klep afgebroken gs 1200

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

fienne

klep afgebroken gs 1200

Bericht door fienne »

hoi, was me dat schrikken daar straks,ik vertek aan de lichten 1,2 ,3 en baf gedaan er mee,
enkele doffe slagen,direct ontkoppeld. maar gene beweging meer in men motor.
Enkele dingen gecontroleerd, cardan nog in orde,koppeling werkt ook nog, dan maar depannage gebeld.
moest half uurke wachten op men vriendin met men camionet.
in tussen tijd men bougie links eruit gedraaid, niks speciaals.
bougie rechts halve draai en blokkeerd,toch maar er uit gewrongen, gewoon de ganse kop plat gehamerd.
ik wist genoeg inspuitstuk losgemaakt vol ijzer brokken,moest ni verder zoeken.
Eenmaal thuis op men hefbrug geplaatsd,en stuk voor stuk gedemonteerd,
distributie ketting nog op zijn punt,uitlaat ook vol ijzer stukken.
Tuimelaars gedemonteerd, daar zag ik het eerste bewijs een losse klepveer met daaraan een stuk veersteel.
culas er af,een klep afgebrokken en een gat door men piston geboord.
piston gegripeerd in cilinder,
dus cullas,cilinder,piston,en drijfstang stuk,
dit is men weekend wel effe ni
ik betrouw deze motorblok niet meer,krukas kan ook een zware slag gekegen hebben,
dus ben ik op zoek naar een andere motor voor mijn gs 1200 van 2004
als iemand zo iets weet liggen ,laat het me weten
groeten :-(
sprint

Re: klep afgebroken gs 1200

Bericht door sprint »

Hier en paar blz leesvoer ivm afgebroken kleppen bij een GS1200
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =4&t=21035

spijtig dat je GS op deze manier naar de kl moet :-(
Marnix.

Afbeelding
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
J
Contacteer:

Bericht door J »

is me wat met die kleppen bij de 1200.
Dat blijft maar komen die verhalen. En van 2004 denk ik dat er weinig te vangen valt bij BMW.
Hoe km had de motor?

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
fienne

Bericht door fienne »

Dank u alvast voor de steun,
nu had ik eindelijk genoeg cente gespaard voor mijn droom moto.
Heb jaren xt 600 en xtz 750 gereden,200 000km gevreet op 5jaar met halverwege een kleine revisie,
En goe gebroken met die xtz nooit problemen gehad,
de gs op 2jaar 40000 km verder en alles omzeep,
fienne

Bericht door fienne »

gs had nu 53000 km op de teller, over 1000km nog groot onderhoud gehad,
ik twijfel er sterk aan dat ze de klepspelling niet correct geregeld hadden,
maar ja nu is het te laat
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Heb je rechtsbijstand? Zo ja, deze meteen inschakelen en dit aankaarten bij BMW. Dit is IMO een constructiefout en heeft te maken met de holle, natriumgevulde kleppen die niet opgewassen zijn voor hun taak.
Groet,
Erwin

fienne

Bericht door fienne »

WE kunne is horen, maar veel moet ik daar niet op hopen, in nederland gaat dat misschien vlotter,
Gaby

Bericht door Gaby »

Het is niet aan mij om iemand's (eventuele) hoop weg te blazen, maar een motor van
5 jaar oud met meer dan 50.000Km op de teller, om dan via een constructiefout te
proberen om de schade te beperken, dat lijkt me eerder dagdromen dan realisme.
Het meest haalbare lijkt me eerder om samen met een dealer tot een overeenkomst
te komen tot een tussenkomst van zijnentwege. Het ineens vervangen van het hele
blok is nogal drastisch, niet, misschien een beetje "emotionele" reactie :wink:
Zijn er voorvallen waarbij de krukas schade geleden heeft ne het afbreken van een klep?
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Gaby schreef:Het is niet aan mij om iemand's (eventuele) hoop weg te blazen, maar een motor van
5 jaar oud met meer dan 50.000Km op de teller, om dan via een constructiefout te
Zijn er voorvallen waarbij de krukas schade geleden heeft ne het afbreken van een klep?
Gaby
Dagdromen? Ik vind het niet normaal dat een klep afbreekt op zo'n kilometerstand. En ....

... als het nu een exemplarisch geval was. Helaas zijn er meer van exact gelijke gevallen. En dan ga ik idd denken aan een constructiefout.
Groet,
Erwin

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Triest maar niet geheel onverwacht bij die km-stand(en). Mijn nieuwe blok heeft ondertussen een 35K gebold en loopt verschrikkelijk, niet synchroon en rammelt in de rechterkop, heeft vorige week zelfs zijn 110K onderhoud gehad en door de dealer zo aan mij afgeleverd. Ik kan jullie nu voorspellen dat dit motorblok niet lang meer loopt voordat het weer gebeurt, alle tekeken van voor het in de soep draaien zijn weer aanwezig. Ik word hier dus echt niet vrolijk van.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

J-P schreef:Triest maar niet geheel onverwacht bij die km-stand(en).
Wetende welk gebrek eraan ten grondslag ligt, wellicht niet, nee. Maar normaal gesproken bij een verbrandingsmotor mag dit nooit gebeuren...
Groet,
Erwin

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik weet het Erwin. Ik ben net terug van 3 weken oostblok met mijn 1150GS, een kleine 7000 km in 3 weken dus. Een reis die ik met de 1200GSA werkmotor niet had aangedurfd. Wat een fijne probleemloze motor is mijn 1150 toch. Ben ik erg gelukkig mee. Als de 1200 van mij persoonlijk was geweest had ik `m gelijk bij het in de soep draaien van het 1ste blok gewoon bij de dealer ingeleverd. Vertrouwen is weg, maar ik hoop werkelijk dat eenieder bespaart blijft van de ellende die ik er al mee gehad heb.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaby

Bericht door Gaby »

®win schreef:
Gaby schreef:Het is niet aan mij om iemand's (eventuele) hoop weg te blazen, maar een motor van
Gaby
Dagdromen? Ik vind het niet normaal dat een klep afbreekt op zo'n kilometerstand. En ....

... als het nu een exemplarisch geval was. Helaas zijn er meer van exact gelijke gevallen. En dan ga ik idd denken aan een constructiefout.
De term dagdromen heb ik niet gebruikt ivm de aard van de fout, maar (zoals dacht ik duidelijk te lezen is)
mbt de kans tot slagen van een poging om het euvel als constructiefout vergoed te kunnen krijgen.
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik vergis me toch niet als je van een motor als een 1200GS een minimale levensduur verwacht van de belangrijke onderdelen zoals het motorblok van meer dan 50K km? Als je zo`n motor koopt moet je het dan maar normaal vinden dat je blok in puin draait bij een kmstand die daar geen aanleiding toe geeft? Hoor je dan op z`n minst coulance te krijgen? Ik denk het wel. In de autobranche zou hier denk ik veel meer gewag van gemaakt worden maar aangezien de gemiddelde motorrijder van terras tot terras lijkt te rijden en dus de kms niet heel snel oplopen ga je binnen de garantieperiode niet veel slachtoffers vinden... schandelijk.
J-P

fienne

Bericht door fienne »

men had me het gezegt dat ik een 1100 of1150 moest nemen,een test rit met de drie moto's.
stak de 1200 er wel boven uit,
Heb al drie aanbiedingen gekregen van een andere motorblok,
heb tevens al een 17tal meldingen gehad met het zelfde voorval, en na wat navraag bij deze mensen,
zijn de km varieerend van 9 tot 112d .
het waren niet enkel gs ook al de andere van 1200familie.
morgen heb ik een volledig prijs bestek voor men moto te herstellen,
een okk blok kost oek rap 2000 €.
tegen het einde van de week moet ik een besluit nemen.
heb eind oktober nog een tripje italie op staan van 5000 km,
moet terug zekerheid vinden in men moto,
als dit voorval me slecht blijft nasmaken,
ga ik terug naar men 16j vertrouwde japanees merk,
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik ben net 3 weken met mijn 1150GS naar Roemenie geweest (nou ja, via tsjechie, Slowakije, Hongarij en dan terug via Hongarij, Kroatie, Slovenie en de Dolomieten) en toen ik weer op de 1200 stapte dacht ik echt dat ik op een prul stapte. De 1200 mag imho de schoenen van mijn 1150 nog niet poetsen. Tuurlijk, alles lijkt gemakkelijker, het rijdt meer als een japanner maar het is poppenspul imho. De 1150 is nog een echte motor :grin:
J-P

ReeF

Bericht door ReeF »

Hier ook een "slachtoffer" 2007 uitvoering GSA met 25.000km, rechter kant in de soep na afscheuren uitlaatklep. (nokkenas, cilinder etc)
Ik had 2+2 verzekering op onderdelen bij BMW en garantie van onafhankelijke motorzaak, uiteindelijk heeft BMW Belgie de delen geleverd en de onafhankelijke de uren.

Ik heb nog gevraagd om preventief de linker uitlaatklep te vervangen, maar dit is als niet noodzakelijk verklaard door BMW.....ich binn gespannt

Ik weet wel dat ik blijf doen met de motor waar hij voor gemaakt is, als hij opnieuw stuk moet, dan moet dat maar, hopelijk gebeurt het nu dichter bij huis en niet zoals de eerste keer in Oostenrijk.
Verder heb ik geen last van een vertrouwensbreuk met de motor, maar dit komt eenvoudig omdat hij zo heerlijk rijdt dat het genot alle andere gevoelens onderdrukt :wink:
I respect your shit. But I don't have an opinion.

Lid enzo bla bla maar fotoke is weg
torro

Bericht door torro »

Ja lap ...... is een mens zich aan het bezinnen over een aankoop ... met een vraag waar ik nog niet echt uit ben ...

Koop ik een R1200 (RT of GS) tweedehands? Of koop ik een nieuwe R1200 (RT of GS)? Of wacht ik gewoon tot volgend jaar en kijk ik uit naar de komst van een R1300? .....
Lees ik dan deze "vrolijke" verhalen ;; om even van te schrikken .... :shock:

Ben ik correct als ik in dit bericht, tussen de lijntjes door, lees : "kijk uit naar een goeie occasie R1150" .... ???

peter
R 1100 R
ReeF

Bericht door ReeF »

Ik ben nog steeds blij met mijn beslissing om een GSA1200 te kopen hoor, en ik wist vooraf dat er een potentieel cilinder probleem zou kunnen bestaan.
Maar moet er niet aan denken hoe ik er voor had gestaan zonder enige vorm van garantie.
Als zo een uitlaat klep gaat sta je toch snel voor een 5000€ schadepost.

Ik wil niemand beschadigen, maar ik persoonlijk zou zeker geen particuliere aankoop doen van een <2008 GS tenzij deze komt met een goede garantie regeling van BMW. (De 2+2 garantie op onderdelen is overdraagbaar)
I respect your shit. But I don't have an opinion.

Lid enzo bla bla maar fotoke is weg
torro

Bericht door torro »

Allemaal goed-en-wel garantie..... Sommigen gebruiken hun motor voor woon-werkverkeer, anderen reizen dat het 'n lust is of zeg maar na een paar jaar hebben ze heel wat kilometers bij elkaar gereden. Maar er zijn ook mensen als ik. Die graag en heel graag motorrijden, maar die op amper 'n goeie 6km van hun werk afwonen en die steeds in gezinsverband (met z'n 4 dus) op reis gaan. Allé, om het kort te zeggen, die na pakweg 4 jaar al blij zijn met 20.000km op de teller ...
Dus zelfs met een 2+2 garantie moet het al heel erg gesteld zijn om binnen de garantieperiode dergelijke defecten voor te hebben.

Let wel, ik kan best wel relativeren hoor, maar het stemt me toch wel even tot nadenken eer ik straks m'n centen op tafel leg. Want geef toe, tweedehands of nieuw .... qua prijs slaan ze er verdorie toch nie naast hé bij BMW!!!! Allemaal best o.k. hoor, maar dan wil ik graag wel wat kwaliteit en duurzaamheid. En hopelijk is dat niet teveel gevraagd.....
Want er is iets waar ik nog niets over vertelde en waar ik ook liever (nog) niet aan denk .... ik woon immers op 50km van een BMW dealer (jawel hoor, mijn hart klopt nog steeds richting BMW-motorrad !!!) maar ik woon op amper 8km van een fantastisch goeië Honda dealer .....

Ik zeg maar, straks koop ik misschien m'n tweede BMW motor. Moet ik nu echt m'n vingers kruisen om 'n goeie R1200 te hebben, ik hoop van niet .... dus ja, vandaar de vraag .... dan toch maar een occasie R1150 .....???
R 1100 R
ahern

Bericht door ahern »

BMWmotoren hebben de naam goed te zijn.

Laten ze dat niet vergeten bij BMW. Of een "rijmachine " te hebben die zulke mankementen vertoont tegen zo'n prijs.....

Rij met mijn bmw 1100r rond... tja heerlijk maar niet boven de 5000-6000rpm , dan zegt m 'tis wel goe'

Versnellingsbak rijd prima, 86000km.... En Abs! (toen al!)

Minder compressie, zwaardere materialen. Moeten we concluderen dat die lichte R1200 daarom die gebreken vertoont?

Zou mijn inziens niet mogen.
Nick Murof

Bericht door Nick Murof »

torro schreef:Allemaal goed-en-wel garantie..... Sommigen gebruiken hun motor voor woon-werkverkeer, anderen reizen dat het 'n lust is of zeg maar na een paar jaar hebben ze heel wat kilometers bij elkaar gereden. Maar er zijn ook mensen als ik. Die graag en heel graag motorrijden, maar die op amper 'n goeie 6km van hun werk afwonen en die steeds in gezinsverband (met z'n 4 dus) op reis gaan. Allé, om het kort te zeggen, die na pakweg 4 jaar al blij zijn met 20.000km op de teller ...
Dus zelfs met een 2+2 garantie moet het al heel erg gesteld zijn om binnen de garantieperiode dergelijke defecten voor te hebben.

Let wel, ik kan best wel relativeren hoor, maar het stemt me toch wel even tot nadenken eer ik straks m'n centen op tafel leg. Want geef toe, tweedehands of nieuw .... qua prijs slaan ze er verdorie toch nie naast hé bij BMW!!!! Allemaal best o.k. hoor, maar dan wil ik graag wel wat kwaliteit en duurzaamheid. En hopelijk is dat niet teveel gevraagd.....
Want er is iets waar ik nog niets over vertelde en waar ik ook liever (nog) niet aan denk .... ik woon immers op 50km van een BMW dealer (jawel hoor, mijn hart klopt nog steeds richting BMW-motorrad !!!) maar ik woon op amper 8km van een fantastisch goeië Honda dealer .....

Ik zeg maar, straks koop ik misschien m'n tweede BMW motor. Moet ik nu echt m'n vingers kruisen om 'n goeie R1200 te hebben, ik hoop van niet .... dus ja, vandaar de vraag .... dan toch maar een occasie R1150 .....???
uw angst is onterecht. Statistisch gezien heb je mss 1 op 1000 of zo kans dat er een klep en piston in de soep draait.
En zelfs al is het 1 op 100 , da's nog erg weinig.

Waar je meer kans op kweddele gaat hebben, zijn wellicht dichtingsringen van een paar cent die lekken, wielen die loskomen, etc.
dat kost je vooral werkuren, maar daarin zijn de mechaniekers ondertussen al goe getraind
:mrgreen:
.
wilsonekexx

Bericht door wilsonekexx »

.
Laatst gewijzigd door wilsonekexx op 19 nov 2009, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Nick Murof

Bericht door Nick Murof »

wilsoneke schreef:
Nick Murof schreef:[
uw angst is onterecht. Statistisch gezien heb je mss 1 op 1000 of zo kans dat er een klep en piston in de soep draait.
En zelfs al is het 1 op 100 , da's nog erg weinig.

Waar je meer kans op kweddele gaat hebben, zijn wellicht dichtingsringen van een paar cent die lekken, wielen die loskomen, etc.
dat kost je vooral werkuren, maar daarin zijn de mechaniekers ondertussen al goe getraind
:mrgreen:
.
angst onterecht? dat zou ik zo niet durven zeggen ,
enheu. wielen die loskomen??. waar slaat dit nu op? wat gaat da kosten al rijdend.
ik zou gaan voor een 1150,
groeten wilsoneke
beste, op pakweg 100.000 gebouwde 1200's... Daarvan zijn er geen 1000 in de soep gedraaid, vermoed ik.

Als je nog nooit van een loskomend achterwiel bij een 1200GS gehoord hebt, zal geen hulp meer baten.

wat je ook durft zeggen.

1150's zijn trouwems evenmin vrij van problemen met dichtingsringen.
Plaats reactie