sargent zadel

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
TOBY

sargent zadel

Bericht door TOBY »

hallo
heeft iemand van jullie ervaring met een sargent zadel op een gs adventure 1200 .
heb last van achterwerk en staartbeen na een rit , ook passagier heeft last van achterwerk op het origineel zadel .
zit anders wel perfect : kniehoek is goed , zit niet te ver naar voor of naar achter , zadelhoogte op lage stand is ook ok .
weet iemand waar ik dit zadel kan proefrijden , en waar kan ik het kopen ?
of is er iemand met een GSA 1200 met een sargent die mijn zijn ervaringen kan meedelen ?
(zit je niet te ver naar voor of achter , kan het zadel hoog genoeg ?)

groeten toby
GSMax

Re: sargent zadel

Bericht door GSMax »

Geen ervaring op de GSA wel op de K1200S. Sargent seat is harder maar breder en zit dus beter voor mij. Kopen doet ge bij Sargent Seats in de UK, de US stuurt alle EU aanvragen door naar de UK afdeling. Perfecte levering. :wink:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
TOBY

Bericht door TOBY »

bedankt voor uw reactie marc
moesten er gs adventure rijders zijn met een sargent of een corbin mag ook , ik zou zeer graag uw mening eens horen .
abeloosm

Bericht door abeloosm »

hallo,
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met het zadel van een GSA 1200.
Mijn vrouw vond het duozadel te hoekig. Ze had last van slapende benen door de rand van het zadel die de bloeddoorstroming in haar benen afsneed. Ikzelf had na lange ritten ook last van staartbeenpijn. Voor mijn vrouw heb ik een ergozadel bij Wunderlich gekocht. Prachtig! ritten van 500km zijn voor haar geen probleem meer. Mijn zadel heb ik laten aanpassen met een gelpad. Ik denk dat vooral het origineel materiaal (foam) van BMW niet goed is. Te zacht! Probleem om aan gelpads te geraken moet je een beetje op internet (ebay) zoeken. Ik heb me er laten opsturen uit Engeland voor 40 euro, en laten inbouwen door een kameraad die zetels herbekleedt voor 25 Euro. Mijn zadel is nu perfect, op maat!
mvg
Michel
TOBY

Bericht door TOBY »

hallo michel ,
bedankt om te reageren , u zegt dat uw vrouw tevreden is over het passagierszadel van wunderlich , hebt u dan zelf ook niet overwogen om het bestuurders zadel van wunderlich aan te schaffen ?
ik denk persoonlijk ook dat de pijn in staartbeen komt door het te zacht zijn van het zadel.
zou je dit probleem volgens u kunnen oplossen met een ergo zadel van wunderlich?

groeten toby
abeloosm

Bericht door abeloosm »

Hallo Toby,

Inderdaad, dat was ook de logische gevolgtrekking. Ik heb dus ook een Ergozadel van Wunderlich besteld in april. Meer bepaald de lage versie om meer speling te hebben gezien je het in vier standen kan zetten en ik de hoogste stand van het origineel zadel nooit gebruik met mijn 1m80. Ervaringen met dit zadel kan ik je spijtig genoeg nog niet vertellen want ik wacht nog steeds op de levering! Eerst was het eind mei, dan eind juni en als je nu op de Wunderlich site kijkt, spreken ze van leveringen tegen eind september! Ik wacht dus af en ondertussen rijd ik met mijn gemodifieerd origineel zadel. Ik verwacht ook dat dit Wunderlichzadel even goed is dat van de buddy.

grtjs
Michel
TOBY

Bericht door TOBY »

HALLO MICHEL
ik ben 1,84 m ,en mijn zadel staat ook op de laagste stand , dus 890 mm , deze zadelhoogte is perfect voor mij .
ik wil zeker niet lager zitten omwille van een te scherpe kniehoek .
dit is nu juist het probleem de hoogste stand waarin je het wunderlich zadel kan zetten is 860 mm .
dus zal ik 30 mm lager zitten dan op het standaard zadel .
heb bij corbin en sargent ook al eens gekeken , ook zij hebben geen zo'n hoge zadelstand .
denk gewoon dat ze de zadels ontwerpen op basis van de gs en niet de GSA .

groeten toby
abeloosm

Bericht door abeloosm »

Hallo Toby,

Bij wunderlich hebben ze twee modellen die telkens in vier standen te regelen zijn.
de ergo vario low en de ergo vario regular . De ergo vario regaular zou moeten de originele zithoogte van 890 inhouden.
In de beschrijving van de regular op de site van wunderlich geven ze voor een GS (830-860mm). Daar mag je voor de GSA gerust 20 à 30mm bijvoegen. Rekening houdend met het hardere materiaal en dus minder doorzitten tov het originele zou je ideaal moeten zitten.
Voor mij zelf heb ik de low genomen want 890 was net een 2-3tal cm te veel om echt veilig aan alle Belgische verkeerslichten met de gekende spoorvormingen vanwege de vrachtwagens te stoppen. Het lukte wel maar ik moest de GSA telkens een beetje scheef houden en een beetje uit het zadel glijden. Ik ben in gestalte dan ook 4 cm korter dan jou. Momenteel heb ik ook aan de zijkanten van het origineel zadel wat materiaal laten weghalen zodat mijn benen korter tegen de motorfiets aanleunen bij het stoppen, maw mijn been gaat rechter naar de grond toe.
Bij Sargent is er ook een low en een regular. Op hun Amerikaanse site is er ook een tabelletje die de hoogte met het origineel vergelijkt (stock seat). Sargent is ook veel duurder. Daarom beter? Misschien.
De buddyseat van wunderlich die ik al toegkregen heb is alleszins van zeer goede kwaliteit en afwerking.
mvg
Michel
TOBY

Bericht door TOBY »

hallo
gelijk geb je michel , wanneer je amper aan de grond kan met je voeten is het zeer gevaarlijk .
vroeger stond mijn zadel op de hoogste positie , ik kon met moeite aan de grond en heb daardoor in stilstand mijn motor zelfs laten vallen .
laat je eens iets weten wanneer je uw zadel hebt ?
kan je dan eventueel uw ervaringen ermee meedelen ?

groeten toby
jeffie©

Bericht door jeffie© »

wat ook helpt tegen pijnlijk achterwerk op langere ritten en goedkoper is dan een ander zadel zijn houten kralen
vroeger zag je soms van die "kralen" zetelovertrekken in taxi's of vrachtwagens,
in amerika worden deze meer gebruikt op motoren en noemt het "beads"
het is misschien niet het mooiste maar je zit erop, is eenvoudig te verwijderen en het helpt verbazend goed
Afbeelding
==>MUDBREEDER
abeloosm

Bericht door abeloosm »

Hallo Toby,
hieronder het antwoord van wunderlich op mijn bestelling:
Dear Sir,

you ordered the Low Ergo Seat for R 1200 GS. (part no: 8161174)

Unfortunately I have to inform about the delay until the next season 2010.
There are some problems with the supplier, so we are not able to send it out this summer.
If you want to keep the order, I will offer you till 31.08.2009 a discount of 10 %,
but If you want to cancel the order it´s no problem also.
Please let me know.
Thanks in advance.
Mit freundlichen Grüßen
Julia Krätz

Spencer

Bericht door Spencer »

Het sergantzadel is naar mijn inziens het beste zadel beschibaar op de aftermarket voor de GS.
Het is een heel stuk harder als het origineel zadel en stukken breder, wat zorgt voor een meer verspreide steun.
De kwaliteit van de afwerking ligt zeer hoog.
Indien je wil testrijden, stuur mij een berichtje.

Verschillen in beeld:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Voordien had ik een Touratech zadel geprobeerd, zonder veel succes.
TOBY

Bericht door TOBY »

bedankt voor uw reactie en de foto's
ben eigenlijk wel blij dat u reageert op het forum ,was net van plan om een touratech LCD zadel te bestellen .
zou natuurlijk wel eens een sargent willen testen, beter dan een kat in een zak te kopen .
rij met een adventure en weet nu niet of het hetzelfde zal zijn als met uw motor ?
woon aan de kust ,weet u misschien niet waar ik hem ergens kan testen in de buurt ,een verdeler of zo ?
ben het standaart gs adenture zadel stilaan beu aan het worden ,staartbeen pijn na ongeveer 200 km .

GROETEN TOBY
Spencer

Bericht door Spencer »

Toby, naar mijn weten is er geen verdeler in België.

Ik kocht het mijne bij Nippy Norman http://www.nippynormans.com/R-SERIES/products/251/ (534,00 £ ofte 615,00 € + wisselkosten)
Er is blijkbaar ook een verdeler in Frankrijk http://www.motoluxe.eu/products/Selle-G ... nture.html# (589,00 €)

Volgens mij passen zadels van GS op GSA, maar ik weet niet indien er een aanpassing is sinds 2008 ?

Ik kan je niet zeggen wanneer ik nog eens naar de kust rij.
Indien je haast hebt kom je maar 's naar Grimbergen :-)
webcommerce

Bericht door webcommerce »

Ik ben bij Touratech geweest in Duitsland en heb daar een aantal modellen getest.
Ik rij nu een paar maanden rond met dit zadel en het is gewoon perfect, ne maat van mij (Vince op het forum) had eerst een Wunderlich maar die was gewoon te hard en hij heeft net voor zijn tripje door 22 Europese landen ook het Touratech zadel gekocht, op 5 weken tijd bijna 13000km gereden zonder zadelpijn....

Ps. Zowel de Wunderlich als de Touratech zadels worden in dezelfde fabriek gemaakt maar volgens andere specificaties.

Succes ermee,
Peter
VoskenGSA

Bericht door VoskenGSA »

Welke type van Touratech is het geworden?
webcommerce schreef:Ik ben bij Touratech geweest in Duitsland en heb daar een aantal modellen getest.
Ik rij nu een paar maanden rond met dit zadel en het is gewoon perfect, ne maat van mij (Vince op het forum) had eerst een Wunderlich maar die was gewoon te hard en hij heeft net voor zijn tripje door 22 Europese landen ook het Touratech zadel gekocht, op 5 weken tijd bijna 13000km gereden zonder zadelpijn....

Ps. Zowel de Wunderlich als de Touratech zadels worden in dezelfde fabriek gemaakt maar volgens andere specificaties.

Succes ermee,
Peter
Lid BMW-MC-VL
Afbeelding Afbeelding
GSA 2008 - Temporarily out of power...
TOBY

Bericht door TOBY »

zou ook wel willen weten welk zadel het is van touratech het lcd zadel of het high end zadel of nog een ander ?
bedankt voor uw uitnodeging MARC maar heb voorlopig geen haast,wel zeer vriendelijk van u om iemand op die manier te willen helpen.

GROETEN TOBY
Spencer

Bericht door Spencer »

Graag gedaan. Is toch de bedoeling van een forum, neen ?
Ik kom niet vaak op de forum, dus mocht je later contact zoeken stuur je maar een mailtje.
webcommerce

Bericht door webcommerce »

Ik heb het gewone zadel van Touratech, die High End is gemaakt van een materiaal dat ademend is, zou dus bij warm weer de kans op een "zweetreet" :lol: moeten verminderen. Eigenlijk wilde ik die kopen maar is alleen verkrijgbaar in een kleurencombinatie (zwart/grijs) die vloekt met mijn zilvergrijze GS, verder zijn beide zadels identiek. Omdat de zithoogte voor mij perfect was heb ik het "standard" genomen.
Zoals alles bij Touratech is de afwerking en pasvorm perfect. Het zadel is niet alleen harder het is ook anders gevormd waardoor je veel meer controle hebt over je machine...

Groetjes,
Peter
props-n-blades

Bericht door props-n-blades »

Ik heb zowel het HE als het LDC geprobeerd.
HE is inderdaad met een soort ademde stof maar die heeft als nadeel (behalve de kleur dan) dat je er met een textiel broek over schuift als een glijbaan. Je zit (zeker als duo) niet stevig in het zadel. Zou blijkbaar beter zijn met lederen broek, maar dat gebruik ik niet (toch niet overdag :lol: ).
Heb dus gekozen voor het LDC in standaard hoogte.
Het zadel is inderdaad veel harder dan het originele en dat maakt toch wel dat ik met het standaard LDC iets hoger zit dan met het originele.

Het zit op lange afstand beter dan het originele zadel maar verwacht geen mirakels. 100den kms op een zadel doet altijd een beetje pijn, gelijk met welk zadel. Het verschil is wel dat je bij het afstappen na 15 min. niets meer voelt, terwijl bij het originele de pijn langer blijft.

Voor lange reizen zeker een must (vind ik).

Over Sargent weet ik niets, het is wel populair bij de GSers in de USA.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Spencer

Bericht door Spencer »

Het verschil tussen Touratech en Sargent is essentieel de breedte van het zadel: breder ter hoogte van het achterwerk,smaller ter hoogte van de edele delen voor het Sargent.
Keuze is dus duidelijk een kwestie van morfologie.
Ze zijn beide van kwaliteit en beide ongeveer even hard.
Het Touratech zadel dat ik op de RT had was wel optimaal voor mij (het beste dat ik ooit gehad heb).
abeloosm

Bericht door abeloosm »

Hallo Toby,

zoals beloofd, mijn ervaring met zadels.
Het wunderlichzadel is niet meer leverbaar voor dit seizoen. Waarschijnlijk niet meer voor de zomer 2010!!
Ik mocht wel mijn bestelling bij Wunderlich annuleren en het duozadel terugsturen tegen vergoeding. Heb ik ook gedaan.
In de plaats heb ik dan via de Uk-site van Sargent een regular en duozadel besteld. En ondertussen 1000km meergereden. En voor mij persoonlijk perfect! Alsook voor mijn echtgenote (duo ).
Levering; donderdag online bestellen en de dinsdag al in de bus met DHL.
Maten; na enige twijfel de regular besteld en voor mijn 1m80 goed in de hoogste stand. de laagste stand is goed bij stops (voet plat op de grond) en is wat lager dan het origineel. Echter vind ik de rijpositie op de hoogste stand beter. vooral de beenhoek. Moet ongeveer 870 zijn zoals het origineel adventurezadel in de laagste stand. Alleen is het zadel anders uitgesneden en kom je beter met je voeten aan de grond. Het low zadel is lager dan het optioneel laag van BMW en is daarentegen ook nog eens verstelbaar naar een hogere stand die overeenkomt met de laagste stand van het regular van Sargent. Maar voor mij dus zeker te laag. wel een aanrader voor mensen die een GSA willen kopen en met het origineel BMW zadel niet aan de grond kunnen. By the way; het origineel laag zadel van BMW ook eens kunnen proberen bij mijn dealer. Dit is echt een spartaans zadel; en hiermee bedoel ik dat je er na 100km gewoon afspringt en ergens op een terrasgaat gaat bekomen... en er tegen op ziet om terug naar huis te rijden. En dat niet omdat de koffie lekker is!
zadelpijn; wat is dat weer? alleen een slechte herinnering.
Kostprijs; voor wat je in de plaats krijgt, eerlijk! (+/- 600 euro voor buddy en duo in standaaruitvoering)
uitvoering; ik heb een standaard zwart zadel zonder optionele zadelverwarming. Je kunt voor een kleine meerprijs een kleurbiesje in krijgen (voor de gs/gsa : rood, zilver of geel).

voilà tot zover
grtjs Michel
TOBY

Bericht door TOBY »

thanks voor de info
zeer goede hulp
groeten toby
motoman

Bericht door motoman »

heb me vandaag een baehr zadel aangeschaft(laten ombouwen), zeeeer content van en komt maar op 249€ + 79€ optie voor gel voor bestuurder en bijrijder.
je kan deze testen bij www.schepers-parts.be en later gewoon bij je dealer bestellen. eind dit jaar zou er een compleet beschikbaar zijn voor maar 299€
grt,jim
Plaats reactie