Koppeling

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Rafèrté

Koppeling

Bericht door Rafèrté »

Ik was verleden week met de motor(1150 rt) in de ardennen waarbij ik in hoogste versnelling bergop mijn gas opendraaide.
De koppeling slipte door. Ik heb via de zoekfunctie begrepen dat mijn koppeling naar de vaantjes is.
Heeft er iemand een idee wat een vervanging van de koppeling ongeveer kost ?
CeesBmw

Re: Koppeling

Bericht door CeesBmw »

Ach het is pak hem beet 6 tot 8 uur werk, dus reken maar uit.
KOppelingsset kost ca 350 Eu.
Dus reken maar uit.
uurtarief van 45 eu
7 * 45 +350 = pak hem beet 700 tot 800 eu.
Scoozy

Bericht door Scoozy »

Hallo Beemers,

Wow CeesBmw dat is veel geld hoor,hopelijk gaat mijn koppeling nog eventjes mee,of weet ik in ondertussen wel iemand die het zelf technish geschoold is en het zelf kan vervangen.

Groeten Andy.
Hij
Yamaha Vmax 2005 , Honda VFR 800 Vtec 2009 , Vanaf 01/09/09 BMW R1200RT Silver
Riding an R1100 RT and an R1200 RT back to back is an eye opener.
-=Lid BMW MC VL=-

Zij
Suzuki Bandit 650 S
VFooR

Bericht door VFooR »

Ik heb vorig jaar toch een PAK minder betaald voor mijn koppeling. De NIEUWE koppelingset zelf kostte nog geen 200 euro.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
J
Contacteer:

Bericht door J »

Mijn is destijds ook vervangen, zelfde probleem, had wel nog maar 18K

kostprijs op factuur 1400€ voor een GSA Koppeling vervangen, motor moet zowat de helft uit elkaar (veel werkuren)

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Scoozy

Bericht door Scoozy »

Amaai J 1400 € das ni normaal man voor een koppeling te vervangen !!
Zal maar beter avondschool beginnen volgen voor zelf een beetje te sleutelen of een goede workshop volgen dan,zijn er nog mensen met prijzen om zo eens een vergelijk te kunnen maken met verschillende dealers of mensen die het ook kunnen met de vraagprijs ?

Groete Andy.
Hij
Yamaha Vmax 2005 , Honda VFR 800 Vtec 2009 , Vanaf 01/09/09 BMW R1200RT Silver
Riding an R1100 RT and an R1200 RT back to back is an eye opener.
-=Lid BMW MC VL=-

Zij
Suzuki Bandit 650 S
J
Contacteer:

Bericht door J »

Ja maar ze vervangen niet enkel de platen, maar ook de trommel waar dat inzit (alé ik ben geen techneunt ik weet niet hoe dat heet)
Ik heb het ganse stuk gezien dat ze vervangen hebben.

Aangezien de motor een dragende motor is en ook gans uw moto dus aan elkaar houdt, moet de halve moto er af. Er staat dan juist nog een stuur en voorvork met een motor er aan, al de rest is weg. Vreemd zicht hoor. Dat impliceert dus het vele werk.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Ja maar ze vervangen niet enkel de platen, maar ook de trommel waar dat inzit (alé ik ben geen techneunt ik weet niet hoe dat heet)
inderdaad de koppeling en tevens drukgroep word vervangen.
Heb het zelf al gedaan en ge zijt er toch een uurke of 6 zoet mee (als alles meegaat he :wink: )
nu 1400 euro lijkt me inderdaad een zeer ruime prijs ,als je rekent:
koppeling 350 euro.
uurloon (bmw tarief) 6x45 euro = 270 euro.
620 euro excl.btw .
Lijkt me haalbaar . :-)
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik heb in die 700, 800 eu ook diverse tegenslagen zitten.
(Helicoils afbrekende bouten etc etc)
En ja vervang de koppeling als set, dus frictie plaat, drukgroep en de vaste stalen platen.
Slechts een koppelingsplaat alleen vervangen is zonde geld zeker met een km stand van 10.000 plus.
Verder is het erg belangrijk om de spline's te smeren met staburags of FB180 van molykote, verhoogd de levensduur aanzienlijk van de prise as.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Scoozy schreef:Hallo Beemers,
Wow CeesBmw dat is veel geld hoor,hopelijk gaat mijn koppeling nog eventjes mee,of weet ik in ondertussen wel iemand die het zelf technish geschoold is en het zelf kan vervangen.
Groeten Andy.
Dat heet dan niet: 'ik heb mijn koppeling zelf vervangen' maar 'ik heb mijn koppeling zelf laten zelf vervangen'.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

VFooR schreef:Ik heb vorig jaar toch een PAK minder betaald voor mijn koppeling. De NIEUWE koppelingset zelf kostte nog geen 200 euro.
BMW dealer zal originele onderdelen gebruiken, liefst zo veel mogelijk, en dan kom je wel ietsje duurder uit. Als doe het zelver kan je zelfs de oude 'disque' opnieuw laten bekleden, kost nog minder. Vaak heeft de drukgroep niks geleden, en hergebruik je die ook gewoon opnieuw. Kost nog minder. Als ik zo verder doe, krijg je straks nog geld toe op een slippende koppeling :wink:
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Rafèrté schreef:Ik was verleden week met de motor(1150 rt) in de ardennen waarbij ik in hoogste versnelling bergop mijn gas opendraaide.
De koppeling slipte door. Ik heb via de zoekfunctie begrepen dat mijn koppeling naar de vaantjes is.
Heeft er iemand een idee wat een vervanging van de koppeling ongeveer kost ?
Is dus allemaal afhankelijk van de juiste schade. Bij de 1150 heb je vaak lekkende oliekeerringen of een lekkende koppelingscylinder, waardoor de schijf vettig wordt. Er zitten dan geen versleten onderdelen in, enkel de vettige schijf moet als onderdeel van de koppeling vervangen worden. Maar de oorzaak van het lek moet ook hersteld worden, en dan lopen de kosten op. Zo kom je dan in het beste geval aan een kleine 500 euro, en in het ergste geval aan 1400 euro, zoals hierboven ergens beschreven staat. Of die man blij geweest is. Is het echte slijtage, dan moeten alle onderdelen van de koppeling vervangen worden, maar in uurloon is dat niet duurder dan alle oude delen er weer in stoppen. Preventief worden soms nog wel wat andere dingen vervangen, vooral dan weer keerringen, omdat die na een tijdje ook gaan lekken, en de hele zaak dan opnieuw open moet. Dat klinkt dan: 'we hebben dit en dat ook maar mee vervangen, nu hij toch open lag'. Als je de motor nog jaren wil houden, dan heeft dit zelfs zin. Je moet dus zelf aangeven of je de goedkope of dure behandeling wil.
Voorlopig zou je alvast moeten vermijden dat de zaak telkens doorslipt, je kan dit zelf uitlokken of verhinderen. Met een beetje geluk kan je dan nog wel een tijdje verder bollen, zonder de zaak nog meer om zeep te helpen.
Ik heb deze link al eens eerder gepost, maar zie dat een groot deel van de foto's verdwenen zijn.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... +koppeling
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Gluren bij de buren : http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... c&start=30
Is wel van een GS1100, maar de job is hetzelfde.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

tweecilinderke schreef:Heb het zelf al gedaan en ge zijt er toch een uurke of 6 zoet mee (als alles meegaat he :wink: )
nu 1400 euro lijkt me inderdaad een zeer ruime prijs ,als je rekent:
koppeling 350 euro.
uurloon (bmw tarief) 6x45 euro = 270 euro.
620 euro excl.btw .
Lijkt me haalbaar . :-)
Daar staan standaard tijden voor bij BMW. Voor een K1200LT is dat bv. 111 PE (1 PE = 5 min).
Uurtarief in NL loopt al gauw op richting € 65 ex BTW ....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Rafèrté

Bericht door Rafèrté »

Aan allen. Bedankt voor de info.
Ik ga ermee naar Jan Bevers gaan.
Ik laat binnenkort wel weten wat het allemaal gekost heeft.
Ik heb me voorgenomen deze motor tot het einde op te rijden en 70000 is nog wat vroeg.
Ik zal al maar beginnen met choco op mijne boterham te smeren. :-)
Raf
Rafèrté

Bericht door Rafèrté »

't Zal zo'n duizend euro kosten. :-(
In 't beste geval moeten alleen de schijven vervangen worden en dan zal 't minder zijn.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik zou die koppeling gewoon als set vervangen.
Die zooi ligt toch open en je kan er nu bij.....
Vergeet niet de splines te smeren
wdc17117

Bericht door wdc17117 »

Hallo,
Op kmstand 80.000 heb ik op mijn GS1100 de versnellingsbak laten reviseren (hevig gekraak); de motor lag open en de mecanicien stelde voor om ook de koppeling te vernieuwen nu toch alles open lag. Ik ging akkoord. Kostprijs totaal ongeveer 700 EUR (250 EUR voor de koppeling). het is wel al enkele jaren geleden. Momenteel 120.000 km op teller en alles draait perfect.
groeten
Will
Plaats reactie