Gisteren gemerkt: de GS stinkt naar de olie en ploft af en toe.
In stationair enkele keren flink aan de gas hangen geeft ook een plofje, en een klein beetje rook. (eerder roet).
Tja, olieverbruik is niet enorm gestegen de laatste 500 km, benzineverbruik ook niet.
Toch effie aan de gasanalyser gehangen. 3,2 volume CO ! Jawadde. Ik heb den indruk dat de kat de geest heeft gegeven zenne... De lambda waarde van den uitlaat lag op 0,86, dus goed rijk. Ik verbruik 5,7 liter super95... (tot hiertoe, maar niet direct een verhoogd verbruik gemerkt tot hiertoe (200 km).
Luchtfilter schoongeblazen voor alle zekerheid, maar niet echt verbetering...
Nog ideën? Ah ja, hij heeft 92000 km...
Stinkende GS
Moderator: GVN
Stinkende GS
Hi Metteke,
Ik dacht dat een GS met een zogenaamde alfa-n sturing liep
: maw: de basis injectieduur wordt berekend op basis van toerental(n) en gasklepstand(alfa)
. Hierop worden correcties uitgevoerd ifv temperatuur motorolie en lichtinlaat atmosferische druk en O2S signaal.
Vermits hij klappen geeft in de uitlaat, zou ik eerst eens meten /luisteren of tijdens deceleratie de injectors stoppen met inspuiten.
If not, die gasklepsensor nekeer nazien (waarden kunnen misschien via het web gevonden worden in een werkplaatshandleiding?)
If so, dan zou de O2S sensor constant rijk moeten aangeven(0,9V uitgangspanning) bij een CO van 3
Doet die dat niet, zou die sensor of zijn verwarming wel eens in hogere sferen kunnen zitten
Is gasklepsensor OK en de O2S sensor geeft rijk aan, zou een van de correcties (temperatuur van de motorolie?) een verkeerde waarde kunnen doorgeven. Steeds koude motor volgens die sensor heeft een rijk mengsel tot gevolg.
Als dat allemaal in orde is, kan de "hardware" parten spelen..ik dacht aan benzinedrukregelaar.
Veel suc6 ermee en denk eraan:" Roken schaadt de gezondheid"
Ik dacht dat een GS met een zogenaamde alfa-n sturing liep
Vermits hij klappen geeft in de uitlaat, zou ik eerst eens meten /luisteren of tijdens deceleratie de injectors stoppen met inspuiten.
If not, die gasklepsensor nekeer nazien (waarden kunnen misschien via het web gevonden worden in een werkplaatshandleiding?)
If so, dan zou de O2S sensor constant rijk moeten aangeven(0,9V uitgangspanning) bij een CO van 3
Is gasklepsensor OK en de O2S sensor geeft rijk aan, zou een van de correcties (temperatuur van de motorolie?) een verkeerde waarde kunnen doorgeven. Steeds koude motor volgens die sensor heeft een rijk mengsel tot gevolg.
Als dat allemaal in orde is, kan de "hardware" parten spelen..ik dacht aan benzinedrukregelaar.
Veel suc6 ermee en denk eraan:" Roken schaadt de gezondheid"
MVV-san,
ge waart dus 5 minuten te vroeg weg dinsdag.
Ik gok eigenlijk op een te trage (vervuilde, no heating, allee gewoon kapot eigenlijk) O2 sensor.
Te hoge brandstofdruk lijkt me sterk, want het verbruik is zelfs nog gedaald, al heb ik met de volle kofferset gereden (normaal + half litertje).
Kan je nagaan: over 288 km heeft ie 15,86l super 95 verstookt
Normaal zit het verbruik op een 5,8 tot 6 liter...
Olietemperatuur lijkt me normaal (in de FID), en er is maar 1 sensor die dat meet, dus die lijkt me ok.
ge waart dus 5 minuten te vroeg weg dinsdag.
Ik gok eigenlijk op een te trage (vervuilde, no heating, allee gewoon kapot eigenlijk) O2 sensor.
Te hoge brandstofdruk lijkt me sterk, want het verbruik is zelfs nog gedaald, al heb ik met de volle kofferset gereden (normaal + half litertje).
Kan je nagaan: over 288 km heeft ie 15,86l super 95 verstookt
Normaal zit het verbruik op een 5,8 tot 6 liter...
Olietemperatuur lijkt me normaal (in de FID), en er is maar 1 sensor die dat meet, dus die lijkt me ok.
R100 '82 en G650Xchallenge te koop