pingelen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
demito
Contacteer:

pingelen

Bericht door demito »

Mijne moto (R1150GSA van 2004 met 130000 km op de teller), is recentelijk serieus beginnen pingelen. Althans, dat denk ik. De laatste dagen van mijn trip naar Jordanië kon ik bij het minste beetje bergop de gas niet aanraken of er kwam een metaalachtig geluid uit de motor. Zoies van als ik nu de gas opendraai gaat hij de geest geven. Heel geleidelijk optrekken vormt geen probleem, maar ik moet mijn Caro met haar 650 Dakarke laten gaan als het op acceleratie aankomt :oops: Niet normaal dus...
Ik weet dat mijn distributieketting rechts stilletjes aan vervanging toe is (rammelt) en vraag me af of dit er iets mee te maken kan hebben. Wat kan de oorzaak eigenlijk zijn van pingelen? Ik dacht even aan slechte benzine maar Griekse, Italiaanse, Zwitserse of Luxemburgse loodvrij geeft allemaal hetzelfde resultaat. Misschien die distributieketting die zorgt voor slechte timing?
Ook gaat het rallenti toerental naar beneden. Met de choke (nu ja niet echt een choke maar bon) haalt hij nog net 1100 toeren, soms zelfs maar 800 en heel onregelmatig draaien. Zonder choke valt hij gewoon stil...

Iemand enige suggestie?
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Iron Gonzo

Re: pingelen

Bericht door Iron Gonzo »

kan zijn dat er een bougie stuk zit of bougiekap.
benzine filter vuil.
luchtfilter vuil.

ik zou beginnen met dit na te kijken.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
PHILIP

Bericht door PHILIP »

nokkenaskettingspanner(s) ?
AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

Pingelen? indien ja, dan door koolresten in de verbrandingskamer: spuit remschijfreiniger in de luchtinlaat om de boel te kuisen.

maar ik geloof niet dat het pingelen is. Als de kracht echt wegvalt, dan moet het klinken gelijk een reusachtig vuurwerk dat daar onderin afsteekt . Eerder kweddelen met de ontsteking (Hallgevers,...) en het mengsel.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
stefke

Bericht door stefke »

mijn GS is ook zomaar vermoedelijk beginnen pingelen, misschien door koolresten op de zuigers. Ik ben dan 98 beginnen tanken en het probleem is volledig van de baan. Daarom denk ik dat het toch aan de benzine kan liggen.
AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

stefke schreef:mijn GS is ook zomaar vermoedelijk beginnen pingelen, misschien door koolresten op de zuigers. Ik ben dan 98 beginnen tanken en het probleem is volledig van de baan. Daarom denk ik dat het toch aan de benzine kan liggen.
Stefke, die GS gaat niet meer vooruit. Da's iet dat ge niet met slechter ontvlambare naft gaat oplossen. :wink:
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ik kan niet me Ron 95 rijden, pingelt zich dan te pletter...als ik tijd heb ga ik toch eens de stand van de hallgeverplaat controleren, heb er bijna 120.000 km.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ontsteking stond dus veel te vroeg, met de stroboscoop na gekeken...geen wonder dat die pingelde.
Kan nu met 95 rijden en het gas erop zetten zonder één knikker te horen. :grin:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Plaats reactie