Accelerator

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

tazdevil

Re: Accelerator

Bericht door tazdevil »

Zaterdag de Accerelator geplaatst op de GS,het was gepiept op een kwartiertje.Heel simpel en mooi op zijn plaats gehouden door 2 straps. 8-)
Zondag nen toer gedaan van 300km,en....goed bevonden. :grin:

De moto draait veel mooier als hij koud heeft,na rustig warm te hebben gereden voel je direct het verschil,de motor pakt veel
soepeler op en reageert veel directer op het gas,je kan hem ook lager in toeren laten gaan en bv nu in derde i.p.v. in 2de een bocht pakken.

Ik heb zelfs de indruk dat hij ietsje sterker is geworden onderin,meer koppel. :cheers:
Je gaat daardoor ook veel sneller door de versnellingen en hebt sneller de kruissnelheid bereikt zonder meer gas te geven.

Het verbruik is volgens mij identiek hetzelfde gebleven.Ik denk zelfs iets gezakt.Normaal zit ik rond de 5l en zondag heeft hij een tijdje op 4.9 gestaan.
Maar dat kan ook te wijten geweest zijn aan dat het wegdek op sommige plaatsen nog nat was.

Dus al wie nog twijfelt...het is een goede 27 euro investering.Ik heb geen aandelen op de accelerator of ken de verkoper niet persoonlijk.

Dus de Accelerator.... :thumright: en nog goedkoper ook.

Marc bedankt voor de goede service.

Groetz Gerry
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

LOMAX schreef: ..... Elk motormerk moet tegenwoordig voldoen aan strikte milieu-eisen.
Is het dan wel gerechtvaardigd om daar zelf aan te sleutelen?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Als een producent een voertuig op de markt brengt, moet deze voldoen aan die milieu-eisen om een typegoedkeuring te krijgen. Daar hebben wij als eigenaren natuurlijk helemaal niets mee te maken. :lol: Staat ook niet beschreven in de wetgeving ook. Dus als je een Recyclizer of Accelerator of Power Commander of Rapid Bike of wat dan ook monteert om het blok net ff wat meer Uhmpf... te geven, dan is daar niets tegen in te brengen...
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Gaby schreef:
LOMAX schreef: ..... Elk motormerk moet tegenwoordig voldoen aan strikte milieu-eisen.
Is het dan wel gerechtvaardigd om daar zelf aan te sleutelen?
Wettelijk gezien is er voor motoren momenteel geen opvolging, zoals bij auto's het geval is. Eenmaal buiten de showroom is er geen technische keuring meer voorzien.
Als pure etische kwestie is geen enkele vorm van bewust milieubelasten goed te praten. Voor dit specifieke geval zie ik echter geen moreel bezwaar, en wel om de volgende reden: door de aanpassing kan ik nu constant cruisen in 6de, voorheen moest dat in 5de wegens bokken door te arme afstelling. Bij het optrekken zijn net iets minder toeren nodig om vlot te rijden, en er is ook minder nood aan terugschakelen. Bij de Harley's heb je dan nog eens een verlenging van de levensduur, zodat er uiteindelijk minder nieuwe motoren moeten gebouwd worden, of versleten onderdelen dienen vervangen. Uitstoottesten houden hier allemaal geen rekening mee, de motor gaat gewoon aan een bepaald toerental op de rollen, een sonde in zijn gat, en meten maar.
De extra vervuiling van dit systeem is miniem, zeker als je het vergelijkt met de honderdduizenden kilometers die jaarlijks gereden worden voor de lol, vrijetijdsbesteding in de vorm van toeren in groep, zomaar voor de fun. Afschaffen? Of solo met de motor gaan werken, met een benzineverbruik van meer dan 5 l/100km benzine per kop, terwijl mijn wagen vlot vier personen kan vervoeren aan hetzelfde verbruik. Of het bezitten van meerdere voertuigen per persoon, wat een vervuiling brengt de fabricage hiervan met zich mee? Om nog maar te zwijgen van de dampende oldtimers, die dingen vervuilen in hun eentje meer dan 10 moderne motoren. Of elke vorm van gemotoriseerde sport, genre motorraces en cross? Als je me laat doen, dan kan ik zoveel tegenargumenten aanhalen, dat die systeempjes wel mogen, maar het motorrijden zelf afgeschaft wordt. En de fiscale aftrek ervan :wink: En vloeken mag eigenlijk ook niet hè? :pirat:
Gaby

Bericht door Gaby »

Ook bij auto's is de opvolging maar een mager beestje. Bij mijn weten wordt bij auto's
bijvoorbeeld de uitstoot van NOxen niet gemeten. Dat heeft dan weer tot gevolg dat bij EGR
problemen dat systeem gewoon buiten bedrijf gesteld wordt (vaak door de garagist).
Over de ethische kant valt veel te zeggen, maar het valt telkens wel op hoe we "afwijkend gedrag"
gemakkelijk minimaliseren als het over iets gaat wat onszelf (daar ben ik dus ook bij) aangaat
en veel strenger zijn als het iets is wat anderen aangaat. Het verwijzen naar andere, als erger
beschouwde toestanden als verantwoording is daar een mooi voorbeeld van. Misschien is de
Scandinavische benadering iets om over na te denken, zij stellen dat indien iedereen voor zijn
eigen deur veegt, de straat proper is :wink: Met excuus voor het kapen van het onderwerp :oops:
lgeen

Bericht door lgeen »

halo,
heb er ook een accelerator tussen gestoken alhoewel ik eerlijk gezegd niet zoveel van verwacht had aangezien ik de catalysator er al vantussen heb.
na 10 min. werk en een flinke rit weet ik dat het ding doet waar het voor gemaakt is,mijn motor doet het beter ik voel duidelijk verschil en daar ben ik tevreden mee.het is wel geen R1 maar die rijden bij toegelaten snelheden ook maar met 60pktjes rond.
over het milieu ga ik niet zeuren ik rij enkel voor het plezier dus iedere km is nutteloos vervuilen.onze banden die tussen de 3 a' 10000 km versleten zijn maar in de wetenschap dat mijn ouwe jetta 22 jaar oud 320.000km verscheept is om ergens in afrika verder te stinken om dan nog maar te zwijgen over de kapotte of nutteloze onderdelen die ze gewoon in volle zee overboord kieperen.
en wat ook belangrijk is voor het milieu, ik heb het niet van duitsland of amerika moeten laten versturen.
t'is al wel dat mijn bmw kostuumke ook van china komt.
vgt
Laatst gewijzigd door lgeen op 29 okt 2009, 04:01, 1 keer totaal gewijzigd.
lgeen
tazdevil

Bericht door tazdevil »

Igeen,

Dat is nu eens gesproken se!! :salut: :thumright:
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

lgeen schreef: eerlijk gezegd niet zoveel van verwacht had aangezien ik de catalysator er al vantussen heb.
Cat verwijderen, net als open uitlaten of halfopen luchtfilters, geven een vlottere luchtdoorstroming, en daardoor de neiging om nog armer te gaan draaien. Vroeger werd dan een grotere sproeier gezet ter compensatie, of met de mengselschroef een wat rijkere afstelling geregeld.
Uw systeempje zorgt nu ook voor een relatief kleine verrijking van het mengsel, logisch dus dat het verschil voelbaar is.
Gaby

Bericht door Gaby »

Dorian schreef:Heeft er iemand een gedacht van de invloed van zo'n weerstand op de katalysator. Zou die niet eerder kapot kunnen gaan?
Als het mengsel rijk is blijven er vast onverbrande koolwaterstoffen over en die komen dan in de cat terecht.
Die is daar niet echt gelukkig mee, maar aangezien het mengsel niet onder alle rijomstandigheden rijk is het
niet vanzelfsprekend om te stellen of dit al dan niet schadelijke gevolgen voor de cat zal hebben. Systemen
3-weg cats sturen zelf om de beurt rijk en arm mengsel omdat de verschillende functies van de cat dan beter
werken. Dat heeft ook geen nadelig effect op de levensduur van de cat, dus een verrijking van het mengsel,
indien niet te "grof" en te lang zal waarschijnlijk wel door de cat verdragen worden.
Zeker ben ik daar echter (helemaal) niet van.
Laatst gewijzigd door Gaby op 23 nov 2009, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Bob

Bericht door Bob »

Bekijk op de website het bestelformuliertje eens : daarin wordt gevraagd of de moto al dan niet over een katalysator beschikt. Misschien zijn er dan, juist om schade aan katalysatoren te vermijden, wel verschillende versies van de Accelerator ? 't Zou anders overbodig zijn om dat keuzeveldje in het bestelformulier te integreren.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Dorian

Bericht door Dorian »

Allé, ik heb maar besteld en geplaatst; Snelle levering alleszins.

Kheb er rap mee een testritje mee gedaan en .... eigenlijk geen verandering gemerkt :clown:

Nuja, ik heb ook een R1100S, het blok is dus eigenlijk al op zen eigen "getuned" (98pk voor een 1100 ...) en de motor was al goed warm, ik kwam juist van een rit van 140 km.

Ik gang morgen nog eens proberen met een koude motor. Indien de KFR weg is en indien hij bij koude start beter draait dan hou ik hem. Ik heb wel 27 euro over om zonder de starter aan, te mogen filefiltreren :wink: . Indien er geen verandering is dan stuur ik hem terug, spijtig genoeg.
Bob

Bericht door Bob »

Woensdagavond besteld, vandaag propertjes afgeleverd door de postbode. Het plaatsen zal - in tegenstelling tot bij de GS'ers die hier al getuigden - allicht niet binnen 10 minuten gepiept zijn. Enerzijds omdat ik eerst vier dagen ga city-trippen in Rome, anderzijds omdat er bij mijn RT wat meer plastic gedemonteerd moet worden. Van zodra de module geïnstalleerd is laat ik wel even weten wat m'n bevindingen zijn.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
pavaha

Bericht door pavaha »

Accelerator besteld en op 2 dagen had ik deze al.

Onmiddelijk in mijne GS geplaatst,is heel simpel te plaatsen.

Testrit gedaan en je voelt een enorm verschil,trekt alleszins beter en motor draait soepeler.
Gaby

Bericht door Gaby »

Gaat het om een 1200?
pavaha

Bericht door pavaha »

ja een GS 1200
Dorian

Bericht door Dorian »

Ik heb vandaag in de gietende regen, 2 uur manoeuvres gaan doen, en ik moet toegeven dat je toch een verschil voelt. Geen KFR meer en het on/off kakarakter is idd weg. Ik heb mijn koppeling niet eens moeten gebruiken bij de achtjes. Zonder wou de motor zelfs stil vallen...

Nu nog in het oog houden wat de bougies gaan zeggen. Dat hem ook niet te rijk is afgestled nu.
beemer wim

Bericht door beemer wim »

Heb de recyclizer er op gehad , maar dat gaf een toename in benzine verbruik van zo,n 30% meer. Mocht m ruilen voor een mildere uitgave voor de 1200, maar heb toch gekozen voor de belgische variant die specifiek voor mijn r 1150 r ontwikkeld is. De accelerator van marc vernackt.
Laatst gewijzigd door beemer wim op 15 dec 2009, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1150 R ZWART
beemer wim

Lomax :: Als ik het goed begrijp , dan kan het verbruik erg hoog worden als je in de file rijdt. Kan dat de oorzaak zijn van mijn extreem hoog verbruik , tijdens een middag vol file,s en opstoppingen . Dan zit de motor dus in open loop.
BMW R 1150 R ZWART
Gaby

Bericht door Gaby »

beemer wim schreef:Heb de recyclizer er op gehad , maar dat gaf een toename in benzine verbruik van zo,n 30% meer.
Voor diegenen die met een cat rijden lijkt me dat niet ideaal, zou wel eens problemen kunnen geven!
beemer wim

Gaby schreef:
beemer wim schreef:Heb de recyclizer er op gehad , maar dat gaf een toename in benzine verbruik van zo,n 30% meer.
Voor diegenen die met een cat rijden lijkt me dat niet ideaal, zou wel eens problemen kunnen geven!
De lambda sonde regelt dan toch de aanwezige onverbrande benzine en regelt dan toch ook weer een armere afstelling of zie ik dat verkeerd. Wat is dan de schade aan de kat.
BMW R 1150 R ZWART
Dorian

Bericht door Dorian »

Ik verbruik zelfs minder... maar dat is omdat ik nu meer aan 2-3000 rijd in plaats van 3-4000 lijk vroeger. Bij regelmatig stevig optrekken, heb ik ook een hoger verbruik. Kan een halve liter schelen soms :-?
poestexas

Bericht door poestexas »

Bij het demonteren van mijn vriend zijn r1100rt voor herspuiting, stelden we vast dat de verf van de stukjes carrosserie rond de krulling van de uitlaatbuizen opgepeld waren.
Verleden week bij het onderhoud van mijn brommer eens de vraag gesteld bij de dealer wat daarvan de reden kon zijn. Deze wist mij de vertellen dat dit kwam door de motor stationair te laten draaien met de choke aan. Hierdoor werd het mengsel gewijzigd en werden er hogere t° ontwikkeld.
Ik mag dan soms wel eens handig zijn maar van techniek heb ik absoluut geen kaas gegeten.
Maar zoals ik dit lees zou er dus ook aan het mengsel verandert worden en zouden de t° hoger komen te liggen.
Kan het dan niet dat eenzelfde probleem zich in de toekomst gaan stellen?
Schiet mij niet niet af als ik iets doms zeg!
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Gaby

Bericht door Gaby »

Of het een kwestie van temperatuur is als er (mogelijk schade berokkent wordt door een
te rijk mengsel weet ik zo niet, in de motor zelf wellicht niet, daar wordt het denk ik wat
minder heet. In de cat ben ik daar heel wat minder zeker van, dat ding is uiteindelijk net
als de rest van de moderne motor gemaakt om zo dicht mogelijk bij lambda=1 te werken.
Aangezien een motor zelf niet bepaalt hoeveel lucht er in de motor stroomt (geen turbo)
zou ik denken dat het verrijken van het mengsel (tot het punt dat er 30% meer verbruik
wordt opgetekent terwijl de motor min of meer normaal blijft functioneren) tot serieus
overschot aan onverbrande koolwaterstoffen zal leiden. Dit overschot zou in extreme
gevallen de cat kunnen vergiftigen of zelfs gaan ontsteken. Dat laatste zou misschien een
afterburner-effect kunnen opleveren, maar waarschijnlijk maar heel even :lol: Ik denk dat
het belangrijk is om de mogelijke draagwijdte van ingrepen aan het motormanagment van
een motor in te schatten, de vermelding van een aanbieder dat "de firma niet aansprakelijk
is voor de .......enz" staat daar niet voor niets. Is men zich bewust van mogelijke problemen,
ten gevolge van zo'n ingreep dan is er niks aan de hand (vooropgesteld dat men eventuele
onnodige belasting van het milieu niet in acht neemt - maar daar is ongetwijfeld sneller een
excuus voor gevonden dan de tijd die het in beslag neemt om dit in te tikken). Zou er dan
toch iets fout lopen gaan we als volwassen mensen uiteraard naar de dealer om te zeggen
wat en hoe en gaan we de ingreep niet ongedaan maken in een poging om tussenkomst van
BMW te bekomen neem ik aan :roll:
MAVN

Bericht door MAVN »

poestexas schreef:Bij het demonteren van mijn vriend zijn r1100rt voor herspuiting, stelden we vast dat de verf van de stukjes carrosserie rond de krulling van de uitlaatbuizen opgepeld waren.
Verleden week bij het onderhoud van mijn brommer eens de vraag gesteld bij de dealer wat daarvan de reden kon zijn. Deze wist mij de vertellen dat dit kwam door de motor stationair te laten draaien met de choke aan. Hierdoor werd het mengsel gewijzigd en werden er hogere t° ontwikkeld.
Ik mag dan soms wel eens handig zijn maar van techniek heb ik absoluut geen kaas gegeten.
Maar zoals ik dit lees zou er dus ook aan het mengsel verandert worden en zouden de t° hoger komen te liggen.

Beste,

Op een BMW R-serie bestaat er geen choke zoals we die uit het verleden bij auto's kennen. Het is een toerentalverhoger, maw net hetzelfde alsof je een beetje aan je gashendel zou draaien bij stationaire toestand. Dit betekent wel dat inderdaad de motor iets sneller draait (meestal 1500 rpm ipv 1100 rpm), waardoor er meer warmte in de motor wordt ontwikkeld. (niet omdat hij te rijk staat!) Indien je een geruime tijd in die toestand blijft (dus niet rijden) zal de motor ook niet kunnen afkoelen via de koelribben, daar er geen lucht over passeert. Dit is inderdaad niet goed (ik spreek dan wel over zeer lange tijd en bijvoorbeeld op een warme zomermaand. Dus de geschetste situatie hierboven heeft niets te maken met het gebruik van een module op de temperatuursensor

mvg
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
beemer wim

poestexas schreef:Bij het demonteren van mijn vriend zijn r1100rt voor herspuiting, stelden we vast dat de verf van de stukjes carrosserie rond de krulling van de uitlaatbuizen opgepeld waren.
Ik weet ook niet veel van techniek, maar ik dacht dat de moderne boxers geen choke meer hadden maar een toerenverhoger, dus gewoon een installatie die de gaskabel iets aantrekt, wat je ook voelt aan je handvat waarmee je dus gas geeft.
Laatst gewijzigd door beemer wim op 30 nov 2009, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1150 R ZWART
Plaats reactie