Druppellader

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Peter Vankelst
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2004, 13:19
Locatie: Bonheiden

Druppellader

Bericht door Peter Vankelst »

Er is al veel geschreven over het (bij-)laden van de batterij. We weten o'tussen allemaal (sommigen uit ervaring) dat het interessant is tijdens de winterperiode de batterij "onder spanning te houden".
De meest vermelde druppelladers zijn de Optimate (50€) en C-Tec (50€).
Bij Bellekens werd me telefonisch een (moto-)druppellader aangeboden voor 25€ ( :D ). De BMW-druppellader kost over de 100€ :( .
Voordeel van de BMW-DL is dat je hem rechtstreeks aan je motostekker kan aansluiten wat (vooral voor GS-ers want batterij onder benzinetank) een groot voordeel is. Maar moet deze fiche zoveel extra kosten :evil: .
Ik weet dat enkele van jullie ervaring hebben om een (aparte) fiche op een (goedkopere) druppellader te monteren zodat hij kan aangesloten worden zonder dat je "je moto moet ontmantelen".
Graag jullie technisch advies !![/list]
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Optimate heeft ook overgangsstuk om DL aan te sluiten aan een BMW ingang. In de veronderstelling dat je motor een ingang (sigarenaansteker) heeft.
Ben zeer tevreden van optimate.
Ook zonder dergelijke ingang is een optimate aan te schakelen aan je moto. Eénmaal fiche vastmaken aan je batterij en ergens goed bereikbaar (onder je zaal) aankoppelingsfiche leggen. Zaal wegnemen, fiche aansluiten aan optimate en klaar is kees.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Heb vrijdag laatsleden een Optimate III druppellader gekocht, met bijhorende "sigarenaansteker" fiche voor BMW, alsook de aangepaste fiche voor aansluiting op de Optimate...

Het bestaat dus wel degelijk. :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Bericht door Erik »

Gebruik ook Optimate III. Stekker vervangen door BMW stekker >>> in het stopcontact boven het bobinekapje :D
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Walt
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 okt 2004, 21:15
Locatie: Aalst

Bericht door Walt »

Prijs voor een optima III met BMW stekker : 70 eurokes . Bij de BMW dealers
LJ
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2004, 21:16

Bericht door LJ »

Heb er zelfs maar 65€ voor betaald geloof ik bij Lievens.
Rakthi
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 sep 2004, 22:22
Locatie: niet hier

Bericht door Rakthi »

...
Laatst gewijzigd door Rakthi op 01 sep 2007, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Xa4
Berichten: 816
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:15
Locatie: Leuven
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

wanneer is een druppellader eigenlijk nodig/wenselijk ? is dat vanaf een weekje stilstand ?
ik rijd heel de winter door (ok ok, bij sneeuw zal ik me beperken tot een ritje in de ondergrondse garage :lol: ), is dat dan eigenlijk nodig ?
thx :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

ik rijd ook 't hele jaar door en tegen weekje stilstaan kan ie best wel tegen hoor... en iets langer ook...een gezonde batterij verdraagt dat best
een druppellader kan geen kwaad maar ik heb er geen en heb er nog nooit geen gehad, rijen moet je doen :lol: :lol: dan laad ie vanzelf op in mijn GS zit een ingebouwde optimate :lol: :wink:
Rakthi
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 sep 2004, 22:22
Locatie: niet hier

Bericht door Rakthi »

...
Laatst gewijzigd door Rakthi op 01 sep 2007, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
genieter
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 nov 2004, 16:59
Locatie: Gavere

Bericht door genieter »

Ik heb me verleden week een nieuwe druppellader met fiche voor BMW aangeschaft via ebay, voor een kleine 20 EUR. Heeft iemand ervaring daarmee?
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ik betaalde 72 EUR inclusief BTW, met BMW laderplug vorige week, voor een Optimate III.

Optimate III is wel een combinatie van lader en druppellader, eens hij je batterij opgeladen heeft gaat hij over naar druppellading. Je kan er ook je batterijstatus op zien.

Dealer vertelde dat als hij twee weken stilstaat er geen problemen zijn, natuurlijk is er het "klokje" die er voor zorgt dat de batterij aflaadt, dit is van belang. Als je natuurlijk een alarmsysteem hebt gaat het sneller.

Een en ander hangt ook af waar je de fiets stalt, in garage onverwarmd, in garage verwarmd, onder de car-port, of gewoon in open lucht...

Als je dan je druppellader aanlegt, en je motor even start, niet direct terug aankoppelen, omdat dan het risico op overladen bestaat. Aangeraden is, druppelladen, even gaan rijden (ritje) en na opnieuw stallen, schoonmaken, terug je lader inpluggen.
Naar het schijnt mag ie er de hele periode in blijven zitten dat je "niet-actief" bent met je fiets.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
peterb
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 sep 2004, 23:00
Locatie: Rijmenam

Bericht door peterb »

Peter

Ik gebruik in de winter een eenvoudige druppellader met daarop een hella plug gemonteerd ( past in een standard BMW fitting )

Spring gerust eens binnen als je eea wil bekijken

Peter
PéPé
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 nov 2004, 10:09
Locatie: onderweg

Bericht door PéPé »

OK Gasten ! Allemaal bedankt voor jullie nuttig advies ! als ik hier niks mee kan doen koop ik mezelf een playmobil !!! :mrgreen:

drive safe !
Na 1200RS was er de 1150 GS....
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Wat je moet weten van een motoraccu en -druppel- laders...


WANNEER LADEN? Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt. LADEN EN ONTLADEN Vroeger werd er nog wel eens gedacht dat het goed was een accu die lange tijd niet werd gebruikt, te ontladen met een verbruiker om hem daarna weer op te laden. Fout! Niet doen'. De accu slijt er alleen maar van. Voor een motoraccu geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor die kleine oplaadbare batterijtjes. De cycli van laden en ontladen verkort de levensduur
ONDERHOUDSLADER Een onderhoudslader is een lader die je continu aan een accu kunt koppelen, bijvoorbeeld gedurende de tijd dat de motor in de stalling staat. De laders die hiervoor vaak gebruikt worden, noemen we druppelladers of onderhoudsladers. Ze kunnen ook gecombineerd zijn met een hoofdlader een combilader dus. Met de laatste wordt een accu eerst tot zijn maximum geladen (met een laad stroom van ca 1/10 van de accu capaciteit, dus 800mA bij een 8A1 accu) waarna de combilader zelf overschakelt op druppelladen. Qua uitvoering zijn er verschillende werkwijzen, de ene druppellader blijft een bepaalde stroom leveren terwijl de ander( lader uitschakelt als een accu spanning van 13,2, 13,6 of l3,8 Volt wordt bereikt en schakel weer in als de spanning daalt to ca. 12,5V Een druppel lader moet dus zelfontlading en sulfatatie van de accu voorkomen of het verbruik compenseren van eventuele verbruikers als bijvoorbeeld een alarm. Vooral de betere en veiligere laders zijn voorzien van een gestabiliseerde netvoeding en een gestabiliseerde laadspanning. NETADAPTERS? NIET DOEN! Kleine adapters, die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, kosten bijna niets en worden veel gebruikt bij laptops, boormachines etc. Als ze 12V afgeven en een stroom van 300 mA dan zou je kunnen denken; een paar klemmetjes erop en ik kan er de accu mee opladen Nou, het gebruik van netadapters raden we sterk af Wil je ze wel gebruiken, verdiep je dan wel in de accumaterie. Om je een voorbeeld te geven: je hangt een onbeveiligde en onbegrensde adapter aan een defecte accu waar van de celplaten kortsluiting maken. De spanning in de accu loopt dan zo opdat de boel uiteen ploft Gebruik je ze toch, plaats dan een zekering van ongeveer 1 A op de plus draad. Zorg er ook voor dat je goed kunt omgaan met een multimeter zodat je precies in de gaten kunt houden wat er tussen en in de accu en de adapter gebeurt. NIEUWE ACCU’S Een accu die na het afvullen meteen in een motor wordt geplaatst, heeft een kortere levensduur dan een accu die eerst 2 tot 4uur aan een druppellader heeft gehangen. Een accu die is afgevuld, heeft ongeveer 80% van zijn capaciteit Ga je die niet langzaam laden dan werkt dat als een geheugen. De accu zal nooit meer zijn volledige capaciteit kunnen halen. Het beste is om een nieuwe accu met een zeer lage laadstroom te Iaden. Heb je een goede lader of ga je er een kopen, ga dan alsvolgt te werk: vulde nieuwe accu af met het juiste accuzuur en laat de accu ongeveer een uur staan. Laad daarna de accu gedurende 3 tot 5 uur op met een druppellader, die maximaal 1 /10 laadt van de capaciteit van de accu (8Ah accu is maximaal 800 mA laadstroom). Laat daarna de accu nog eens 2 uur staan voor je hem in de motor plaatst.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Ik ben nu een beetje "closer" met TecMate (Optimate)

Deze boodschap heb ik vandaag ontvangen van TecMate en ik wil die met jullie delen.

Michel Urban (TecMate Intl.) schrijft:
"Indien dit onderwerp u intereseert kunt u het document in bijlage doorlezen. Dit gaat over een analyse dat wij na een vergadering bij de voorzitter van een grote GS club uitgevoerd hebben. Als u op de volgende link klikt http://www.optimate3.com/recovery.pdf komt u op één van onze websites terecht; deze rubriek gaat om - valse - geruchten over zogenaamde mogelijke schade als men een OptiMate met een gesulfateerde accu gebruikt zonder deze van de motor te demonteren...

Met vriendelijke groeten,

Michel Urban"

Bob


TecMate International
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
mike the bike
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jul 2005, 20:23
Locatie: berendrecht

Bericht door mike the bike »

ik heb die van bmw zelf en die werkt perfekt en erkent de soort baterij alleen de prijs viel niet mee vond ik 125 euro
GSPeP
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2004, 20:31
Woonplaats: Steendorp
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Ik zag onlangs de Optimate III op een website voor oldtimer onderdelen (auto's) voor 57,- EUR (inclusief verzendkosten)
Plaats reactie