motor r1150rt stuk gereden

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Dirk Pauwels

Re: motor r1150rt stuk gereden

Bericht door Dirk Pauwels »

rogerdeklerk schreef:Wel,wel...
als ik dat allemaal lees , begin ik de denken dat ze mij een blaas hebben wijsgemaakt !
Momenteel rijdt hij normaal , ben wel al terug naar de garage geweest omdat de kleppen degelijk van hun oren maken ( kletteren tegen het cilinder scheel ) . Bij Jorssen zeggen ze dat dat normaal is , omdat ik na de eerste 1000 km alles terug moet laten aantrekken .
Enfin , ik hoop dat de problemen dan gedaan zullen zijn .
Kleppen tegen de kleppendeksels :shock: fijne mechanieker die de boel vernieuwd heeft.......Dat de boel na een 1000km terug moet aangetrokken worden ok, maar dit....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
nopper

Bericht door nopper »

Dat zie ik inderdaad ook nog niet gebeuren... Ik zie die klepstoters nog niet tot tegen het deksel klepperen. Heb je dat niet verkeerd begrepen?
Mijn motor komt ook van bij Jorssen. Ik heb in het eerste jaar één garantiegevalletje gehad en ben toen uitstekend geholpen. Lijkt me toch een 'fatsoenlijke' garage. Maar het is vakantieperiode... wie heeft er aan je motor gewerkt??? Teveel tijdsdruk door mecaniekers die verlof hebben?

Misschien heeft je motor een 'verborgen gebrek' gehad, dat ze hebben willen verbergen. Hoe lang is de motor al in jouw bezit??? Kan je niks regelen???

Vijs zelf het kleppendeksel er eens af. 5 minuten werk,... iedereen kan dat,... en kijk eens of er iets abnormaals te zien is.
En zoals iedereen hier zegt : vraag een tweede opinie en zorg dat je je beschadigde onderdelen te zien krijgt. Plaats indien mogelijk foto's hier en op het Nederlandse GS-forum.

Ik ben heel erg benieuwd naar de uitkomst.
Jan Wauters
Contacteer:

Bericht door Jan Wauters »

Dag Roger,
Wat een verhalen allemaal bovenstaand, ik weet precies wat je voelt ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt, wel wat jaartjes geleden. Kocht in mei '03 een nieuwe r 1150rt 'n zilveren met alle koffers 3x in de kleur laten spuiten van de motor, en wat kleine extra's bij de aanschaf. Moet zeggen dat ik hiervoor 12 jaar reeds Honda gereden heb zonder maar 1x naar de dealer te moeten gaan buiten de normale beurten. Nu na ongeveer 16 maanden en 9.000 km. op de teller begon de motor 'n raar geluid te produceren (tikken in het motorblok / cilinder) met een ritje naar Antwerpen en terug c.a 50 km werd het tikken wel heel erg luid, nu zo voorzichtig mogelijk naar huis gereden (tegen 40/50km.) en de motor op laten halen door dealer. Conclusie.... zuigerveer kapot, dus beschadiging in zuiger en cilinder en wat gruis in het motorblok.... Kosten € 2.100,- Dit zou komen door een tekort aan olie, ^&@#$#@!??, ik zei tegen de dealer, waarom heb ik daar nooit een melding van gehad d.m.v. het olie-lampje (dat volgens mij dient voor het olie pijl) antwoord.. het lampje laat alleen zien wanneer de oliedruk wegvalt, geen garantie dus, ik had voorgesteld 700 voor mij, 700 voor de dealer en 700 voor BMW Nederland Noppes kosten waren voor Jan! Ok betaald was nu aug. 2004 was helemaal gerepareerd en voorzien van nieuwe olie, moest weer 1.000 km ingereden worden, daar ik in dat najaar en voorjaar weinig motortijd had duurde het c.a. 6 maanden voor ik de 1.000 km had afgelegd - bij deze gereden km. merkte ik dat hij anders reed dan anders. Zo gezegd zo gedaan bij de wisseling van de definitieve olie had ik dit gezegd tegen de onderhoudsmonteur bij de BMW dealer, deze had de olie veranderd en een proefritje gemaakt, en zei vol overtuiging HIJ RIJD ALS EEN ZONNETJE. (nou dan ver boven de dikke wolken) De tijd na de laatste beurt was mijn vertrouwen toch wel wat geslonken betreffende mijn motor, ik hoorde en voelde elk onbekend geluid en beweging. En.... ja hoor na 1.500 km verder weer het bekende tikken, ik zei tegen mijn vrouw, ik ga kijken naar een andere motor. (Wel had ik als vervangmotor kunnen rijden op 'n R1200RT tijdens de laatste beurt, en deze beviel mij uitermate goed) Na wat overleg op het thuisfront, de nieuwe besteld en deze zou 2 weken later klaar staan. Ik vrijdags met de oude motor (net 2 jaar) naar de dealer en wat gebeurd er...... kling klang kling klang wat een geklap in het motorblok en na 12 km was het gedaan, de laatste 2 Km. lopend bereikt met niet alleen zweet op m'n hoofd pff. De verkoper wist ondertussen dat de motor niet meer functioneerde, de monteur had mij namelijk al van heel ver aan zien komen lopen. Ik alle papieren ondertekend voor de aankoop/ kentekenbewijs, nu dat alles klaar was gingen we eens kijken wat er aan scheelde bij de oude motor... oei dan klinkt niet gezond. Achteraf hoorde ik dat de krukas en drijfstang allemaal vernieuwd moesten worden. Ik heb er toch wel een paar nachten slecht van geslapen van heel het geval, Ik ben nu wel heel blij met mijn huidige motor maar het heeft me toch na 2 jaar menige duizenden euro's extra gekost voor de reparatie/aanschaf, en dat was zeker niet de bedoeling geweest, ik had graag nog wel enige jaren onkostenvrij willen rijden. - succes met je motor en vele plezierige en veilige Km. toegewenst - Groeten Jan Wauters
Johannetje

Bericht door Johannetje »

Jan Wauters schreef:Dag Roger,
Wat een verhalen allemaal bovenstaand, ik weet precies wat je ............vele plezierige en veilige Km. toegewenst - Groeten Jan Wauters
Jan, wat een verhaal om door te worstelen...maar als je dat gedaan hebt, heb je ook wat..... :grin: :grin:
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
Gaby

Bericht door Gaby »

Jan Wauters schreef:Dag Roger,
ik zei tegen de dealer, waarom heb ik daar nooit een melding van gehad d.m.v. het olie-lampje (dat volgens mij dient voor het olie pijl)
Ik betreur wat u overkomen is, maar op 't lampje rekenen om te weten of er nog genoeg olie in de motor zit :roll:
Er is geen enkel systeem waar ik op zou vertrouwen, no way, veel te belangrijk, regelmatig visuele controle!
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Het lampje is niet voor olie peil maar voor olie druk. Yamaha heeft olie peil lampjes.

Ik ben btw van mening dat we wat vaker als BMW rijders de dealers moeten gaan aanpakken.
Juridisch is het zo dat de dealer (of verkoper) van de motor aansprakelijk is als er een ondeugdelijk apparaat geleverd is.
Ik heb dat ook gedaan bij de versnellingsbak problemen, alleen weet BMW nederland niet wat er daadwerkelijk gemonteerd is door de dealer.
Er zijn wel onderdelen geclaimed maar wat er in gezet is kan ook van diefstal afkomstig zijn geweest (dealer in een polder stadje in flevoland)
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Gaby schreef:
Jan Wauters schreef: ik zei tegen de dealer, waarom heb ik daar nooit een melding van gehad d.m.v. het olie-lampje (dat volgens mij dient voor het olie pijl)
Ik betreur wat u overkomen is, maar op 't lampje rekenen om te weten of er nog genoeg olie in de motor zit :roll:
Wanneer je het instructieboekje al eens had gelezen wist je meteen hoe je het oliepeil moest controleren...

Zo gaat het tegenwoordig: men koopt een nieuw voertuig, en al wat in het zicht staat kan men bedienen: de radio, de gps, de airco, de dvd speler, de verlichte binnenspiegels, de weet ik wat nog allemaal.

Maar olie of koelwater of bandendruk controleren? Ho maar... :-?
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Johannetje

xantingo schreef:
Gaby schreef:
Jan Wauters schreef: ik zei tegen de dealer, waarom heb ik daar nooit een melding van gehad d.m.v. het olie-lampje (dat volgens mij dient voor het olie pijl)
Wanneer je het instructieboekje al eens had gelezen wist je meteen hoe je het oliepeil moest controleren...

Zo gaat het tegenwoordig: men koopt een nieuw voertuig, en al wat in het zicht staat kan men bedienen: de radio, de gps, de airco, de dvd speler, de verlichte binnenspiegels, de weet ik wat nog allemaal.

Maar olie of koelwater of bandendruk controleren? Ho maar... :-?
Hoi Xantiago,

Je hebt wel gelijk, maar laten we het wel vriendelijk houden. De poster van het onderwerp voelt zichzelf al kloooo... genoeg denk ik zonder een preek.... :shock:

Greetz,

Johan
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.

Garmin Zumo 550 Europe
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Johannetje schreef:Hoi Xantiago,
Je hebt wel gelijk, maar laten we het wel vriendelijk houden. De poster van het onderwerp voelt zichzelf al kloooo... genoeg denk ik zonder een preek.... :shock:
Ik was toch vriendelijk? :shock:
Je hebt mij nog niet meegemaakt wanneer ik onvriendelijk word :twisted:

En preken is voor een pastoor...

Ik hoop alleen maar dat onze vriend iets geleerd heeft van zijn pech.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Johannetje

xantingo schreef:
Johannetje schreef:Hoi Xantiago,
.......Je hebt mij nog niet meegemaakt wanneer ik onvriendelijk word :twisted:

Ik hoop alleen maar dat onze vriend iets geleerd heeft van zijn pech.
Dat geldt mogelijk voor meerdere mensen hier....................... :silent:

Dit forum is ook om bij te leren en ik zal ook vast in het verleden wel eens onachtzaam zijn geweest,... dus niet menselijks is ons vreemds.
Het feit dat ik er een opmerking over maak is niet dat het onvriendelijk zou zijn of zo bedoeld zou zijn door jou, maar hoe het overkomt bij mij en dat is wat anders............dat heeft nl met het "gevoel" te maken. Enne ....iemands gevoel is altijd waar... :cheese:

Groetjes

Johan

Garmin Zumo 550 Europe
Plaats reactie