vervolg kleppen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lgeen
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 feb 2008, 11:57
Woonplaats: ruien
Locatie: ovl

vervolg kleppen

Bericht door lgeen »

r1200gs 2007 25000km
het getik bij warme motor komt dus voort door te veel speling van de klepsteel in de geleider.
gelukkig is dit door de mekanieker tijdig vastgesteld.
nu komt er een nieuwe culas op, naar het schijnt weten ze hier bij bmw van 9 dergelijke gevallen en is het telkens de rechterkant vanop de motor gezien.
ik moet wel nog een beetje geduld hebben want het stuk staat bij bmw in backorder.
ondertussen rij ik met een fijne r1100s vd dealer
groeten
lgeen
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: vervolg kleppen

Bericht door J-P »

9 gevallen maar? Ik ken er al veel meer, en heb er zelf ook mee te maken gehad. Jammer dat BMW pas wat doet als het blok in frieten ligt of als de klant klaagt.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: vervolg kleppen

Bericht door Relax »

Just.
Die hebben gewoon een afweging gemaakt wat een terugroepactie kost en daar de individuele pannes (waarvan ze zich volgens mij stilaan wel een goed beeld qua percentages kunnen vormen) tegenover gezet, en blijkbaar is dit goedkoper. Ik zou zelfs daar kunnen mee leven moest BMW meer open kaart spelen met de klant en zich engageren om bij zo'n panne je motor binnen erg korte termijn zonder problemen te herstellen (en die termijn met een gratis motor te overbruggen). Als de wacht-maar-ff-af-oplossing dan toch de goedkoopste is, moet dit er wel af kunnen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
lgeen
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 feb 2008, 11:57
Woonplaats: ruien
Locatie: ovl

Re: vervolg kleppen

Bericht door lgeen »

ja ik heb reeds een nwe achterbrug je weet wel olie verversen was niet meer nodig,
hoewel ik mijn twijfels heb indien deze geen technische veranderingen heeft ondergaan denk ik niet dat het probleem is opgelost.
aangezien er gevallen zijn met veel minder kms, dergelijke olie kan zeker meer aan dan een 20000km
lgeen
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: vervolg kleppen

Bericht door Gaby »

BMW heeft ondertussen nog een wijziging aangebracht ivm de achterbrug, namelijk het
voorgeschreven volume olie verminderd.
Dat kan tegenstrijdig lijken en schijnbaar niet veel te maken te hebben met levensduur, maar wie weet.
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: vervolg kleppen

Bericht door Toedel »

Olie zet uit bij het opwarmen, en dat veroorzaakte verschillende gevallen van olie die onder druk uit de cardan stroomde. Vandaar de vermindering van het volume.

Back on topic, ik volg al die kleppenverhalen met bijzondere belangstelling.
Ben niet op mijn gemak, en wil zo'n kleppenverhaal niet tegenkomen.
Heb gevraagd aan mijn dealer of het niet aangewezen was bij 60000km de kleppen als voorzorg te vervangen.
Er werd mij verteld dat dat niet nodig was. Maar ook, dat ik niet de eerste was die dat vroeg.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
wemalo
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 sep 2006, 09:27

Re: vervolg kleppen

Bericht door wemalo »

En op wat baseert je dealer zich als hij zegt dat het niet nodig is om je kleppen te vervangen? Op basis van de kilometerstand zeker niet. Je moet maar eens googelen. Er zijn zowel GS'en, RT's, ST's van de 1200-reeks met gebroken klep waarvan er al na 5000 km, na 17000 km, na 21000 km, ... Door en door triest voor die eigenaars. Had ik dat van die kleppen geweten, dan had ik zeker geen 1200 gekocht (wetende dat BMW toch zijn kop in het zand steekt) :-| .

Je bent een grote nul bij de maatpakken van BMW als je éénmaal de motor gekocht hebt. Enkel een goede dealer kan soelaas bieden.

Zou Honda ook zo'n knoeiwerk afleveren met hun nieuwe V4 1200 :?:
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: vervolg kleppen

Bericht door Gaby »

Toedel schreef:Olie zet uit bij het opwarmen, en dat veroorzaakte verschillende gevallen van olie die onder druk uit de cardan stroomde. Vandaar de vermindering van het volume.
Back on topic
Ik ben me wel bewust van de reden dat BMW de voorgeschreven hoeveelheid olie verminderd heeft,
zoveel herinner ik me nog van de lessen fysica :wink:
Mijn repliek was wel degelijk on-topic, in die zin dat de veranderde voorschriften van BMW ivm de
achterbrug aantoont dat ingenieurs (aangenomen dat er niet met hun klak naar gooien of de boel
bewust willen bedonderen) ondankt alle kennis en technologie toch nog wel eens de bal misslaan.
In 't geval van die olie kan dat niet zijn vanwege besparingen ofzo, ze hebben het wellicht gewoon
niet goed ingeschat, het zou dan best mogelijk zijn dat ze de aard van gebruik van de motor
verkeerd hebben ingeschat. Dat gaat dan om de belasting die de motor te verwerken krijgt en dat
kan ook met de kleppen het geval zijn. Dit enkel om voor het falen van de kleppen een mogelijke
verklaring te vinden, geenszins om BMW daarbij te verontschuldigen als ze hun verantwoordelijkheden
niet of slechts moeilijk zouden opnemen.
En om nog even terug te komen op de cardan, 220ml was blijkbaar te veel. Waarom zou 180ml dan niet
te weinig kunnen zijn, het gaat niet om een klein verschil en ze hebben in deze dus al bewezen dat
ze het niet goed weten (ik speel nu wel advocaat van de duivel, maar toch)
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
lgeen
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 feb 2008, 11:57
Woonplaats: ruien
Locatie: ovl

Re: vervolg kleppen

Bericht door lgeen »

vervolg
verwaaaaaaaaaaacht een totaal andere cilinderkop,rij nog steeds met r11oos vd dealer k'hoop dat hij de rekening naar bmw mag sturen.
de achterband zit er bijna door en mijn rug ook want er zitten sportveren onder de s waarvoor die goed zijn op de openbare weg weet ik ook niet het maakt van een goeie moto een echte schokbak.
maar ik ben aan het afwijken, waar het om gaat is dat ik hoop dat mijn gske even goed gaat als
vroeger anders is het uitkijken naar iets anders en weet nog niet of het nog een bmw zal worden
grtn luc
lgeen
lgeen
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 feb 2008, 11:57
Woonplaats: ruien
Locatie: ovl

Re: vervolg kleppen

Bericht door lgeen »

er zit dus een totaal nieuwe cilinderkop met langere klepzittingen die naar ik heb begrepen uit een ander materiaal gemaakt zijn (gietijzer of brons)?.
de motor draaid en rijdt perfekt zonder bijgeluiden alles valt onder waarborg ook gebruik vervangmotor.
dus ben ik zeer tevreden over de service bij mijn dealer in wielsbeke.
gelukkig zijn er geen kleppen gebroken zodat er aan de motor geen schade was,dus als je bij warme motor een abnormaal getik hoord ;precies of de kleppen zijn te ruim afgesteld denk ik dat het toch aangeraden is eens bij de dealer langs te gaan.
grtn luc
ps: bij google,klepgeleiders brons of staal intikken;kom je bij mini seven NL forum daar staat een topic over klepgeleider.
veel heeft te maken met brol van benzine tegenwoordig.
lgeen
Plaats reactie