Ik heb reeds twee maal een rondreis georganiseerd voor een groep van 8 personen door Noorwegen.
Aangezien je aangeeft dat je ongeveer 8 dagen vakantie wilt houden wil ik je sterk adviseren om de veerdienst van Kiel naar Oslo te nemen.
Voordeel van deze lijn is dat het vanuit Brussel ongeveer 6 uur rijden naar Kiel is, wat goed te doen is. Vervolgens kom je de volgende ochtend aan in Oslo en kun je vrij vlot het Fjorden gebied induiken.
De veerdienst naar Göteborg is misschien dan wel wat goedkoper, echter je zult dan zeker nog 300 km snelweg moeten nemen om in Oslo aan te komen. Dit gaat ten kosten van je tijd waarvan je er dus niet veel van hebt.
Dan heb je ook nog de veerdienst van Hirsthals naar Kristiansand. Hirsthal ligt helemaal in het topje van Denemarken, reken op ongeveer 1100 km Vanuit Brussel. Waarschijnlijk te ver voor één dag. Dag 2 gaat waarschijnlijk ook naar de knoppen omdat je in de loop van de middag pas aan de overkant bent. En terug gaat het dan net zo, dus in totaal 4 dagen naar de knoppen.
Verder is mijn ervaring dat het indrukwekkentste gedeelte van Noorwegen niet te vinden is onder de lijn Oslo-Stavanger.
Zeker, daar onder is het ook mooi, maar zou ik pas aandoen als je meer tijd hebt. Het ruige Noorwegen vind je boven deze lijn en dan in het Fjordengebied.
De dagafstanden welke te realiseren zijn liggen tussen de 250 en 350 km afhankelijk van te kiezen wegen en tussenstops. Er zijn veel onverharde wegen in Noorwegen, echter vaak strakker dan menig weggetje in de eifel
Dan nog een tip voor als je weinig tijd hebt: Blijf niet meerdere nachten op één plek. Noorwegen is een uitgestrekt land met in verhouding weinig wegen. Hierdoor is het niet goed mogelijk om een rondrit te maken. Als je een weg inslaat is het aannemelijk dat je na 50 á 60 km pas links of rechts af kunt. Vervolgens moet je weer zo'n afstand afleggen om een andere weg te nemen. Het meeste zie je door echt een grote rondrit te maken.
Verder is veel onderzoek naar wat er allemaal te zien is zeker de moeite waard. Ik heb vrijwel heel Europa al wel gezien maar Noorwegen staat bovenaan als het op het landschap aangaat. Sterker nog, na Noorwegen heb ik ook Schotland bezocht en dat was een behoorlijke domper, alhoewel het daar ook echt wel mooi is.
Veel plezier met de voorbereiding.