Godverdegodver

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Flat Twin Power

Godverdegodver

Bericht door Flat Twin Power »

Ik heb tot nu toe (20.000 km) nog geen problemen gehad met mijn RT maar nu hebben ze mij goed liggen.
Ik vertrek normaal maandag naar de Eifel. Deze avond wilde ik mijn tank volgooien en toen ik wilde vertrekken vanuit mijn garage kreeg ik de gevreesde EWS melding op mijn scherm.
De motor is vorige week binnen geweest voor 20.000 km onderhoud. Bij mijn weten hebben ze de ringantenne niet vervangen. Ze hebben me er toch niets over gezegd. Ik heb ook nooit een brief voor de terugroepactie gekregen. De motor is van 01/2007.
Ik sta hier nu schoon natuurlijk. Mijn dealer is in verlof tot 1 september en bij mijn weten zijn alle andere bmw dealers de maandag dicht.
In het beste geval zou ik dus dinsdagmiddag kunnen vertrekken maar dat zie ik niet direct zitten gezien ik de vrijdag al naar huis kom.
Er zal dus niets anders op zitten dan met de auto te vertrekken.
De motor is nu 6 maanden uit garantie maar ze kunnen godver zien dat ze dat voor hun rekening nemen want anders breek ik daar de boel af.
costerke

Re: Godverdegodver

Bericht door costerke »

Miljaarde nondejuu, das tegenslag hebben. :-( :pale: :shaking:
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
annebeer

Bericht door annebeer »

Probeer de motor eens te verplaatsen... een tiental meter en doe opnieuw een startpoging.
Kans bestaat dat het je lukt!
Madam JH
Gaby

Bericht door Gaby »

Kan een EWS probleem enkel door een fout in de antenne komen?
Kan het eventueel ook aan de sleutel liggen, of is die kans nihil?
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Harald

Bericht door Harald »

Flat, BMW Brussels is open op maandag.
Ik weet het is ver uit uw buurt, maar de enige die u kan helpen.
Tenzij, een nieuwe ring antenne.
Ik ken iemand die een reserve mee had op reis.
Ik weet niet of dat zomaar zelf kan herstoken worden.
Was voor een 1200Gs Adv. bedoeld, maar denk niet dat erverschil is met de 1200RT.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Flat Twin Power

Harald schreef:Flat, BMW Brussels is open op maandag.
Ik weet het is ver uit uw buurt, maar de enige die u kan helpen.
Tenzij, een nieuwe ring antenne.
Ik ken iemand die een reserve mee had op reis.
Ik weet niet of dat zomaar zelf kan herstoken worden.
Was voor een 1200Gs Adv. bedoeld, maar denk niet dat erverschil is met de 1200RT.
Het probleem is uiteraard dat ik geen reserve heb anders zou ik het wel s proberen. Het schijnt dat je die fiche kunt uittrekken, in die reserve kan steken en dan je plastieken reservesleutel er tegen kleven en met je originele sleutel het contact kan omdraaien maar ik heb geen idee hoe dat moet en geen idee hoe ik aan een reserve antenne kan geraken.
Brussel is uiteraard te ver. Ik denk niet dat die gasten van de service kaart veel zin zullen hebben om mijn motor naar Brussel te slepen en daar gaan ze wel niet staan wachten op mij om er direct aan te beginnen zeker. En dan zou ik nog eens terug naar huis moeten voor mijn bagage op te laden. Zie ik ook niet echt zitten.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ik versta niet waarom ze die ringantenne niet preventief vervangen, gij zijt niet den eerste die zijn vakantie naar de botten is.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
grandru
Contacteer:

Bericht door grandru »

hallo,

ik heb zo een ringantenne (mijn reserve) liggen, mag je altijd komen halen maar is niet in de buurt.
Is heel simpel te plaatsen en heb je alleen maar nodig om te kunnen starten.

groeten
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Mooie aanbieding van grandru.
Indien te ver zou ik een telefoontje doen naar motocare in Diest.
Deze heren zijn zelfs vandaag en morgen open :idea:
http://www.motocare.be/motocare/bmw/ind ... &Itemid=28

Veel geluk en grt,
Fred.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Ik had hetzelfde voor een tijd geleden, op zondagavond Bmw Assist gebeld en Touring stond hier wat later, lang verhaal kort maken => met Touring afgesproken Maandagochtend mijn fiets op te halen en per direkt naar Bmw Brussels (Evere) laten brengen -is de enige Bmw Motorrad dealer die open is op Maandag!- ginds mijn case uitgelegd en ze zijn er direkt aan begonnen, uurtje later bolde ie weer.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Gaby

Bericht door Gaby »

mecapuet schreef:Ik versta niet waarom ze die ringantenne niet preventief vervangen, gij zijt niet den eerste die zijn vakantie naar de botten is.

Gr, meca.
Ik meen te weten dat ze dat ook doen/deden, heb dat toch verschillende keren gelezen dacht ik. Het zou gebeuren
tijdens onderhoud (waarschijnlijk wel enkel bij een erkende dealer). Bij de latere motoren die nog in de fabriek van
de slechte antennes waren voorzien zat naar verluidt al een andere bij zodat ze kon vervangen worden voor de motor
aan de klant afgeleverd werd. Natuurlijk kan een ringantenne die niet uit de slechte periode stamt ook falen.
Gaby
Flat Twin Power

grandru schreef:hallo,

ik heb zo een ringantenne (mijn reserve) liggen, mag je altijd komen halen maar is niet in de buurt.
Is heel simpel te plaatsen en heb je alleen maar nodig om te kunnen starten.

groeten

Hartelijk bedankt voor het aanbod. Ik heb er een nachtje over geslapen en heb beslist om er niet aan te gaan liggen prutsen. Ik heb er trouwens de tijd niet voor.
Ik ga mijn mountainbike aan mijn auto hangen en zal daar dan maar een beetje mountainbiken.
Ik zal in ieder geval vragen aan mijn dealer waarom hij de ringantenne niet preventief vervangen heeft.
Twee weken geleden is de motor binnen geweest voor 20.000k onderhoud. Sedertdien heb ik er niet meer mee gereden.
Voordien nooit problemen gehad. By the way, ik heb steeds bij de off dealer geweest.
Ik vraag me wel af waarom er voor mijn motor geen terugroepactie geweest is voor die ringantenne. Is dat ergens online te controleren voor welke chassisnummer een terugroepactie was of weten alleen de dealers dat ?
Gaby

Bericht door Gaby »

Als ik goed ben ingelicht dat is het probleem met de ringantenne ontstaan nadat BMW die dingen van een andere
leverancier is gaan betrekken, niet van in 't begin. Na een tijdje is hun Euro gevallen en zijn ze overgestapt op
een betere antenne (of weer andere leverancier). De foute ringantenne's zouden dus te situeren zijn in een bepaalde productieperiode. Een motorfiets die buiten deze periode valt zal in dat scenario niet in aanmerking komen voor
vervanging van de antenne, mogelijk is dat de reden dat er op sommige motoren en op ander niet is overgegaan tot vervanging.Nogmaals, dit is wat ik erover vernomen heb, en als degene(n) die het mij vertelt hebben gelogen hebben,
dan verkoop ik nu ook leugens :-? Maar het loont misschien wel de moeite om uw dealer zijn versie van het verhaal
te laten doen vooraleer u zijn zaak in een puinhoop veranderd, zoals al opgemerkt kan de EWS melding mischien ook
een andere oorzaak hebben dan enkel een slechte ringantenne :wink:
Gaby
Gaby

Bericht door Gaby »

Eens vlug rondgekeken, hier mag uit blijken dat in 2007 en zelfs 2008 nog slechte ringantenne's zijn
ingebouwd, althans op K's, maar het toont wel aan dat ze er in die periode wellicht nog niet uit waren :oops:
Gaby
Laatst gewijzigd door Gaby op 23 aug 2009, 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.
st1100

Bericht door st1100 »

Op mijn K Van 2007 is de ringantenne alesinds nog vervangen ...
Bob

Bericht door Bob »

Gaby schreef:Eens vlug rondgekeken, hier mag uit blijken dat in 2007 en zelfs 2008 nog slechte ringantenne's zijn
ingebouwd, althans op K's, maar het toont wel aan dat ze er in die periode wellicht nog niet uit waren :oops:
Gaby
De R1200RT van mijn broer werd geleverd begin juli 2008. Een week later stond hij stil vanwege de EWS. Mijn R1200RT werd een maand later geleverd - bij dezelfde dealer - en werd bij het in elkaar steken automatisch van een nieuwe ringantenne voorzien. Dus ook bij de R-reeks was het probleem in 2008 gekend en nog niet opgelost.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Flat Twin Power

Bob schreef:
Gaby schreef:Eens vlug rondgekeken, hier mag uit blijken dat in 2007 en zelfs 2008 nog slechte ringantenne's zijn
Gaby
De R1200RT van mijn broer werd geleverd begin juli 2008. Een week later stond hij stil vanwege de EWS. Mijn R1200RT werd een maand later geleverd - bij dezelfde dealer - en werd bij het in elkaar steken automatisch van een nieuwe ringantenne voorzien. Dus ook bij de R-reeks was het probleem in 2008 gekend en nog niet opgelost.
Dan zal de mijne ook wel zo'n slechte zijn als er in 2008 nog altijd slechte in zaten.
Bon, ik zal wel zien op 1 september wanneer mijn dealer weer open gaat. Gezien het een gekend probleem is verwacht ik dat ze het toch wel zelf op zich zullen nemen.
Ik heb een troost dat is dat het gebeurd is net voor ik wilde vertrekken op reis zodat ik tenminste nog met mijn auto kan gaan. Stel je voor dat het midden in je reis voorvalt ergens op een duits achterafbaantje. Dat is pas echt balen.
De gemiste kilomters haal ik in september wel in in de Ardennen en Luxemburg
Relax

Bericht door Relax »

De motoren worden nog steeds met de slechte ringantennes af fabriek geleverd en bij aflevering bij de dealer worden ze door hen vervangen. Quote van mijn dealer.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Flat Twin Power schreef:De gemiste kilomters haal ik in september wel in in de Ardennen en Luxemburg
Yep, lekker positief blijven :grin:
Heb dan wel 'n oude brik tegenover de Uwe K1100rs :oops:
Maar net voor de vakantie de koppeling (ambriage ?) as versnellingsbak, naar z'n grootje :twisted: :twisted:

Mischien zie ik U daaar wel :grin: :grin:

mvg Nico
MG Breva 850
Gaby

Bericht door Gaby »

Het zou inderdaad wel interessant zijn om (zoals al opgemerkt) te kunnen uitmaken of er al dan niet een slechte
antenne in de motor zit. Dat zou moeten kunnen aan de hand van een type of serienummer denk ik. Als er
iemand daar meer licht op kan werpen dan zou iedereen kunnen weten of er al dan niet iets moe(s)t gebeuren.
Gaby
Gaby

Bericht door Gaby »

Nog een link met (mogelijk) interessante info:
http://bmwk1200s.com/forum/viewtopic.ph ... highlight=
Toegevoegd:
Je zou dus aan het onderdeelnummer moeten kunnen zien of het een goeie of een slechte is.
Bij mijn fiets eindigt het nummer op 247 wat dus een goeie zou moeten zijn (hout vasthouden)
Gaby
Laatst gewijzigd door Gaby op 24 aug 2009, 14:58, 4 keer totaal gewijzigd.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ben blij te horen dat dit nu eens iets was wat bij de rampjaren 2004 en 2005 NIET defect ging.... :D
Kan alleen maar aanraden dat vanaf eind 2006 alle R1200 eigenaren ofwel hun ringantenne laten vervangen ofwel een reserve exemplaar meenemen. Zoals Flat zegt, heeft hij nu eigenlijk nog geluk gehad, stond nog thuis. Sta daar anders maar eens in the middle of nowhere met je avonturen moto.....mooi voor lul dan.....220 kg nutteloze "hoogwaardige" technologie....Daarom waarschijnlijk dat de oude 2 klepper GSPD's nog altijd zo'n goede 2de hands prijzen halen....
Onvoorstelbaar dat ze nog altijd met de slechte antennes worden afgeleverd...snap ik echt niet. Maar ja... De verkopen lijden er niet onder dus wat zouden ze er wakker van liggen hé.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Flat Twin Power

Ondertussen ben ik terug.
Het is nu nog wachten tot dinsdag en dan laat ik de motor afslepen naar mijn dealer. Ben benieuwd.
Ik kan ermee leven dat je af en toe in panne kan vallen. Het is en blijft een stuk techniek maar ik heb het er moeilijk mee dat zo'n onnozel ding als een kleine ringantenne ervoor kan zorgen dat je vakantie min of meer in het water valt, want eigenlijk is dat een stom prul dat er op staat en dat je eigenlijk voor niets nodig hebt. Vermijden dat je motor gestolen wordt zal het ding alleszins niet.
Nu binnen een paar dagen kan ik weer rijden.
Flat Twin Power

Voila, hij bolt weer.
Gisteren afgehaald door Touring. Maar die madammen van de noodcentrale zullen toch moeten leren luisteren om geen onnodige kosten te doen. Ik zeg haar duidelijk dat de ringantenne kapot is en dat mijn sleutel niet meer herkend wordt dus dat de motor zal moeten afgesleept worden. Na een uurtje komt een technieker in een Opel Zafira ter plaatse die zich afvraagt waarom hij moet komen als de motor moet afgesleept worden. Ik had het nochtans duidelijk gezegd. Na nog een uurtje wachten kwam dan een kamion om de motor af te slepen.
Gisterenmiddag was hij al klaar.
Geregeld in garantie.
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Flat Twin Power schreef:Gisterenmiddag was hij al klaar.
Geregeld in garantie.
Pfff, eindelijk terug in orde en in de garantie :grin:
Heb je verhaal op de voet gevolgd, en vind ut spijtig van die nieuwe techniek, ringantenne bahhh.

mvg Nico
MG Breva 850
Plaats reactie