oplossingen voor mensen met een slechte rug

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Smullie
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 feb 2007, 06:14
Locatie: Belgie
Contacteer:

oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door Smullie »

Ik ben 2 weken geleden gevallen met mijn mtb en heb daarbij 4 ruggewervels gebroken, waardoor ik nu mijn dagen plat op een ziekenhuisbed in mijne living doorbreng. :-? Het zal dus nog niet voor de eerste maanden zijn dat ik terug op de moto mag, maar ik heb nu toch niets anders te doen, dus ik stel nu alvast al een paar vragen. Ik ga wss met een iets zwakkere rug de rest van mijn leven ingaan, dus zoek ik nu al een paar oplossingen die me toestaan om ook in de toekomst op een comfortabele manier moto te rijden.

Ik heb dus een R1150GS met standaard zadel en verlaagde voetsteps. Ik draag vaak een extra rugbeschermer omdat ik dat gewoon veiliger vind. Ik ga er wel een zoeken die nog wat meer steun aan de rug geeft. Iemand daaromtrent tips en ervaringen te delen? Als er nog andere tips en tricks zijn, laat maar komen!! :idea:
GS staat voor geil speelgoed
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door Gaby »

Vier wervels gebroken, aauuw!
Beterschap gewenst, 't lijkt erop dat je beschermengel in de buurt was bij die val,
aangezien er op termijn blijkbaar nog van motorrijden sprake is :-o
Goeie revalidatie verder,
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
BMW-4-Ever
Berichten: 152
Lid geworden op: 06 mei 2008, 21:12

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door BMW-4-Ever »

Ten eerste: Beterschap :!: .

Verder ben ik persoonlijk niet zo van de extra banden, braces en zo. Ik geloof meer in trainen van rug- en buikspieren. Ik heb zelf een wervel (de onderste) waarvan de wervelboog is afgebroken en daardoor bewegen de onderste twee wervels en is mijn rug dus niet zo stabiel. Tenzij ik geen hele lange afstanden rij heb ik geen band om. Dat doe ik alleen als ik pijnklachten heb, om tijdelijk extra steun te geven. Dat beperkt zich dan tot een paar keer per jaar. De spieren moeten voor dagelijkse sterkte zorgen. (Ben geen arts, puur persoonlijke mening / ervaring)
Ik zit elke dag op de moto, zonder problemen.

Ik zal thuis even kijken welke brace ik heb.
Sterkte met herstel,
Erik
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Snel herstel gewenst.....

Als het een troost kan zijn.... mijn vrouw heeft haar K1200S geruild voor een GSA ivm met een slechte rug.
Maw je rijdt al met een goede motor volgens ons ivm de zithouding voor de rug. Zij vind de GS een afschuwelijke lelijke motor maar vind hem zeer goed voor de rug en heeft terug veel motorplezier

GRTS Danny
VFooR
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:45
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door VFooR »

Dit kan ik alvast aanraden als BESTE rugbeschermer. Motoplus en het grote motorrad denken er alvast hetzelfde over. 2 jaar in het bezit en zou nooit meer zonder rijden. Zit uitmuntend en de bescherming is de beste in zijn soort: Reken wel op een geldsom van tussen de 150 en 200 euro.

http://www.moto-drom.de/ebay/184200-1.jpg

Voor onder de kont kan dit wel een oplossing bieden:
http://www.youtube.com/watch?v=5G_yZLgF76c[/video]
http://www.motozoom.nl/producten/AIRHAW ... 08402.html

Te koop bij RAD en niet al te duur.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
rafe56
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jun 2007, 17:18

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door rafe56 »

hey
Eerst en vooral een goede, snelle en volledige revalidatie toegewenst.
Kan niet oordelen vanuit jouw perspectief (4 ruggewervels gebroken, pffew) maar ben wel zelf rugpatient met een dubbele
discusshernia op de onderste twee wervels.
Het zal denk ik een kwestie van zoeken zijn.
Moet vooral BMW4-ever bijtreden. Rugspieren trainen, proberen overgewicht tegen te gaan, tiltechnieken correct uitvoeren
correcte zithouding etc. Gebruik zelf helemaal geen rugsteun alleen een niergordel in de winter (voor de kou op de rugspieren).
Mag niet meer joggen of mountainbiken (ga wel bijna elke dag 34 km heen en weer met de fiets naar het werk) en heb eigenlijk weinig problemen. Daarbij nog een goeie ostheopaat 1x per jaar en het lukt wel.
Maar dat werkt specifiek voor mij. Zoals gezegd je zal zelf een beetje moeten zoeken en je laten adviseren door een rugarts.
Gr Rafe.
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door Frans »

k 1200 lt normaal zadel
R 1200 gs niergordel
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door bougimain »

Hier te koop airhawk kussen te koop bij RAD en zeker nooit iets kopen bij Motozoom !!

Bougimain
Afbeelding
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door pvde »

Yep,
Misschien een CORBIN zadel met rugsteun aanschaffen :idea:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Luna
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 jul 2005, 23:24
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door Luna »

Veel beterschap gewenst !
Mijn mening: voorlopig niks veranderen aan de moto. Als je tot nu toe tevreden was van het zadel en de houding op jouw moto, dan zou ik daar niks aan veranderen.
Nu zelf herstellen en deftig revalideren (idd rug- en buikspieren trainen,héél belangrijk,want zo vorm je een natuurlijk corset ) en pas als de gewone dagelijkse activiteiten terug haalbaar zijn, dan op 't gemak terug aan motorrijden denken. Mogelijks heb je helemaal geen aanpassing van de moto nodig.
Ben zelf ruglijder (hernia, bulging, verregaande artrose,degeneratie van tussenwervelschijven ), rugschool geprobeerd,kiné-sessies,enz...achter de "rug" en voel continu mijn rug.
Maar als ik, zelfs na uren of dagen na elkaar gereden te hebben, van mij moto (R1100R) stap, heb ik niet méér last of heb ik soms zelfs helemaal geen pijn meer. Blijkbaar is mijn houding op de moto,voor mij de correcte houding.
Waarmee ik maar wil zeggen:eerst revalideren, dan pas zien of het in jouw specifiek geval nodig is om jouw moto aan te passen.
jupke
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 mei 2007, 22:57
Locatie: schuin achter den dool en't jupke

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door jupke »

aaaai, pijnlijke kwestie.
ik ben (zoals veel anderen die gereageerd hebben) ook rugpatiënt.
Welkom, :-?
Nee, ik heb een osteoblastoma gehad. bij mij zijn 3 wervels vastgezet.
Het sporten mocht ik van dag 1 vergeten,alleen regelmatig zwemmen mocht nog
mij bukken kan ik niet meer, maar met de motor rijden is geen probleem.
met de tuf rij ik 1000km in 1dag zonder probleem.
(zelf zat ik 3 maanden na de operatie op de moto naar spanje .)
maar laat mij niet 20min stilstaan of slenteren of ik heb pijn in de rug.
lage tijd heb ik een corset met volledige ondersteuning gedragen tijdens het rijden, daar ben ik stilletjes vanaf gestapt.
Maar meer dan regelmatig doe ik nog steeds een niergordel aan om te rijden.
zoals bij alle rugpatiënten gaat het een aanpassing worden.
het is een kwestie van op de juiste manier te leren heffen en zo.
iets veranderen zou ik momenteel niet doen, er is veel kans bij dat je er gewoon terug op kan kruipen zonder problemen.
alvast veel beterschap gewenst.
broem..broem..GAAAAZ
Smullie
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 feb 2007, 06:14
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door Smullie »

dank aan ieder voor de reacties!!

Ik zal dan ook maar de raad van de meesten volgen en voorlopig nog niets aanpassen aan mijn motor en de ervaring laten spreken op dat moment...

Qua update: nog 7 nachtjes slapen voor er opnieuw een scan genomen zal worden van mijn rug die zal bepalen of ik af en toe eens uit bed zal mogen of niet... :o
GS staat voor geil speelgoed
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door Dirk Pauwels »

Veel succes met de revalidatie, heb ooit ook een 3tal weken in bed moeten blijven en werd er gewoon zot van, overdag liggen suffen en snachts klaarwakker...
Wat aanpassingen betreft, elk geval is anders, gewoon afwachten hoe de revalidatie gaat en zeker niets forceren. Een rugbeschermer die je zelf rond je lichaam draagt zit beter en steviger dan die prullen die los in de meeste motorjassen zitten. dainese heeft leuke spullen die licht zijn om te dragen maar toch voldoende stevigheid geven
spoedig herstel gewenst
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
lgeen
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 feb 2008, 11:57
Woonplaats: ruien
Locatie: ovl

Re: oplossingen voor mensen met een slechte rug

Bericht door lgeen »

hallo,
ik lees nu pas je bericht en hoop dat het goed geneest.
ben zelf een mountainbiker en heb ook al enkele keren een ferme duik gezet gelukkig zonder breuken.
door het feit dat ik al jaren sukkel met artrose van de 3 onderste rugwervels was het ook altyd een beetje zoeken naar de meest komfortabele zithouding
het beste was een lichtjes voorover gebogen houding.
zo had ik een r1100s met het standaart stuur en daar had ik geen rugklachten, nu heb ik een r12oogs waar ik veel rechter opzit en dus ook veel meer last in de onderrug heb.
het meeste last heb ik in de wagen.
maar allee we stoppen ne keer meer en dagelijks een minutje of 10 goeie rugspieroefening maken veel goed beter dan allerhande gordels.
verder wens ik u het allerbeste
ps:op de mtb rij ik enkel met tublessbanden veel minder schokken.
groeten lgeenens
lgeen
Plaats reactie