die niet rechtstreeks op de accu aansluiten ... Ga HIER eens kijken ... dit kan al veel ophelderen ... 
Op mijn vorige R1200GS (2004) heeft de BMW-garage mijn ZUMO indertijd gemonteerd en zij hebben dit toen zelf op de batterij aangesloten. Is zeker geen probleem. Ook op mijn nieuwe GS 2009 is de GPS rechtstreeks op de batterij aangesloten. Zoals hierboven al gezegd zien dat er een zekering tussenzit en je kan verder.
Bij een TOMTOM moet je blijkbaar wel oppassen omdat de houder van de TOMTOM blijkbaar constant een lekstroom heeft ook als de GPS erniet inzit.
Als je wat minder werk wilt hebben en wat extra geld hebt kan je natuurlijk een stekker kopen voor de extra accesoirestekker op je GS als die er één heeft. Volgens mij had ik die stekker nog niet op mijn GS 2004.
Greetz,
Hans
Bij een TOMTOM moet je blijkbaar wel oppassen omdat de houder van de TOMTOM blijkbaar constant een lekstroom heeft ook als de GPS erniet inzit.
Als je wat minder werk wilt hebben en wat extra geld hebt kan je natuurlijk een stekker kopen voor de extra accesoirestekker op je GS als die er één heeft. Volgens mij had ik die stekker nog niet op mijn GS 2004.
Greetz,
Hans
-
henkie vos
Allen,
bedankt voor de snelle reacties. Ik ben momenteel al bezig om de bedrading te leggen, de tijd zal uitwijzen of het storingen veroorzaakt of niet (volgens de meerderheid niet, dus ga ik straks met een gerust hart de GPS eens uittesten).
bedankt voor de snelle reacties. Ik ben momenteel al bezig om de bedrading te leggen, de tijd zal uitwijzen of het storingen veroorzaakt of niet (volgens de meerderheid niet, dus ga ik straks met een gerust hart de GPS eens uittesten).
Ik sluit me aan bij de meerderheid : op de 12RT bouwjaar 2008 de Zumo rechtstreeks op de accu aangesloten. Werkt perfect, nergens storing. Het spel blijft bovendien gewoon werken wanneer je de motor eens moet stilleggen om te tanken, zonder dat je daarvoor de vraag krijgt of hij wel mag verderwerken op de interne batterij.henkie vos schreef:Allen,
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
-
bougimain
- Contacteer:
Dikke onzin, ik heb een zumo bij een vriend rechtstreeks ook aangesloten op de batterij van zijn 1200 GSA en geen problemen.
Bougimain
Bougimain
Op mijn vorige GS was dit ook rechtstreeks op de batterij aangesloten en ik heb ook nooit problemen gehad ...Bob schreef:Ik sluit me aan bij de meerderheid : op de 12RT bouwjaar 2008 de Zumo rechtstreeks op de accu aangesloten. Werkt perfect, nergens storing. Het spel blijft bovendien gewoon werken wanneer je de motor eens moet stilleggen om te tanken, zonder dat je daarvoor de vraag krijgt of hij wel mag verderwerken op de interne batterij.henkie vos schreef:Allen,
TOT HET SPEL INEENS NIET MEER WERKTE ...
Wanneer je die rechtstreeks op de batterij aansluit dan zit er constant stroom op de contacten waardoor die beginnen te oxideren met het gevolg dat die na verloop van tijd helemaal kapot zijn geoxideerd.
Mijn Mount van mijn Zumo 550 is ondertussen al 2 maand binnengebracht en ik heb er nog steeds geen nieuws over (is nog in garantie) ... dus ondertussen al 2 maand zonder GPS ... omdat ik die nodig had wou ik een nieuwe mount bestellen in afwachting dat de mijne onder garantie zou worden hersteld of vervangen, maar die blijken niet leverbaar te zijn ... De prijs konden ze me wel vertellen voor die nieuwe mount voor een Zumo 550 : 119 euro
Aan jullie dus de keuze hoe jullie hem willen aansluiten ... bij mij staat ie momenteel wel aangesloten op de Canbus (stekkertje kost 13 euro) om zoiets in de toekomst te vermijden ...
-
®win
- Contacteer:
Tsja, mijn Zumo-houder is al ruim 2 jaar continu voorzien van stroom rechtstreeks van de accu en er is nog geen vlekje oxidatie op de contacten te vinden. Kwestie van goed het kapje erop houden als de zumo er niet op zit en contacten af en toe van wat zuurvrije vaseline voorzien....
... tis maar hoe je ermee omgaat.
... tis maar hoe je ermee omgaat.
Groet,
Erwin
Erwin