KFR Foetsie

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Corusan

KFR Foetsie

Bericht door Corusan »

Vandaag even van het mooie regenweer aan de kust genoten om het KFR (Konstant fahr Ruckeln) finaal uit mijn R1150RS te laten toveren. Bij Ingelbrecht te Oostende is er nu een andere CCP (Catalyst Code Plug) geplaatst. Het is alsof ik op een nieuwe motor zit. Rien de knots van onverwachte toerentalvariaties, dit alles met originele onderdelen. Misschien is dit ook iets om te proberen op een RT? Maar naar het schijnt zit daar elektronica met klopsensoren op en kan de oplossing er minder eenvoudig door worden. Over de kostprijs van dit ingrijpen kan ik kort zijn; 0 euro want binnen de garantieperiode van mijn okkasie. Den Engel brengt dus werkelijk redding in nood.
MAVN

Re: KFR Foetsie

Bericht door MAVN »

Welk kleur van CCP werd er geplaatst?
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
BMW-4-Ever

Bericht door BMW-4-Ever »

Effe off-topic, maar wel grappig.
Mijn maat heeft zijn nieuwe wagen opgehaald, in het kenteken staan de letters KFR. Ik verschoot ervan en kon het hem niet uitgelegd krijgen :mrgreen:

Corusan,
het zou een mooie en makkelijke oplossing zijn voor een reeds langbestaand probleem :cheers:

Veel veilige kilometers verder,
Houdoe,
E
Corusan

Bericht door Corusan »

Aan MAVN, de nieuwe CCP is olijfkleurig en vervaardigd door TYCO ter vervanging van de roze van Siemens-fabricaat. Schrik niet, er zijn slechts 1 ingang (klem 30 dus gewoon permanent +12v) en 1 uitgang voozien. Deze uitgang zit overigens op een andere klem vast. De roze heeft 2 uitgangen, op 2 andere klemmen dus. Gewoon de zekeringkast open, roze eruit, olijve erin, memory wissen (na uitlezen, je weet nooit...) en klaar is kees. Good luck.
BeemerBert

Bericht door BeemerBert »

Corusan schreef:Aan MAVN, de nieuwe CCP is olijfkleurig en vervaardigd door TYCO ter vervanging van de roze van Siemens-fabricaat. Schrik niet, er zijn slechts 1 ingang (klem 30 dus gewoon permanent +12v) en 1 uitgang voozien. Deze uitgang zit overigens op een andere klem vast. De roze heeft 2 uitgangen, op 2 andere klemmen dus. Gewoon de zekeringkast open, roze eruit, olijve erin, memory wissen (na uitlezen, je weet nooit...) en klaar is kees. Good luck.
Laat me eens gokken, ander pin zit op aansluiting 87 :grin:
Als dit zo is dan meld het even hier, kunnen anderen het gewoon testen met een kabeltje.

Afbeelding

Zelf rij ik op de R1150RT ook met 30-87 en een Recyclizer.
MAVN

Bericht door MAVN »

Corusan schreef:Aan MAVN, de nieuwe CCP is olijfkleurig en vervaardigd door TYCO ter vervanging van de roze van Siemens-fabricaat. Schrik niet, er zijn slechts 1 ingang (klem 30 dus gewoon permanent +12v) en 1 uitgang voozien. Deze uitgang zit overigens op een andere klem vast. De roze heeft 2 uitgangen, op 2 andere klemmen dus. Gewoon de zekeringkast open, roze eruit, olijve erin, memory wissen (na uitlezen, je weet nooit...) en klaar is kees. Good luck.
Corusan,

Dit kan wel kloppen, daar een olijf kleurig CCP de pinnen 30+86 verbindt en de roze CCP de pinnen 30+87+87a met elkaar verbinden.
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
BeemerBert

86 staat voor gereduceerd vermogen.
Corusan

Bericht door Corusan »

Hallo BeemerBert, ik zal dan verder rijden met gereduceerd vermogen, indeed op klem 86. Hoeveel gereduceerd zou dat zijn? Nu ben ik zelf niet zo op power uit, want ik kocht de motorfiets om de sleur op lange verplaatsingen naar bvb. Rotterdam, Frankfurt of Nice te breken. Als de oorzaak voor KFR een te arm mengsel is, dan moet de motor nu iets rijker draaien, dit zal mijn verbruik wel wat beinvloeden. Daar kan ik bij de BMW enkel tevreden over zijn (5L/100lm aan 120/130 km/h). Mijn VF500F2 uit 1986 kan slechts 14l tanken (De manual vermeldt wel 17 Japanse liters) en staat met een verbruik van 8 liter vaak aan de pomp. Ik geniet dan wel van een specifiek vermogen van 140pk/l, bruikbaar is anders. Voor mij dus primeert het gebruiksgemak (en de mogelijkheid om nog onderdelen voor de fiets te vinden). 350 km op één tank was een openbaring, hopelijk blijft het zo. Dank U voor de tip.
BeemerBert

Corusan schreef:Hallo BeemerBert, ik zal dan verder rijden met gereduceerd vermogen, indeed op klem 86. Hoeveel gereduceerd zou dat zijn? Nu ben ik zelf niet zo op power uit, want ik kocht de motorfiets om de sleur op lange verplaatsingen naar bvb. Rotterdam, Frankfurt of Nice te breken. Als de oorzaak voor KFR een te arm mengsel is, dan moet de motor nu iets rijker draaien, dit zal mijn verbruik wel wat beinvloeden. Daar kan ik bij de BMW enkel tevreden over zijn (5L/100lm aan 120/130 km/h). Mijn VF500F2 uit 1986 kan slechts 14l tanken (De manual vermeldt wel 17 Japanse liters) en staat met een verbruik van 8 liter vaak aan de pomp. Ik geniet dan wel van een specifiek vermogen van 140pk/l, bruikbaar is anders. Voor mij dus primeert het gebruiksgemak (en de mogelijkheid om nog onderdelen voor de fiets te vinden). 350 km op één tank was een openbaring, hopelijk blijft het zo. Dank U voor de tip.

Hallo,

Dat mindere vermogen moet je je niet teveel bij voorstellen.
Alleen in het toeren gebied waar de overheid hun milieu metingen doet is het dan minder, vandaar dat ook in dit gebied sprake kan zijn van KFR.
Als je motor lekker loopt, gewoon zitten laten.

Groet, Bert
Plaats reactie