reis Franse Alpen - zadelprobleem

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

frederik

Re: reis Franse Alpen - zadelprobleem

Bericht door frederik »

laban schreef:Better an end with pain, than pain with no end !
Kruip maar terug in uw kist.
MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

JohanDB schreef:
MrUfip schreef:
JohanDB schreef:De goedkoopste en zeker geen slechte oplossing is een airhawk kussen. Verkrijgbaar bij RAD.

Mijn ktm zadel is zo'n beetje een plank, maar met dat kussen kan ik het heeeel lang volhouden.
Hoe bevestig je die airhawk? Met een riempje oid?
Zelf zit ik er ook aan te denken, omdat ik na een paar uur rijden ook een zere #$##$# krijg.

Gaat inderdaad met 2 verstelbare riempjes onder het zadel door.

1 nadeeltje is dat je iets minder zadelgevoel hebt, maar om 'm nu enkel tot autostradegebruik te degraderen is fel overdreven. Als ik nog eens tijd heb om erop uit te trekken voor een dag doen ik het ineens tegoei voor een Ardennenrit van om en bij de 800 km, en da's maar voor 1/4 autostrade. Voor woon-werk en opleidingsdagen gebruik ik het niet om de eenvoudige reden dat het overbodig zou zijn.

Een goede plaatsing helpt veel :

- opblazen langs het ventiel, monteren en gaan zitten ....
- het ventieltje een beetje los draaien en de lucht laten lossen tot je met je billen nét je zadel voelt doorkomen

Zo blijft het verlies van zadelgevoel tot een minimum beperkt

Bij RAD in Drongen ligt er wel een exemplaartje dat je mag gebruiken, anders kom je maar eens langs in Schellebelle :wink:
Bedankt voor het aanbod, mocht ik in de buurt zijn, dan kom ik langs om te proberen. Maar de kans is groot dat ik het voor die tijd al heb gekocht. Gezien de prijs vind ik het een goed alternatief voor een Corbin seat. Corbin vind ik erg mooi, maar niet goedkoop...
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
bikeropa

Bericht door bikeropa »

Ben blij zoveel lotgenoten te vinden, ik kan ervaring van velen delen nl: een aantal motoren terug had ik een Diversion 900 waar ik zonder veel problemen >800km op kon rijden.
Daarna kocht ik een Honda ST1300 en direct al pijn in de K@#$# na nog geen 100 km. Heb toen een Corbin gekocht waar ik het wel 400km op kon uithouden voor zo'n machien nog niet bijzonder.

Nu heb ik dan een RT1200 en weer pijn in de K@#$#, ik hou het wel zo'n 2.5 uur uit maar moet er dan echt af bij langere dagritten zindert het, zoals een vriend hier al eerder vermeldde, nog lang na.
Het helpt inderdaat een leren broek te dragen. Na 2.5 jaar pijnlijden ga ik binnekort maar eens naar Artistiek, gezien de bovenstaande reacties moet dat toch wel een oplossing zijn.

Een toermotor is om te toeren. Bedankt allemaal voor de bovenstaande ervaringen.
Beter een bike onder je kont dan 10 op een plaatje
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Voila, de kogel is door de kerk, en ik heb flink in mijn zak mogen schieten!
Na het nodige rondsurfen (BMW-forum Belgie en Nederland, Google) en enkele bezoekjes aan zadelmakers (Artistiek, Ray-zadels en Buddy-shop)
ben ik uiteindelijk voor de Corbin gegaan.
Het is misschien niet de goedkoopste oplossing, maar als ik de reactie's mag geloven, zou het uiteindelijk wel de beste oplossing zijn.
Het belangrijkste voordeel m.i. ik heb nu nog mijn origineel zadel. Er is nog een weg terug, zeg maar.
En nog een voordeel, als ik mijn GS verkoop, of toch niet helemaal tevreden ben van de Corbin, kan ik die nog steeds 2de hands verkopen en een gedeelte van mijn investering terug verdienen.
Wanneer je het zadel laat vermaken/aanpassen, blijft het toch altijd een beetje afwachten : is het resultaat goed?
en er is geen weg terug, je zadel is ... verwerkt!

Weer een stap dichter bij onze avontuurlijke reis en hopelijk zonder "pain in the ..."
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Nero

Bericht door Nero »

Beste, nu ben ik echter heel benieuwd wat je ervaring zal worden, hoelang het zal duren vooraleer de klachten terugkeren enz..
houd ons vooral op de hoogte of het de moeite was ! mogelijks volgen er nog kandidaten Corbin-aankopers of !!!!
allee, ben benieuwd... 8-) 8-) 8-)
Ze maken er vliegtuigen van !
frederik

Bericht door frederik »

tricky schreef:Voila, de kogel is door de kerk, en ik heb flink in mijn zak mogen schieten!
Na het nodige rondsurfen (BMW-forum Belgie en Nederland, Google) en enkele bezoekjes aan zadelmakers (Artistiek, Ray-zadels en Buddy-shop)
ben ik uiteindelijk voor de Corbin gegaan.
Het is misschien niet de goedkoopste oplossing, maar als ik de reactie's mag geloven, zou het uiteindelijk wel de beste oplossing zijn.
Het belangrijkste voordeel m.i. ik heb nu nog mijn origineel zadel. Er is nog een weg terug, zeg maar.
En nog een voordeel, als ik mijn GS verkoop, of toch niet helemaal tevreden ben van de Corbin, kan ik die nog steeds 2de hands verkopen en een gedeelte van mijn investering terug verdienen.
Wanneer je het zadel laat vermaken/aanpassen, blijft het toch altijd een beetje afwachten : is het resultaat goed?
en er is geen weg terug, je zadel is ... verwerkt!

Weer een stap dichter bij onze avontuurlijke reis en hopelijk zonder "pain in the ..."
Tricky heeft het helemaal begrepen. Opgelet echter met corbin. De volgende motor zul je ook niet meer zonder kunnen !

Véél succes met het corbin zadel.

Frederik
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Ik kan alleen maar frederik bijtreden.

Ik heb een 2de handse K75RT gekocht met een Corbin zadel op gemonteerd.
Dat zadel is echt zalig :grin:
Niks van last, ge springt met plezier terug op uw motor om verder te rijden :wink:

Voordien al een s gereden met een 1200GS en ik heb blijkbaar een hoge pijngrens of een stalen achterste want ik had niet echt pijn,
maar het werd wel ongemakkelijk na een paar uur rijden. Zodat je stops begint in te lassen om van dat zadel 5 min verlost te zijn :-(
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

Nascar schreef:Ik heb een 2de handse K75RT gekocht met een Corbin zadel op gemonteerd.
Dat zadel is echt zalig :grin:
Niks van last, ge springt met plezier terug op uw motor om verder te rijden :wink:
En nu nog zo een zadel op mijnen moto ... want na een halve dag rijden heb ik zeer aan mijn achterste / onderrug :cry:
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Nero

Bericht door Nero »

Kijk, binnenkort doe ik terug een klein vakantietje in de Ardennen,, een ritje van 200 km naar bestemming en daarna een weekje touren..dagelijks 100 km!
ik zal geen last hebben, niks !
Maar ik kan je verzekeren dat ik na 300 of 400 km aan een stuk van de lat heb...
Zodus, zal ik de reacties in het oog houden voor de strakke zadels, deze die bijna niks doorbuigen, !! daar moet het verschil zitten...
een lederen broek is ook strak en plooit niet door op alle aspecten van je zitvlak.
ik denk zelfs dat die vroegere zadels van HD, de lederen zadels op veren !! best goed zijn en voor lange afstand geschikt!
nu passen die natuurlijk niet op onze Europese modellen, maar mogelijks is daar iets van geweten...ik zou het moeten opzoeken of toegang hebben tot zo een forum, wat als niet-HD-rijder een probleem kan zijn...

zodus is volgens mij is de oplossing een strakker zadel, niet te soepel, integedeel, dragend, maar niet té....
Dus is Corbin of ander zadel (leder) de oplossing denk ik..zijn volgens mij strakke stevige lederen zadels...geen moezen bakken he ....
alee, is maar een idee... 8-) 8-) 8-)
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Nero,

Zoals jij opmerkt, de dagelijkse ritjes (woon- werkverkeer) en de weekend tripjes van 200 à 300 km, die verteer ik ook wel op het origineel zadel. Het is echter bij het lange toerwerk (afstanden van + 300km) dat mijn bips begint te zeuren en "heet" komt te staan!
Ik heb ondervonden dat het type van motorbroek hier ook al een verschil maakt. Met mijn lederen broek hou ik het langer uit. Een ander hulpmiddeltje dat ik toepas bij de langere trips is het vervangen van mijn onderbroek door een fietsbroek (je weet wel, die met het zeemvel in). Helpt weeral iets.
Maar nu hoop ik mij te kunnen aansluiten bij diegenen die zelfs na 600km en meer afstappen omdat ze dorst hebben, of honger, of slaap, maar niet omdat de "billen niet meer willen"!

Wij houden jullie op de hoogte
Zondag is de eerste (kleine) test "de kabouterskes van Achouffe rit"

snoepje
Contacteer:

Bericht door snoepje »

Als r1200rt rijder (dit is mijn eerste motor, dus totaal geen ervaring met andere zitvlakken), was ik ook niet echt tevreden over de ondersteuning van mijn bipsen en rug. Door een vroeger auto-ongeval (toch al meer dan 20 jaar gleden), heb ik een gevoelige rug, die snel duidelijk maakt of een zithouding aangenaam is of niet. Door mijn slechte ervaring met het bestaande originele zadel, heb ik ook uitgekeken naar mogelijke oplossingen. Eerst eens geprobeerd met een Wunderlich zadel, dit dan ook besteld, maar de levering werd altijd maar uitgesteld dat ik deze optie niet meer heb gevolgd (weet trouwens niet of dit nog uberhaupt in het gamma zit). Daarna naar Artisitiek, is hier trouwens in de buurt, maar ook deze 'herwerking' van mijn zadel gaf niet het verwachte soelaas.
Dan door middel van een groepsaankoop hier, een corbinzadel aangeschaft, en dit is werkelijk fantastisch. Indien er niets anders met tegenhoud, rijd ik met gemak mijn volle tank leeg, zonder te stoppen. Toch al gauw een 400 km aan één stuk, en makkelijk 3-4 uur. Daarna nogmaals de bak volgooien en terug achter het stuur en op het zadel is voor mijn rug en stevige bipsen geen enkele probleem. Maar niet iedereen is gelijk, dus je zal het altijd zelf even moeten ondervinden. Daarom dat proefrijden toch wel belangrijk is, zeker gezien het bedrag an de aankoop. Indien gewenst, kan men gerust mijn zadel even komen 'lenen' om hier eens op proef te rijden, zowel een 'artistiek' als een corbin zadel.
zoete motogroeten vanop een R1200GS LC
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Snoepje,

Proefrijden ? ik denk niet dat je even 4 à 500 km met een zadel mag gaan proefrijden. En aan een rit van 5 min heb je niks! dus proefrijden, vergeet het maar.
Uitlenen van iemand anders zijn zadel, lijkt mij ook geen goed idee! Waarom niet ?
Uit mijn zoektocht heb ik volgende begrepen :
Corbinzadel : de kracht - of het succes - van dit zadel is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de vulling : Comfort Cell Foam
Deze cellen gaan in eerste instantie (bij pas gebruik van het zadel) breken en zich aanpassen aan de vorm van het achterwerk.
Hierdoor krijg je gelijke gewichtsverdeling over de totale oppervlakte van je zitvlak.
Dit ergonomisch aspect voorkomt heen en weer schijven met alle nadelige gevolgen van dien.
Verder zijn de bodemplaat steviger alsook de zijwanden, waardoor de vorm behouden blijft. Dit heb je niet bij goedkopere zadels (slappe zijkanten en bodemplaat : gevolg doorzakken)

mvg,

De Jempy

Bericht door De Jempy »

Nero schreef:ik denk zelfs dat die vroegere zadels van HD, de lederen zadels op veren !! best goed zijn en voor lange afstand geschikt!
nu passen die natuurlijk niet op onze Europese modellen, maar mogelijks is daar iets van geweten...ik zou het moeten opzoeken of toegang hebben tot zo een forum, wat als niet-HD-rijder een probleem kan zijn...
zodus is volgens mij is de oplossing een strakker zadel, niet te soepel, integedeel, dragend, maar niet té....
Dus is Corbin of ander zadel (leder) de oplossing denk ik..zijn volgens mij strakke stevige lederen zadels...geen moezen bakken he ....
alee, is maar een idee... 8-) 8-) 8-)
Als dat idd zo zou zijn; volstaat het dan niet om een lederen lap op het zadel te leggen?
Heb zelf een R80RT met een monozit. Na een langere afstand heb ik eveneens een warm zitvlak dat vermoeiend aanvoelt.
'k Ga het toch eens proberen met een lederen lap op mijn zadel. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Zeppe

Bericht door Zeppe »

voor diegene die mijn aanwinst eens willen bekijken :

http://dotje.smugmug.com/Architecture/C ... 4019_tGGoD

grt
Tricky

MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

tricky schreef:voor diegene die mijn aanwinst eens willen bekijken :

grt
Tricky
Internal Server Error - Read
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Reference #3.275df6d8.1253385634.fa7bee7
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Zeppe

Bericht door Zeppe »

voila, zou nu terug moeten werken voor diegene die een kijkje willen nemen

en mijn eerste bevindingen :

Gisteren ritje gedaan van om en bij de 600 km (de kabouterkesrit) in het spoor van Rusor en WimLT.
Geen enkele keer tijdens de rit moeten gaan verzitten.
Geen heet of pijnlijk achterste gehad (niet gisteren, niet vandaag)
Ben thuis gekomen alsof ik mijn dagelijks woon-werktripje had gedaan
Kon gemakkelijk terug vertrekken om de rit in de andere richting te gaan rijden.

Wat mij ook opvalt. Mijn totale zithouding is erop verbeterd.
Vroeger had ik ook al eens last van mijn schouders, omdat het stuur van mijn GS zo breed is en zo hoog staat.
Ook dit heb ik niet meer
Wel kan ik nu niet meer met mijn platte voetzolen aan de grond. Dat is wel uitkijken en even wennen.
Maar voor de rest ... lang leven Corbin

MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

tricky schreef:http://dotje.smugmug.com/Architecture/C ... 4019_tGGoD

voila, zou nu terug moeten werken voor diegene die een kijkje willen nemen

en mijn eerste bevindingen :

Gisteren ritje gedaan van om en bij de 600 km (de kabouterkesrit) in het spoor van Rusor en WimLT.
Geen enkele keer tijdens de rit moeten gaan verzitten.
Geen heet of pijnlijk achterste gehad (niet gisteren, niet vandaag)
Ben thuis gekomen alsof ik mijn dagelijks woon-werktripje had gedaan
Kon gemakkelijk terug vertrekken om de rit in de andere richting te gaan rijden.

Wat mij ook opvalt. Mijn totale zithouding is erop verbeterd.
Vroeger had ik ook al eens last van mijn schouders, omdat het stuur van mijn GS zo breed is en zo hoog staat.
Ook dit heb ik niet meer
Wel kan ik nu niet meer met mijn platte voetzolen aan de grond. Dat is wel uitkijken en even wennen.
Maar voor de rest ... lang leven Corbin
Dat ziet er mooi uit zeg! Daarvoor had je het standaard zadel van BMW?
Mag ik vragen wat je hiervoor kwijt was?
Nero

Bericht door Nero »

ben ook wel eens benieuwd !!! ziet er prima uit als ik dat zo lees !!!
8-) 8-) 8-)
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Ja, daarvoor had ik het standaard zadel van BMW (heb ik nu netjes verpakt op zolder liggen)

Dit zadel is echt een aanrader wanneer je niet over de investering valt.
Voor 599€ ben je ook eigenaar van zo'n ding
Als je regelmatig "lange afstandsvluchten" doet zou ik het zeker adviseren

Kephalus

Bericht door Kephalus »

Hallo,
Ik heb zopas een reis naar Spanje gemaakt. Ik had ook regelmatig last van zadelpijn soms al na 150 km.
Het heeft volgens mij wel degelijk met de zitpositie te maken. Ik heb voor mijn vertrek een goede niergordel gekocht, waardoor je onderrug veel minder doorzakt en de druk dus niet op het staartbeen maar op de beide zitbeenknobbels komt te liggen. En dat scheelt een stuk. Na 900km in één dag, geen beurse kont!!!
Je moet dus wel actief zitten en de rug goed opstrekken als je geen rugsteun hebt, wat lastig is, maar door training wel te verbeteren is.
Dus mooi rechtop zitten, de armen lichtjes gebogen. Ik zie soms RT rijders met gestrekte armen rijden, waardoor de romp naar achteren neigt en de druk dus ook op het staartbeen komt.
Groeten
Dirk (Lic. Kinesitherapie)
Relax

Bericht door Relax »

Klopt, ik had ook die ervaring op m'n RT. Het beterde flink door een niergordel te gebruiken, maar door het zachte zadel (het originele) had ik toch nog contact met het staartbeen, wat dan ging irriteren.
Nadien met een Wünderlichzadel véél beter. Vanaf dan zonder niergordel (ik vermoed trouwens dat dit ook niet de beste oplossing is, daar je enkele onderdelen van je lijf lui maakt? Of niet? Gewoon je houding verbeteren lijkt me beter.) En toen kocht ik een Kushitanibroek, waardoor het nog verbeterde. Blijkbaar biedt deze meer steun. Voor mij was het nieuwe zadel dé troef, ic met houding en broek.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie