Rondreis Noorwegen 2010

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Geerty

Rondreis Noorwegen 2010

Bericht door Geerty »

Graag had ik van de Noorwegen-experten vernomen hoe lang je een dagtrip kunt maken als je ook nog uitgebreid van de natuur en bezienswaardigheden wilt genieten. Ik voorzie een rondrit van ongeveer één week gaande van het fjordengebied tot omgeving Geiranger (Trollenweg moet er zeker bij).
Deze rondreis voorzie ik met duo en enkel en alleen ON-ROAD.
Waar vind ik ook nog de nodige info voor de binnenlandse overzetten ?
Ik heb ook niet direkt zin om de overzet Kiel-Oslo te nemen dus... als er nog andere alternatieven zijn ???

Alvast bedankt voor de hulp :wink: :wink:
Kiel

Re: Rondreis Noorwegen 2010

Bericht door Kiel »

Geerty,

Indien je uitgebreid van de natuur en je vakantie wil genieten is tussen de 250 a 300 Km (tijdens de zomermaanden) een maximum aantal km's dat je mag plannen per dag. De wegen zijn er goed, je zal echter heel veel stukken van 70 en 90 km/h hebben, vooral in het fjordengebied. Stel je vooral geen 3 vaks snelwegen kris kras door het land voor, dit is in Noorwegen niet het geval. Hou ook rekening met de wisselende weersomstandigheden, deze kunnen zeer plots zijn, dan gaat je snelheid automatisch naar beneden.
Rijden door het fjordengebied (lees "Noorwegen") is ook vermoeiend, vooral met duo. Hoeveel dagen wil je precies in Noorwegen rondrijden? 1 week is weinig vooral als je het fjordengebied en Geiranger wil aandoen.
Je hoeft de overzet Kiel-Oslo niet te nemen, je kan ook via Denemarken, in Hirtshals neem je dan de overzet naar Kristiansand. Dit neemt ongeveer 4 uur in beslag. Een ander alternatief is Kiel-Goteborg, dan moet je wel een stuk door Zweden. Aan te raden, vooral de overgang van het zachte Zweedse landschap naar het ruwe Noorse landschap is zeer goed te merken. Nog een voordeel van de overzet is dat je om 19 h 's avonds vertrekt, om 9h 's morgens ben je in Goteborg. Je spaart een dag rijden door Denemarken uit, op de boot is er alles wat je nodig hebt om de vakantie geslaagd te beginnen.
Voor de binnenlandse overzetten heb je niet veel nodig, dit gaat heel gemakkelijk.
O ja, indien je ten volle van het Noorse landschap wil genieten neem dan een goede tent en kampeermateriaal mee.

mvg,
Luc
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

Ik heb reeds twee maal een rondreis georganiseerd voor een groep van 8 personen door Noorwegen.
Aangezien je aangeeft dat je ongeveer 8 dagen vakantie wilt houden wil ik je sterk adviseren om de veerdienst van Kiel naar Oslo te nemen.
Voordeel van deze lijn is dat het vanuit Brussel ongeveer 6 uur rijden naar Kiel is, wat goed te doen is. Vervolgens kom je de volgende ochtend aan in Oslo en kun je vrij vlot het Fjorden gebied induiken.

De veerdienst naar Göteborg is misschien dan wel wat goedkoper, echter je zult dan zeker nog 300 km snelweg moeten nemen om in Oslo aan te komen. Dit gaat ten kosten van je tijd waarvan je er dus niet veel van hebt.
Dan heb je ook nog de veerdienst van Hirsthals naar Kristiansand. Hirsthal ligt helemaal in het topje van Denemarken, reken op ongeveer 1100 km Vanuit Brussel. Waarschijnlijk te ver voor één dag. Dag 2 gaat waarschijnlijk ook naar de knoppen omdat je in de loop van de middag pas aan de overkant bent. En terug gaat het dan net zo, dus in totaal 4 dagen naar de knoppen.

Verder is mijn ervaring dat het indrukwekkentste gedeelte van Noorwegen niet te vinden is onder de lijn Oslo-Stavanger.
Zeker, daar onder is het ook mooi, maar zou ik pas aandoen als je meer tijd hebt. Het ruige Noorwegen vind je boven deze lijn en dan in het Fjordengebied.

De dagafstanden welke te realiseren zijn liggen tussen de 250 en 350 km afhankelijk van te kiezen wegen en tussenstops. Er zijn veel onverharde wegen in Noorwegen, echter vaak strakker dan menig weggetje in de eifel :grin:

Dan nog een tip voor als je weinig tijd hebt: Blijf niet meerdere nachten op één plek. Noorwegen is een uitgestrekt land met in verhouding weinig wegen. Hierdoor is het niet goed mogelijk om een rondrit te maken. Als je een weg inslaat is het aannemelijk dat je na 50 á 60 km pas links of rechts af kunt. Vervolgens moet je weer zo'n afstand afleggen om een andere weg te nemen. Het meeste zie je door echt een grote rondrit te maken.
Verder is veel onderzoek naar wat er allemaal te zien is zeker de moeite waard. Ik heb vrijwel heel Europa al wel gezien maar Noorwegen staat bovenaan als het op het landschap aangaat. Sterker nog, na Noorwegen heb ik ook Schotland bezocht en dat was een behoorlijke domper, alhoewel het daar ook echt wel mooi is.

Veel plezier met de voorbereiding.
AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

Hunter6 schreef:Ik heb reeds twee maal een rondreis georganiseerd voor een groep van 8 personen door Noorwegen.
Aangezien je aangeeft dat je ongeveer 8 dagen vakantie wilt houden wil ik je sterk adviseren om de veerdienst van Kiel naar Oslo te nemen.
Voordeel van deze lijn is dat het vanuit Brussel ongeveer 6 uur rijden naar Kiel is, wat goed te doen is. Vervolgens kom je de volgende ochtend aan in Oslo en kun je vrij vlot het Fjorden gebied induiken.

De veerdienst naar Göteborg is misschien dan wel wat goedkoper, echter je zult dan zeker nog 300 km snelweg moeten nemen om in Oslo aan te komen. Dit gaat ten kosten van je tijd waarvan je er dus niet veel van hebt.
Dan heb je ook nog de veerdienst van Hirsthals naar Kristiansand. Hirsthal ligt helemaal in het topje van Denemarken, reken op ongeveer 1100 km Vanuit Brussel. Waarschijnlijk te ver voor één dag. Dag 2 gaat waarschijnlijk ook naar de knoppen omdat je in de loop van de middag pas aan de overkant bent. En terug gaat het dan net zo, dus in totaal 4 dagen naar de knoppen.

Verder is mijn ervaring dat het indrukwekkentste gedeelte van Noorwegen niet te vinden is onder de lijn Oslo-Stavanger.
Zeker, daar onder is het ook mooi, maar zou ik pas aandoen als je meer tijd hebt. Het ruige Noorwegen vind je boven deze lijn en dan in het Fjordengebied.

De dagafstanden welke te realiseren zijn liggen tussen de 250 en 350 km afhankelijk van te kiezen wegen en tussenstops. Er zijn veel onverharde wegen in Noorwegen, echter vaak strakker dan menig weggetje in de eifel :grin:

Dan nog een tip voor als je weinig tijd hebt: Blijf niet meerdere nachten op één plek. Noorwegen is een uitgestrekt land met in verhouding weinig wegen. Hierdoor is het niet goed mogelijk om een rondrit te maken. Als je een weg inslaat is het aannemelijk dat je na 50 á 60 km pas links of rechts af kunt. Vervolgens moet je weer zo'n afstand afleggen om een andere weg te nemen. Het meeste zie je door echt een grote rondrit te maken.
Verder is veel onderzoek naar wat er allemaal te zien is zeker de moeite waard. Ik heb vrijwel heel Europa al wel gezien maar Noorwegen staat bovenaan als het op het landschap aangaat. Sterker nog, na Noorwegen heb ik ook Schotland bezocht en dat was een behoorlijke domper, alhoewel het daar ook echt wel mooi is.

Veel plezier met de voorbereiding.
Ge kunt van hirtshals ook s nachts reizen. of eventueel van Frederikshaven.

Op 1 dag naar Hirtshals is alvast te doen, slapen op de boot, en 's ochtends fris aan de start in norge.

die bootjes om de fjorden over te steken, die neemt ge gewoon, daar moet ge niets voor boeken en ge moet er ook niet over nadenken.

8 dagen is te weinig. 8 dagen ter plaatse (geiranger, Alesund, stryn...) is beter, met een dag of 3 heen (tot in zuidwest noorwegen dus) en 3 terug.

een 350km/dag ter plaatse, vind ik realistisch.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
AdventureQ

en in Oslo zou ik wegblijven. Dat ligt zowiezo aan de verkeerde kant !
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

Oslo ligt dan misschien wel aan de "verkeerde" kant van Noorwegen, het is echter een prima start punt om dmv een rondreis Noorwegen te ontdekken.

Ik heb even vlot gekeken welke maatschappijen een veerdienst onderhouden tussen Hirsthal en Kristiansand en heb er twee gevonden:
Fjordline, laatste afvaart 22:45 uur aankomst Kristiansand 0100 http://fjordline.com/index.php?menuid=36
Colorline, laatste afvaart 23:15 uur, aankomst 2:30 uur! http://mmserv.colorline.no/mmobjects/pd ... 009_v2.pdf

In beide gevallen zal er van serieus slaaprust geen sprake zijn.

Prijstechnisch is de verdienst tussen Kiel_Oslo zeker niet veel duurden dan de alternatieven.
Ik zal eens kijken of ik tijd heb om een prijsvergelijk te maken. (1motor, 2 personen in 2 pers. hut/hotel) :wink:
rudylexus

Bericht door rudylexus »

Vorige zomer, met de boot van Hirthals naar Bergen; 290 euro betaald.
Heen en terug, 2 pers., moto en hut inbegrepen, wel in januari reeds geboekt.
Aangekomen in Bergen, en terug vanuit de tussenstop in Stavanger.
Op http://www.fjordline.com, de “low fare calender” in het oog houden.
8 dagen is wel heeeeeel kort. Wij zaten er 31 dagen, en ´t was nog niet genoeg.
Groetjes Rudy
AdventureQ

Hunter6 schreef:Oslo ligt dan misschien wel aan de "verkeerde" kant van Noorwegen, het is echter een prima start punt om dmv een rondreis Noorwegen te ontdekken.

Ik heb even vlot gekeken welke maatschappijen een veerdienst onderhouden tussen Hirsthal en Kristiansand en heb er twee gevonden:
Fjordline, laatste afvaart 22:45 uur aankomst Kristiansand 0100 http://fjordline.com/index.php?menuid=36
Colorline, laatste afvaart 23:15 uur, aankomst 2:30 uur! http://mmserv.colorline.no/mmobjects/pd ... 009_v2.pdf

In beide gevallen zal er van serieus slaaprust geen sprake zijn.

Prijstechnisch is de verdienst tussen Kiel_Oslo zeker niet veel duurden dan de alternatieven.
Ik zal eens kijken of ik tijd heb om een prijsvergelijk te maken. (1motor, 2 personen in 2 pers. hut/hotel) :wink:

mogelijk, een paar jaar geleden was er een colorline boot die er veel langer over deed en 's ochtends aankwam.

Het alternatief hier net boven, met de boot naar Bergen/Stavanger, zou ik ernstig overwegen als je maar 8 dagen hebt.
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

Daar kun je wel eens gelijk in hebben. Ik geloof zelfs dat die veerboot onderweg bijna stil ging liggen anders was hij te vroeg over :grin:
Mario GS

Bericht door Mario GS »

Ik onderneem ook jaarlijkse enkele motorreizen en uitstappen. (Schotland, Wales, Zuid Englnd,Duitslnd, Zwitserlnd, Oostenrijk, Tsjechie, Slovenie, Italie, alle hoeken v Spanje & Frankrijk, Portugal,.Nederland,..)
Maar..... ben nog nooit naar de Scandinavische landen geweest.
Vandaar m'n droom om eens naar Noorwegen te reizen. (en eigenlijk ook ooit eens naar Ijsland)

Kunnen jullie mij aan uitgestipelde routes helpen?
What to see? (aanraders)
Ikzelf rijd GSA (met Garmin) en houd van de kleinere, bochtige wegen. (onverhard mag een stuk, maar is zekers geen noodzaak)

Het zou mij alvast veel helpen bij de voorbereiding.

groeten.
Mario
Kris adv

Bericht door Kris adv »

Mario GS schreef:ben nog nooit naar de Scandinavische landen geweest.
Vandaar m'n droom om eens naar Noorwegen te reizen.

Het zou mij alvast veel helpen bij de voorbereiding.

Staat Noorwegen in uw planning voor 2010 ?
zoja, welk stuk van Noorwegen wil je doen?

grtz,
kris
Mario GS

Bericht door Mario GS »

Ik heb er nog geen jaar opgekleefd.
Dit jaar heb ik alvast het (Noorden van) Schotland gepland.
Voor Noorwegen nog geen jaar vastgelegd.
Ik zou de kust streek (fjorden) willen doen. Gaande van Stavanger over Bergen tot Trondheim.
Heb reeds van velen gehoord dat de Noordkaap niet spectaculair is. (en is tevens een flink eind rijden zonder noemenswaardige hoogtepunten)
En ik ben tevens beperkt in dagen verlof.

Ben jij van plan te gaan of ben je er reeds geweest?
MARCMOTARD

Bericht door MARCMOTARD »

Er is blijkbaar veel interesse van West-Vlamingen om naar Noorwegen te rijden in 2010 ??
Ikke ook zwaar geïnteresseerd zijn !!
Rij wel met een KTM Adventure 990 van 2008. Hopelijk krijg ik geen banbliksems naar mijn hoofd geslingerd door dit bekend te hebben. :clown:

Ik rij voornamelijk om de schitterende landschappen te bewonderen. Ik maak dagritten van zo'n 300 km. (of zo nodig iets meer), en zou overnachten in zogenaamde hytte. Het fjordengebied zal wellicht eerst bezocht worden, zo mogelijk met de Lofoten inclusief. Maar zeker geen Noordkaap. In het gebied Zuid-West Noorwegen tot de Lofoten is er m.i. voldoende te zien.

Heb al 3 Schotlandreizen op mijn conto :grin: en woon op zo'n 13 kms. van Brugge.

Mijn voorkeur qua tijdstip gaat vanaf +/- 15 juni.

Dit is een schot voor open doel ..............
O ME MOAR WEG ZUN
Kris adv

Bericht door Kris adv »

Noorwegen staat ook al een tijden bovenaan mijn lijst van nog te maken reizen, en het zou wel eens kunnen zijn dat dit voor deze zomer is. Ik heb idd ook al meerdere keren horen zeggen dat het niet het mooist is om tot de Noordkaap te rijden maar toch zou ik die uitdaging wel eens willen aangaan. Daardoor plan ik in elk geval voor volgende zomer nog geen ander reis om de optie voor Noorwegen open te houden.

MARCMOTARD schreef:woon op zo'n 13 kms. van Brugge.
Ik gok op : Beernem :-?

grtz,
kris
petervdc

Bericht door petervdc »

MARCMOTARD schreef:Er is blijkbaar veel interesse van West-Vlamingen om naar Noorwegen te rijden in 2010 ??
Ikke ook zwaar geïnteresseerd zijn !!.
En ik ook eigenlijk.
MARCMOTARD

Platte vis is een goed gokker (wil je, please, mijn lottoformulier invullen ?).

Peter VDC telt niet mee, want hij kent mij ..... :lol:
O ME MOAR WEG ZUN
MARCMOTARD

MARCMOTARD schreef:Er is blijkbaar veel interesse van West-Vlamingen om naar Noorwegen te rijden in 2010 ??
Ikke ook zwaar geïnteresseerd zijn !!
Rij wel met een KTM Adventure 990 van 2008. Hopelijk krijg ik geen banbliksems naar mijn hoofd geslingerd door dit bekend te hebben. :clown:

Ik rij voornamelijk om de schitterende landschappen te bewonderen. Ik maak dagritten van zo'n 300 km. (of zo nodig iets meer), en zou overnachten in zogenaamde hytte. Het fjordengebied zal wellicht eerst bezocht worden, zo mogelijk met de Lofoten inclusief. Maar zeker geen Noordkaap. In het gebied Zuid-West Noorwegen tot de Lofoten is er m.i. voldoende te zien.

Heb al 3 Schotlandreizen op mijn conto :grin: en woon op zo'n 13 kms. van Brugge.

Mijn voorkeur qua tijdstip gaat vanaf +/- 15 juni.

Dit is een schot voor open doel ..............
Niemand die binnenkopt ?
O ME MOAR WEG ZUN
Mario GS

Bericht door Mario GS »

Mo, kijk ne keer daar.
Ik woon ook in Beernem en wil ook naar Noorwegen.
En 'k zou heel graag ne keer met n KTM rijden.
hmm.

Normaal doe ik twee reizen per jaar met de moto.
één met 't vrouwke mee : in 2010 normaal gezien naar Schotland
en één met vrienden (max 9 dagen - inclu 2 weekends - eind juni).
De vrienden plannen dit jaar de franse Alpen (Izoard, Parpaillon, Bonette, assiette,... noem maar op), maar ik ben er deze zomer nog maar eens geweest. En dit reeds voor de 6° keer. Dus.
Ik zit op dezelfde golflengte.
beging december komen we meestal samen met de vrienden voor verdere details. Kzal dan pas meer weten.

GRoeten
MARCMOTARD

Mario GS schreef:Mo, kijk ne keer daar.
Ik woon ook in Beernem en wil ook naar Noorwegen.
En 'k zou heel graag ne keer met n KTM rijden.
hmm.

Ik zit op dezelfde golflengte.
beging december komen we meestal samen met de vrienden voor verdere details. Kzal dan pas meer weten.

GRoeten
Weet ge : Laat maar weten als ge meer weet :-)
O ME MOAR WEG ZUN
kloon
Contacteer:

Bericht door kloon »

Een andere mogelijkheid is om vanuit Gent een containerschip te nemen. http://www.dfdstorline.com/DfdsTorLine/ ... uroBridge/
Je vertrekt de vrijdagavond om 10.00u en komt zondag s'morgens uitgerust om 7.00u aan in Brevik !
Heb dat dit jaar gedaan en is een echt aanrader !
3 jaar geleden zijn we tot in Hirstal denemarken gereden (1180 KM op BMW teller :-) ) en daar een seacat overzet genomen die je in 2 uur in Kristiansant afzet.
Zoals eerder vermeld 300KM is mooi als je veel wil zien. Op elke campings zijn hyttes waar je kan overnachten zonder je tent te hoeven opzetten. "Norge er a vakker land " Noorwegen is een zeer mooi land, jammer dat je maar een week tijd hebt ! Wij zijn dit jaar naar de Noorkaap gereden :-)

alvast een mooie reis gewenst en indien meer info geef maar een seintje !

groeten

Rudy
GS1150 2006 Noorwegen , 2007 één dag Marokko , 2008 Marokko prachtig ! ,2009 Noordkaap , 2010 moskou-peking(trein), 2012 Oekraine;-)
Plaats reactie