Remvloeistof vervangen om de 2 jaar?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Gaby

Remvloeistof vervangen om de 2 jaar?

Bericht door Gaby »

Hier kan je 't ook eens van een ander vernemen: http://www.dhaese.bmw.be/node/168
Alhewel, aan de foto's te zien zal het bij die motor wel effe langer geleden zijn. De nadelen van
remvloeistof worden uit de doeken gedaan, de voordelen niet. Reden is wellicht dat het
hygroscopisch zijn van de vloeistof eigenlijk een (gewenst) voordeel is, maar dan eentje met
nadelen (zoals Johan Cruyff het wel eens omgekeerd pleegt te zeggen). De vermelding van het
verlaagde kookpunt is zeer terecht, blijft de vraag waarom de vloeistof dan niet vervangen
wordt na het meten van dat kookpunt ipv puur op tijd (3 keer raden, iets met economie te
maken misschien :-P ). Toch goed om weten dat ze bij BMW zo bezorgd zijn om ons welzijn.
Gaby
Laatst gewijzigd door Gaby op 05 sep 2009, 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
ajmo

Re: Remvloeistof vervangen om de 2 jaar

Bericht door ajmo »

In mijn BMW onderhoudsschema staat dat de remvloeistof jaarlijks moet worden vervangen.
Een flesje remvloeistof kost een euro of vijf, daarvoor ga je toch geen risico lopen.

groet ajmo
Je plaatst niet zomaar te weinig berichten......
Gaby

Re: Remvloeistof vervangen om de 2 jaar?

Bericht door Gaby »

Eén jaar, nog beter :shock:
Het gaat om het principe, remvloeistof is trouwens bijzonder giftig spul. De uitleg
is zwak, er worden beelden gebruikt die het betoog niet echt gefloofwaardiger
maken. Een remsysteem dat goed gesloten is (zoals ze allemaal zouden moeten zijn)
doet er wel een tijdje over vooraleer het te veel water kan opgeslorpt hebben en zoals
vermeld kan dat gemeten worden. Doet de brave dealer er dat spul ook voor 5€ in?
Ik ken veel dingen die niet er duur zijn, maar daarom vervang ik ze niet zonder noodzaak.
Als u denkt risico's te lopen door de remvloeistof langer dan een jaar te laten zitten,
vervangen dan, geen probleem, peace of mind is een waardevol iets :-)
Gaby
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Hoe zo bijzonder giftig. Het bestaat grotendeels uit een glycol , vaak diethyleenlglycol.

En dat is niet echt giftig, geeft wat huid irritatie maar is pas gevaarlijk als je het opdrinkt.
Niet kanker verwekkend. btw.
Gaby

Bericht door Gaby »

Bij mij staat dat spul stevig buiten bereik van de kinderen. Een stof die bij inname dodelijk kan
zijn (denk maar aan die Oostenrijkers die hun wijn wat beter wilden laten tranen in 't glas) is
voor mij wel degelijk giftig. Er zit nog wel wat anders in remvloeistof, ondermeer stoffen die
het tot een prima verfstripper maken, ook niet echt onschuldig zou ik denken (het is ook niet
noodzakelijk het hoofdbestanddeel van een product wat de uiteindelijke giftigheidsgraad bepaalt).
Nu ja, voor mij is een Leffe ook giftig, het tast al snel mijn zicht, spraak en evenwicht aan,
maar er zijn er op het forum die daar naar 't schijnt tamelijk immuun voor zijn :lol: :lol:
Meer info over diethyleenlglycol is hier te vinen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diethyleenglycol
Gaby
John
Contacteer:

Bericht door John »

Speciale moto dan toch op dat linkse voorbeeldfotoke. Heeft niks met remmen maar alles met een koppeling te maken. (Of ik ben benevelt door de Leffe)
Gaby

Bericht door Gaby »

Da's een goeie vraag, moeilijke foto, mischien dat een Leffe net zou helpen in dit geval :grin:
En ik heb me vergist als ik stelde dat er enkel nadelen vernoemd werden, de laatste regel is
vast en zeker een voordeel, misschien niet voor de klant, maar toch :clown:
Gaby
John
Contacteer:

Bericht door John »

Moeilijke foto?? Duidelijk dat het geen remhendel is. Trouwens, welke motor remt er links? Nen Engelse? :lol:
bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

:lol: :lol: :lol: goe john

bougimain
John schreef:Moeilijke foto?? Duidelijk dat het geen remhendel is. Trouwens, welke motor remt er links? Nen Engelse? :lol:
Afbeelding
annebeer

Bericht door annebeer »

John schreef: Trouwens, welke motor remt er links? Nen Engelse? :lol:
Nee hoor.

Wel de SH150i , die Honda in 2005 lanceerde. Deze heeft een conventionele, hydraulisch bediende voorrem en een kabelbediende achterrem, die door het linker hendel wordt bediend. Het linker hendel is echter met een trekkabel aan het rechter hendel verbonden, zodat je met dit hendel ook de hoofdremcilinder van de voorrem bedient.
Madam JH
Gaby

Bericht door Gaby »

Er zijn geen zekerheden meer in 't leven :shaking2:
Gaby
bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

En nooit te oud om te leren Heee :-?

Bougimain
Afbeelding
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Nah.. geen kleffe leffe, maar een duvel of een columbus dat is voor mij een goede "ontvetter"
Dimethylglycol (akak koel vloeistof) is wel giftig btw.....
Gaby

Bericht door Gaby »

bougimain schreef:En nooit te oud om te leren Heee :-?

Bougimain
Dat klopt als een bus!
En toch voel ik me hoe langer hoe vaker (te) oud :cry:
Gaby
Plaats reactie