reis Franse Alpen - zadelprobleem

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Nero

reis Franse Alpen - zadelprobleem

Bericht door Nero »

Hoy, Ben net terug van de Franse Alpen, drie dagen..... en terug thuis 2.500 km.
Onze vakantiewoning was onbereikbaar met de motor, over lava en rotsstenen rijden (helling 45°) zwaar bepakt ! twee personen...met de BMW zat er niet in, De oplossing was na veel bellen met het reisbureau terug huiswaards rijden.

Nu had ik tijdens de rit enorm last (al na 300 km te hebben gereden) van mijn zadel, ik kon na 1000 km niet meer stilzitten van de pijn en het ongemak.
ik zat precies op een harde plank ipv op mijn zadel...
De laatse 1200 km terug heb ik écht afgezien.
Heeft iemand dat ook ervaren en wat is de oplossing, een échte oplossing die mij makkelijk de ganse dag kan doen verder rijden zonder pijn aan mijn zitvlak.
Ik wil toch confortabel een volle dag kunnen rijden zonder klachten.....
8-) 8-) 8-)
Ze maken er vliegtuigen van !
pvde
Contacteer:

Re: reis Franse Alpen - zadelprobleem

Bericht door pvde »

Yep,
Een zadel van CORBIN :idea:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
mecapuet

Bericht door mecapuet »

En elke dag met de moto rijden, dat traint ook... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Nero

Bericht door Nero »

Doe ik bijna alle dagen, toch voor een 30 km, minstens..
gr 8-) 8-) 8-)
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Nog enkele alternatieven en zeker in uw portefeuille

Artistiek - 9170 St Pauwels, Zandstraat 62, www.artistiek.be
enkele leden van de club hebben hier al gekocht, en zijn zeer tevreden (oa Rbee, WimLT,..)

Buddyfashion - NL, www.buddyfashion.nl
en ook in Dordrecht (NL) zit er eentje, maar zijn naam ontgaat mij even

mvg,
Tricky
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

tricky schreef:Artistiek - 9170 St Pauwels, Zandstraat 62, http://www.artistiek.be
enkele leden van de club hebben hier al gekocht, en zijn zeer tevreden (oa Rbee, WimLT,..)
Héél tevreden en op maat gemaakt, hé 8-)
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Voila, hier de gegevens van de dealer in Dordrecht

Rayzadels - Pijnenburg 24 in Dordrecht
http://www.rayz.nl
rayzadels@chello.nl
031 650 25 82 49
heb zonet een offerte ontvangen voor mijn R1200GS
Voorste zadel op maat, meer comfort, nieuw foam
bovendeel Pro Grip, zijkant glad kunst/leder (heavy duty, weer en uv bestendig, waterdicht, etc..)
materiaal : 100€
oud zadeldek afhalen, op maat maken, nieuw foam, verlijmen, patroon maken, knippen, naaien, opspannen nieuw zadel...
7u - arbeidsloon : 225.21€
BTW : 19% : 61.79€
totaal : 387€

optionele Xtra's :
logo op maat 15€ ex btw
Speciaal Cell foam : 45€ ex btw (een foam met stikstof gevulde deeltjes die een constante tegendruk geven)

mvg,

Tricky

JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

De goedkoopste en zeker geen slechte oplossing is een airhawk kussen. Verkrijgbaar bij RAD.

Mijn ktm zadel is zo'n beetje een plank, maar met dat kussen kan ik het heeeel lang volhouden.
Nero

Bericht door Nero »

Beste ga dat eens bekijken, dank U..vooral de prijs !
Voor dagelijks stadverkeer in en rond Gent en tijdens mijn opdrachten heb ik nooit problemen, maar wanneer ik de 300 km overschrijd op bvb een uitstap dan begint alles.
Nadien blijft het probleem lang nazinderen.
Bij een reis zoals deze van 1300 km/enkel zit ik drie dagen lang zelfs met tussenstop en nachtrust met pijn...niet te doen dus...
Ik vraag mij af of andere BMW rijders dat ook hebben....
tks
8-) 8-) 8-)
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Nero,

Door het feit dat menig BMW-rijder zijn zadel laat vervangen/aanpassen, ben jij dus zeker niet de enige.
Zoals je terecht opmerkt, voor dagelijks gebruik voldoen de zadels, echter bij langere trips blijken ze niet echt de beste (voor mij althans).

Persoonlijk ben ik zeer tevreden over mijn BMW's als moto. Maar als, wat nooit zal gebeuren, BMW mij tips zou vragen tot verbetering van hun product,
heb ik er 2 : zadel en scherm

mv
Tricky

Nero

Bericht door Nero »

Hoe zit dit met de GS op dat gebied ?? beter ?? of zelfde probleem ??
gr 8-) 8-) 8-)
ReeF

Bericht door ReeF »

GS zadel is ook prut, hoewel er altijd zullen zijn die er geen last op hebben.

Ik heb meteen een Corbin vervanger gekocht op mijn GSA
I respect your shit. But I don't have an opinion.

Lid enzo bla bla maar fotoke is weg
Nero

Bericht door Nero »

Inderdaad, ik weeg nu ook geen 35 kg...maar een zadel van enkele jaren oud kan ook doorzeten zijn...
alhoewel als ik alles doorlees....is er toch ergens een probleem op dat gebied...
Dus niet aan mijn motor zelf die de reis prima doorstaan heeft, geen enkel probleem heeft gehad, probleemloos zelfs in 4é versnelling door de Alpenpassen heeft gereden, mét twee personen en veel bagage, in totaal waren we toch dicht bij de 550 kg denk ik....
De RT1100 heeft zich volwaardig gedragen en afstanden gereden aan snelheden op autostrade van 130 km/hr en in de passen tussen de 90 en soms zelfs 110/hr.
Voor een motor met nu 48.000 km én onderhouden doet die het prima...
spijtig van het zadel, dat valt echt tegen....
Zal eens proberen wat foto's te plaatsen als mij dat lukt op deze site, zal morgen en studeren hoe ik dat voor elkaar kan brengen....
allee gr 8-) 8-) 8-)
marray

Bericht door marray »

Heb vroeger met de Honda ook veel last van gehad tot een oudere motard me eens gezegd had van i.p.v. een textielbroek eens een lederen broek te proberen.Dit was inderdaad zoveel beter dat ik sindsdien altijd een lederen broek aandoe als ik met de motor rij.
Het zou komen omdat leder meer en beter vocht opvangt van het zweten en alzo een groter rijcomfort bied.
Ik rij sindsdien in de zomer soms meer dan 1000 km in een ruk met het originele RT zadel zonder noemenswaardige last van mijn zitvlak.
En dit zonder veel training.
Nero

Bericht door Nero »

ja, wie weet kom je het 'corbin zadel 'niet wat tegemoet als je een lederen broek aantrekt...klinkt alvast goed...
bedankt voor de tip, misschien zijn er nog die dit kunnen beamen..
gr 8-) 8-) 8-)
Ps, Voor ik de BMW aankocht reed ik met een gloednieuwe SUZUKI 1500 VL...
Zijn verbruik viel enorm tegen, maar van rijcomfort (zadel) mocht ik niet klagen...zijn verbruik heeft de doorslag gegeven, 6 maand later was hij verkocht voor de BMW...(inmiddels mijn vierde BMW) sedert de eind jaren '70 toen ik begon met een BMW 60/7.
Nadien volgden nog heel veel motoren van alle inhoud en merken en modellen enz..in totaal meer dan 25 tot heden..
zelfs de 'SUZUKI 500 wankel' heb ik gehad en de 'Guzzi 850T'..'SUZUKI 750 GT' allemaal prachtige machines....
Toch na een zware rit met constante zware regenval van Luxemburg naar Gent moest ik toch meerdere keren mijn gemak zoeken op de motor.
Natuurlijk, ik rij steeds met twee personen op de motor, alhoewel dat voor de zithouding niet veel uitmaakt...
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Nero schreef:ik rij steeds met twee personen op de motor, alhoewel dat voor de zithouding niet veel uitmaakt...
Dàt zou ik niet durven beweren, hoor ! Heb al meermaals en op meerdere motoren ondervonden dat de zithouding blijkbaar toch veranderd door met een duo te rijden. Is het door het grotere gewicht of de extra bewegingen achteraan waar je op moet anticiperen, maar je zit anders. Ik had met de RT veel sneller last als ik met de duo reed dan wanneer ik alleen reed :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Nero

Bericht door Nero »

Alleen op de motor ben je beweeglijker, met twee ben je gebonden aan je plaats en positie op het zadel.
Mogelijks kan dat wat vlugger problemen met zich mee brengen....
maar ik zou eens iemand willen vinden die net zoals hier vroeger vermeld een paar honderd km kan rijden zonder zitvlakproblemen...en met welk zadel men dan rijd!!
8-) 8-) 8-)
weet iemand hoe ik hier een foto op kan krijgen, tussen mijn tekst ?
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Zo bijvoorbeeld :idea:
Nero schreef:ik zou eens iemand willen vinden die een paar honderd km kan rijden zonder zitvlakproblemen...en met welk zadel men dan rijd!!
Dat kon ik gemakkelijk met het zadel van de R1150RT dat ik bij Artistiek had laten aanpassen en nu met de K1200LT is dat ook geen kunst :wink:

Nero

Bericht door Nero »

schoon gespoten die wielen !! zelf gedaan ??
8-) 8-) 8-)
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Nope, zo gekocht in Duitsland :wink:

MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

JohanDB schreef:De goedkoopste en zeker geen slechte oplossing is een airhawk kussen. Verkrijgbaar bij RAD.

Mijn ktm zadel is zo'n beetje een plank, maar met dat kussen kan ik het heeeel lang volhouden.
Hoe bevestig je die airhawk? Met een riempje oid?
Zelf zit ik er ook aan te denken, omdat ik na een paar uur rijden ook een zere #$##$# krijg.
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Die Airhawk zou wel alleen te gebruiken zijn op lange rechte wegen (afstanden). Voor intens rijden mis je teveel het directe motorcontact. Lijkt mij logisch. Ik heb hem zelf niet, maar heb dit al dikwijls zien/horen zeggen :wink:

JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

MrUfip schreef:
JohanDB schreef:De goedkoopste en zeker geen slechte oplossing is een airhawk kussen. Verkrijgbaar bij RAD.

Hoe bevestig je die airhawk? Met een riempje oid?
Zelf zit ik er ook aan te denken, omdat ik na een paar uur rijden ook een zere #$##$# krijg.

Gaat inderdaad met 2 verstelbare riempjes onder het zadel door.

1 nadeeltje is dat je iets minder zadelgevoel hebt, maar om 'm nu enkel tot autostradegebruik te degraderen is fel overdreven. Als ik nog eens tijd heb om erop uit te trekken voor een dag doen ik het ineens tegoei voor een Ardennenrit van om en bij de 800 km, en da's maar voor 1/4 autostrade. Voor woon-werk en opleidingsdagen gebruik ik het niet om de eenvoudige reden dat het overbodig zou zijn.

Een goede plaatsing helpt veel :

- opblazen langs het ventiel, monteren en gaan zitten ....
- het ventieltje een beetje los draaien en de lucht laten lossen tot je met je billen nét je zadel voelt doorkomen

Zo blijft het verlies van zadelgevoel tot een minimum beperkt

Bij RAD in Drongen ligt er wel een exemplaartje dat je mag gebruiken, anders kom je maar eens langs in Schellebelle :wink:
frederik

Bericht door frederik »

Ik heb al zo een betje alles geprobeerd. Finaal is de beste oplossing een corbin zadel gebleken. Ik kan zonder probleem 1300 km rijden zonder zadelpijn en dat is dacht ik waar achter gezocht wordt. Het nadeel van corbin is voornamelijk de aankoopprijs (koop aan in D !). Relatief want tweedehands geraak je die geraakt je die heel snel terug kwijt.

Sommigen kopen dan een ander type zadel (bv bij touratech of wunderlich) maar goedkoop zijn die ook niet en deze hebben nooit het comfort van een corbin.

Een airhawk zou de oplossing zijn volgens sommigen, maar ik moet zeggen dat ik op de ktm niet echt onder de indruk ben.

Zadelpijn verpest het gehele motorrijden en dan wordt de prijs van een corbin na gebruik snel vergeten.

Corbin op een 1150rt een 1150gs en een 1200rt zijn een aanrader ! Het exemplaar op de 1200rt is nog anders gevormd en nog iets beter dan de vorige.

Frederik
laban

Bericht door laban »

Better an end with pain, than pain with no end !
Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind ...
Plaats reactie