Onderhoudsfacturen BMW dealer?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Walter Gaas

Re: Onderhoudsfacturen BMW dealer?

Bericht door Walter Gaas »

Heb 150 euro betaald voor de 1e beurt na 1000 km. Daar zaten wel extra werkuren bij voor het opnieuw uitlijnen van het voorwiel (gewichtje kwijt).
Dit bij officiële dealer in het Brusselse.
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi,
De red baron is ook net terug van een 30K onderhoudje....

216,84€ voor een oliefilter, bmw kleine inspectie,huur vervangmotor, motorolie,dichtingring, klein matriaal.

Valt eigenlijk nog goed mee....

De opmerking dat de achterste remblokken geen 10 K meer zouden meegaan deed mij impulsief een setje meevragen....
Maar deze vielen wel duur uit vind ik...82.67€ zijn gesinterde. De vorige gaan toch al een 30K mee en ik denk er nog een 6K mee te kunnen doen.

GRTS Danny
J
Contacteer:

Bericht door J »

Relax schreef:
J schreef:Bmw R1200 GS adv 07/2007
1.000km : 211.05€
10.000km : 142.31€
20.000km : 147.53€

nr 1 is bij de dealer waar ik hem kocht
nr 2 en 3 bij een andere dealer in de west flutten bij MM

Opgelegde prijzen, ???????????????????????????????

J
Volledige onderhoud of deed je zelf nog wat? Prijs van 10k ligt wel heel erg laag als ik vergelijk met mijn factuur.
nee ik deed zelf niets, want als ik dat doe kost het me meer achteraf, gebroken teen enzo.

Ja ik kan u de fac tonen als je wil. Ik heb trouwens mijn facturen opgezocht voor mijn belastingen.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Relax

Bericht door Relax »

Om dan nog te gokken....

Ik geloof je wel, maar je factuur is zowat de helft van de mijne voor 10k. En ik vond die niet goedkoop, maar ook niet bovenmatig duur ivm de laatste vijf jaar dat ik met de RT onderhoud had. Scheelt wat weghalen van plastic, maar allé...
Alles is ook wat duurder geworden, maar zo'n verschil lijkt me sterk.

Details op factuur:

BMW service 19.50
Motorolie verversen met filter 11.70
Klepspeling instellen 19.50
Remvloeistof voor verversen 19.50
Remvloeistof achter verversen 7.80
Motorsyncro instellen 11.70
Servicedatum en resterend kilometrage program 3.90

Dichting (2) 34.86
Dichting binnen (2) 8.42
Oliefilter 12.01
Motorolie Power RS (4) 46.08
EXP Transmissieolie (0.8 ) 13.83
Remvloeistof (0.4) 3.97
GT1 diagnose computer 12.40

Vervangmotor 4.55
Milieu & afval 2.47
Klein materiaal 2.50

Totaal excl 234.69
BTW 48.28
Totaal incl 283.97

Wat komt daar bij en is voor mij ook belangrijk? Erg vriendelijke en vlotte bediening en tijd voor de klant (dus ff babbelen). Als het werk dan goed is, wil ik wel wat meer betalen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Supermario

Bericht door Supermario »

Een liter olie kost mij 3€ (btw in) een set remblokken kost mij 30 € (deze rijd ik dan ook op tot ze versleten zijn) dus niet laten vervangen door dealer als ze nog maar half op zijn. Bougies en filters en dichtingsringen kosten mij ook bijna geen geld evenals een cursus motortechniek.

En alles goed gedaan (en weet zeker dat het gedaan is). En, op de tijd dat je je moto binnen doet, wachten, terugkeert weer gaat halen enz...is je onderhoud gedaan.

Een tip voor wie een onderhoud te duur vind en zijn handen wil vuilmaken.
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
DiggerJack

Bericht door DiggerJack »

Misschien kun je een cursus in een steken er zullen wel liefhebbers genoeg zijn denk je niet ?? Ik toch al zeker !!!
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Relax schreef:Alles is ook wat duurder geworden, maar zo'n verschil lijkt me sterk.

Details op factuur:

BMW service 19.50
Motorolie verversen met filter 11.70
Klepspeling instellen 19.50
Remvloeistof voor verversen 19.50
Remvloeistof achter verversen 7.80
Motorsyncro instellen 11.70
Servicedatum en resterend kilometrage program 3.90

Dichting (2) 34.86
Dichting binnen (2) 8.42
Oliefilter 12.01
Motorolie Power RS (4) 46.08
EXP Transmissieolie (0.8 ) 13.83
Remvloeistof (0.4) 3.97

Vervangmotor 4.55
Milieu & afval 2.47
Klein materiaal 2.50

Totaal excl 234.69
BTW 48.28
Totaal incl 283.97

Wat komt daar bij en is voor mij ook belangrijk? Erg vriendelijke en vlotte bediening en tijd voor de klant (dus ff babbelen). Als het werk dan goed is, wil ik wel wat meer betalen.
Relax, ik hoop dat ze tijdens dat ff babbelen ook op uw schoot komen zitten en heel diep in uw ogen kijken. Genaaid werd je alvast wel. Even opsommen?
http://www.bmwgsclub.nl/schematics/R120 ... edules.pdf
Ze hebben dus voor alle jobonderdelen een forfait aangerekend, ook al overlappen sommige jobs mekaar. In BMW service zitten al een paar taken vervat. Je hebt dan ook nog eens de volle pot forfait betaald voor verversen remolie voor en achter, terwijl het onderhoudsschema enkel een controle van het level voorziet, met evt bijkieperen. Dat bijkieperen hebben ze gedaan, te zien aan die 0.4 L remvloeistof. Of niet, maar standaard komt dat toch op uw factuur. En 400 cc bijgieten, probeer dat maar eens, is haast halve fles. Dan zie ik nog ergens een kwak transmissie-olie staan. Op 10k? Is pas voorzien op ten vroegste 40k. Klepspeling instellen, forfait aangerekend. Zou kunnen, maar op 10k is even voelen meestal voldoende. Idem met syncro, even aan het apparaat, alles nog ok, slang er weer af, 40 seconden werk. Maar wel forfait betaald voor volledige syncro.
Dan twijfel ik nog aan 'Servicedatum en resterend kilometrage program 3.90' en 'GT1 diagnose computer 12.40', dat is een extra die je betaald om uw brik aan hun computer te koppelen, jij betaald die installatie mee af, vandaar. Maar wel geen twee keer per servicebeurt. En voor meer dan 42 euro dichtingen op 10k beurt? Heeft er dat nog iemand ergens betaald?
Als ze dan ook nog, zoals hierboven iemand beschreef, koffieklets gaan houden op uw kosten, dan is de motor dik twee uur binnen geweest, terwijl je in de toonzaal wat rondkijkt. Daarom dat vaak gevraagd wordt om de motor vandaag binnen te brengen, en morgen op te halen. Zogezegd om af te koelen, waar natuurlijk wel iets in zit. Maar dat ze op 50 minuten klaar zijn met uw motor, dat merk je dan ook niet. Koffieklets aan meer dan 50 euro per uur? Dat moeten ze doen in de tijd van de baas, die betaalt voor een uur zeveren door de mechanieker veel minder dan jij. Alhoewel, als ze met twee tegen mekaar staan zeveren. Vakmanschap moet betaald, maar een babbeltje aan 110 euro kostprijs per uur :shock: Voor twee pinten per uur praat ik een hele avond tegen u. Maar ik kom wel niet op uw schoot zitten.
Ziezo, je wou af en toe nog eens iets lezen van mij. Voorlopig is dat weer over zeker :roll:
Relax

Bericht door Relax »

:-)

Nee hoor, van mij mag jij urenlang posten.

Je hebt natuurlijk een punt als je zegt dat er te weinig gewerkt wordt en teveel gekletst op kosten van de klant, maar daar doe je als klant er weinig aan. Ik zat al meer dan één keer in de zaak te wachten en je ziet wel wat er gebeurt in de werkplaats, maar je hebt daar "geen zicht" op. Raar uitgedrukt, maar je begrijpt me wel.
Ik vind het alleszins nogal chockerend moest dit alles op de door jou beschreven manier gebeuren, maar ik vraag me af hoeveel van ons daar iets aan (kunnen/proberen te) doen. Wie heeft die wetenschap en wie durft dit te gebruiken? Ik niet. Als ik wat aanhaal, draaien ze me vlot wat anders in m'n nek en moet ik weer passen. Redelijk belachelijk.
Afgaande op prijzen die ik her en der lees is de prijs die ik betaalde toch zowat doorsnee. Wordt iedereen dan opgelicht?
Begrijp me niet verkeerd, ik trek je woorden niet in twijfel. Ik sta gewoon verstomd van de implicaties.

Omtrent die filter ging ik dinsdag bellen. Over de rest durf ik het niet eens hebben.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Ik snap niet meteen welk probleem je hebt met 'filter', tenzij je bedoelt dat ie twee keer verschijnt op het factuur. De bovenste vermelding is het werk voor aflaten van olie, filter losdraaien en nieuwe vastzetten, en olie bijkieperen. De onderste vermelding is de kostprijs van de filter zelf. Of mis ik ergens iets anders ivm filters?
LOMAX

Bericht door LOMAX »

En ik neem aan dat je niet in discussie wil gaan, wegens niet technisch onderlegd. Maar als je nu gewoon het onderhoudsschema in het boekje raadpleegt, dan zie je toch dat daar nergens sprake is van remolie verversen of transmissie-olie vervangen op 10k. Vandaar de achteraf bijgeplaatste link in mijn vorige posting.
Relax

Bericht door Relax »

LOMAX schreef:Ik snap niet meteen welk probleem je hebt met 'filter', tenzij je bedoelt dat ie twee keer verschijnt op het factuur. De bovenste vermelding is het werk voor aflaten van olie, filter losdraaien en nieuwe vastzetten, en olie bijkieperen. De onderste vermelding is de kostprijs van de filter zelf. Of mis ik ergens iets anders ivm filters?
Ik bedoel Dichting en schrijf Filter. Tot zover een voorbeeld van m'n technische kennis.
LOMAX schreef:En ik neem aan dat je niet in discussie wil gaan, wegens niet technisch onderlegd. Maar als je nu gewoon het onderhoudsschema in het boekje raadpleegt, dan zie je toch dat daar nergens sprake is van remolie verversen of transmissie-olie vervangen op 10k. Vandaar de achteraf bijgeplaatste link in mijn vorige posting.
Ik zie die link nu pas, zal 'm straks 'ns bekijken. En met die twee zaken onnodig wisselen op 10k doe ik wat. Je hoort er nog van.

Zie je nu waarom je wat meer moet posten? Tnx.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Ik begrijp dat je een beetje gebonden bent aan officiele dealers, wegens garantie en onderhoudsboekje. Zelf werd ik onlangs op dezelfde manier 'genomen' met mijn Harley, ook nog in garantie. Drie olieverversingen op 8k, nl motor, primaire overbrenging en transmissie. Twee ervan moesten pas op 40k gebeuren, maar zoals bij de voorhistorisch Harleys bleven zij dat maar uit gewoonte bij elk onderhoud opnieuw doen. Lelijk van mijn oren gemaakt, ze gingen het niet meer doen, misschien zelfs overwegen de andere klanten ook niet meer te stropen. Maar geld kreeg ik ook niet terug. Ik heb dan meteen erna het onderhoud en herstellingen gedaan op enkele Harleys, maar de onderdelen bij mijn dealer gaan halen met de vermelding dat ik hun creatieve benadering van het onderhoudsschema wel zou kompenseren via klanten die nu even niet bij hen binnen zouden lopen. En wss nooit meer. Je ziet, het gebeurt zelfs met de 'ervaren technieker', en eenmaal binnengeduwd moet je betalen, spijtig. Ik zou de vraag toch stellen, en indien geen goed gevoel na hun uitleg, zou ik meteen veranderen van dealer. Kan zonder problemen, en die zien u heel graag komen.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Zelf werd ik onlangs op dezelfde manier 'genomen' met mijn Harley, ook nog in garantie. Drie olieverversingen op 8k, nl motor, primaire overbrenging en transmissie. Twee ervan moesten pas op 40k gebeuren, maar zoals bij de voorhistorisch Harleys bleven zij dat maar uit gewoonte bij elk onderhoud opnieuw doen. Lelijk van mijn oren gemaakt, ze gingen het niet meer doen, misschien zelfs overwegen de andere klanten ook niet meer te stropen. Maar geld kreeg ik ook niet terug
Indien dit op je factuur staat zou ik effe HD-België kontakteren hieromtrent.

Ik begin stilaan m'n buik vol te krijgen van organisaties die over een F.A.N.T.A.S.T.I.S.C.H.E. marketing beschikken die ons brainwashen waarna de aftersales ons met beide voetjes op de grond zetten, waarna we uit frustratie gaan shoppen bij een ander merk waar we na een tijd hetzelfde mogen ervaren, de marketeers van firma A zijn dan natuurlijk gepromoveerd bij concurrent B waar jij nét gaan shoppen bent.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
LOMAX

Bericht door LOMAX »

(s)Campi Di Pampi schreef:
Zelf werd ik onlangs op dezelfde manier 'genomen' met mijn Harley, ook nog in garantie. Drie olieverversingen op 8k, nl motor, primaire overbrenging en transmissie. Twee ervan moesten pas op 40k gebeuren, maar zoals bij de voorhistorisch Harleys bleven zij dat maar uit gewoonte bij elk onderhoud opnieuw doen. Lelijk van mijn oren gemaakt, ze gingen het niet meer doen, misschien zelfs overwegen de andere klanten ook niet meer te stropen. Maar geld kreeg ik ook niet terug
Indien dit op je factuur staat zou ik effe HD-België kontakteren hieromtrent.
Zal weinig tot niets uithalen. Wie gaan ze steunen, die ene snuggere klant die per toeval wat moeilijk doet, of de dealer die tientallen nieuwe retedure motoren per maand aan onwetende brave mensen verkoopt, en hen daarna die belachelijk dure HD produkten in hun maag splitst? Zeker nu de Harleys in the USA voor heel weinig te koop zijn (euro/dollar), maar hier nog duurder verkocht worden als voorheen. Nog meer winst voor de invoerder. En om te zorgen dat je er zelf ginder geen zou gaan kopen, maken ze het haast onmogelijk om de papierwinkel nog in orde te krijgen. Een groot marketingfeest, met weinig aandacht voor de klachten van de klant. Niet tevreden? Delete msg. Zij verkopen geen moto extra door mij tegemoet te komen. En dat een massa klanten niet meer op onderhoud gaan bij de officiele dealer, eenmaal de garantieperiode verstreken is, zal de invoerder worst wezen. Ik hoop dat ik op mijn manier de dealer duidelijk maak hoe het komt dat de klanten wegblijven na de garantieperiode. Maar ook daar heb ik twijfels bij het effect. Komt daar nog bij dat ik na het betalen van mijn factuur in volle kolère ben vertrokken bij de dealer, en enkele honderden meters verder geflitst werd aan XL speed. Toen werd het pas echt duur. Ach, we kiezen er zelf voor, en erover kankeren is part of the fun.
Relax

Bericht door Relax »

Remvloeistof voor en achter is idd na één jaar en vanaf dan elk jaar volgens de checklist die ik bij de afrekening kreeg.
Heb m'n vragenlijstje klaar:
* 2 dichtingen aan 34,86?
* Wissel remvloeistof voor en achter aan 19,50 & 7,80?
* Wissel transmissieolie aan 13,83?
* Module voorlicht en aanpassen remleiding in garantie: uitgevoerd binnen werktijd van onderhoud?
* Grootlicht schijnt 1 meter voor m'n voorwiel?
* Druk op voorband was 2.80?

Ben benieuwd.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Als BMW voorschrijft om remolie jaarlijks te vervangen, dan hoef je hierover die vraag niet te stellen. Je betaalt dan de gebruikte remvloeistof, plus een forfait van 19,50 werkuren voor de voorzijde (twee kanten), en een kleiner bedrag, 7,80 voor achterzijde (1 zijde). Jaarlijks vervangen is dan wel een heel hoge frequentie, die zeker niet door iedere dealer wordt gehanteerd. En 27 euro plus btw aan uurloon is geen kleingeld, maar dat is nu eenmaal het nadeel van de forfaits. Die zijn berekend op apart uitgevoerde werken, waarbij de hele behandeling van de motor, binnenzetten, op lift plaatsen, omhoog en omlaag, wegbergen materiaal, buitenzetten en evt proefrit in rekening gebracht wordt. Dat ze die forfait ook hanteren voor 7 na mekaar uitgevoerde items, is dus dik in het nadeel van de klant, want al die randhandelingen moeten maar 1 keer gebeuren. In totaal betaal je dus haast 95 euro plus btw aan uurloon, ongeacht hoeveel tijd er in kruipt. Ik kan dan nog 100 keer beweren dat een goede technieker die klus klaart in een goed uur, forfait blijft forfait. Sommige dealers rekenen gewoon de echt gepresteerde tijd, wat het goedkoopst blijkt. Andere merken of dealers krijgen een maximum tijd toegemeten voor een bepaald onderhoud, bvb 2 uur voor een 20k onderhoud, en laten de motor dan ook twee uur in de atelier staan, klaar of niet. En een derde soort gebruikt dus forfaits. Uw dealer zal dan ook voor voor elk onderdeel van het factuur een uitleg klaarhebben. Dichtingen die normaal twee tot drie beurten meegaan, mogen zij ook 'voor de zekerheid meneer' telkens opnieuw vervangen. Realtiteit is dat je haast honderd euro meer betaalt dan de collega motorrijder die de goedkope versie van een 10k onderhoud laat uitvoeren. Techniekers bij de dealer zien ook hoeveel de klant betaalt, en denken na een tijdje "dat kan ik zelf voor minder dan de helft doen", waarna zij ontslag nemen en zelfstandig beginnen. Tot ze na enkele jaren ook dikkere prijzen beginnen te hanteren, en de geschiedenis zich herhaalt.
Trouwens, voor welk apart onderdeel staat die 19,50 van 'BMW service'? Wss voor alle kleine nazichten, zoals bandendruk, werking koppeling, lekkages en andere kleinigheden. Ik blijf erbij, voor mij nooit nog een nieuwe dealeronderhouden motor (tenzij drie jaar gratis onderhoud inclusief, dan zijn ze telkens op 20 minuten klaar). Als doe-het-zelver zou een onderhoud, gelijkaardig aan uw 10k servicebeurt, mij ongeveer 85 euro gekost hebben. Afgezien van die dure computersessies natuurlijk, die apparatuur heb ik niet.
Toko

Bericht door Toko »

Relax schreef:Remvloeistof voor en achter is idd na één jaar en vanaf dan elk jaar volgens de checklist die ik bij de afrekening kreeg.
Heb m'n vragenlijstje klaar:
* 2 dichtingen aan 34,86?
* Wissel remvloeistof voor en achter aan 19,50 & 7,80?
* Wissel transmissieolie aan 13,83?
* Module voorlicht en aanpassen remleiding in garantie: uitgevoerd binnen werktijd van onderhoud?
* Grootlicht schijnt 1 meter voor m'n voorwiel?
* Druk op voorband was 2.80?

Ben benieuwd.
Relax, de 2 dichtingen van 34,86 zijn van de kleppendeksels! Die (vervangen) :?: ze nadat ze de kleppen(geregeld) :?: of enkel gecontroleerd hebben!! Totaal overbodig!! Ik kan mensen waarbij deze al 60000km onvervangen zijn en daar lekt nog niks van olie hoor!! Aan u uitleg en aan het totaal van u factuur weet ik dat we naar dezelfde dealer gaan :!: Veel uitleg over u factuur moet ge daar niet vragen,heb ik ook geprobeerd! Daarom ben ik ook deze topic begonnen om iets slimmer te worden over de praktijken van sommige dealers :!: Ik heb vroeger geklaagt over een totaal onvriendelijke Bmw dealer maar die met correcte prijzen werkt,vriendelijkheid zoals jij aanhaald betekend veel maar dat moet dan zonder veel zever op de factuur ook kunnen :wink:
BMW R1200 GS Lc Adventure
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ja Relax,

Ik ben ook geen techneut maa volgens mij ben je inderdaad dik genaaid.
Ik heb 100 euro minder betaald dan jij maar dan wel voor een 20 K onderhoud.
Mijn kleppen werden ook geregeld maar de oude dichtingen waren nog in perfecte staat en die hebben ze er gewoon weer tussen gezet.

Het detail van mijn facturke

Olie: 43.44
milieutaks: 1.44
luchtfilter: 19.58
oliefilter: 14.53
dichtring: 0.45
werk 108.90
Btw: 32.69

That's it. Alles waar ze bij jou forfait voor aanrekenen zoals aan de computer hangen ed worden bij mij in het uurloon verrekend.
By the way. Mijn 10K onderhoud heeft mij 99 euro gekost. Als ik het goed begrijp heb jij 283 euro betaald voor je 10K onderhoud. Ik denk dat ze bij jou gesmolten goud bijgevuld hebben ipv olie.
Relax

Bericht door Relax »

Tja, als ik dat lees, blijft er niet echt veel over op m'n lijstje. En blijf ik evengoed gesjost.
J
Contacteer:

Bericht door J »

Troost u, je zal daar de enige niet zijn.

Voor mij blijft het N.M. uit Wielsbeke.

tja tis ne km verder, maar het zijn mooie ritten langs daar.

J
Relax

Bericht door Relax »

Mss ook maar 'ns luidop overwegen om tot daar te rijden. 't Zal me roesten waar ik daarvoor moet gaan, als ze maar
* goed werk afleveren voor goede prijs
* vriendelijk zijn
p@rick

Bericht door p@rick »

Vandaag mijn beestje achtergelaten in Aartselaar voor onderhoud 30000 km (kleine inspectie).
Heb 'n mooi afdrukje gekregen van de normaal voorziene werken, ben benieuwd wat er morgen misschien nog allemaal bijgekomen is en hoeveel mij dit onderhoud (inclusief vervangmoto 1200GS) zal kosten.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Toko

Bericht door Toko »

Vandaag me den brommer naar Wielsbeke gereden en hem daar achtergelaten bij MM voor zijn 20.000km onderhoud! Had hier redelijk veel goeie reklame over gehoord :shock: Morgen weet ik welke eurokes ik daar mag achter laten :grin: Was wel al aangenaam verrast dat een GRATIS vervangmoto daar in de onderhoudsservice zit :cheers: :cheers:
BMW R1200 GS Lc Adventure
J
Contacteer:

Bericht door J »

doet hem maar de groeten van mij. Je gaat het u daar niet beklagen.

goede service, vriendelijke mensen, goede mekaniekers.

J
van Gooik
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
J schreef:doet hem maar de groeten van mij. Je gaat het u daar niet beklagen.

goede service, vriendelijke mensen, goede mekaniekers.

J
van Gooik
En van mij, en kan J z'n voorgaande beamen.

Philip, met zijne witte GSA :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie