Twee motoren, één nummerplaat !

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

JB the motorman
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2009, 16:41

Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door JB the motorman »

Een vriend van mij bezit een yamaha en een bmw. Alleen de yamaha is ingeschreven en heeft dus ook een nummerplaat.
Nu beweert hij dat het normaal is om met dezelfde nummerplaat te rijden op beide motoren. Wanneer hij met de bmw (niet ingeschreven voertuig) wil rijden schroeft hij eenvoudig de nummerplaat van de yamaha op de bmw, vraagt aan zijn verzekeringsmakelaar een voorlopige groene kaart (is gratis volgens hem ) en rijd dan lustig met de bmw rond. Geen vuiltje aan de lucht. Volgens mij is dit echter niet toegestaan, daar een voertuig dat niet ingeschreven is ook niet kan verzekerd worden. Of heb ik het fout misschien ? Wie weet hier meer over ?
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door Zeppe »

Altijd in overtreding, want de nummerplaat is afgeleverd voor een bepaald voertuig met zijn specifieke kenmerken (cc, chasisnummer, etc)
Verzekeringstechnisch kan hij wel verzekerd zijn, dat is geen probleem.

Nu heel de opzet is het risico niet waard. Je dient een polis af te sluiten waarin duidelijk te kennen gegeven werd dat jij de "enige" bestuurder bent van de desbetreffende voertuigen. Vermits je maar met één tegelijk kan rijden. Je hebt wel 2 nummerplaten.
Hierdoor ben je voordelig verzekerd en je bent nog eens in orde bij eventuele controle.

grt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
JB the motorman
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2009, 16:41

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door JB the motorman »

Precies wat ik had gedacht Tricky, zal het toch eens aan mijne makker zijn verstand moeten brengen zene vooraleer
er ongelukken gebeuren.
Jb The Motorman, Berlare 9290
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door Gaby »

tricky schreef:Je dient een polis af te sluiten waarin duidelijk te kennen gegeven werd dat jij de "enige" bestuurder bent van de desbetreffende voertuigen.
grt
Zijn polissen met een enkel-bestuurders clausule niet verboden sinds een aantal jaren?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door Jo De Paepe »

Zijn polissen met een enkel-bestuurders clausule niet verboden sinds een aantal jaren
Dat dacht ik ook.
Het wordt echter nog steeds vermeld in de clausules , maar is niet wettelijk. Bij ongeval door een andere bestuurder is de verzekering toch verplicht om uit te keren aan 3den . Ze kan je verzekering echter opschorten omdat je je niet aan de clausules gehouden hebt.

dat is de uitleg die mij ooit gedaan is daaromtrent
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door WILBIKE »

Een tweede voertuig met een aan een ander voertuig afgeleverde nummerplaat wordt alléén ter vervanging van dit eerste tijdelijk verzekerd bij defect of ongeval. Deze tijdelijke regeling wordt echter niet door alle maatschappijen onderschreven en blijkt dikwijls ook maar een toegift van de makelaar. Indien je echter rechtstreeks kontakt neemt met de verzekeringsmaatschappij blijkt steeds weer dat deze verklaart het voertuig NIET te verzekeren bij enig ongeval. Wat ben je hier dan mee vooruit? Rijden met het idee dat je verzekerd bent doch bij enig probleem de volle (onverzekerde) verantwoordelijkheid MOETEN nemen!
Indien je graag met meer dan één voertuig op de openbare weg komt verzeker ze dan apart. Er bestaan verschillende mogelijkheden om niet de volle pot te moeten betalen doch wel zeker in orde te zijn bij enig dispuut. Een groene kaart zonder inschrijving wordt steeds aanzien als overtreding en een telefoontje naar de maatschappij maakt toch steeds dat je bike wordt ingehouden, dus ... wees een goede verstaander en neem het zekere voor het onzekere zou ik zeggen.

Nog veel rijgenot, groeten.

Wilbike :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door xantingo »

Regel 1 voor wie een voertuig in het verkeer wil brengen is:
Artikel 2
§1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.

Aangezien de BMW niet is ingeschreven mag hij dus niet op de openbare weg gebruikt worden.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door LOMAX »

Je kan bij veel maatschappijen inderdaad tijdelijk een vervangvoertuig laten verzekeren, op voorwaarde dat het oorspronkelijk verzekerde voertuig tijdelijk ongeschikt is voor gebruik, en het vervangvoertuig niet toebehoort aan de verzekeringnemer. Bij auto's komt daar nog bij dat de technische keuring van het vervangvoertuig in orde moet zijn, iets wat bij een motorfiets niet van toepassing is. In het geval dat de topicstarter aanhaalt, zou de maatschappij dus de polis volledig moeten overzetten, telkens hij van motor verandert, omdat het over een eigen voertuig gaat. Verzekeringtechnisch klopt het verhaal dan wel. De gemakzuchtige makelaar geeft vaak echter gewoon door dat de verzekerde tijdelijk een vervangvoertuig gebruikt, in het slechtste geval geeft hij niets door en schrijft zelf een tijdelijk groen formulier uit. Krijg je dan iets aan de hand, dan ben je 'gesjareld'.
Voor Jan Politieman is het verhaal echter niet in orde. Het nummerplaat correspondeert namelijk niet met het voertuig, boorddocumenten zijn dus niet in orde, wat minstens een boete oplevert, of toch zeker een aanmaning tot het komen tonen van de geregulariseerde situatie, dus inschrijving van het voertuig. Met een beetje pech laat je de motor ter plaatse staan.
Als je dus niet wordt tegengehouden door politie, en geen ongeval krijgt, dan is deze methode de goedkoopste oplossing. En als je dan wordt geflitst op een scooter, terwijl het nummerplaat bij een GoldWing hoort, dan kan je nog gaan dwarsliggen en de overtreding aanvechten. Tenzij je vijfhonderd meter verder aan de kant wordt gezet, dan is het pas echt feest. En de smoes "mijn makelaar heeft gezegd dat het ok was", zal niks helpen.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door Iron Gonzo »

ik doe dat ook als ik een moto heb bijgekocht en er mee naar huis rij of als mijn moto op onderhoud staat en ik met vervangmoto rij.

als de verzekering is op de hoogte gebracht is er geen probleem op verzekeringsvlak.
als je wordt tegengehouden en je kan aantonen dat het wel degelijk een vervang motor is
of als het uw moto (niet ingeschreven op uw naam, maar je hebt een aankoop factuur op uw naam) is dat je tijdelijk gebruikt.(zeer korte termijn, dacht dat 2 of 3 dagen maximum is)
is er ook geen probleem.

maar hier komt weer dat kat op de koord.
de ene interpreteert het zus en de ander zo.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
GS1995
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 apr 2007, 18:54
Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door GS1995 »

.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door Zeppe »

De wet is nochtans ongelooflijk duidelijk : alle motorvoertuigen moeten worden ingeschreven in het repertorium van de voertuigen van de Dienst Inschrijving voor voertuigen. Enkel motorvoertuigen met een inschrijving in deze gegevensbank mogen op de openbare weg rijden, parkeren of stilstaan.
Hoe je dit nog kan interpreteren???????????
En toch...
Als morgen alle niet verzekerden en/of niet ingeschreven voertuigen van de openbare weg waren, er zou heel wat meer plek zijn!
en geloof me, je kan maar beter niet in een ongeval betrokken raken (en dan spreken we hier totaal niet over schuld of geen schuld aan het veroorzaakte ongeval) met een niet verzekerd of niet ingeschreven voertuig (spreek/schrijf uit ervaring)
Dat dacht ik ook.
Het wordt echter nog steeds vermeld in de clausules , maar is niet wettelijk. Bij ongeval door een andere bestuurder is de verzekering toch verplicht om uit te keren aan 3den . Ze kan je verzekering echter opschorten omdat je je niet aan de clausules gehouden hebt.
dat is de uitleg die mij ooit gedaan is daaromtrent
Ik heb nochtans zo'n polis!
Twee nummerplaten en twee groene formulieren, met telkens de juiste gegevens van de respectievelijke moto's.
En in de polis staat inderdaad, zeer duidelijk gespecifieerd dat ik de enige bestuurder mag/kan zijn, maw de 2 moto's kunnen nooit tegelijk in het verkeer rondtuffen.
Dat de verzekering moet uitkeren bij een ongeval is evident, het voertuig is tenslotte verzekerd.
Doch ze zullen het daarna wel komen verhalen. En ook dat lijkt mij evident,
wanneer de bepalingen (spelregels) van een contract (en dan gaat het niet enkel en alleen over een verzekeringscontract) niet werden nageleefd, zal dit altijd schorsing/schrapping/tenietverklaring als gevolg hebben, met de nodige schade-claim!
Maar was het de bedoeling om de maatschappij te bedriegen, of was het opzet een voordelige verzekering voor 2 moto's van dezelfde bestuurder te verzekeren!

En dan verschieten we, dat in de toekomst zulke mogelijkheden verdwijnen, en is het zoals altijd
de braven, goeden, eerlijken moeten boeten voor de kuren, fratsen, trucs van de slechten!
En daar hebben we hier duizend voorbeelden van :
- de werkloosheidsuitkering,
- de kindervergoeding,
- de subsidiepremie's
- ....
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door Tazke »

GS1995 schreef:
IRON GONZO schreef:ik doe dat ook als ik een moto heb bijgekocht en er mee naar huis rij of als mijn moto op onderhoud staat en ik met vervangmoto rij.

als de verzekering is op de hoogte gebracht is er geen probleem op verzekeringsvlak.
als je wordt tegengehouden en je kan aantonen dat het wel degelijk een vervang motor is
of als het uw moto (niet ingeschreven op uw naam, maar je hebt een aankoop factuur op uw naam) is dat je tijdelijk gebruikt.(zeer korte termijn, dacht dat 2 of 3 dagen maximum is)
is er ook geen probleem.

maar hier komt weer dat kat op de koord.
de ene interpreteert het zus en de ander zo.
De wet is nochtans ongelooflijk duidelijk : alle motorvoertuigen moeten worden ingeschreven in het repertorium van de voertuigen van de Dienst Inschrijving voor voertuigen. Enkel motorvoertuigen met een inschrijving in deze gegevensbank mogen op de openbare weg rijden, parkeren of stilstaan.
Hoe je dit nog kan interpreteren???????????
Als wij onze 2de motor gaan ophalen zijn, hebben we dit met onze eigen nummerplaat gedaan.
Ik heb eventjes gebeld naar mijn verzekering en heb het chassisnummer moeten doorgeven van de motor en op welke dag we de motor gingen ophalen.

Als je een 2de hands motor koopt is deze ingeschreven bij het DIV, tenzij de vorige eigenaar de nummerplaat reeds heeft binnengestuurd.

De garage heeft mij ook regelmatig een motor mee en schroeft er mijn nummerplaat op. Alleen zou ik dan de verzekering moeten verwittigen ....
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
GS1995
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 apr 2007, 18:54
Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door GS1995 »

.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door Tazke »

GS1995 schreef:Die verhalen van "ik heb dit gedaan" .. "ik doe dit zo'" : allemaal goed en wel, maar het blijft nochtans heel eenvoudig : dit is niet wettelijk.
Hebben jullie daar nog geen problemen mee gehad? Zoveel te beter.
Schatten jullie goed in wat er zoal op jullie kan afkomen voor het geval er iets verkeerd loopt? Waarschijnlijk niet.
Het is wel straf heb ooit het DIV gebeld, +/- 12 jaar geleden.
Ik moest auto gaan ophalen die ik had gekocht (2de hands).
Die zeiden zelf: zet er je eigen nummerplaat op, die je nu al hebt, en verwittig je verzekering dat je auto gaat ophalen.
Geen probleem zeiden ze, want de auto is nog ingeschreven onder vorige eigenaar en nummerplaat nog niet ontvangen van hem.

Bij controle van de politie moet je dan natuurlijk het bewijs voorleggen dat de auto verzekerd is en dat jij hem net hebt gekocht.

Maar als je een ongeval voorhebt dan zal inderdaad de discussie beginnen, dat snap ik ook wel.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door WimLT »

tricky schreef:- de werkloosheidsuitkering,
- de kindervergoeding,
- de subsidiepremie's,
- de invaliditeitsuitkering,
- ....
Elaba, gij zijt hier al mijn bronnen van inkomsten aan't opnoemen :shock:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
JB the motorman
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2009, 16:41

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door JB the motorman »

Allemaal bedankt jongens voor de reakties, ben het volledig met jullie eens, mijne makker (een beetje betweterig) wou mij niet geloven. Ik zal hem de reakties hier eens laten lezen. (heeft zelf geen pc ) Waarschijnlijk ziet hij dan wel het licht en behoed dit hem voor ernstige problemen.
JB 9290 Berlare-Donk
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door JohanDB »

Ennueh... diene maat.... bolt die ook ergens rond in de omgeving van Berlare-Donk :?:


8-) 8-) :batman:
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door Harald »

Het is éénvoudig.

-één voertuig met één verzekering en één nummerplaat.
Wil je een tweede voertuig, wel dan ook een 2de verzekering , 2de nummerplaat.

Gelooft ge dit niet, kom dan ééns langs met de nummerplaat van het éérste voertuig geplaatst op uw 2 de voertuig.
Ik garandeer u dat ge te voet terug naar huis gaat.
simpel.

En de verzekering, die mannen blazen er maar op los hoor.
Geloof niet altijd wat die zeggen,( enkele uitzonderingen bestaan ).
Verzekeringsmakelaars sturen u zelfs de baan op met uw nieuw voertuig,
van zodra ge bij hen bent binnen gestapt voor het afsluiten van een nieuwe polis.

Vergeet niet , dat uw voertuig dan nog niet is ingeschreven hé.

Jaarlijks nemen wij heel wat voertuigen in beslag wegens niet verzekering.

Het motor waarborgfonds, laat ons zelfs weten welke voertuigen er rond rijden, ( ingeschreven staan)
maar waar er geen geldige verzekering is aan gekoppeld.

Een voertuig dat niet geldig is verzekerd, kan u 1.000€ aan boete kosten.
Tel daar de sleepkosten en stallingskosten bij ....

Stel dat uw voertuig niet is gekeurd ( voorlopig niet voor moto's )
dan komt er nog is zo'n dikke 500€ bij.

Alles bij mekaar kan dat tellen hé.
Het overwegen waard om het dan maar volgens de regels te doen en een geldige verzekering af te sluiten. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
noek
Berichten: 398
Lid geworden op: 11 okt 2004, 21:00
Woonplaats: Mortsel
Locatie: Antwerpen

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door noek »

(heeft zelf geen pc )
:-? :-?
Daarom dus .
Info vergaren kan nooit kwaad,kan je veeeele euro's besparen.
Je vind niet alles in de "Van Daele" :mrgreen:
Een(1) moto verkopen en PC aanschaffen,lijkt mij beter. :!:
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door Raketman »

noek schreef:
(heeft zelf geen pc )
:-? :-?
...
Een(1) moto verkopen en PC aanschaffen,lijkt mij beter. :!:
Idd...BMW weg, Yamaha houden vanzelfsprekend :mrgreen:

Mijnen beste maat rijdt zo ook al jaren rond. Eén nummerplaat die wisselt tussen verschillende motoren. Ook al duizend keer voor gewaarschuwd dat dat niet wettelijk is, maja "de verzekeringsagent zegt dat blablabla" :roll: .
Vorige maand had hij een ongeval...per zuiver toeval met de moto waarop de nummerplaat staat (en de verzekering dus ook). Ondanks deze niet aanzienlijke
hoeveelheid "hoerechance" is zijnen euro nog steeds niet gevallen...
Nil volentibus arduum
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door frederik »

Het wordt tijd dat de europese burgers hun verzekeringspolissen overal in europa kunnen afsluiten. Kijk maar eens naar de mogelijkheden en vooral de prijzen die in NL gehanteerd worden voor oude motoren. Hier in B betaal je veel te veel voor classic motoren (>15j).

Het gaat hem niet om dat beetje tax maar om die veel te duren ba verzekeringen.
tweetyoost
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2007, 23:09
Locatie: Oostrozebeke

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door tweetyoost »

Bestaan er geen verzekeringen waarbij een 2de motorfiets maar +- 50 euro kost?

maar je moet er dus zowiezo een 2de inschrijving + taks van bijrekenen?
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door LOMAX »

Bij Mercator bestaat er inderdaad een weinig gepromote polis, waarbij een tweede motor slechts een fractie van de eerste kost. Zeker als je ook nog eens de autoverzekering bij hen hebt. Maar je moet er zelf achter vragen.
Bij sommige maatschappijen kan je ook nog het gedeelte woon-werk eruit halen, en enkel voor vrijetijd verzekeren, ik verzeker zo mijn fun-motor. Scheelt ook nog een brok, en voor de fiscus maak ik op die manier duidelijk dat ik mijn woon-werkpaard enkele hiervoor gebruik, en mijn andere voor de lol erbij heb. Vergeet ook niet te melden dat je, indien dit zo is voor die tweede motor, minder dan x kilometer per jaar maakt, de zogenaamde mini-miles, vaak gaat er dan nog iets van de premie af. Je merkt het, met wat uitkijken krijg je straks nog geld toe om met de motor te rijden :wink:
annebeer
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:11

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door annebeer »

Let er wel op dat je meer hebt dan alleen een BA.

De bestuurder is niet verzekerd, alsook geen rechtsbijstand.
Wil je dit erbij, en je zal het maar niet hebben als er iets gebeurd, dan betaal je het bij.

Opgelet dus met goedkope verzekeringen! Kijk niet alleen naar de prijs, maar ook naar de inhoud.
Madam JH
Johan V
Berichten: 102
Lid geworden op: 30 apr 2008, 17:20
Woonplaats: Brèninge
Locatie: Brèninge

Re: Twee motoren, één nummerplaat !

Bericht door Johan V »

Ik heb ook zo'n verzekering bij Mercator. De polis spreekt duidelijk dat er maar 1 van de 2 vooertuigen op het zelfde moment mogen op de baan zijn. Dat scheelt hem inderdaad een stuk dat je minder moet betalen. En wees nu eerlijk, alle beetjes helpen.
K1600 GT
Plaats reactie