ReCyclizer

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Gaby

Re: ReCyclizer

Bericht door Gaby »

bougimain schreef:Ik ben wel zo niet technisch aangelegd maar heb gisteren avond laat ook mijn ReCyclizer geplaatst & deze morgen met de moto gaan werken en het eerste wat ik direct heb ondervonden is dat hij veel nerveuzer is als ik gas geef amai dit was wel tot nu toe het grote verschil dat ik ondervond op mijn 14 km dat ik heb afgelegd naar t'werk, ik moest mijn rechterhand in bedwang houden :-?
Het "bokken" bij stapvoets rijden is helemaal weg, het viel mijn in eerste instantie niet eens op & heeft ook iets meer koppel & dit miste ik op mijn beemerke :-)
Maar een ding is zeker, dat hij veel nerveuzer is. :-)

En voor de R1150R rijders onder ons, het is zeker zijn geld waard (voor mij toch)

Bougimain :wink:
Mijn motor bokt eigenlijk niet, 't is misschien een vrouwelijke :mrgreen:
Serieus: is er nog een merkelijk verschil in gedrag van de motor tussen de R1150 en de 1200 serie?
Ik kan er zelf niet over oordelen vanwege nooit gehad.
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Daar kan ik u niet op antwoorden want heb nooit geene 1200 gehad, maar ben zodanig content da'k nu juist terug thuis ben da'k nog een toerke heb gedaan, Man Man Man das zalig diene power, en van t'verbruik daar veeg ik mijn gat aan, is'tm leeg dan doe ik hem vol :-P

Bougimain
Serieus: is er nog een merkelijk verschil in gedrag van de motor tussen de R1150 en de 1200 serie?
Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

Als er meer vermogen uitrolt zal, gezien de aard van de ingreep, het verbruik wellicht
stijgen, maar ik denk niet dat het meerverbruik u aan de bedelstaf zal brengen :wink:
Gaby
bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Da's juist maar ook serieus nu - de power da's tof maar hij rijdt veel soepelder en ge voelt wel dat hij ook meer koppel heeft en dit heb ik graag :-)

Bougimain
Gaby schreef:Als er meer vermogen uitrolt zal, gezien de aard van de ingreep, het verbruik wellicht
stijgen, maar ik denk niet dat het meerverbruik u aan de bedelstaf zal brengen :wink:
Gaby
Afbeelding
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Gaby schreef:Als er meer vermogen uitrolt zal, gezien de aard van de ingreep, het verbruik wellicht
Gaby
Hoeft helemaal niet. Velen ervaren juist het tegengestelde. Doordat je meer gebruik kan maken van de lagere toeren bij accelereren daalt het verbruik iets.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Gaby

Bericht door Gaby »

Als je bij lagere toeretallen sneller vooruit gaat is dat tengevolge van het feit dat er daar meer vermogen is.
En aangezien het rendement van de motor, gezien de aard van de ingreep, niet echt verbeterd kan zijn,
lijkt het mij bijzonder straf als dat met een lager verbruik zou kunnen.
Gaby
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Meer vermogen? Is dat zo?

Geen verbeterd rendement? Is dat zo?

't Zijn allemaal aannames.

Door de iets rijkere inspuiting bij accelereren draait de motor net even iets soepeler, waardoor je beter gebruik kan maken van de lagere toeren. Lagere toeren = lager brandstofverbruik. Klaarblijkelijk levert het rijden met lagere toeren meer brandstofbesparing op dan dat de rijkere inspuiting kost.

En ja, als je met Recyclizer het blok nog altijd lekker hoog in de toeren jaagt omdat je een powerjunkie bent, dan zul je idd geen lager brandstofverbruik hebben.
Groet,
Erwin

Gaby

Bericht door Gaby »

Meer vermogen is meer dan een aanname, hoe ga je anders sneller vooruit gaan? Maar als een motor rijker draait, maakt hij dan meer vermogen? Aangezien ik nog geen vergelijkbare testen gezien heb die aantonen dat onder dezelfde omstandigheden een lager brandstofverbuik optreedt is dat ook niet meer dan een aanname, hij die beweert dat hij na een verandering in motorgedrag exact op dezelfde manier rijdt en dus objectief kan vergelijken zou zich best wel eens kunnen vergissen, niks is moeilijker dan dat. Wat wel kan is dat, omdat de motor zich aangenamer gedraagt, door het rijden in lagere toerentallen er minder verbruikt wordt, maar dan is dat niet omdat er meer vermogen geleverd wordt en wellicht gaat het dan ook niet zo zeer harder vooruit dan wel "beter" in de betekenis van aangenamer/soepler/prettiger.
Aangezien ik zelf (nog) niet met een Recyclizer heb gereden kan ik over het verschil in gedrag met en zonder niet oordelen, maar eigenlijk mankeer ik niks aan het lage (of hoge) toerentalgedrag van mijn R1200 motor en hij is nog niet eens deftig ingereden. Bovendien kom ik van een K75, wat soeplesse betreft toch een referentie.
Gaby
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Gaby schreef:... hij die beweert dat hij na een verandering in motorgedrag exact op dezelfde manier rijdt en dus objectief kan vergelijken zou zich best wel eens kunnen vergissen ...
Maar daar gaat het net om. Je kunt anders rijden doordat het blok net ff soepeler draait onderin...
Groet,
Erwin

Relax

Bericht door Relax »

Hij draait veel beter in lage toeren, geen hortend en stotend gedrag meer. Je kan dus veel relaxer gaan rijden, schakellui. Daardoor gaan de meeste iets minder verbruiken. Waar je vroeger naar z'n twee moest, blijf je nu doorkachelen in derde. Als je de bocht uitkwam in tweede, ga je meestal toch iets meer aan het gas hangen dan in derde voor dezelfde bocht. 't Heeft zo'n dreadlockgevoel. Ik kan perfect op die manier minder verbruiken.
Maar ik vind het leuk om toch terug te schakelen en dan van diep onderin flink gas te geven. Heerlijk. Waar ie vroeger wat moeite had, gaat ie nu rimpelloos doorheen. En dus een verbruik van +0,2l.
Maar het plezier is me zelfs +1l waard.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Gaby

Bericht door Gaby »

®win schreef:
Gaby schreef:... hij die beweert dat hij na een verandering in motorgedrag exact op dezelfde manier rijdt en dus objectief kan vergelijken zou zich best wel eens kunnen vergissen ...
Maar daar gaat het net om. Je kunt anders rijden doordat het blok net ff soepeler draait onderin...
Ik begin het te snappen denk ik, het gaat dus over "beter". Als dat met zo'n hulpmiddel kan
bekomen worden, dan heeft het zijn reden van bestaan verdiend zo ik zo zeggen :wink:
@Relax: dat horten en stoten, kan je zeggen tussen of onder welk toerental dat zoal gebeurt?
Zoals al gezegd ervaar ik dat niet zo, behalve dan misschien in een hoge versnelling en tegen
het stationair toerental aan. Is het dat wat bedoeld wordt?
Gaby
Relax

Bericht door Relax »

Als je rijdt aan laag toerental, vooral in lagere versnelling, en je gaat op het gas, was de respons niet altijd je dat. Het ding durfde wel 'ns wat tegensputteren en dat sputteren mag je best letterlijk nemen. Hij neemt nu veel makkelijker op.
bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Relax, ik zou het niet beter kunnen zeggen, da dis't Afbeelding

Bougimain :-)
Relax schreef:Als je rijdt aan laag toerental, vooral in lagere versnelling, en je gaat op het gas, was de respons niet altijd je dat. Het ding durfde wel 'ns wat tegensputteren en dat sputteren mag je best letterlijk nemen. Hij neemt nu veel makkelijker op.
Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

De topic starter schreef het volgende:
Hij begint nu pas te "haperen" onder de 1000-1500 touren, ipv onder de 3000 toeren zoals ervoor.
Dat laatste, al haperen onder de 3000 toeren, dat klinkt toch heel vroeg, niet? Dat gevoel heb ik enkel
gedurende de eerste honderden kilometers gehad, ondertussen is het laagste bruikbare toerental danig
gezakt, maar wel niet tot onder de 1.500 toeren, dat zeker niet.
Als ik mijn motor regelmatig echt zwaar zou belasten dan lijkt de Recyclizer een goede optie, een iets
rijker mengsel kan ook voordelen hebben voor de levensduur van de motor, de huidige arme afstelling
van motoren heeft spijtig genoeg niet alleen maar voordelen :oops:
Gaby
ronnyb

Bericht door ronnyb »

@ futureGSrijder ???
al iets ontvangen??
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Relax

Bericht door Relax »

Als ik niet de snelheid haal van een gemiddeld voetganger, dus zo'n beetje surplace'end tussen de file (Zeebergbrug in Aalst is zo'n plek), dan draait ie een beetje hortend/kuchend. Soms net of ie wil stilvallen. Maar steeds net niet. Dus op zo'n laag toerental merk ik niks.
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

ronnyb schreef:@ futureGSrijder ???
al iets ontvangen??
Ronnyb
Neen, nog niks.

Via mail vernomen dat er een andere wordt opgestuurd. Ik leef op hoop.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Die van mij is vorige week woensdag toegekomen, net niet op tijd om gedurende zo'n 3000km in de Alpen getest te worden.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Koppel!! schreef:YOO

Die van mij is vorige week woensdag toegekomen, net niet op tijd om gedurende zo'n 3000km in de Alpen getest te worden.

Grtz, Philip!
:twisted: grrrr :twisted:

In ieder geval laat weten wat je er van vind.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
fronteradriver

Bericht door fronteradriver »

Ik ben net terug van 4 dagen Eiffel met de Recyclizer.
Mijn verbruik is het zelfde gebleven: ts 5.5 en 6.0 l/100 km
Ik heb de indruk dat ik hetzelfde parcours in een hogere versnelling kan afhaspelen dan zonder Recyclizer

Morgen vertrek ik naar het Zwarte Woud / Vogezen voor 5 dagen .......
Gl1800 (2002)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
Gaby

Bericht door Gaby »

Het valt me wel op hoe verschillend de ervaringen zijn. Alhoewel allemaal positief zit
er een groot verschil in de "magnitude" van de ervaren verbetering, zoxal qua verbruik
als wat betreft motorgedrag.
Gaby
In Extremo
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Had je iets anders verwacht ? :shock:

Geen twee dezelfde motoren, rijstijlen en rijders ... lijkt me logisch dat de ervaing niet geheel hetzelfde zijn.
Belangrijkste conclusie lijkt me dat praktisch iedereen er een goed gevoel aan overhoud.

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
J
Contacteer:

Bericht door J »

De mijne is ook besteld.

ben benieuwd.
Nu maar hopen dat ik hem aan de juiste draadjes hang. :oops:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Gaby

Bericht door Gaby »

In Extremo schreef:Had je iets anders verwacht ? :shock:

Geen twee dezelfde motoren, rijstijlen en rijders ... lijkt me logisch dat de ervaing niet geheel hetzelfde zijn.
Belangrijkste conclusie lijkt me dat praktisch iedereen er een goed gevoel aan overhoud.

Groetjes,
Michel
Met uw besluit ben ik het volledig eens, maar "niet geheel" mbt tot de ervaringen, dat is wel een understatement :grin:
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Mijn bevindingen na een 400tal km's op allerhande soorten wegen : beter oppakken;smeuiger;soepeler........verbruik 5,4 l/ ( moet wel zeggen dat ik die laatste 400 zonder de koffers gefietst heb!!)
Ik laat hem er zeker tussen zitten en waarschijnlijk zoals al eerder vermeld zal ik het verschil na een tijdje niet meer merken....wat ook positief is,niet?
Grts,
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Plaats reactie