testrit F800GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Chris v
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 feb 2007, 18:14
Locatie: Limburg

Re: testrit F800GS

Bericht door Chris v »

Gisteren ganse dag op pad geweest met een 800gs voor de off-road cursus van het Centrum voor Motorbeheersing in Tongeren. Zij hebben er 4 ter beschikking die je kan huren als lesmotor voor 30 euro extra op de cursusprijs van 150 euro (met opleidingscheques dus 90 euro totaal ). Deze motor is een alleskunner , zowel onroad als offroad en met het juiste aftermarket-zadel en -windscherm zit het volgens mij qua comfort voor langere ritten ook wel snor. Wel opletten bij kleine valpartijtjes offroad, want het plastic plaatwerk is er niet echt tegen bestand... Het verbruik bij intensief offroad-gebruik varieerde naargelang de piloot van 8.5l/100km tot 14l/100km , let wel: dit is bij rondjes draaien op een crossparcours in mul en zompig zand en constant in 1ste en 2de versnelling tot de begrenzer, dus niet representatief voor normaal gebruik. Tevens verbazend tot wat de standaard battle wings in staat zijn in deze zware omstandigheden.
De cursus is zeker een aanrader voor al wie op een veilige manier wil kennismaken met de f800gs en tegelijk zijn eigen rijstijl en -ervaring wil bijschaven.
Grtz,
Chris
horzel600
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 mei 2008, 22:05

Re: testrit F800GS

Bericht door horzel600 »

zeer goede motor een echte alleskunner en vanalles genoeg,power,soeplesse,kunt bijvoorbeeld in zesde aan 40 per uur gewoon zonder bokken optrekken,ook zijn de banden heel goed;op droog en ook onverhard,ook wheelie's zij geen probleem :grin: ,cursus is een echte aanrader,zeker wie niet met zijn eigen motor wilt gaan al is dat ook te doen...zeer goed geamuseerd en gelachen...

grtz
Iceman
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mar 2008, 21:10
Locatie: Zwevegem

Re: testrit F800GS

Bericht door Iceman »

Ik heb er al een testrit mee gereden en ik vind het een degelijke moto het enige nadeel dat ik vind is dat het met een binnenband is
ze hadden mss beter de velgen van de 1200gs genomen...
dit vond ik op internet
Afbeelding
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: testrit F800GS

Bericht door Raketman »

Een binnenband is helemaal geen nadeel als je offroad wil gaan rijden...veel minder gevoelig voor drukverlies door harde impact op stenen ed, hetgeen een tubeless wel is. Als je'r een binnenband van 3 of 4mm dik in steekt moet het al héél erg worden om nog lek te rijden.
Nil volentibus arduum
Sven 12RT

Re: testrit F800GS

Bericht door Sven 12RT »

Ik was vanmiddag ook eens met een F800GS op stap.

Toen ik bij de machine kwam, stond deze op de middenbok.
Ik "bestijg" de motor terwijl deze nog steeds op de bok staat...
F*ck, ik kan nauwelijks aan de grond. :shock: En ik dacht dat ik groot was.

Uiteindelijk toch van de bok gekregen, eens dat beide wielen op de grond stonden, kon ik met beide voeten plat aan de grond.
Ik kan me best voorstellen dat kleinere personen eerst de motor op de zijsteun zullen moeten zetten alvorens op te stappen.

Bon, ik zat er toch al op.

Komende van een 12RT, hé, dat zadel is hard, heel hard.
Maar het zat eigelijk best redelijk, maar ik heb er nog niet langer dan een half uur opgezeten.

Het stuur kwam me wat raar over. Het is te zeggen, ik ben niet meer gewoon om met een GS te rijden.
De stuuruitslag is enorm, je draait dat ding op een zakdoek. M'n RT heeft meer manoeuvers nodig.

Alé, starten dat ding.
Het contactslot zit haast waar ik op de RT de naft indoe, niet aan het stuur dus.

De machine komt tot leven.
Geen schokken, niks schudden. Een heel andere ervaring dan de boxers waar ik ondertussen haast 4 jaar mee rondtuf.

Een leuke brom komt uit de uitlaat. Ik had al gekeken wat voor uitlaat er op zit. Het lijkt een standaard uitlaat te zijn, er staat alleszins geen "reclame" op.
Voorlopig hoeft het niet meer te zijn.

Tot aan het eerste rode licht rijden neemt niet meer dan 30 meter in beslag. Wanneer ik "mag" remmen, gebruik ik gewoon de voetrem.
Niks abnormaals te voelen.

Groen, wijle weg.
Geen 110 pk boxer-power, maar dit rijdt niet slecht weg.

Tot ik eens diende te remmen. Tering, dat ding duikt !!!
Ik kan me niet voorstellen dit al meegemaakt te hebben. Zelfs niet op m'n Deauville 650.
Een grote verrassing. Omdat de motor tot dat eigelijk vrij stabiel was, op het stevige afgeveerd. Tot je eens remt.

Op de motor remmen geeft een leuke roffel, leuk :)

Dan de E40 op. Eens het gas erop. Zoals al gezegd geen 110 pk, maar het gaat goed vooruit.
Ik had er reeds voor gevreesd. Windbescherming stond niet bepaald bovenaan de lijst bij het ontwerp.
M'n hele torso en hoofd zitten pal in de wind.
Het enige wat ik kon bedenken was "vooral de handvatten niet loslaten, anders lig je eraf".
Ik ben gewoon met een extra grote ruit rond te sjeezen op de RT, en dan doe je 120 km/u op dit, GROOT verschil.
Ik ga me nooit deze GS aanschaffen als er geen grotere ruit opkan.

Eens ik weer van de snelweg ben, kom ik weer aan een rood licht.
Weer verrast door het duiken. Verdoemme, die driehoeken op m'n boxers hebben dus echt een doel.

Ondertussen ben ik al wat meer gewoon aan het stuur. De positie bedoel ik dan.
De meeste knopje zitten reeds waar ik het gewoon ben.

Wat file filteren gaat heel vlot. Ik begin wat vertrouwen te krijgen. Gekomen aan de rotonde van Liedekerke/Essene staat het volledig vast, ik raak er vlotjes tussen. Beter dan ik met de RT had gedurft. Het gewicht en het smalle van de motor zorgen ervoor dat ik snel weer weg ben.

Voorlopige conclusie : pk's genoeg, rijden doet het ni slecht.
Maar het duiken bij remmen is niet echt leuk, de windbescherming is een dikke onvoldoende.
Met deze machine rij ik niet in één trek naar de Weissensee.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: testrit F800GS

Bericht door Iron Gonzo »

de windbescherming is een dikke onvoldoende
het is nogal normaal bij een enduro :mrgreen:

dat is zoals op en naked bike zegen dat de windbescherming 0 op 10 is.
:lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: testrit F800GS

Bericht door Dirk Pauwels »

Niet helemaal on topic, maar 't is toch ook een 800....
Deze week een F650GS meegekregen, Ondanks de teruggetunede motor rijdt dat blokje wel lekker, mooie trillingsvije loop, al draaide ie niet zo mooi rond op relantie. Zithouding viel voor mijn 1.80m mee, al staat dat ding wel heel laag, kreeg soms een scarver gevoel...Alle knoppen zitten op de juiste plaats, windbescherming nul, maar goed te doen tot 140. (Kzou er niet direct mee naar het zuiden rijden in 1 trok)
Wat tegenviel waren de remmen (allez, rem want er staat er maar 1 op vooraan en de achterrem viel wel mee) en bovendien had een of andere pippo met lilliputterhandjes het in zijn stomme kop gehaald om de remhendel de maximum speling te geven, dus de eerste keer remmen was direct handel tegen het handvat....na de speling op het minimum gezet te hebben viel het mee, maar toch behoorlijk ondermaats. Grootste punt van kritiek: de vering....Waardeloos, vooral vooraan en niet instelbaar (vooraan), dringend nood aan andere veren, en olie zou ik zeggen....
Voor de rest heel plastiekerig en tupperware toestanden, maar wel goed afgewerkt.
Conclusie: dijk van een motorblok, draak van een rijwielgedeelte, en ik kan al niet wachten om eens met een F800GS (die wel een goede vering zou hebben en dubbele schijven vooraan) te rijden......
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Re: testrit F800GS

Bericht door JüRgen »

"Some say..." (zoals ze in top gear zo mooi kunnen verwoorden)... dat de beste motorfiets een F650GS zou zijn, met dubbele schijfrem en een hoger vermogen (idem F800GS)

Ik kan dit enkel meegeven als info, heb ik al meermaals horen zeggen van mensen die met beiden reden.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Sven 12RT

Re: testrit F800GS

Bericht door Sven 12RT »

Vanmiddag m'n machientje terug naar de dealer gedaan.

Het motorblok is best goed.
Het scherm, op deze GS was eigelijk niet meer dan een schermpje voor een naked. In de vitrine van de dealer stond een schaalmodel met een soort GSA scherm. Dat zou ik nog wel eens in het echt willen proefrijden.
De vering is goed te doen, maar eens je aan de voorrem komt duikt dat ding naar beneden. Ik heb telkens schrik dat ie een koprol wil doen.

Terug naar huis met de RT.
Vreemd hoe snel je aan iets gewoon wordt, het valt me ineens op hoe laag dat stuur van de RT staat. De eerste meters vroeg ik me af hoe ik ooit met dat ding boven op den berg ben geraakt. Maar tegen dat ik 10km gereden had besefte ik dat ik met een dijk van een machine op weg ben :-)
oberon
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mar 2008, 18:38

Re: testrit F800GS

Bericht door oberon »

Ik verwacht binnen 2 jaar een F1200GS en dan een 1350
grandru
Berichten: 130
Lid geworden op: 22 feb 2006, 20:26
Locatie: GS-Country
Contacteer:

Re: testrit F800GS

Bericht door grandru »

Hallo,

ik kom van een 1150gs en wat mij betreft is dit de ideale opvolger,
weegt een stuk minder,
veel stabieler bij lage snelheid
heeft bijna evenveel kracht, iets minder koppel maar dat word ruim gecompenseerd door het ongeloofelijk
soepel motorblok, de kracht komt er mooi gelijkmatig uit ( saai??) vanaf 1500tpm tot 8000tpm.
voelt en rijd als een volwassen motor ook met duo.
Remt goed, natuurlijk moet je gewoon worden aan het conventionele voorvork (en lange veerweg).
de vering is goed, ook met duo.
betreffende de windbescherming, het originele scherm is ruim goed voor secundaire wegen en korte autostradewegen voor de "rit naar het zuiden" heb ik er een touratechspoiler op staan (die van mijn 1150gs) zodat de winddruk op mijn helm wat afneemt en éénmaal terug op gewone wegen gaat dat spoilertje eraf ( 5 seconden werk) zodat mijn helm terug in de zuivere lucht zit en zo optimaal werkt. Vroeger ook steeds grotere schermen gemonteerd op mijn 1150 en dan rij je bijna steeds met de systeemhelm open. Nu een lager scherm, een J1 gekocht en steeds met het vizier dicht (veel veiliger).
Maarja een windscherm is steeds heel persoonlijk,
eigenlijk als je geen verstelbaar scherm hebt zouden ze je gratis moeten laten kiezen tussen een klein, middel of een groot zoals je al kan met de zadels.
maar ook belangrijk is de snelheid waarmee de motor op temperatuur komt,
vroeger gebruikte ik voor korte ritten mijn dominator omdat ik daarvoor de 1150 niet wilde uithalen,
maar nu is het steeds met de f800
ps bij de aankoop heb ik een gratis ringantenne meegekregen :lol:

groeten
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: testrit F800GS

Bericht door sprint »

Mag ik daar volgend weekend ook eens mee rijden jacinto :wink:
Marnix.

Afbeelding
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: testrit F800GS

Bericht door Raketman »

Dirk Pauwels schreef: Wat tegenviel waren de remmen (allez, rem want er staat er maar 1 op vooraan en de achterrem viel wel mee) en bovendien had een of andere pippo met lilliputterhandjes het in zijn stomme kop gehaald om de remhendel de maximum speling te geven, dus de eerste keer remmen was direct handel tegen het handvat....na de speling op het minimum gezet te hebben viel het mee, maar toch behoorlijk ondermaats...
Lijkt mij iets exemplarisch. De 2 F650's waar ik dit jaar mee gereden heb (en ook een aantal remproeven mee gedaan heb) remden beiden heel goed, doseerbaar en verbazend hard voor een enkele schijf vooraan.
Nil volentibus arduum
grandru
Berichten: 130
Lid geworden op: 22 feb 2006, 20:26
Locatie: GS-Country
Contacteer:

Re: testrit F800GS

Bericht door grandru »

ik zal eens een prijske opmaken sprint

groeten
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: testrit F800GS

Bericht door GStephen »

Gisteren heb ik mijn brommerke binnen gedragen voor zijn groot onderhoud van 40.000 km.
Als vervangmoto heb ik een (wat ik pas later opmerkte) spiksplinternieuwe F800GS mee gekregen.
Hij is nog niet eens aan zijn 1.0000 km. De haartjes staan nog op de banden.

Tot mijn grote verrassing stelde ik vast dat er géén benzinemeter meer is, noch de versnellingsindicator, noch de olietemperatuurmeter. Het scherm is trouwens ook tot de helft gereduceerd.
Er is enkel een klokje en een km-teller. And that's it. :shock:

Om de perikelen van de voorbije dagen met de trein te vermijden ben ik met deze moto naar mijn werk gereden. Dus autosnelweg all the way.
Het lage ruitje veroorzaakt geen turbulenties, maar je zit wel vol in de wind (en ik ben amper 1m70 groot). Dus de nekspieren zijn bij deze goed getraind.
Qua snelheid ben ik nooit boven de 130 geweest. Nieuwe moto, weet je wel.
Maar zelfs dan, wat ik toen al vaststelde is dat ie een toch een voelbare boost geeft wanneer je (zelfs een beetje) boven streepje 5 gaat.

Het filefilteren valt ook goed mee. Maar het viel mij wel op dat in de Brusselse tunnels de motor voelbaar warm werd.

Ten opzichte van de oudere versie, moet ik wel toegeven dat het zadel comfortabeler is: je zit niet mee op een beenharde plank.

Al bij al een tof motooke, maar 'kzal blij zijn als ik vanavond mijn eigen brommerke terug krijg :mrgreen:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
kubus
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2009, 15:35
Locatie: Halle-Zoersel

Re: testrit F800GS

Bericht door kubus »

Heb ook zo'n 2 dagen mogen rijden op die mooie 800.
Opmerkingen kloppen helemaal.
Wat ook wel verrassend is en niet vermeld, zijn desondanks de hoge toeren, het lage verbruik.
Ik had een gemiddeld verbruik van 4.6 wat ik wel enorm laag vond.

Grtz, Kubus
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: testrit F800GS

Bericht door J »

Ik heb er in Hechlingen de eerste voormiddag mee gereden. Voor mij was hij redelijk hoog en ik vond hem voor zijn gewicht toch redelijk giftig in 1ste. Je moet een goede gascontrole hebben voor er mee offroad te snorren. Moest wel ff wennen.

Nadien de 650x challenge en de X450. Voor mij was de laatste het meest geschikt. Het gewicht tov de kracht in vergelijking met mijn eigen gewicht en bouw was dit de ideale. Toch over de 800Gs niets slecht enkel te zwaar voor mij.

J

ik denk dat ik nu met een 1200Gsa rijdt, gelukkig dat ik die niet moet dragen :lol:
't vollek va Gùùk red ùùk........
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: testrit F800GS

Bericht door MOTOBLOG »

Voor sportief baangebruik zou ik persoonlijk de voorveren vervangen door een beter type. Voelt wat vaag aan, de feedback is minder. Heb deze motor nog wel niet op terrein geproefd... en da's jammer. Als je 85 PK niet genoeg vindt, dat lijkt me sterk. Een staande twin heeft nooit dezelfde koppelontplooiing als een dikke boxer, maar is zonder meer krachtig genoeg voor speels werk met een sportieve ondertoon. En het blokje is zuinig !
Het harde en smalle zadel is ideaal voor offroad werk maar voor wat langere verbindingsritten vrees ik dat zadelpijnen niet uit te sluiten zijn.

Toch lijkt me dit zo'n type fiets om een keer een soort trip mee in elkaar te steken waarbij je regelmatig een keer het asfalt ruilt voor een stukje onverhard, en dat zal beter gesmaakt worden dan op een 'zware' GSA, maar zoals hierboven gemeld, ik heb er geen offroad ervaring mee opgedaan...
Nahoj
Berichten: 1134
Lid geworden op: 05 apr 2009, 20:43
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Gijzegem (bij Dendermonde)

Re: testrit F800GS

Bericht door Nahoj »

in vond het nogtans mooi omschreven worden de 800gs!

wat ik dan wel weer spijtig vind zijn die + en - punten waar jij zelf een uitspraak over maakt

maar als ik de overige tekst lees word ik wel vrolijk!
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
Nahoj
Berichten: 1134
Lid geworden op: 05 apr 2009, 20:43
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Gijzegem (bij Dendermonde)

Re: testrit F800GS

Bericht door Nahoj »

ikzelf rijd met een 1200GSA en kan enkel zeggen, moest mijn ezel een beteken meer geld schijten dat ik deze er zeker zou bijhalen
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
Plaats reactie