R1200RT lichtbundel koplamp

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
scooterke
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:35
Locatie: Hoboken

R1200RT lichtbundel koplamp

Bericht door scooterke »

Dag Motards,

Zowel persoonlijk als bij andere collega's (1200RT's) heb ik ondervonden dat de lichtbundel van de koplamp allesbehalve de goede richting uitschijnt. Bij klaarlichte dag verlicht mijn koplamp een verkeersbord dat 200m verder staat. Anderzijds ben ik vorige week onrechtstreeks het slachtoffer geworden van een beetje verkeersagressie. Iedere keer ik met de motorfiets op stap ben wordt ik ong. 20x er attent op gemaakt dat mijn grootlicht (faar in het antwerps) zogezegd opstaat en dat is niet het geval. Via de handleiding van de motorfiets ben ik teweten gekomen dat er een kantelhefboompje bestaat om de lichtbundel te corrigeren bij een zeer zware belasting. Ik heb deze teruggevonden en uitgetest zonder weinig resultaat. Heeft hier iemand ervaring mee of is het misschien het verstandigste dat ik even langs mijn dealer passer. Alvast bedankt.
BMW R1200RT
Lid BMW club vlaanderen sinds april 2005
Erlend
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 mei 2005, 17:30
Locatie: Noorderwijk

Bericht door Erlend »

Heb hetzelfde voor gehad.
De dealer heeft het witte hendeltje verzet. Want ik vond het niet.
Zelfs met duo en baggage hebben we geen problemen meer. Wel staat de achtervering vrij hoog afgesteld.
MHV642
Berichten: 113
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:53
Locatie: Waarschoot
Contacteer:

Bericht door MHV642 »

Ik heb het mijn dealer ook laten doen, want die foto's / instructies zijn in de handleiding zeer onduidelijk. Hij heeft het licht wel naar beneden geregeld, niet (alleen) het hendeltje verzet

Bart
dolf
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2005, 20:26
Locatie: Turnhout

Bericht door dolf »

Ik heb het een tijdje geleden zelf gedaan, voor zover ik het me herinner moet je de kunststof bout (instructieboekje) bijregelen. Zet de motor eerst op een bepaalde afstand van de muur met de koplamp aan. duid eventueel op de muur de hoogte van de lichtbundel aan, zodat je een referentie hebt. Dan bijregelen tot gewenste hoogte. Ik heb toen bij het eerstvolgende onderhoud de afstelling laten nakijken door de dealer.
FreddyDC
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mei 2005, 20:13

Bericht door FreddyDC »

Blijkbaar staat de koplamp bij iedere nieuw afgeleverde RT veel te hoog en ik vind dit persoonlijk ronduit schandalig dat de dealers van het grote merk BMW zich de moeite nog niet nemen om deze koplamp deftig af te regelen alvorens ze de motoren afleveren aan hun klanten. De meeste van de RT's gaan over de toonbank voor meer dan 17000 eur en dan is dit toch wel het minste wat men kan verwachten. Ik heb gewoon die witte hendel verzet, wat voor een groot deel het probleem oplost. Voor het onderhoud van 1000 km heb ik die hendel terug in de normale stand gezet en dan de koplamp laten bijregelen.
Plaats reactie