Hallo, sinds kort heb ik een R1100RT bouwjaar 1997, maar na enkele honderden kilometers kan ik maar niet wennen aan het gekraak dat de versnellingsbak maakt.
Elke keer als ik van 3 naar 2 schakel is dit met gekraak, is dit normaal ?
Is er dan iets met de synchromes ? of hoe heet zoiets....
Het kan ook zijn dat het 'normaal' is voor deze types.
Wie kan mij helderheid verschaffen ?
Versnelling R1100RT
Moderator: GVN
Re: Versnelling R1100RT
BMW en versnellingsbakken is altijd een bron van gedoe.
In de pre 1997 1100 serie boxers zit een slecht ontworpen versnellingsbak.
Er zit geen synchromesh in de motorfietsbakken.
Dus is het schakelen op gevoel. Wat je ook kunt proberen in een andere olie in de bak.
Bijvoorbeeld castrol syntrax, dat werkt over het algemeen wel goed.
Maar verder is gekraak geklap en geratel normaal.
In de pre 1997 1100 serie boxers zit een slecht ontworpen versnellingsbak.
Er zit geen synchromesh in de motorfietsbakken.
Dus is het schakelen op gevoel. Wat je ook kunt proberen in een andere olie in de bak.
Bijvoorbeeld castrol syntrax, dat werkt over het algemeen wel goed.
Maar verder is gekraak geklap en geratel normaal.
Gelukkig....
Ja ook weer niet maar ik was bang dat er iets aan de hand was...
THANKZZZ
Ja ook weer niet maar ik was bang dat er iets aan de hand was...
THANKZZZ
Ik kan alleen maar zeggen dat het na een tijdje wel beter gaat! Het is te zeggen, dat je vanzelf soepeler gaat schakelen als je de motor beter gewoon bent. Bij koude motor is het altijd wel terug wat wennen.Jonge Pam schreef:Hallo, sinds kort heb ik een R1100RT bouwjaar 1997, maar na enkele honderden kilometers kan ik maar niet wennen aan het gekraak dat de versnellingsbak maakt.
Elke keer als ik van 3 naar 2 schakel is dit met gekraak, is dit normaal ?
Is er dan iets met de synchromes ? of hoe heet zoiets....
Het kan ook zijn dat het 'normaal' is voor deze types.
Wie kan mij helderheid verschaffen ?
Maar een beetje kletteren en kraken ga je niet kunnen uitsluiten bij nen boxeur!
Gr, Jakke.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black

Ik rij met een 1100r van 1997. Het is inderdaad een gewenning, en als je er naar gaat rijden heb je soms geen kraken meer.
Ik rij rustig in als m koud is en schakel vroeg over naar de volgende versnelling. De 3-> 2 overgang en het in 1e versnelling zetten kan het meeste geluid geven. Als hij goed is warmgereden heb je bij hogere toerentallen minder last. "Sportief rijden" vergt grote aandacht bij het schakelen. Ik denk er eigenlijk al niet meer bij na, in het eerste jaar dat ik hem had wel (4jaar in mijn bezit nu).
Grtjs Chris
Ik rij rustig in als m koud is en schakel vroeg over naar de volgende versnelling. De 3-> 2 overgang en het in 1e versnelling zetten kan het meeste geluid geven. Als hij goed is warmgereden heb je bij hogere toerentallen minder last. "Sportief rijden" vergt grote aandacht bij het schakelen. Ik denk er eigenlijk al niet meer bij na, in het eerste jaar dat ik hem had wel (4jaar in mijn bezit nu).
Grtjs Chris