Hallo, ik ben redelijk nieuw op dit forum, maar heb al wel meer dan n jaar n scarver waar ik best wel content mee ben.
Maar zoals sommige al zeiden, dat deze soms stottert, heb ik dus de bougie besteld die hier aangeraden stond.
Maar nu heb ik al enkele uren bezig geweest om deze te verwijderen om de nieuwe in de plaats te steken.
Iemand enig idee hoe dit moet, want volgens de handleiding is dit makkelijk te doen ( ziet er ook heel simpel uit ) maar ik krijg deze helemaal niet los, wel gedeeltelijk gedraaid.
Heeft er iemand ervaring mee??
Groeten
Bart
bougie vervangen scarver
Moderator: GVN
-
bosuil1880
-
John
- Contacteer:
Re: bougie vervangen scarver
Wat noem je gedeeltelijk gedraaid? Je sleutel past toch wel degelijk hé? Of is het dat die sleutel iedere keer over de zeskant van je bougie heen schuift?
-
bosuil1880
ik moet toch eerst die kop eraf krijgen?
Dan kan ik toch maar pas aan die bougie aan?
Maar hoe krijg je die kop eraf?
Mvg
Bart Lenaerts
Dan kan ik toch maar pas aan die bougie aan?
Maar hoe krijg je die kop eraf?
Mvg
Bart Lenaerts
Voor zover dat gene speciale kop is op ne Scarver : gewoon van de bougie trekken.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
-
bosuil1880
dat heb ik reeds geprobeerd...
maar dit is blijkbaar niet echt mogelijk, want deze is vrij moeilijk bereikbaar...
maar dit is blijkbaar niet echt mogelijk, want deze is vrij moeilijk bereikbaar...
Dag Bart,
Ik heb ook twee maanden terug een scarver gekocht en de bougie vervangen door een iridium type.
(Er is bij mij maar één bougie. Model van 2002)
Die bougie eruit draaien is niet zo simpel als het lijkt.
Eerst moet de kop van die bougie af. Dit is niet zomaar een stekker maar een bobijn waarin de hoogspanning voor bougie wordt opgewekt.
Die kop in ongeveer 12cm lang en wees er voorzichtig mee, breekbaar.
Normaal moet je eerst de fijne kabel die tegen de bovenrand in de kop steekt loskoppelen. De kabel heeft een kleine vlakke stekker die je met wat moeite los krijgt. Heel weinig plaats om dat ding los te krijgen. Lukt het niet laat dan dat kabeltje zitten.
De kop moet je eerst 90 graden linksom draaien. (Tegenwijzerszin)
Boven aan de kop onder de stekker zit een nok die onder een plaatje klemt. Door de kop te draaien komt de nok vrij en kan je de kop voorzichtig omhoog drukken met een sleutel. Neem de kop er voorzichtig af.
Gebruik de bougiesleutel van BMW om de bougie eruit te draaien. Véél geduld want je kan maar heel kleine stukjes draaien, weer heel weinig plaats.
Ik heb een lange dopsleutel met 1/4 ratel sleutel gekocht om de bougie los/vast te draaien. Dat gaat veel beter.
Eenmaal de bougie eruit alles proper maken.
Controleer de elektrodenafstand van de nieuwe bougie voor je deze monteert. 0.6 mm ....0.7 mm
Bougie licht invetten, geen kilo's want dat is voor niets goed
, met hoge temperatuur vet (koperkelurig) en vastdraaien.
Aanhaalmoment 20 Nm
Indien de motor een model is van na 2002 dan zijn er twee bougies. Altijd alle twee samen vervangen !
Je zal zien dat de motor veel beter draait. De Iridium bougies gaan ook veel langer mee, 40000 km.
Succes en vooral veel geduld,
Dirk Desmet
Ik heb ook twee maanden terug een scarver gekocht en de bougie vervangen door een iridium type.
(Er is bij mij maar één bougie. Model van 2002)
Die bougie eruit draaien is niet zo simpel als het lijkt.
Eerst moet de kop van die bougie af. Dit is niet zomaar een stekker maar een bobijn waarin de hoogspanning voor bougie wordt opgewekt.
Die kop in ongeveer 12cm lang en wees er voorzichtig mee, breekbaar.
Normaal moet je eerst de fijne kabel die tegen de bovenrand in de kop steekt loskoppelen. De kabel heeft een kleine vlakke stekker die je met wat moeite los krijgt. Heel weinig plaats om dat ding los te krijgen. Lukt het niet laat dan dat kabeltje zitten.
De kop moet je eerst 90 graden linksom draaien. (Tegenwijzerszin)
Boven aan de kop onder de stekker zit een nok die onder een plaatje klemt. Door de kop te draaien komt de nok vrij en kan je de kop voorzichtig omhoog drukken met een sleutel. Neem de kop er voorzichtig af.
Gebruik de bougiesleutel van BMW om de bougie eruit te draaien. Véél geduld want je kan maar heel kleine stukjes draaien, weer heel weinig plaats.
Ik heb een lange dopsleutel met 1/4 ratel sleutel gekocht om de bougie los/vast te draaien. Dat gaat veel beter.
Eenmaal de bougie eruit alles proper maken.
Controleer de elektrodenafstand van de nieuwe bougie voor je deze monteert. 0.6 mm ....0.7 mm
Bougie licht invetten, geen kilo's want dat is voor niets goed
Aanhaalmoment 20 Nm
Indien de motor een model is van na 2002 dan zijn er twee bougies. Altijd alle twee samen vervangen !
Je zal zien dat de motor veel beter draait. De Iridium bougies gaan ook veel langer mee, 40000 km.
Succes en vooral veel geduld,
Dirk Desmet
-
bosuil1880
Hallo Dirk,
bedankt voor de reactie, ik heb ze gelezen na het eindelijk kunnen vervangen van de bougie, man man man, was dat voor werk.
Geen plaats, die bobijn extreem groot, dan zat die bougie muuuuur vast :-s
Na kruipolie gespoten te hebben eindelijk losgekregen, stukje voor stukje los gedraaid ( pffff duuurd enorm lang) dan eindelijk de bougie eruitgehaald andere erin gestoken (gaat veeeeel rapper :-p )
Maar de moto rijd in ieder geval beter, minder geschok enzo.
Voor de rest niet echt merkbaar verschil.
Maar zeker de moeite die bougie!!!
THX voor de tip in het andere topic
Bart
bedankt voor de reactie, ik heb ze gelezen na het eindelijk kunnen vervangen van de bougie, man man man, was dat voor werk.
Geen plaats, die bobijn extreem groot, dan zat die bougie muuuuur vast :-s
Na kruipolie gespoten te hebben eindelijk losgekregen, stukje voor stukje los gedraaid ( pffff duuurd enorm lang) dan eindelijk de bougie eruitgehaald andere erin gestoken (gaat veeeeel rapper :-p )
Maar de moto rijd in ieder geval beter, minder geschok enzo.
Voor de rest niet echt merkbaar verschil.
Maar zeker de moeite die bougie!!!
THX voor de tip in het andere topic
Bart