Wegen blokkeren in Mapsource

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MOTOBLOG

Wegen blokkeren in Mapsource

Bericht door MOTOBLOG »

Even geëxperimenteerd in Mapsource met het blokkeren van wegen. Op een van mijn ritten had ik een stukje route (eerst nog toegelaten in 2010.20) waar er aan het begin van de weg een verbodsbord staat voor auto's en motorfietsen. In Mapsource bij de instellingen voor routering heb ik dan in "te vermijden wegen" op de kaart (werkt net zoals je een route maakt) een stuk weg aangeduid en die werd gearceerd door Mapsource op het kaartmateriaal. Als ik nu langs daar wil, wordt de route netjes omgeleid... Handig als je ergens notities van gemaakt hebt. Ik moet echter nog uitvissen hoe mijn toestel dit te weten komt, iemand ?

Afbeelding
GSPeP
Contacteer:

Re: Wegen blokkeren in Mapsource

Bericht door GSPeP »

Alvast bedankt voor de tip.

Word dit niet meegestuurd als je de route naar het toestel zendt ?
Guidoviv
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

Bedankt voor de tip;wist ik nog niet
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
mdc
Webmaster
Webmaster

Bericht door mdc »

pvdk schreef:Ik moet echter nog uitvissen hoe mijn toestel dit te weten komt, iemand ?
Volgens mij is dit enkel in Mapsource dat dit gebruikt wordt. In de routes die naar het toestel gestuurd worden komt dit nergens terug.

Let er wel op dat die afsluiting blijft staan in je Mapsource en zo voor alle routes geldig is. Dus niet enkel die ene route waar je mee bezig bent.
Zo heb ik er nog geweten die dit gebruiken om door werken afgesloten wegen aan te duiden. Was toen nog niet gearceerd op de kaart.
Een jaar later wou hij de route laten passeren over deze weg maar dit lukte niet. Had vergeten de blokkering weg te nemen na de werken.
Marc

R1250RT 2020
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ik denk ook niet dat het mogelijk is van je kaartmateriaal aan te passen in je toestel. (Trouwens, dat bestaat inderdaad al jaren)
Dus denk ik zoals hierboven dat je dit tooltje enkel op de PC kan gebruiken. Maar het is een handig iets. Hier bestaat een overwoekert zandpad dat voor Mapsource gewoon een straat is. Ook al heb ik jaren terug de mensen van Garmin laten weten dat dit niet klopt. Ze blijven volharden. :-) :wink:
st1100

Bericht door st1100 »

Ik gebruik dat al jaren , om 'onverharde wegen' die volgens navteq wel hard enz uit te schakelen. Je moet dat echter 2 keer doen : in mapsource en dan nog eens in uw toestel. (als je enkel op uw pc die weg uitzet , zal ,uw route wel goed zijn maar na herberekennen op het toestel kan het zijn dat je toch terug over die weg gaat. En natuurlijk ook als je een 'vroeger' naar huis wil en het toestel een route naar huis laat rekenen)

Ik heb ook al gemerkt dat je dat elke keer als je een kaartupdate doet , opnieuw moet instellen.

Ik kan je wel uitleggen hoe je in een 261O wegen uitzet , als het dan mogelijk is bij een zumo zal de methode wel ongeveer hetzelfde zijn zeker. Hiervoor ga je naar het route-scherm , vervolgens route instellingen , daar kies je de 'tab' routering : je bent nu in het scherm waar je tolwegen en u-bochten kan aanvinken enz. Onderaan staat bij de 2610 nog een knopje "ingestelde te vermijden" en daar kan je wegen,gebiedeen enz uitzetten. Ik heb zo heel de stad Leuven als te vermijden gebied ingegeven zo ga ik altijd mooi langs leuven als ik van de ardennen kom , zonder gedoe. Nog een zeer handige funktie hiervan : als je op vakantie gaat en je ziet in de tegenovergestelde richting wegenwerken met veeeel file , dan blokkeer je alvast dat stukje baan want binnen 2 weken ben je dat allang vergeten en dat ga je alvast niet langs daar op de terugweg .
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

@ PvdK

Je kunt idd routes op je PC blokkeren. Er gaat echter niks mee naar de GPS.
Alleen in de Zumo 660 kun je (en moet je weer opnieuw) dergelijke wegen blokkeren. Maar dus weer alleen voor dat éne toestel.

Helaas is Garmin niet zo slim als Tomtom met dit soort dingen.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

ECM schreef:Helaas is Garmin niet zo slim als Tomtom met dit soort dingen.
Als je Mapshare bedoeld. Breek me de bek niet open over die miskleun, hé. Wegen blokkeren ging vanzelf, ze terug open krijgen was wat anders. Heb op een gegeven moment al die aanpassingen er terug afgesmeten en terug de kale kaarten geïnstalleerd. Toen geraakte ik eindelijk terug rechtstreeks naar de snelweg. De weg erheen ( ± 2km) was gedeeltelijk al twee jaar geblokkeerd door wegenwerken van één maand die er eens hadden plaats gevonden en dat stukje was met geen stokken weer terug open te krijgen. Op het Jouwnav-forum werden nog veel van die onderbrekingen aangebracht. Je zal de situatie maar niet kennen en telkens km's omrijden. Miserie :roll: :roll: :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Mag voor de moment van Mapshare nog niet klagen ...

Werkt bij mij althans vrij goed. Ik heb wel wat moeten configureren wat betreft degene die ik wel of niet wil gebruiken.
Maar zoals WimLT aangeeft het is ook niet alles. Zo kom ik tegenwoordig veel rare maximum snelheden tegen.
Soms gerelateerd aan werken die er niet meer zijn maar soms ook niet. Dit dan heel waarschijnlijk door een buurtbewoner die niet graag heeft dat er snel gereden wordt :?:

Elk systeem zijn voor- en nadelen zekers :clown:
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Had blijkbaar er al iets van opgemerkt in het toestel (de 660). Spijtig dat het niet kan door alles in één beweging te synchroniseren met het toestel. Dat zou veel handiger zijn...
ECM schreef:Je kunt idd routes op je PC blokkeren. Er gaat echter niks mee naar de GPS.
Alleen in de Zumo 660 kun je (en moet je weer opnieuw) dergelijke wegen blokkeren.
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Jammer dat zulke zaken niet meegestuurd worden als men een route naar het toestel stuurt. Doet eigenlijk de hele functionaliteit teniet.

Het heeft dus op dit ogenblik kompleet (of toch zo goed als) geen zin. En het feit dat dit niet lukt of werkt zou eigenlijk als een "bug" beschouwd moeten worden in het hele Garmin systeem.
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Al bij al kan je deze functie toch nuttig aanwenden. Voor eigen gebruik toch best handig om bepaalde wegen te blokkeren bij het maken van persoonlijke routes.
Plaats reactie