Atlantis pak wassen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Gswa

Atlantis pak wassen

Bericht door Gswa »

Wie heeft zijn atlantis pak al eens in het wasmachien gestoken, behandeld, en dit met volle tevredenheid van het resultaat ?
3 jaar geleden heb ik mij een atlantis pak aangeschaft, zeer zeer tevreden van. Ik had toen vernomen dat je het pak zelfs in het wasmachien kon steken, daarna behandelen met een speciaal product dat in het water moest gedaan worden, en het pak zou terug zijn zoals nieuw. Het pak is nog steeds waterdicht, ook zonder binnenvest. Maar als ik mijn pak reinig, ik doe dat gewoon met een natte spons, merk ik dat de verzeping minder is dan toen het nieuw was. Met verzeping bedoel ik het licht schuimen van het pak als je het te lijf gaat met een natte spons.
Ik vraag mij af of ik dat pak niet eens moet behandelen om de fantastische waterafstotende werking te kunnen behouden op termijn. Maar heb geen zin om er met te gaan experimenteren.
Dus heb je er ervaring mee, laat dan eens iets weten.
Alvast bedant voor de info

Groetjes Swa
Groetjes Swa
Duo-dientje

Bericht door Duo-dientje »

Swa,
Ik heb onze Atlantis-pakken ook al gewassen.
Bij de BMW dealer verkopen ze een speciaal produkt om deze pakken te wassen.( wel redelijk prijzig )
Je gaat best naar een wasserette - de machines zijn daar groter en sterker .
De eerste maal heb ik die in het bad gewassen maar dat is toch niet echt aan te raden. ( te zwaar en alles is nat :-)))
De pakken zijn zeer snel droog in de wind . ( niet in de droger steken !!!!)
Zijn wel een beetje grijzig na het drogen maar dat verdwijnt bij het dragen .
Succes
grts
Gswa

Bericht door Gswa »

Tdmke

En hadden de pakken nog dezelfde super waterafstotende eigenschappen ? Ik rij namelijk nooit met een extra regenpak tot hiertoe en zou dat zo willen houden.
Groetjes Swa
Kurt1200

Bericht door Kurt1200 »

Ik heb mijn pak gewassen en het resultaat is goed.
Het was wat grijzer geworden door het dragen en met het te wassen (met het speciale product van BMW) is het terug blauwer geworden.

Wat de waterdichtheid betreft geven ze er een spray bij om terug waterdicht te maken.

Wel had ik de indruk dat het pak iets harder aanvoelde, maar dat verbetert terug met het dragen.

Dus ik zou het je zeker durven aanraden. (het product kost wel rond de 30 €!)
Duo-dientje

Bericht door Duo-dientje »

Gswa schreef:Tdmke

En hadden de pakken nog dezelfde super waterafstotende eigenschappen ? Ik rij namelijk nooit met een extra regenpak tot hiertoe en zou dat zo willen houden.
Onze pakken zijn nooit 100% waterdicht geweest aan de naden op de schouders. Ik heb wel nooit die waterafstotende spray gebruikt.

Een flinke bui gaat nog maar bij een dag regenrijden is de binnenvest zeker aan te raden.
Hangt natuurlijk ook af van het motortype (LT / RT geven meer bescherming)

Zeker geen regenkledij erover aantrekken !!!! vraag maar aan Nopa =>
zeik nat geworden op Aspro weekend !!!! :lol: :wink:
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

PAS OP MET DIE SPRAY(geld voor alle sprays die de bedoeling hebben om stoffen waterdicht of afstotend te maken)
ze maken niet alleen uw stof waterdicht maar ook uw LONGEN,doe dit alleen buiten en hou de bus zo ver mogelijk van u verwijderd als je spuit.
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Liever een nat pak dan een zware longaandoening,ik heb er voor gestreefd om het product in kwestie te verbieden....uiteindelijk ben ik er alleen in geslaagd om de schadelijke produkten te verminderen, :twisted: :twisted: :twisted:
Andalousie 09/2018
brit

Bericht door brit »

ik was mijn atlantispak ieder jaar met het door bmw aanbevolen produkt. ik was broek en jas apart in de wasmachine. na 3 jaar nog steeds geen problemen met waterdichtheid. pak is ook nog niet grijs...
Gswa

Bericht door Gswa »

Hoi

Zeg kurt, ik geloof niet dat dit Wat de waterdichtheid betreft geven ze er een spray bij om terug waterdicht te maken.
de bedoeling is.
Mijn pak is voor mijn gevoel tot hiertoe waterdicht, ook zonder binnenvest. Dat gevoel een relatief begrip is toont het volgende aan. Ik had het pak nog niet zo lang toen we een ritje naar en over de alpen gingen maken, we zijn er niet over geraakt ondanks verwoede pogingen. De regen kwam met bakken uit de hemel, en de bergwegen veranderde in waterlopen. Na enkele uren constant in de gietende regen te hebben gereden ( met een R1100S en zonder binnenvest of binnebroek) had ik het gevoel dat ik zeiknat was, en mijn tevredenheid over het zogenaamde waterdichte motorpak was even heel ver zoek. Toen we ergens stopte om de planning te herzien en iets te drinken, was mijn verbazing groot toen bleek dat ik poederdroog was onder mijn vest en broek. T shirt en ondergoed waren nog niet eens klammig ondanks het gevoel dat ik had op de motor. Het pak was na onze stop van een half uurtje ook poederdroog aan de buitenkant. Naderhand nog verschillende malen in de gietende regen gereden, maar nooit zo lang. Om dat gevoel van nattigheid weg te werken doe ik de binnenvest aan als het wat frisser is, die laat immers veel minder wind door. Onder de broek draag ik een lycra collant ( wielrenners kledij)als het wat frisser is, en deze blijft ook droog als ik door de regen heb gereden. Als het warm weer is en je krijgt een plensbui over je heen is het net die afkoeling die je kan gebruiken. De nattigheid die je denkt te voelen op je blote huid tijdens het rijden kan je vergelijken met een uitgewrongen zeemvel die je tegen je huid houdt.
In ieder geval bedankt voor de info, en ik volg de zeer nuttige reacties verder op. Voorlopig wacht ik nog even af om de grote stap te doen.
Groetjes Swa
doov

Bericht door doov »

Mijn Atlantis pak is niet waterdicht zonder de gore-tex insert. Althans niet in een fikse regenbui. Aan de bescherming van de fiets kan het niet liggen, want ik rij RT.
Of if DooV ben? Jazeker.
chiepe

Bericht door chiepe »

Jup,
Mijn atlantis is reeds 8 maal gewassen en nu rij ik rond als een volleerde oude, een beetje moe maar voldane zilverrug... :shock: ! maar enen die altijd droog zit!!! :lol: :lol:
Amicaal
Chiepe

PS : Ben wel al een paar keer bijna op m'n kl*ten gestuikt bij het knee-downen met m'n atlantis pak.
Dat "Nubuckleer" gripeert als de zotten in het asfalt...levensgevaarlijk!!!
Ge kunt toch moeilijk op een atlantis pak titaniumsliders velcroten... :mrgreen:
van bockstaele

Bericht door van bockstaele »

Swa,
na ons pyreneeën avontuur is al het stof en vuil toch weg?

Denk eraan: schotland!!!

gr
emiel
Gswa

Bericht door Gswa »

Hoi Miel

Ja, water hebben we genoeg gezien daar !!! Gelukkig was het verder een fantastische trip en dat laat al veel water verdampen.
Schotland dat moet er ook nog eens van komen, goe weer vertrekken slecht weer thuis blijven.

En omdat ik redelijk gefrustreed geraak van al dat off topic gelul op het forum :evil: , het volgende.

Ik heb ondertussen mijn Atlantis pak al enkele malen gewassen, en hier zijn mijn bevindingen.
* Pak ik terug heel soepel na een wasbeurt met het aanbevolen product van BMW.
* Van de spray die je achteraf moet gebruiken ben ik minder tevreden ( zal wel aan mij liggen)
Op de verpakking staat dat je met het busje 2x je pak kan inspuiten, dit lukt niet zo goed bij mij. De eerste maal dat ik het geprobeert heb ben ik in de fout gegaan door te veel ineens te willen spuiten, waardoor het product er begon af te lopen met streepvorming tot gevolg. Het busje was redelijk snel op waardoor ik het maar voor 1 beurt heb kunnen gebruiken. Ik had dus nog zeep voor 1 wasbeurt maar geen spray meer.
Verschillende malen met het pak gaan rijden, waaronder enkele dagen in de gietende regen. Eigenschappen van het pak waren uitstekend.
Nieuwe doos met producten gekocht en pak nogmaals gewassen.
Deze maal was ik uitermate zuinig en voorzichtig met de spray omgesprongen. Het resultaat was dat ik nu geen aflopend product meer had, en het pak redelijk egaal heb kunnen inspuiten. Nadeel, mijn busje was weer op. Conclusie, ofwel is de inhoud van de spray onvoldoende om er 2x je pak met te doen ofwel spuit ik er nog veel te veel op. Dit laatste lijkt me heel onwaarschijnlijk, maar kan wel waar zijn.
Groetjes Swa
van bockstaele

Bericht door van bockstaele »

Blij je nog eens te horen, Swa.

Eindejaarswensen en tot kijks

emiel
Johny

Bericht door Johny »

Hallo,

Wij hebben ons atlantispakken reeds elf jaar en meerdere malen gewassen in een grote wastrommel met een wolwasmiddel,ook verleden jaar heb ik onze pakken opnieuw gekleurd met een bauw-zwarte lederverf op basis van alkohol,zeer gemakkelijk aan te brengen.
Ik heb dit vorig jaar op het forum geplaatst met fotos.

Groeten
Johny
Plaats reactie