Heb je bedenking doorgestuurd aan de instructeur en kreeg onderstaand antwoord.futureGSrijder schreef:Toch even een bedenking: tijdens de screening werd de aandacht gelegd op verder ( naar de volgende bocht of hindernis ) en horizontaal blijven kijken. Voor de oefeningen:ok, op de baan bij gewone overzichtelijke bochten en banen:ok. vandaag trouwens ook al op rotondes etc toegepast.
MAAR: zoals deze morgen in de regen op boerenwegels in de Vlaamse Ardennen keken we graag even voor onze wielen bij het naderen of uitkomen van een bochtje omdat de wegen bezaaid lagen met modder en ik deze liefst tijdig opmerk om nog te kunnen reageren indien nodig. Ook betrapte ik me er toen op dat uit veligheidsoverwegingen de vingers al eens makkelijk op het remhendel rusten op deze kleine baantjes kwestie van alert en tijdig te kunnen handelen. De autobestuurder die tegenovergesteld kwam verwachtte evenmin zoals wij nog verkeer op deze "waar hebben ze ze uitgevonden" wegels.
Om kort een gepast antwoord te formuleren; een screening is een bewustmaking van de rijtechniek op dat “korte moment” dat we samen zijn,de algemene regel is “”hoe verder je kan vooruit kijken,hoe beter we ons kunnen voorbereiden”” op bepaalde situaties.
Ik heb gisteren ook het voorbeeld van de trap boven gehaald zijnde “wat doe je als je een trap opgaat??? Je kijkt eerst naar de eerste trede en daarna hoe hoog hij is” wel in het dagelijkse leven heb je toch ook korte ,lange ,regelmatige , onregelmatige , slechte ,goede,brede en smalle trappen!!!!
Dus heel cru voorgesteld zou ik kunnen vergelijken;; korte trap= korte bocht,,,,, slechte onregelmatige trap= regelmatig uw kijkveld updaten(openbare weg scanning) zodanig dat je met je neus niet op de volgende trede beland.
Met de vinger(s) klaar op de rem::: bij beginnende motorrijders leggen we altijd het basisprincipe uit,dus geen vingers klaar houden maar wel ,eerst de gas dichtdraaien en dan pas de rem aangrijpen(met 4 vingers), bij meer ervaren motorrijders kan het principe van de vinger klaar houden wel toegepast worden, omdat deze mensen al xx aantal km in het zadel zitten en hun machine goed beheersen,maar deze mensen moeten er zich bewust van zijn dat men in een onverwachte situatie rekening moet houden met de schrik(paniek)reactie.
Hier is vooral de nadruk gelegd op de ervaring van de rijder, ik heb ook al gelezen dan men zelf aanraad om 1 of meerdere vingers klaar te houden om snel te kunnen reageren in bepaalde situaties,maar persoonlijk vind ik de basisregel nog de beste omdat je daar een moment kunt nadenken over wat je precies kan of moet doen.
@ GS1995 , het gaat hier om een screening en niet om een opleiding, in een bochtenstage bv wordt er inderdaad veel dieper op de kijktechniek ingegaan.
Groetjes Eddy.