motor r1150rt stuk gereden

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

rogerdeklerk

motor r1150rt stuk gereden

Bericht door rogerdeklerk »

mijn weekeind trip met enkele motorvrienden naar de Ardennen is voor mij zeer vervelend afgelopen !
bij mijn heenreis, reed ik op een gegeven moment op een zeer rustige plaats op de snelweg , even 200 ( niet meer dan 10 minuten )daarvoor altijd zo rond de 120/130 km /per uur, plots een wegvallen van vermogen , geen kracht meer , zo snel mogelijk gestopt , en wat blijkt , een hoop gerammel in de motor , moeilijk op toeren te houden ( viel dus steeds stil) .
Na controle oliepijl , bleek dat deze geheel leeg was ! Voor dat ik vertrok heb ik het pijl nog tot bijna helemaal bovenaan bijgevuld met nieuwe olie, omdat ik wist dat mijn motor zeer veel olie verbruikt , maar of die nu na 165 km gehéél op kon zijn , lijkt mij toch wel zeer abnormaal .
Je zou kunnen zeggen dat 200 rijden, wat te veel gevraagd is , maar daar moet een motor toch tegen kunnen denk ik zo .
Het is ook niet dat ik hem in het rood heb gejaagd , en wat ik zeker zeer raar vindt , geen enkele waarschuwing van wat dan ook , dat de olie te laag stond .De motor heeft nog maar 14.000 km gedaan !! Morgen breng ik hem naar de garage , ik vermoed dat dit een duur affaire gaat worden . Heeft iemand een idee wat er gebeurt zou kunnen zijn ?
mecapuet

Re: motor r1150rt stuk gereden

Bericht door mecapuet »

Zal dus te weinig olie in geweest zijn...Een 1150 met nog maar 14.000 km die zoveel olie verbruikt, vraag ik mij af welke olie hij heeft gekregen.
Mijn 1150 heeft er 110.000 km, kan er veel beter tegen dan, een halve liter op 10.000 km. (en ik ben geen slak... :-) )
Zal zeker een duur grapje worden, hoop dat je terug vlug op de baan bent...en 200 km/u voor ne boxer, gebruik ik liever ne vierpitter voor... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
loose-fur

Bericht door loose-fur »

14000 kilometer jong en al flink zuipen? Ofwel slechte jeugd gehad, ofwel een tijdje op olijfolie gelopen. Waarom moest je trouwens plots zo snel in de Ardennen staan?
Past een GS1150 blok in zo’n RT? Anders kun je deze op de voet volgen (heeft 19000 km en je krijgt er een versnellingsbak bovenop):
http://cgi.ebay.de/BMW-Motor-Getriebe-0 ... 7C294%3A50

De link hieronder heeft 12000 kilometer gelopen en kun je meteen voor 2222,- euro meenemen (anders even naar verzendingskosten vragen). Diezelfde verkoper heeft ook nog zo’n GS-blok op eBay met 16000 km:
http://cgi.ebay.de/BMW-R-1150-GS-R-Moto ... 7C294%3A50
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

Ben geen techneut maar een blok ** HELEMAAL vol gooien is alleen al kans op schade krijgen.
Je mag een BMW blok helemaal niet tot bovenaan het glaasje vol gooien!!
Dan heeft hij een teveel aan olie weg zitten persen met mogelijk deze motorschade als gevolg.

Verder sluit ik me met bovenstaande aan: Een hoog olieverbruik duidt op een aanwezige storing / slecht blok
(of denk ik nou heel slecht als ik twijfel aan die kilometerstand.. Zelf op gereden of 2e hands gekocht ??)
rogerdeklerk

Hallo,

bedankt voor jullie reactie , de eerste beoordeling ( zonder dat er al in de motor gekeken is ) dat het misschien een verbrande klep zou kunnen zijn . De motor is niet vastgelopen , dus het zou nog kunnen meevallen .
De mekanieker vertelde mij dat dit zou kunnen gebeuren door vele korte ritten te doen ,en dusdanig een roetophoping in de cellinders de kleppen zou kunnen open/vastzetten , zodat deze zouden kunnen verbranden .Zo heeft hij ook een uitleg over het vele olieverbruik , iets van bepaalde dichtingen ergens bij de kleppen die niet juist werken . Zelf weet ik er niet veel van . Volgens hem zou de km stand wel kloppen .De vorige eigenaar heeft steeds zijn onderhoud bij ( jorssen) gedaan , en zo kon hij de historiek nakijken .Ik zal nog even het verdict moeten afwachten .
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

iets van bepaalde dichtingen ergens bij de kleppen die niet juist werken
Bourages van de klepgeleiders waarschijnlijk :wink: dat geeft inderdaad olieverbruik!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

jammer te horen, maar een RT blok kan 200km/u lang aanhouden hoor.
zelfs tot tegen de begrenzing kan je er goed mee doorgaan op duitse snelwegen (daar mag je nog snel rijden he)

er zal zeker al iets niet pluis geweest aan het blok, gezien het feit dat hij olie dronk gelijk een alcolieker alcool.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
frederik

Bericht door frederik »

Misschien was er te weinig klepspeling en bij het eens goed verwarmen ....
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Nadeel van een 2de hands met weinig km's, als er dan iets mis is komt het veel te laat naar boven en heb je dus geen garantie meer, met een moto van 30-40.000km zou dit al lang voorgevallen en hersteld zijn

Vermoedelijk een klep afgebroken of zitting beschadigd, makkelijk te testen met een compressie test

Hoe dan ook niet echt een goedkope herstelling. Als de km's kloppen zou ik proberen om alsnog fabrieksgarantie te krijgen, zeker aangezien de moto volgens de mechanieker zijn onderhoud gekregen heeft.

Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
rogerdeklerk

Hallo , allen bedankt voor de reacties en het medeleven ,
Inmiddels is de oorzaak en de prijs die het moet kosten bekend !
Blijkbaar heeft de motor bij de vorige eigenaar ongeveer 2 jaar stil gestaan , en is er ( volgens de mekanieker ) condens water in een van de cilinders gelopen , en is daar roestvorming ontstaan , met als gevolg tijdens het rijden meer en meer krassen in de cilinder .
Blijkbaar zijn daar dan enkele stukjes metaal gelost en de complete cilinder en zuiger beschadigd ! Ook waren de bourages ( pakkingen rond de kleppen ) in slechte staat . Dus nu , na alles vervangen en hersteld te zijn , moet ik de motor terug inrijden .
Tot nu toe , draait de motor goed en verbruikt zo goed als geen olie ( afwachten maar ) Het prijskaartje 1500 euro . :-(
toine

Bericht door toine »

pfff, 1500euro, das balen zeg, hopelijk alles nu terug in orde !!
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

rogerdeklerk schreef:Hallo , allen bedankt voor de reacties en het medeleven ,
Blijkbaar heeft de motor bij de vorige eigenaar ongeveer 2 jaar stil gestaan , en is er ( volgens de mekanieker ) condens water in een van de cilinders gelopen , en is daar roestvorming ontstaan , met als gevolg tijdens het rijden meer en meer krassen in de cilinder .
Blijkbaar zijn daar dan enkele stukjes metaal gelost en de complete cilinder en zuiger beschadigd ! Ook waren de bourages ( pakkingen rond de kleppen ) in slechte staat . Dus nu , na alles vervangen en hersteld te zijn , moet ik de motor terug inrijden .
Tot nu toe , draait de motor goed en verbruikt zo goed als geen olie ( afwachten maar ) Het prijskaartje 1500 euro . :-(

moeilijk te geloven, die uitleg. hopelijk hebben ze ook de andere cilinder gecontroleerd, en de krukas van nabij bekeken?
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Gaby

Bericht door Gaby »

AdventureQ schreef:

moeilijk te geloven, die uitleg. hopelijk hebben ze ook de andere cilinder gecontroleerd, en de krukas van nabij bekeken?
Waarom twijfelt u aan deze uitleg?
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Gaby

Bericht door Gaby »

Gaby schreef:
AdventureQ schreef:

Waarom twijfelt u aan deze uitleg?
Gaby
Hallo, Hallo..... Verbinding verbroken, lijn dood, (geen steekhoudend antwoord misschien)?
Gaby
AdventureQ

omdat het binnen in een motor niet gemakkelijk zal roesten. Enfin, ik heb er toch al genoeg gezien die soms al meer dan 10 jaar stilstonden (en vastzaten) , maar roest? nope

slechte kleppen, kapotte oliekeerringen, splinters her en der, tot daar aan toe.

Maar ik gok op, vanop enige afstand, ooit heeft die kar zonder olie gereden.
Gaby

Bericht door Gaby »

Indien een motorblok lange tijd niet meer gebruikt gaat worden zijn er specifieke
maatregelen die dienen genomen te worden om ervoor te zorgen dat zo'n blok
goed geconserveerd zal blijven. Ik durf te denken dat deze maatregelen niet
zomaar genomen dienen te worden en net moeten dienen om later niet in de
problemen te raken. Een deel van de maatregelen heeft alvast te maken om
vastkomen van delen te vermijden (bijvoorbeeld: bougies eruit en via de opening
olie in de kamer spuiten). Kan het dan niet zijn dat, als er helemaal niks gedaan
wordt, een verhaal zoals hierboven beschreven het resultaat is?
Gaby
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Twee jaar is geen lange tijd. Heb ooit al blokken opengedaan die 15 jaar niet meer gedraaid hadden. Was veel aan te zien maar oxidatie aan de binnenkant was daar niet bij.
Moest die nu in't water gelegen hebben of 2 jaar buiten in de openlucht gestaan hebben zonder bougies ingedraaid zou'k het nog eerder kunnen geloven :wink: ...
Nil volentibus arduum
AdventureQ

al giet gij daar 10 jaar lang elke dag een versie portie zeewater in, dan gaat die cylinderwand nog niet roesten.

Da's geen ijzer dat ge bij den oudijzermarchant gaat kopen, zelle.
Dirk Pauwels

Raren uitleg van die mechanieker, mss nen uitleg die moet verdoezelen dat er iets mis was met de nikasil coating vd cilinder (fabricage fout)??? Ik heb al veel moto's gehad (ook exemplaren die lang stil gestaan hadden) en rij al 26jaar, maar dat ne motor met nikasil cilinders op 2 jaar zo zwaar kan beschadigen/roesten dat je de boel kapot rijdt....kan volgens mij niet. Zou eventueel kunnen als de vorige eigenaar de motor regelmatig heeft laten draaien op relantie zonder er echt mee te rijden, dan krijg je condens in de olie, maar dan nog zou je eerder slijtage aan de lagers verwachten.
Zou het kunnen dat die motor water heeft binnengepakt? Schuivertje in de sloot geeindigd met draaiende motor, kleinmannen met waterlans in de uitlaat (zou niet den eerste keer zijn) etc...en vervolgens niet meer aan de praat krijgen en lang stilgestaan....Het feit dat de bourages (klephoedjes) defect waren (verduurd) wijst op een veel langere stilstand periode dan die 2 jaar.
Bij Jorssen geweest? Vraag de beschadigde cilinder en piston en trek ermee naar een andere (onafhankelijke) mechanieker, roestvorming en beschadiging ten gevolge van roestvorming moet je duidelijk kunnen zien dan.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Gaby

Bericht door Gaby »

Er is denk ik een verschil tussen hoogwaardig staal en roestvrij zijn, en wat met de segmenten, de
krukas, de nokkenas,de tuimelaars, tandwielen, kettingen enzovoort, kunnen die niet oxyderen?
Gaby
rogerdeklerk

Wel,wel...
als ik dat allemaal lees , begin ik de denken dat ze mij een blaas hebben wijsgemaakt !
Momenteel rijdt hij normaal , ben wel al terug naar de garage geweest omdat de kleppen degelijk van hun oren maken ( kletteren tegen het cilinder scheel ) . Bij Jorssen zeggen ze dat dat normaal is , omdat ik na de eerste 1000 km alles terug moet laten aantrekken .
Enfin , ik hoop dat de problemen dan gedaan zullen zijn .
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Hoi,

Ge moet zo eerst is kunnen horen hoe de motor loopt,eer je iets kunt zeggen.

Maar een boxer motor die met te wijnig olie heefd gelopen,mag je zekers zijn dat er tussen drijfstangen en de krukas spel zit.
Waarom zeg ik dit,als je binnen de werking van de motor kent,moet je weten dat daar het eerst te wijnig smering komt.
De olie word met de oliepomp rond gezet in de motor waar het nodig is.Maar door de draaibeweging van de krukas komt deze niet voldoende meer op het hard van de motor.Het beetje olie die er nog in zit ,zit in de olie koeler en aan de kleppen en de zijwand van de motor,maar niet meer voldoende in het midden en omdat de pomp niet voldoende olie kan opgezogen kan krijgen.
De olie zorgt niet alleen voor smering maar ook koeling,daarom zegt men een lucht en oliegekoelde motor.

Dat deze motor nu al terug begint te rammelen,manman niet normaal of ze hebben iets .......... :shock: moet zien wat ik zeg :mrgreen:

grts paul
Johannetje

Bericht door Johannetje »

rogerdeklerk schreef:mijn weekeind trip met enkele motorvrienden naar de Ardennen is voor mij zeer vervelend afgelopen !.........................
Hoi Roger, jouw verhaal lezende denk ik dat er een kans is dat je een beetje opelicht bent. Nu heb ik er maar een beetje verstand van en mijn tip is om zsm een second opinion elders te gaan halen. Mocht je nog een verschrikkelijk goeie BMW-monteur zoeken met veel verstand van BMW, heb ik nog wel een adres, het is wel net over de grens in het noorden van de prov. Antwerpen.

Maar, ik zou voor een second opinion gaan, want de antwoorden hier op het forum liegen er niet om en klinken mij logischer in de oren als die van jouw machanieker....

Heel veel sterkte met de moto,
Groetjes

Johan
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
AdventureQ

Gaby schreef:Er is denk ik een verschil tussen hoogwaardig staal en roestvrij zijn, en wat met de segmenten, de
krukas, de nokkenas,de tuimelaars, tandwielen, kettingen enzovoort, kunnen die niet oxyderen?
Gaby
alles kan, maar het 1 is al meer aannemelijker dan het andere. Zoals gezegd, ik heb al vele oude bmw blokken open gezien, maar nog nooit ergens roest binnenin. En als ik zeg "oud" , daarmee bedoel ik de eerste 25 jaar nog geen R1150RT :wink:
Dirk Pauwels

Gaby schreef:Er is denk ik een verschil tussen hoogwaardig staal en roestvrij zijn, en wat met de segmenten, de
Gaby
eigenlijk niet bij een stilstand periode van 2 jaar....Een motor die gedraaid heeft laat een oliefilm achter op kleppen, nokken, zuigerwand, tussen drijfstanglagers etc...dus tenzij dat je het blok onderdompeld in zout water of ergens in je tuin neerlegd met open uitlaat en inlaatpoorten ga je na 2 jaar niet veel roest/oxidatie vinden

langere tijd zonder olie of langere tijd met slechte olie gedraaid zoals hier reeds eerder geopperd zou ook best wel eens kunnen. De garage heeft nu blijkbaar vervangen wat defect was, vraag mij af of ze ook naar een oorzaak gezocht hebben en de krukaslagers en drijfstanglagers van big en small end ed zullen ze wel helemaal niet vervangen hebben. Hoe dan ook op de herstelling is een jaar garantie....
Plaats reactie