Toen ik onlangs mijn motor (GS1200 bj 2004) aan het poetsen was, stelde ik vast dat beide kleppendeksels bovenaan deels verkleurd waren. Ik dacht onmiddellijk dat men bij een onderhoud remolie gemorst had. Ik naar de dealer die mij vertelde dat de verkleuring te wijten was aan het morsen van ... loodvrije benzine ! Hoorde ik dat goed : door het morsen van loodvrije benzine.
Ik kaarte ook de 'kankervlek' op de voorkant van het motorblok aan. Deze vlek kwam langzaam maar zeker opzetten vanachter het zwarte deksel dat vooraan op het motorblok gemonteerd staat. Volgens de dealer was dit het gevolg van straatzout. Ikzelf rijdt niet in gezoute omstandigheden maar misschien had de vorige eigenaar dit wel gedaan. Nog volgens de dealer zit achter dit zwarte deksel een doekje dat het zout vasthoudt. Dit doekje zou stelselmatig verwijderd worden bij het onderhoud van een boxermotorfiets.
De dealer stelde voor om de motor in de winter eens binnen te brengen en zouden ze, op mijn kosten, de drie aangetaste onderdelen opnieuw (laten) spuiten en zou de motor er als nieuw uitzien.
Terug thuis ben ik wat beginnen nadenken en heb hierover toch wel een paar bedenkingen :
Wie bouwt er nu een motor waarvan de onderdelen niet bestand zijn tegen (loodvrije) benzine ??? En na het spuiten van die onderdelen, hoelang zou hij er als nieuw uitzien ? Tot de volgende tankbeurt ?? Het is nl. aartsmoeilijk een GS1200 te tanken zonder te morsen, hoe voorzichtig je ook bent.
Als ze het doekje achter het zwarte deksel verwijderen bij een onderhoudsbeurt (hier wordt blijkbaar niet over gecommuniceerd met de klant), geven ze bij BMW toch onrechtstreeks toe dat het om een (constructie)fout gaat, niet ? Waaom moet de klant dan de kosten om de motor te 'herstellen' voor zijn rekening nemen ??
Over niet communiceren gesproken. Toen ik mijn motor onlangs ging terughalen bij de dealer (onderhoud van 40.000 km) bleek, toen ik de parking afreed, dat men stickertjes in de handbeschermers gekleefd had. Toen ik wat later thuis kwam, stelde ik vast dat men de handbeschermers veel beter vast gezet had. Het waarom wist ik wel (verdraaide handkappen die tegen hendels aandrukten met alle gevolgen van dien) en ik was ook tevreden dat men dit probleem eindelijk aangepakt had, maar waarom heeft de dealer niet gewoon gezegd dat men dit gedaan had ?
Versta me niet verkeerd, ik vind mijn GS een geweldig scheurijzer, dat mag ook wel voor dat geld. Maar ik verwacht dan ook dat de afwerking navenhand is. Of verwacht ik echt te veel ? Waarom het koestwerk moet bijgewerkt worden om een originele topkoffer te plaatsen is nog zo iets waar ik vragen bij heb.
Kom ik dan toch van een andere planeet ?
PP
Lakschade kleppedeksels
Moderator: GVN
Re: Lakschade kleppedeksels
--> Ben zelf ook geen expert, maar ik dacht dat dit "doekje" er is om het geluid van het blok wat te dempen. Dat gaat er bij mij in ieder geval ook uit, want ik heb dezelfde schade. Spijtig genoeg ook op eigen kosten of zelf doen (en dankzij de valbaar er voor is er wel wat prutswerk aan...)PP schreef:Ik kaarte ook de 'kankervlek' op de voorkant van het motorblok aan. Deze vlek kwam langzaam maar zeker opzetten vanachter het zwarte deksel dat vooraan op het motorblok gemonteerd staat. Volgens de dealer was dit het gevolg van straatzout. Ikzelf rijdt niet in gezoute omstandigheden maar misschien had de vorige eigenaar dit wel gedaan. Nog volgens de dealer zit achter dit zwarte deksel een doekje dat het zout vasthoudt. Dit doekje zou stelselmatig verwijderd worden bij het onderhoud van een boxermotorfiets. PP
--> Dit zal aan de dealer liggen: bij mij hebben ze dat er ook in geplakt, maar ik moest een papier ondertekenen ter bevestiging dat ik er kennis van had genomen, en dat ik het probleem dus ken, en kan oplossen.PP schreef:Over niet communiceren gesproken. Toen ik mijn motor onlangs ging terughalen bij de dealer (onderhoud van 40.000 km) bleek, toen ik de parking afreed, dat men stickertjes in de handbeschermers gekleefd had. Toen ik wat later thuis kwam, stelde ik vast dat men de handbeschermers veel beter vast gezet had. Het waarom wist ik wel (verdraaide handkappen die tegen hendels aandrukten met alle gevolgen van dien) en ik was ook tevreden dat men dit probleem eindelijk aangepakt had, maar waarom heeft de dealer niet gewoon gezegd dat men dit gedaan had ?PP
Ik vermoed dat ze het beu zijn BMW pech op de weg te moeten uitsturen om telkens enkel de handbescherming een slag te moeten draaien.
-->PP schreef:Versta me niet verkeerd, ik vind mijn GS een geweldig scheurijzer, dat mag ook wel voor dat geld. Maar ik verwacht dan ook dat de afwerking navenhand is. Of verwacht ik echt te veel ? Waarom het koestwerk moet bijgewerkt worden om een originele topkoffer te plaatsen is nog zo iets waar ik vragen bij heb.PP
R 1200 GS - yippie, weeral verdwaald!
WR426 - yippie
WR426 - yippie
????Tot de volgende tankbeurt ?? Het is nl. aartsmoeilijk een GS1200 te tanken zonder te morsen, hoe voorzichtig je ook bent.
Op de levensduur van mijn GS heb ik slecht 1 (één) keer gemorst tijdens het tanken,
en dat was dan wel omdat we stonden te grappen met een andere client aan het benzinestation, maw eigen schuld !
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Versta mij niet verkeerd wat het morsen betreft, daar kunnen we wel een boompje over opzetten, maar dat is niet de bedoeling. Het gaat mij over het feit dat indien benzine gemorst wordt dat dit verkleuring van de lak van het motorblok teweeg brengt. Zeker als je leest dat bv sommigee zoutbeschermingsspullen dat je voor de winter op je motor aanbrengt dient te verwijderen met oa benzine.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
PP
PP
Am I part of the disease?
benzine??? Diesel zal je waarschijnlijk bedoelen...PP schreef:Zeker als je leest dat bv sommigee zoutbeschermingsspullen dat je voor de winter op je motor aanbrengt dient te verwijderen met oa benzine.
PP
-
Dirk Pauwels
Klopt, 1 maal morsen of bv een schuivertje waarbij er wat benzine lekt is al genoeg om een bruine vlek te krijgen, was ook op de 1100, 1150 al het geval. BMW kwaliteit.....PP schreef:Toen ik onlangs mijn motor (GS1200 bj 2004) aan het poetsen was, stelde ik vast dat beide kleppendeksels bovenaan deels verkleurd waren. Ik dacht onmiddellijk dat men bij een onderhoud remolie gemorst had. Ik naar de dealer die mij vertelde dat de verkleuring te wijten was aan het morsen van ... loodvrije benzine ! Hoorde ik dat goed : door het morsen van loodvrije benzine.
Had ik ook, nooit in zout gereden, (daar heb ik andere moto's voor), mijne moto was nieuw gekocht, na 4 jaar zelfde verschijnsel, antwoord vd dealer (onndertussen failliet): "ge denkt toch nie dat ge nog garantie krijgt na 4 jaar...."PP schreef: Als ze het doekje achter het zwarte deksel verwijderen bij een onderhoudsbeurt (hier wordt blijkbaar niet over gecommuniceerd met de klant), geven ze bij BMW toch onrechtstreeks toe dat het om een (constructie)fout gaat, niet ? Waaom moet de klant dan de kosten om de motor te 'herstellen' voor zijn rekening nemen ??
Ondanks dat het verschijnsel vaak voorkwam is die mousse er nooit uitgehaald door de dealer(werd nochthans geadviseerd om het probleem te vermijden) Ik ging trouw op onderhoud bij de dealer ondanks dat ik het onderhoud zelf kan om net dergelijke problemen te vermijden en om te zorgen dat de moto al zijn updates kreeg.....
Constructiefout en de klant mag er voor opdraaien....(Er zijn wel dealers die dit onder garantie oplossen, maar ze staan er niet voor te springen....)
Dan lopen er hier heel wat aliens rond denk ikPP schreef: Kom ik dan toch van een andere planeet ?
Ik heb de boel proper gemaakt, afgeschuurd, zink grondverf en zilver metalic lak er op (met een goede borstel, spuiten was lastig zonder het deksel te verwijderen en daar had ik geen zin in) en dan een carbon look sticker op maat geknipt en op de "weke delen" geplakt...., maar wil je je moto verkopen, het is het eerste waar ze naar kijken....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project