Onderhoudsfacturen BMW dealer?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

p@rick

Re: Onderhoudsfacturen BMW dealer?

Bericht door p@rick »

p@rick schreef:Vandaag mijn beestje achtergelaten in Aartselaar voor onderhoud 30000 km (kleine inspectie).
Heb 'n mooi afdrukje gekregen van de normaal voorziene werken, ben benieuwd wat er morgen misschien nog allemaal bijgekomen is en hoeveel mij dit onderhoud (inclusief vervangmoto 1200GS) zal kosten.
Vervolg van't verhaal...

Ben net de RT gaan terughalen nadat ik van de dealer een sms had gekregen dat de moto klaar was.
Totaalbedrag van de factuur 460,09 euro incl btw.
Behalve de door BMW voorgeschreven werkzaamheden voor een inspectie 30000 km zijn in dat bedrag ook nog begrepen :
- voorste remblokken vervangen : 195,46 euro (onderdelen + uurloon, incl.btw)
- vervangmoto 1200GS : 25 euro (incl.btw) + 'n paar euro voor de benzine, maar die moet ik ook betalen als ik met m'n eigen moto onderweg ben.
Zonder die twee sets remblokken en de vervangmoto zou mij dit onderhoud dus 240 euro gekost hebben, wat mij redelijk lijkt (al mag je zoiets nooit luidop zeggen als de dealer meeluistert).
De remblokken hebben ze ginder op eigen initiatief vervangen, terwijl ik er nog wel een paar 1000 km mee had kunnen rijden. Ik had ze liever zelf laten vervangen (dichter bij huis, zelfde kwaliteit maar veel goedkoper), maar kom, gebeurd is gebeurd, dat weten we weeral voor de volgende keer.
Voor de rest : correct ontvangst bij afleveren en ophalen van de moto, de moto rijdt weer terug zoals een (bijna) nieuwe, in mijn ogen is het onderhoud dus goed uitgevoerd (tenzij er nog 'n onverwachte aap uit de mouw zou komen) en ben ik dus - hout vasthouden - tevreden.
Na het wegvallen van Raf's Motorshop moest ik zowiezo op zoek naar 'n andere dealer, en was AMS voor mij de de meest "praktische" keuze, vermits geen noemenswaardige bijkomende verplaatsing als ik de moto moet brengen of terughalen. Aartselaar ligt immers mooi tussen mijn woonplaats (Beveren) en mijn werkplek (Mechelen).
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Slik!! :-(
Andalousie 09/2018
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Heb het zelf nog niet gedaan bij mijn GS ,maar bij R1100R was vervangen van de remblokken een ftuitje ve euro ( Bij GS weet ik niet of het ook zo simpel is ?) en zo was de kostprijs miniem.Want 195€ voor 2 setjes remblokken te plaatsen vind ik toch wel aan de hoge kant.
Gr,Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Gisteren voor de eerste keer eens op onderhoud geweest bij Meeusen in Meerhout. Ten eerste was ik niet meer gecharmeerd door de ontvangst bij AMS, zeker niet ten opzichte van Cenmoto Lier waar we op dat vlak altijd wel heel erg verwend waren. Ten tweede omdat de route van Sint Job naar Aartselaar gewoon helemaal gefilefilterd moet worden afgelegd. Dan liever iets verder maar relaxed rijden. In tijd is Meerhout zeker nier verder voor mij.

Wat mij vooral opviel was dat er in de garage slechts één technieker rondliep. Heel jonge kerel nog. Nu wil ik zeker nier direct vooroordelen hebben, maar aangezien de tijd die hij nodig had om mijn kuip terug te monteren ... Natuurlijk was Dirk er zelf ook nog wel en ik veronderstel dat het voor de rest wel aan de vakantieperiode zal liggen zeker ?

De LT zou een ietwat vreemde onderhoudsmodus hebben: omdat ik die laatste 10.000 km op korte tijd heb afgelegd, zou een klein onderhoud ook dit keer weer moeten volstaan :shock: Raar, maar goed zij zullen het wel weten zeker ???

Schade in de portemoné = 187,43 € Dat is niet echt overdreven, hé :wink:

Daar kwam nog wel 112 € bij om de gps-mount te plaatsen en aan te sluiten en 50 € voor een polo, maar dat valt niet echt bij onderhoud zeker :oops:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Supermario

Bericht door Supermario »

Als ik dat hier allemaal lees: 195€ voor voor set remblokken voor (kost mij 60 € en ik rij mijn remblokken bijna op, 186€ voor oliewissel + oliefilter (maximaal 30 min werk), 112 € voor en GPS kabel te plaatsen (hopelijk zit in die prijs de kabel erbij...) enz...

Uwe dealer ziet jullie graag komen denk ik.

Grtn aan allen.
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Supermario schreef:Uwe dealer ziet jullie graag komen denk ik.
Awel, ge zou dat denken, hé maar als je binnenkomt kan er tegenwoordig dikwijls maar met veel moeite ne goeiendag af bij de meeste :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
patrickvandenbranden

Bericht door patrickvandenbranden »

wat zou nu een normale? prijs zijn voor een 20.000km onderhoudsbeurt voor een RT1200???
Groeten
Patrick Beemer
J
Contacteer:

Bericht door J »

even ter info,

EBC remblokken dubbel gesinterd met koolstof vezels voor mijn circuitmoto kosten mij 47€ voor 1set (dus twee blokjes)
Vraag mij dus af welke remblokken ze daar gebruiken?

Ps nu het hier dan toch over remblokken gaat. Voor mijn 1200 GS waar verkopen ze die en welke zou ik nemen. (waar ik mijn race spullen koop verkopen ze dat niet)

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
ronnyb

Bericht door ronnyb »

J schreef:even ter info,

EBC remblokken dubbel gesinterd met koolstof vezels voor mijn circuitmoto kosten mij 47€ voor 1set (dus twee blokjes)
Vraag mij dus af welke remblokken ze daar gebruiken?

Ps nu het hier dan toch over remblokken gaat. Voor mijn 1200 GS waar verkopen ze die en welke zou ik nemen. (waar ik mijn race spullen koop verkopen ze dat niet)

J
En zijn die even gemakkelijk te plaatsen op GS als op R1100R ?
Ronnyb
( of hoort dat bij een ander post?)
J
Contacteer:

Bericht door J »

weet het niet zeker, anders ff posten op techniek forum. Er zijn er die enkel dit forum lezen.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

patrickvandenbranden schreef:wat zou nu een normale? prijs zijn voor een 20.000km onderhoudsbeurt voor een RT1200???

Ik heb 183 euro betaald voor een 20 K onderhoud.
webcommerce

Bericht door webcommerce »

Ik vervang de remblokken van mijn GS altijd zelf, ik gebruik de blokken van Lucas (testwinnaar in moto plus).
Ze zijn te krijgen bij RAD
Grijpen een stukje sneller aan dan de originele en geven nog net iets meer bijtkracht.
Kostprijs voor een setje: 35,99€ incl btw

Types:
MCB707SH (achteraan)
MCB748SV (vooraan)

Doe dit maal 3 en je hebt alle remblokken voor 108€, verzending = GRATIS
15 minuten werk en je GS remt beter dan ooit tevoren.......

Groetjes,
Peter
-Fred-

Bericht door -Fred- »

p@rick schreef: Behalve de door BMW voorgeschreven werkzaamheden voor een inspectie 30000 km zijn in dat bedrag ook nog begrepen :
- voorste remblokken vervangen : 195,46 euro (onderdelen + uurloon, incl.btw)
:shock: Bel eens naar de dealer en vraag wat een setje remblokken kost ?
Dit is gewoon je reinste waanzin, kon hij bij mij ter plaatse terug uithalen.
Heb voor een richtprijs ff op de Wunderlich site gezien, Lucas 34,90 / set x 2 = 70 euro !!!
En voor de rest een kleine inspectie voor 240 euro is nog een massa geld.
Zelfs die 187,43 euro voor een kleine inspectie van een LT is veel te veel.
Niet voor niks dat mijn GS en nu mijn HP2 de dealer deuren aan de binnenkant nooit meer zal zien.
Ik begrijp dat jullie de toonzaal, de dealer, zijn vrouw en kinderen, de secretaresse, de mechanieker, de koffie, ... moeten betalen.
Met deze " business class " speel ik niet mee.
Ben blij dat ik het zelf allemaal kan, en voel me veel rijker (in het kopke) door veel minder uit te geven.

Ter info :
Met mijn Tenere ga ik de eerste 2jaren voor de garantie naar de dealer, indien betaalbaar.
10 000km = 62,12 euro, inclusief gratis vervangmoto en koffie.
Ok, is maar een één cilinder maar van zo'n prijs, noch van de koffie krijg ik maagpijn :wink: .
Frank K

Bericht door Frank K »

Net 40.000km onderhoud laten doen bij mijn dealer.
Voor alle duidelijkheid, het gaat hier over een GSA1200 van 2006
BMW inspectie 40.000km 21PE €87.5
Bougies vervangen 3PE €12.45
Riem alternator vervangen 5PE €20.75
Verversing versnellingsbakolie 1PE €4.15
Motorolie castrol GPS1 €46.08
Oliefilter €12.01
dichtring €0.37
Luchtfilterinzet €16.77
4 bougies €45.68
Riem €17.79
Traxieolie Castrol 80W90 €11.52
Litertje olie (als reserve om mee te nemen) 11.52
Klein materiaal €5.00
Som uurloon €124.50
Som wisselstuk €158.88
anderen €5.00
Totaal €288.38 + 21%btw €60.56 = €348.94

1PE=5min 12PE=uurloon=€49.80
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Waar :?:
Ronnyb
vasco66

Bericht door vasco66 »

ik heb verleden week bij meeusen te meerhout een groot onderhoud gehad en met vervang motor en heb 276 euro betaald en dat is de normale prijs denk ik toch :!: :roll:
Frank K

Bericht door Frank K »

ronnyb schreef:Waar :?:
Ronnyb
Als je het over mijn topic hebt... AMS
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
vasco66

Bericht door vasco66 »

inderdaad fred je hebt heel groot gelijk ,maar ik heb 4jaar garantie,dus moet ik wel uitkijken wat ik doe, maar ik kan ook zelf remblokken vervangen en zal ze dan toch zelf steken, :pig: en ga ze dan halen bij banden ronny daar kan je ook alle onderdelen bestellen en aan een goeie prijs
de Ron

Bericht door de Ron »

moet de alternatorriem bij de R1200 blokken al vervangen worden op 40.000 km ?? Bij de 1150 serie was dat pas op 60.000km ?
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Pol

Bericht door Pol »

de Ron schreef:moet de alternatorriem bij de R1200 blokken al vervangen worden op 40.000 km ?? Bij de 1150 serie was dat pas op 60.000km ?
60000km volgens onderhoudsplan
Motard de l'Allier
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

Bij de 1150 op 60dkm, :?: :?:
en als hij breekt op 58,5dkm zie den dealer je nog liever komen.
Vraag het maar aan Koppel!!
Liever 10dkm vroeger vervangen dan wachten tot ........

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
de Ron

Bericht door de Ron »

Tja, als men bij BMW er nu vanuit zou gaan dat bvb voor een alternatorriem deze al kan breken op 50 à 55.000 km, in de hoop dat er velen dan serieuze brokken krijgen om zo hunne kost te verdienen, dat zou nogal straf zijn. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de voorziene vervanging op 60.000 km toch nog een redelijke veiligheidsmarge heeft, of is dat weeral te optimistisch van mij ? :shock:
Trouwens, het breken van de alternatorriem, wat zouden dan de opmerkelijke grote kosten kunnen zijn ? verwar je dit niet met een distributieriem ofzo ?
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Trouwens, het breken van de alternatorriem, wat zouden dan de opmerkelijke grote kosten kunnen zijn ? verwar je dit niet met een distributieriem ofzo ?
Resultaat van de breuk van een alternatorriem kan schade aan de halgevers tot gevolg hebben en dan kan het kostenplaatje enkel 100 den euro bedragen.
Een boxer heeft geen distributieriem

Trouwens mijn riem vervangen op 55d KM en het was hoog tijd ,de zijkant begon lichtjes te rafelen . Voor de kost van zo een riempje moet je het niet laten
17.79 +btw en zelf een klein uurtje sleutelen.
sven
Contacteer:

Bericht door sven »

de Ron schreef:
moet de alternatorriem bij de R1200 blokken al vervangen worden op 40.000 km ?? Bij de 1150 serie was dat pas op 60.000km ?

60000km volgens onderhoudsplan
Bij mijn 12RT werd deze vervangen bij het 40.000km-onderhoud.

mvg, $ven
It's not how they died that makes them heroes, it's how they lived.

Tripy II

Afbeelding
noek

Bericht door noek »

Op 28/05/2008 remblok achter laten vervangen bij GDF Motoshop in Aartselaar(bandenboer),samen met twee Metzeler Tourance.
Remblokjes achter37 euro .
Banden 298 euro .
Even bellen voor afspraak, en een half uurtje later rij je buiten.
Kom er al jaren voor banden en remblokken,nooit enig probleem gehad.
Kleine zaak ,enkel patron in de werkplaats.

Ter info: In 2003 bij Bavarian Motor Sport ,remblokjes "VOORRAAN" laten vervangen op m'n GS 1100.
60 euro :shock: nu 195......ja watte...nie met mij zou Axel Peelman zeggen :-?
dat is op 6 jaar 135 euro duurder.Dus in 2015 betalen we 330 euro (13.312 BF)voor nieuwe remblokken voor.
Daar had ik in 1975 een nieuwe Honda Camino bromfiets voor. :roll:
Plaats reactie